Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Gitzern

#1
Audi e-tron / Hva ville e-tron kostet som diesel?
fredag 08. februar 2019, klokken 19:46
Her har jeg lite peiling, men var litt nysgjerrig på hvor mye bil jeg får for pengene. Jeg har jo tidligere i andre tråder redegjort for mitt regnestykke på en Q5 2016 til 450 000 kontra e-tron.Konklusjon var at med billån må jeg inn med 100 000 mer i egenandel, mens mnd utgifter kommer ut likt når man tar med besbarelsene ved elbil kontra diesel.

Jeg har lagt inn følgende parameter, men her jeg på tynn is, så arrester meg gjerne: nox 80, co2 100, vekt 1900, hk 220. Pris 800 000, reg dato jan 19 og km 0. Kalkulatoren ga en pris på 1 175 000 inkl mva og engangsavgift. Hvis dette stemmer noenlunde betyr vel det at jeg legger 100 000 ekstra for å kjøpe en bil som ville kostet 625 000 mer. Nå tror jeg nok at mva fordelen på ekstrautstyr ikke er tilstede 100%, så la oss runde ned til 550 000 mer bil for 100 000 ekstra egenandel. Not bad!
#2
Audi e-tron / Hva ville e-tron kostet som diesel?
fredag 08. februar 2019, klokken 19:45
Her har jeg lite peiling, men var litt nysgjerrig på hvor mye bil jeg får for pengene. Jeg har jo tidligere i andre tråder redegjort for mitt regnestykke på en Q5 2016 til 450 000 kontra e-tron.Konklusjon var at med billån må jeg inn med 100 000 mer i egenandel, mens mnd utgifter kommer ut likt når man tar med besbarelsene ved elbil kontra diesel.

Jeg har lagt inn følgende parameter, men her jeg på tynn is, så arrester meg gjerne: nox 80, co2 100, vekt 1900, hk 220. Pris 800 000, reg dato jan 19 og km 0. Kalkulatoren ga en pris på 1 175 000 inkl mva og engangsavgift. Hvis dette stemmer noenlunde betyr vel det at jeg legger 100 000 ekstra for å kjøpe en bil som ville kostet 625 000 mer. Nå tror jeg nok at mva fordelen på ekstrautstyr ikke er tilstede 100%, så la oss runde ned til 550 000 mer bil for 100 000 ekstra egenandel. Not bad!
#3
Audi e-tron / Audi e-tron totalvurdering
lørdag 02. februar 2019, klokken 21:43
Har satt meg inn i elbildebatten intensivt de siste ukene da jeg reserverte både etron og eq for over ett år siden. Vi er en familie på 4, barna er 5 og 14 år. Vi har 28 mil og 700 høydemeter til hytta ca. 10 mil på motorvei. Vi har kun behov for en bil og kjører 15000 km i året hvor 9000 av de er t/r hytta. Resten er småkjøring på Østlandet.

Valget sto mellom Tesla X, Audi E-Tron 55, Mercedes EQ eller Audi Q5 diesel.

Ettersom vi bare skal ha en bil syns jeg Tesla X ble for stor, problemer med å få den inn i garasjen på hytta og litt stor i parkeringsanlegg på diverse kjøpesentre. Ble ikke helt fortrolig med bakdørene heller. Jeg er heller ikke veldig opptatt av siste high-tech. Har også hørt at støynivå på motorvei i Teslaer er litt høyt. Ettersom bilen brukes mye på vinteren på fjellet ønsker jeg også å bruke skiboks, dog ikke til og fra hytta. Rekkevidde og superladere taler for.

Mercedes EQ tror jeg blir litt for liten igjen og usikker på rekkevidden her. Kona er heller ikke fan av Mercedes, så da valgte jeg bort den.

Valget sto da tilslutt mellom fremdeles diesel og en Q5 2016 til 450 000, eller ny E-Tron 55 til 800 000. Etter å ha lest alt av tester de siste dagene før valget ble tatt ble det bestilt en ny E-Tron. Er nr 2520 i køen og estimert levering er mai/juni. Har valgt bort matrix lys, komfortnøkkel, dyrere felger, el seter, home link, eller er det meste på plass, som BO anlegg med akustikk glass, sportsseter med Grå Alcantara, Fargen ble Mythos sort metallic. Havnet da på ca. 805 000 inkl smart ladestasjon på hytta 400V 3 fase som gir 11kw/H på 16A. Har allerede investert 35000 i smart ladestasjon hjemme.

Resonnementet mitt er som følger:

Rekkevidde: Vintertester viser at e-tron klarer 30-35 mil på vinteren. Det holder for meg til hytta, uansett stopper vi stort sett alltid og handler på tur opp og da kan jeg lade samtidig. Føler derfor at rekkeviddeangsten ikke er tilstede. Ladenettverket vil også bli betydelig bedre nærmeste årene.

Økonomi: Vi sparer ca 2500 pr mnd (alt inkludert) med å bytte til el-bil, mens renter og avdrag på e-tron blir 2500 kr. mer. Dvs at vi kommer ut likt på mnd utgifter. Hvis jeg bruker bilfinansiering så betyr det i praksis at jeg må inn med 120 000 mer i egenandel for e-tron kontra Q5 diesel, 20 000 av dette er investering på hytta som øker verdien av denne. Konklusjon ble derfor at 100 000 i økt bilinvestering for å kjøre e-tron kontra en 2016 Q5 ikke ble avskrekkende. Annenhåndsverdi er ikke så interessant for meg. Vi bytter sjelden, og kalkulerer med å ha min neste bil i 10 år minimum.

Så da ble det e-tron på oss, størrelse på bil, rekkevidde ift bruksmønster og komfort ble avgjørende. Tar gjerne imot kommentarer på valget og ressonnementene mine fra mer erfarne elbil eiere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA