Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Polestar

#1
Lading av Tesla / Tesla superlader: V4 dårligere enn V3?
fredag 08. desember 2023, klokken 13:31
Jeg ladet på V4 (Gardermoen) nylig og sitter igjen med en mildt sagt blandet opplevelse.

Kablene til V4 er tykkere og mindre håndterlig. Verre var festemekanismen til kablene, som virker å være lik V3, til tross for at V4 har tyngre kabler med kraftigere spenn. Resultatet er at kablene er vanskeligere å feste til ladestolpene, og på Gardermoen lå flere av kablene strødd på bakken. Jeg forsøkte selv å feste en av disse som lå på bakken, men kabelen bare datt rett ned igjen på bakken. Festemekanismen er rett og slett ikke solid nok.

Hvilke erfaringer har dere med V4 kontra V3?
#2
Å bo i en by innebærer for mange at de aldri vil få lademulighet der de bor. Jeg er en av dem som er avhengig av å lade andre steder, noe som er en tidkrevende og uforutsigbar hobby. Ladestolper jeg tidligere har benyttet har blitt midlertidig eller permanent stengt, og parkeringsplasser har blitt underlagt tidsrestriksjoner som i praksis gjør de ubrukelig for min del. Økonomisk er det også uforutsigbart. Selv om det er relativt overkommelig pris på lading her jeg bor nå, så kan dette endre seg med et politisk vedtak.

For tiden vurderer jeg å flytte til en annen kommune, men der er kostnaden på kommunale ladestolper vesentlig høyere. Å betale mer enn tre ganger hva jeg gjør nå, blir rett og slett helt latterlig dyrt.

Hvor er logikken i offentlig elbilpolitikk? Å snakke om et fremtidig nybilsalg uten fossilbiler samsvarer dårlig med svindyre kommunale ladestolper. Et annet problem er ladehastigheten. Å lade elbilen min fra for eksempel 10% til 90% tar omtrent et døgn på alle de kommunale ladestolpene her jeg bor.

Er det noen andre brukere her som eier elbil uten lademulighet hjemme eller på jobb, og som er fornøyd? For min del vil jeg klart anbefale fossilbiler til personer uten hjemmelading.
#3
Model S 2013 - 2022 / Verksted: Hvordan fungerer drop-in?
tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:20
Hvilke verksteder tilbyr drop-in på Østlandet (har brukt Porsgrunn, Drammen, Rud og Skøyen tidligere), og hvordan fungerer dette? Jeg har forsøkt en gang tidligere å stikke innom for å få utbedret en bagatell, men delelageret deres lokalt er jo ikke-eksisterende.

(Jeg har allerede avtalt time med Tesla neste uke, men har fått en mistanke om at feilen jeg kal få utbedret er en følgefeil. Dette forsøker jeg å melde fra om via appen med tekst og bilder, men da må jeg velge ny time i februar.)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA