Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - naivsupr

#1
Vi skal ut på første ordentlige langtur med eTron50 til helgen, tur / retur (Moss) Horten-Skien-Stavanger. Den store prøvelsen her blir nok ikke rekkevidde i batteripakka i bunnen av denne bilen.
Problemet sitter i baksetet: En fireåring (sønn) + en åttiåring (svigermor).

Jeg har regnet og beregnet diverse scenario (ruter (E18 vs Telemark og Suleskard)/abrp/lading/matpauser) men egentlig bare konkludert med at jeg ikke kommer til å ha kontroll. Det vil si, det er vanskelig å ta høyde for når det skal tas pauser. Poden har aldri vært på lengre tur enn 2-3 timer, og nå snakker vi 8 timers heldagstur. Og han sitter fortsatt baklengs. Jeg tenker bilen klarer lengre strekk enn hva folka inni tåler.

Så: Hva skjer når planlagte ladestopp går i vasken? Planen sier stopp på Coop Obs 150kW ved Arendal, og tilsvarende ved Lyngdal.

Er det noen som kjenner til en tjeneste hvor jeg kan få ut en liste med ladestasjoner kw>=50 på en strekning mellom A og B?
De aller fleste apper og tjenester er basert på at man skal finne en plass i nærheten av der man er. Men da må jeg inn og ut av 4-5 forskjellige apper i fart (Grønn Kontakt, Fortum, CircleK, Ionity, BTK Lyse)?
Jeg kunne tenkt meg et gammeldags offline A4-ark med en liste over alle ladestasjoner mellom Horten og Stavanger, inkl. adresse og leverandør, sortert på kilometer fra start.
Tips?
#2
Audi e-tron / Taue noen meter til ladestasjon?
søndag 08. mars 2020, klokken 21:25
I ettermiddag var det guffent, ikke-så-batterivennlig vær på E6. Mye motvind og vått føre for de som var på vei sørover i Viken.

På avkjøringen til Rygge flyplass sto det en mørklagt TMX midt i rundkjøringen, åpenbart på vei til superladerne. Sjåføren satt der og snakket i telefonen (med flakbil? kona? elskerinnen?)..
Jeg synes oppriktig synd på sjåføren og kan glatt se for meg at jeg kan havne i samme situasjon, dvs få stopp kun få meter unna strømpunkt, i et ufyselig vær. Jeg har opp gjennom årene regnet meg frem til hva som er igjen på "reserven", spesielt på MC - og som oftest har det gått bra. Kona har ikke alltid vært like imponert over mine regneegenskaper.

Det dukker opp noen tanker rundt 0% SOC. Om vi antar at bilen var tomt for strøm, de siste meterne inn til laderen:

  • Finnes det en "kotyme" for å hjelpe mørklagte biler? I så fall så jeg ikke noe til det i dag. Jeg kunne ikke yte så mye selv heller.  :-[
  • Er det i det hele tatt mulig å taue en død elbil? (det står vel i boka at det gjør man ikke, men likevel?)
  • Styring uten moderne elmotor til servo?
  • Har man ikke engang strøm til nødblink når det er slutt på rekkevidden? (fra 12V batteriet)
  • Tauekrok/tilhengerfeste: tåler en elbil å dra en annen tung elbil? Forsiktig, noen få meter?
  • Slepetau som er godt nok (2,5 tonn med bil)
Jeg vil anta at flere ti-talls elbiler kjørte rundt denne bilen, til og fra superlader, den halvtimen vi var innom McDonalds. Det var rimelig høyt belegg på superladeren. Flere av disse må ha tatt notis om at det sto en bil borti gata - som ikke nådde frem.

Google tipser om SparkCharge. En "DC Level 3 Fast Charger" (batteripakke).

Den lille Fiat Centoventi konseptbilen skal kunne tilby "batterideling" - fra en bil til en annen. Det hadde vært praktisk!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA