Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - IbizaMan

Sider: [1]
1
Lading av Tesla / TWC bug'en endelig fikset! 11kW@3fase/230V/IT nett
« på: Lørdag 14. August 2021, klokken 09:14 »
Da har Tesla endelig fikset bug'en på TWC og Model 3 kan nå lade med 11kW effekt selv på IT nett (230V). Det tok over 2 år for Tesla å fikse bug'en men bedre sent enn aldri!  :+1:
 
Oppsett:
- TWC Gen2 kjøpt i mars 2019
- TM3P tatt ut i august 2019
- IT nett (230V), 3-fase, 40A sikring
- SW versjon: 2021.12.25.7




2
Tesla SW og AP / FSD – vår tids største bløff?
« på: ſøndag 01. November 2020, klokken 10:52 »
Ja, jeg kan ikke si annet enn at jeg er fasinert over hvor positive folk er i forhold til håpet om at bilene våre på magisk vis skal kunne kjøre helt av seg selv. Kanskje skjer det rundt neste sving, før jul, i neste kvartal eller til neste sommer, ja ikke vet jeg hva den enkelte tenker når man enten skal forsvare kjøp av FSD eller sitter og venter på å få noe igjen for allerede kjøpt FSD.

Men hva er det egentlig man venter på? At bilen skal kjøre deg fra hjemmet og på jobb en vakker dag, mens du sitter og leser avisen og planlegger dagens aktiviteter? At bilen kjører deg på hytta mens du kan legge deg tilbake og lukke øynene? Ja, det hadde jo vært det ultimate og jeg er overbevist om at dette blir en realitet en gang i fremtiden. MEN, det skjer ikke i Norge før om tidligst 20-30 år når selvkjørende biler faktisk når Nivå 5.

Eller er det spenningen å få ta del i et utviklingsprosjekt som mest sannsynlig aldri kommer i mål? Joda, jeg ser den og det kan nok kanskje også forsvare prisen om man er veldig opptatt av biler og teknologi. Enig i at det er spennende hver gang det kommer en ny SW versjon og man føler litt på julaften-følelsen når den blir installert. Selv må jeg innrømme at spenningen ikke er like stor lenger og man tilpasser seg fort den nye hverdagen, med hyppige SW oppdateringer. Ikke alltid nissen kommer med gaver man ønsker seg heller slik jeg ser det.

Det er selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere om FSD er verdt prisen eller ikke. Men er man egentlig bevisst på hva FSD er for noe? Hva er det egentlig man venter på?

Jeg for min del kan ikke se noe stor verdi i en bil som ikke kan kjøre helt av seg selv. Kanskje begrenset til visse motorveier eller gitte områder, men den må kjøre av seg selv og jeg må kunne stole like mye på bilen sin evne til å kjøre sikkert som på min egen. Min erfaring med FSD så langt er at dagens biler aldri vil nærme seg Nivå 5 og mest sannsynlig heller ikke Nivå 3. Det å sitte å «passe på» bilen er totalt uinteressant for min del og oppleves bare som stressende. Det skumle er når systemet blir så bra at føreren faktisk begynner å stole på det.

For det er det som kommer til å skje med FSD, er det ikke? At Tesla klarer å tune dette så langt at bilene klarer de aller fleste situasjoner, men ikke alle. Da blir det virkelig farlig på veiene våre og det skal ikke mange ulykkene til før det blir kroken på døra for dagens utviklingsprosjekt. Jeg tror heldigvis aldri vi kommer dit i Norge og at reguleringer vil stoppe dagens Tesla prosjekt med Ola Nordmann som risikovillig testobjekt før det går for langt. Tesla har gamblet alt på dagens teknologivalg, men jeg tror vi skal se mange endringer på både teknologi og tilnærminger til selvkjøring før vi er i nærheten av å komme til Nivå 5.

Jeg synes Tesla Model 3 er en utrolig kul bil, fantastisk på mange områder og en utrolig artig og nyskapende bilopplevelse som jeg er heldig å få ta del i. Elon Musk er også en av de personer som fortjener all den kred han kan få for den jobben han har gjort for elektrifisering av biler, etc. Og så er han en fantastisk god selger når alt kommer til alt. Han solgte bil til meg og jeg angrer ikke et sekund.
 
Men FSD, det er den største bløffen vi har sett på mange år. Tipper Tesla kommer til å krydre kjøpet med å legge til funksjoner som ikke har noe som helst med selvkjøring å gjøre. Det er vel den eneste måten de etter hvert kan rettferdiggjøre prisen på og slippe unna bråket som kommer når mange innser at FSD aldri blir det de trodde det skulle bli.

Vel, ingen tvil om at underholdningsverdien rundt FSD er stor, men ikke vet jeg hva det er folket egentlig venter på…..


3
Model 3 / Tilhengerkontakt - Feil i brukerhåndboken?
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 22:11 »
Jeg har akkurat byttet kontakt på tilhengeren fra den eldere 7-pins kontakten til den nyere 13-pins. Da slipper jeg adapter når jeg skal dra den med Tesla'en.
 
MEN, når jeg ser i manualen til Tesla så virker det som om plasseringen på pinnene ikke samsvarer med det som er "standard" i bransjen. Pinne nr. 3 og 4 virker som er byttet om på. Slik jeg har forstått det så er alltid jord koplet til den nederste pinnen i midten.

Noen som har peiling?

 [ You are not allowed to view attachments ]







 

4
Model 3 / Nye interiørvalg - Partial, Permium og Alt???
« på: Fredag 09. August 2019, klokken 09:32 »
Har ikke sett denne inndelingen før. Er dette nytt eller har det vært slik en stund?

Partial Premium Interior Inkluderer:

    12-veis justerbare, elektriske forseter med varme
    Premium setemateriale og dekorlister
    Oppgradert lyd – altoppslukende lyd
    Midtkonsoll med lagringsplass, 4 USB-porter og dokking for 2 smarttelefoner

Premium Interior Inkluderer:

    12-veis justerbare, elektriske forseter
    For- og bakseter med setevarme
    Premium-lyd – 14 høyttalere,1 subwoofer, 2 forsterkere og altoppslukende lyd

    Premium-tilkobling (1 år inkludert):
        Satellittkart med sanntids trafikkvisualisering
        Direkteavspilt nettmusikk og -media i bilen
        Hyppigere OTA-oppdateringer via mobilnettverk
        Nettleser
    LED-tåkelys
    Midtkonsoll med lagringsplass, 4 USB-porter og dokking for 2 smarttelefoner

Alt interiør inkluderer:

    Farget glasstak med ultrafiolett og infrarød beskyttelse
    Autodimmende, innfellbare, oppvarmede sidespeil
    Musikk og media over Bluetooth®
    Egendefinerte førerprofiler

Sider: [1]