Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Bonnis

#1
Model S 2013 - 2022 / Sikring til bakre håndtak ryker
lørdag 23. januar 2021, klokken 23:32
Hei.

Plutselig skjedde det at begge dørhåndtakene bak sluttet å presentere seg. Dette skjedde på samme tidspunkt som at varmeapparatet sluttet å blåse varmt, og dekktrykksensorene ga feilmelding og står fast på "Tilbakestiller..." i mcu.

Tenkte at dette var en feil som kom etter nettopp utbedret emmc hos Tesla denne uka.

Varmen kom tilbake underveis som jeg ladet på en superlader. Dekktrykk gir fremdeles feilmelding.

Uanset, fant ut at den ene 5amp sikringen til bakre håndtak var gått føyken. Byttet denne, og den nye røyk med en gang.

Er det mulig kortslutning i ene håndtaket som kan føre til dette? Bilen har rundet 270k km og, etter hva jeg vet, fremdeles på originale dørhåndtak.

Neste steg er kanskje å koble fra det ene dørhåndtaket, bytte sikring, og se om den holder?

Jeg slo av bilen manuelt i mcu, og la nøkkelen vekk fra bilen da jeg byttet sikring, men sikring røyk med en gang jeg satt i ny. Er det en annen fremgangsmåte å gjøre dette på? Trodde ikke det gikk strøm i denne kretsen med måten jeg gjorde det på.


#2
Model S 2013 - 2022 / P85 døde med 10% SOC
søndag 24. november 2019, klokken 13:27
Hei.

På fredagen døde bilen brått med 10% strøm igjen på batteriet. Ringte Tesla support, og han engelsktalende jeg pratet med fikk kontakt med bilen og fikk sett de samme feilmeldingene jeg fikk. Deretter var det bare å taua avgårde på planet til NAF.

Fikk følgende feilmeldinger:
- Bilen trenger service. Bilen starter kanskje ikke igjen (15. min før bilen slukket)
- Kan ikke kjøre. Kontroller ladeporten.
- For lavt batterinivået. Lad batteriet.
- Bilen slås av. STOPP BILEN TRYGT.
- Effekt redusert. Kjøretøysystemer slås av.
- Kjøretøysystemer overopphetet. STOPP BILEN TRTGT.
- Bilen trenger service. Kan ikke starte bilen.
- Bilen trenger service. Kontakte Tesla Service.
- Overopphetelsesbeskyttelse deaktivert. Batteriladenivå svært lav.

Noen som har vært borti lignende? Har googlet litt, og det kan kanskje tyde på noe dårlig ledningsnett?
Det var reinspikka flaks at det skjedde på en del av E18 som det gikk an å stanse på (100m fra Supercharger Rugtvedt) da bilen døde veldig brått.

Bilen er en P85 med 243 000 km på originalt batteri.

Skikkelig kjedelig. Er vel bare omlag en mnd siden bilen stoppet, og da ble driveunit byttet.
#3
Model S 2013 - 2022 / P85 døde ganske brått
onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:48
Heisann.

På søndagen så opplevde jeg noe litt merkelig. Ved gasspådrag fungerte bilen fint, mens da jeg slapp gassen gikk bilen i "nødmodus" - med røde farger på girvelgerne. Ved nytt gasspådrag gikk bilen igjen fint.

Etter å ha kommet meg et godt stykke i retning hjem, døde bilen brått rundt 3 mil unna. Ble da å kontakte NAF som kjørte bilen til SC Drammen.

Jeg har i denne anledning et par spørsmål til dere kyndige;
- Er dette et kjent fenomen? gåen motor? batteri?
- Hvor lang tid vil SC bruke på å få tatt en titt, normalt sett? (De skriver i SMS at de ikke kan gi noe estimat på når diagnose kan bli gjort siden det varierer så mye(?))

Se forøvrig filmklipp:

https://www.youtube.com/watch?v=6L-L2MmE0IQ

Det er, så vidt meg bekjent, ikke byttet motor eller batteri tidligere på bilen. kilometerstand er nesten 240 000.

Mtp. tidsbruk hos SC, lurer jeg mest på hva deres erfaring er vedrørende diagnose og tidsbruk på dette. Ville trodd at det var en nokså kjapp prosess, men jeg vet jo ikke arbeidsmengden deres og hva som er normalt.
Takk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA