Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Skagget

#1
Jag har 2st Think Classic, en röd och en svart.
Den svarta är svenskregistrerad, och den röda är importerad från Norge, men är ej registrerad i Sverige. Papper för ursprungskontroll medföljer.

Den svarta lithium-konverterade jag för några år sedan, och körde med i drygt ett år. Sedan blev den stående och DC/DC:n laddade ur lithium-packet och dödade flera celler. Hade bara byggt in skydd som var aktivt under färd och laddning.
Utöver detta så har den haft problem med park-lock som är vanligt på dessa bilar. Det har också varit något glapp med värmaren så att den inte startat ordentligt. Har några skönhetsfel utöver detta också, men har varit besiktat och körd i närtid.
Batterilådan är tom och är utmonterad ur bilen.

Den röda köpte jag som den är för drygt ett år sedan. Den har bensinvärmare, och har ett original batteri-pack. Även denna kan ha problem med park-lock, men jag har aldrig kört den, så det är oklart.
Jag har monterat ut batteri-lådan, och testat att ladda upp modulerna individuellt, och kan konstatera att några håller spänning, och några är heldöda. Jag har utöver detta ca 25st lösa batterimoduler, där de flesta i varje fall håller spänning. Jag kan inte lämna några garantier kring hur stor effekt som kvarstår i batterierna. Det som behöver göras är att cykla-batterierna och pussla ihop ett batteri-paket med likvärdiga batterimoduler.

Jag har även en iCharge-laddare för ändamålet, som kan följa med om så önskas.

Pris: Kom med ett bud.
#2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Ladduttag Th!nk Classic
tirsdag 20. april 2021, klokken 11:03
Ibland har man otur..
Har någon plast-delen under rutan att sälja?

Jag behöver också svart tröskel på förarsidan ifall någon även har den.

#3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Halvljusautomatik?
fredag 17. april 2020, klokken 08:42
Har PIV 4 halvljusautmatik? Har för mig att jag sett det någonstans, men det är ingen halvljusautomatik på min.
Så funderar på om den inte finns eller om den är trasig.

För övrigt gick min lithiumkonverterade Th!nk genom besiktningen här i Sverige igår! Vi har inga krav på specialbesiktning med byte av batterikemi, så det är mycket enklare att konvertera här.

#4
Vakumpumpen som går igång så fort man bromsar på min Th!nk, låter väldigt mycket. Är det så på alla Th!nk-bilar, eller är det något fel på just min?

I en annars så tyst bil som en elbil är, så är det ett väldans oljud från denna pump. Ska det verkligen vara så?
#5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Justering av dörrar
mandag 23. desember 2019, klokken 09:13
Min Th!nk har färdats 1km!

Har fått in 17kwh litium i batterilådan, och tagit en snabb provtur.

Jag har massor att fixa, t.ex. att dörrarna inte går att stänga. De bara studsar upp igen. Ger man bilen en hockeytackling utifrån brukar de dock stängas.
Hur och var justerar jag detta? Nån som haft samma problem som vill peka mig i rätt riktning?
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Plastpaneler
tirsdag 26. november 2019, klokken 10:31
Jag har ett stort hål i min "sparklåda" nedanför förardörren. Är det någon med ett reservdelsobjekt som kan sälja en sån panel i bra skick? Helst svart.

Något tips på hur man annars kan laga detta i plast?
#7
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Ta bort vattenkylning?
mandag 02. september 2019, klokken 09:58
Jag har precis fått tag på en Think City - 99.
Batteripacket hade 0,4v, efter att ha stått sedan 2014.

I helgen lyckades jag med att få ut batterilådan ur bilen, och påbörjade att ladda upp cellerna litegrann för att få spänning, ska sedan låta bilens inbyggda laddare ladda dem fulla.

Det värsta med att få ut batterilådan, var vattenanslutningen för kylarvatten. I servicemanualen står det något om att detta blev enklare i senare modeller än de tidigare, men de var en pina att få loss. Och nu vet jag inte alls hur jag ska få tillbaka dem på ett smidigt sätt.

I min Clio Electrique är vattenkylningen bortmonterad redan innan jag ägde den. Kan jag strunta i vattenkylningen av batteripacket i City'n också, eller får tempsensorerna fel värden då?

Annars; något tips på förbättringar på hur jag kan modifiera anslutningen för att göra det enklare att montera och demontera kylarslangarna?
#8
Hej!

Har kikat på en del Think-delar på skroten för att kanske kunna använda dem för att konvertera en gammal bil till eldrift.

Jag har försökt hitta information kring motor controllern, ifall den skulle vara möjlig att använda vid ett sånt bygge. Men jag har inte hittat så mycket info. Men jag kanske söker på fel saker.

Någon som har koll på hur den funkar som kan ge lite tips & råd?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA