Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - pdtm3

#1
Model X 2014 - 2022 / Service - omfang?
onsdag 26. mai 2021, klokken 21:25
Jeg har kjøpt en brukt TMX, 75d, mid-2018 med 75k km, etter å ha hatt en Tesla model 3 i to år (grunnet familieforøkelse).

Har bedt om service for å fikse noen småting på garanti samt oppgradere til CCS. I tillegg ba jeg om "annual service/break service", som jeg fikk gjort et par ganger på TM3-en.

Har fått kostnadsestimat for "annual service" på 9897,70 + mva, noe jeg synes var dyrt. Omfang er ikke spesifisert i app.

Hva er normale servicepunkter for en slik bil, og hva er fornuftig å ta selv for en som er middels+ handy? :-)
#2
e-Golf / Justering av hovedlys - eGolf
mandag 20. januar 2020, klokken 14:47
Hei!

Jeg har en 2016-modell eGolf som snart skal ha sin første EU-kontroll. Har bestilt time hos Møller, og der ser jeg at de la på en linje (før kontrollen utføres) for «Justering hovedlys», til 199,-. I kommentarfeltet er det påpekt at dette er en 2-er-feil, og at dersom det ikke er nødvendig vil linjen bli fjernet på endelig faktura. For all del ikke et stort beløp, men jeg synes det er rart at man forutsetter at lysene må justeres - har dette vært en gjenganger på eGolf?

Jeg har ikke lagt merke til at lyset er spesielt feiljustert, og har ikke opplevd at andre biler blinker på meg e.l.

Og hvis lysbildet er såpass utenfor, er ikke dette i så fall en reklamasjonssak siden bilen er <5 år?
#3
Model 3 / Varmluft i fotbrønn på sjåførsetet
mandag 20. januar 2020, klokken 14:42
Hei,

Den siste uken (ca) har jeg fått veldig varm luft i fotbrønnen framme, på førersiden, når klimaanlegget står i Auto-innstilling. Dette er uavhengig av varmeinnstilling (har prøvd 19-23 grader), og det var garantert ikke slik tidligere. Det er såpass varmt at det blir ubehagelig etter en stund, og jeg må aktivt gå inn å slå av luft mot fotene for å unngå at varmen kommer der.

Noen som har vært borti noe tilsvarende? Kan det være en sensor e.l. som er defekt, eller en softwarebug?
#4
Hei,

Hei,

Jeg sliter med nøklene for tiden. Bilen gav beskjed om at det var behov for bytte av batteri i begge nøklene. Var innom Tesla Servicecenter og fikk to nye batterier gratis (uten emballasje), som jeg satte inn i nøklene. Etter dette virket ikke den ene - og den andre fungerte, men bilen meldte fortsatt om lite strøm.

Mistenkte at batteriene fra servicesenteret til Tesla kanskje var brukt (siden de manglet emballasje), og fikk tak i to stk Panasonic-batterier med ubrutt emballasje fra Elektroimportøren. Den ene nøkkelen fungerer fortsatt ikke, og ved bruk av den andre får jeg fortsatt beskjed om at nøkkelbatteriet må byttes (se bilde).

Noen som vet hva som kan være feil her?
#5
Hei,

Jeg har sett på en brukt VW eGolf, hvor jeg fant et hakk på taket, på den ene siden. Hakket går gjennom lakken og det er brunt under (antar dette er rust) - se vedlegg.

Antar dette bør fikses for å unngå større skade etterhvert - og da er mitt spørsmål: hva må til for å reparere en slik skade, og hva (omtrentlig) koster noe slikt hos et firma som ordner slikt? Jeg har ikke kjøpt bilen, men dersom jeg gjør det vil jeg gjerne vite noenlunde hva en slik reparasjon beløper seg til.
#6
Kjøpe elbil? / Anbefalt nr. 2-bil til 150-200'
tirsdag 23. april 2019, klokken 15:48
Hei!

Vi har behov for en elektrisk "nr 2"-bil for kjøring til og fra jobb (<10 km), samt henting og levering av barn i barnehage. Bilen kommer sjeldent eller aldri til å bli benyttet til langkjøring.

Jeg har sett på VW eGolf, Kia Soul samt Nissan Leaf.

Hvis prioritetene mine er som nevnt under, hvilken bil har du foretrukket av disse (og eventuelt andre)? Stem gjerne i avstemmingen, og legg igjen en kommentar på bagrunn for vurderingen.

Prioriteter:
1. Praktisk/lettkjørt for småkjøring/kjøring med barn (og utstyr barn trenger til/fra barnehage)
2. Problemfritt bilhold - bra kvalitet, lengst mulig gjenværende nybilgaranti etc.
3. "Mest for pengene", ergo OK prisnivå/alder på bil innenfor dette budsjettet, samt fornuftig forventet gjensalgsverdi om ca 3 år

Budsjett: mellom 150' og 200 000,-

Jeg synes selv at Golf-en har best utseende, men er ellers nokså indifferent på disse tre bilene.

Bilen vil bli ladet hjemme på en Easee lader med type 2-kabel.

På forhånd, takk for alle som tar seg tid til å gi respons! :-)
#7
Lade hjemme / Råd om valg av ladeboks for hjemmelading
tirsdag 26. februar 2019, klokken 20:43
Hei!

Jeg får en Tesla Model 3 om et par uker, og innser at det er på tide å handle en "ladestasjon"/ladeboks for å ha hjemme.

Jeg er egentlig rimelig blank på området, men etter litt research tenker jeg at kriteriene mine er som følger:

  • Jeg er ute etter en smart lader - som gir god oversikt over strømbruk, og kan styre ladingen til tider på døgnet hvor strømprisen er lav.
  • På tross av punktet over, ønsker jeg muligheten for å forvarme bilen på vinterstid med strøm fra nett
  • Jeg foretrekker stikk framfor fast kabel
  • Jeg foretrekker å ha mulighet for å velge mellom rask lading eller sen/skånsom (?) lading

Jeg har ikke peiling på hvilken kapasitet jeg har inn til huset, men har lagt ved tre bilder fra sikringsskapet mitt (hovedsikring, sikringsskap og måler). Hvor stor effekt kan jeg hente ut her? Det er god plass til nye sikringer, så det er ikke noe problem.


Så vidt jeg kan se, finnes følgende alternativer:

  • ZAPTEC HOME - ferdig montert fra NTE til 18 490,- (inntil 10m kabel)
  • Easee fra Tibber - med rabatt fra elbilforeningen er denne 5995,- pluss montering
  • ELKO smartlader fra Coop Obs Bygg - ferdig montert til 15990,- for 16A, ev 16990 for 32A (inntil 15m kabel)

Hva anbefaler ekspertisen? :-) Er det andre ting jeg bør tenke på, eventuelt andre produkter enn de tre nevnt ovenfor som anbefales?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA