Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Fornybarbil

#1
Model 3 / Servicetime via app og oppmøte
fredag 23. august 2019, klokken 10:59
Er det noen som har bestilt service via appen og gjennomført det? Er det bare å møte opp så lenge timen står i appen?

Har ikke mottatt noe bekreftelse via mail eller telefon fra Tesla og de er umulige å få tak i på de telefonnr jeg har..

Edit. Og, hva koster en 20K service? (jeg skal også ha noe garantiarbeid gjort)

På forhånd takk..
#2
Tesla SW og AP / " Europe will be later "
mandag 08. juli 2019, klokken 06:58
"Production fully switched over ~3 months ago. Functionality won't diverge until Q4, as it's limited by software validation. Will be later for Europe compared to rest of world due to regulatory constraints that were put in place years ago by big ICE companies."

-Elon Musk på Twitter

Vi får altså FSD senere i Europa. Håper det kun er snakk om måneder! Helvetes lobbyister
#3
Model 3 / Tesla Spotify - Song Radio
torsdag 27. juni 2019, klokken 17:52
Dere vet hvordan man kan starte en radiokanal basert på en sang i Spotify på telefonen?

Jeg gjorde det samme i bilen nettopp men har ikke peiling hvordan jeg gjorde det. Noen som vet?

Det skjedde da jeg skulle swipe spillevinduet fra halvt til fullt vindu.
#4
Model 3 / Hvordan bruker folket Summon?
fredag 24. mai 2019, klokken 23:15
Er det noen her som bruker Summon i noen grad! Og hvilke teknikker har dere i så fall for å ikke så der som en dust å stirre på mobilen ved siden av bilen?

Selv har jeg begynt å ta opp mobilen og åpne appen 20s før jeg kommer til bilen. Når bilen da har våknet går jeg inn på Summon og spankulerer i ekstra sakte fart mot bilen mens jeg trykker på Reverse eller Forward når jeg er ca 5m unna. Dette fungerer akkurat sånn at når jeg kommer bort til bilen og stopper så begynner bilen å rulle ut. Andre som har testet dette?

Det har fungert hele 2/2 ganger nå
#5
Da har jeg fått respons på hvor referralen jeg benyttet ble av. Jeg ble henvist til de nye reglene som ble effektuert da referralprogrammet ble avsluttet, og at min referral som jeg la inn via mail den 17. januar er slettet siden ingen referrals lenger kan legges inn etter bestillingen.

Dette er noe de har bestemt seg for nå, for da jeg ringte inn i januar og la inn referral skulle det ikke være noe problem å få dette gjort i ettertid. I tillegg har jeg forstått det som at flere av dere har fått det gjort i ettertid?

Min referral har tilogmed fått meg opp i sin oversikt for så å miste meg igjen.. 
#6
Model 3 / Telefon som nøkkel - Huawei P20 PRO
tirsdag 07. mai 2019, klokken 14:41
De første ukene fungerte telefonen perfekt som nøkkel, men plutselig en dag begynte bilen å ikke registrere at jeg er nært, og det fungerer ikke å ta i håndtaket.. Når dette skjer må jeg inn på appen og låse opp fysisk der i fra, samtidig som at jeg må skru av og på flymodus for at bilen skal starte når jeg har satt meg inn.

Disse endringene har skjedd uten at jeg har gjort noen ting forskjellig. Appen har alle tillatelser på min telefon og den er i frontlommen på buksen uten noenting foran.

Hva i huleste har skjedd? Er det noe minneproblematikk ute og går?
#7
Tesla SW og AP / Småtesting av limits for NN i 2019.12.1.2
lørdag 04. mai 2019, klokken 11:58
Jeg tenkte jeg skulle teste softwaren litt i dag. For det første kjører den mye penere på landevei med kant og midtstripe, selv hvor stripene er slitt. Jeg har lagt merke til et par ting:
1. Hastighetsendringer inn i svinger som den kan se er mer smooth og forutseende.
2. Den tar venstresvinger MYE bedre enn høyresvinger, faktisk tilnærmet perfekt. Den legger seg også lenger inn mot midten i filen enn den gjorde på 8.5.
3. Venstresvinger er også bedre enn på 8.5, men den sliter enda med at path prediction er litt for dårlig til at den greier å holde rett fart.
4. Bilen opererer med ganske store marginer på når den ber fører om å ta over. Hvis man har hånden på rattet når den ber fører om å være klar til å ta over så gir den i ~4/5 tilfeller kontrollen over til fører, MEN: (ikke prøv dette hjemme under utrygge forhold) hvis man slipper rattet totalt og holder hånden rett ved, så fullfører bilen svingen mens den syter og bærer litt om at fører må ta i rattet.

I mine øyne er grunnen til det enkel.. Hvis bilen slipper kontrollen uten at den vet at det er fører tilgjengelig så er det krasj i 10/10 situasjoner.

Jeg var ikke klar over at autopiloten egentlig er mye bedre enn den gir uttrykk for hvis fører er tilstede.

Andre som har lignende erfaringer fra TRYGGE forhold? Det vil si: alene på veien og med oversikt over svingen man testet i.
#8
Hvor mange er vi på forumet som fikk denne SMSen? Grunnen til at jeg spør er at min side på tesla.com er oppdatert og full selvkjøring ligger ikke inne i min utstyrsoversikt, kun oppgradert autopilot. Full selvkjøring er dog tilgjengelig for kjøp til kr41000 i Tesla store..

Er det noen som fikk denne gratis oppgraderingen som har den på kontoen? Hvis ikke, hva planlegger dere å gjøre med det? Jeg har for eksempel sendt flere mailer til kundeservice uten å få svar.

Nå er det sannsynligvis noen måneder til det blir bruk for HW3, men jeg er lite interessert i å se naboen selvkjøre til jobb mens jeg sitter på vent med kundeservice..

Hvis noen er i tvil så er dette smsen det er snakk om
#9
Inspirert av frykt for datasystemer man ikke enkelt kan skru av ønsker jeg å høre om andre har opplevd tilsvarende advarsler i bilen som jeg har eller om det er noe galt med kalibreringen av mine kamera.

Scenario 1.
Våt vegbane, venstresving i nedoverbakke med møtende trailer som virvler opp masse vann og støv. I et slikt scenario har bilen reagert med nødbremsing og pipelyder samtidig som jeg har sett en rød bil i displayet. Det forteller meg at bilen har trodd at en frontkollisjon har vært nært forestående.

Scenario 2.
Avogtil når jeg kjører inne på parkeringsplasser får jeg STOP-advarsel med ett pip uten at jeg er i nærheten av noen ting som burde gi en slik advarsel.

Scenario 3.
En bil som ligger 50m foran meg og er på tur av veien kan på landeveg bli rød i displayet samtidig som det kommer pipelyder som advarer om kollisjon.

Er det andre som opplever de samme tingene eller kan det være noe galt med kalibreringen av mine kamera? Hvordan vil det nye Avoidance-systemet reagere i slike situasjoner?
#10
Tesla SW og AP / Tesla HW2.5 Neural Net og opplæring
torsdag 25. april 2019, klokken 13:37
Min måte å kjøre landevei på er å legge meg i fartsgrense + 0-10% med Autosteer aktivert. Jeg har ei hand "liggende" på rattet for å unngå at autostyring avbrytes og for å kunne gripe inn raskt om noe skjer. Kjører jeg mot "utposninger" i veien så holder jeg rattet fast for å unngå at bilen svinger inn i disse (autostyring avbrytes da), og kjører jeg mot knappe svinger bruker jeg høyre hjulknapp til å rullere maks fart ned til ~75km/t for å unngå at bilen feiler.

Mine spørsmål er:
* Blir situasjonene hvor jeg tvinger autostyring til å avbryte i forbindelse med utposningene i veien sendt til Tesla for trening av NN?
* Blir min manuelle justering av maks hastighet før knappe svinger sendt til Tesla for å benyttes til læring av NN? Er det i såfall bedre å la bilen feile i hver sving?

Jeg tar noen tester i enkelte svinger, og i fra forrige uke til i dag synes jeg det virker som om bilen bremser enda mer før knappe svinger og at den avbryter sjeldnere. Er åpen for at dette bare er confirmation bias.

Noen som vet noe konkret?
#11
Model 3 / Utleveringer i Trondheim
søndag 07. april 2019, klokken 18:01
Er det mange som har fått bilen i Trondheim nå? Hvor mange er det som venter? Noen som har noen erfaringer fra D-dagen de vil fortelle om?
#12
Er det mange som har fått beskjed om utlevering i Trondheim neste uke - tidlig April?

Jeg skrev feil istad. Jeg har etterhvert en lightningkabel og ønsker en usb-c i bytte  :) hvis noen i Trondheim ønsker en lightning og har en usb-c, gi beskjed.
#13
Model 3 / Hvordan håndterer klimaanlegget tuneller?
torsdag 21. mars 2019, klokken 09:42
I min CR-V skrur jeg alltid på resirkulasjon når jeg kjører gjennom lange tuneller for å hindre at eksos og drittluft kommer inn i bilen. Det fungerer helt fint og er noe jeg er opplært til å gjøre. Har noen lagt merke til om klimaanlegget til Model 3 automatisk skrur på resirkulasjon av luft i tuneller eller må man fysisk inn å trykke på knapp på skjermen hver gang?
#14
Model 3 / Erfaringer med å bestille M3P nå?
torsdag 21. mars 2019, klokken 08:05
Er det noen som nylig (de siste to ukene) har bestilt Model 3 Performance?

Har dere også fått leveringsdato osv allerede eller ikke hørt noen ting?

Jeg vurderer å kansellere min AWD og bestille Performance. Har en mistanke om at det bare blir en liten uke ekstra ventetid..
#15
Model 3 / Kommer NOA / Advanced Summon osv til Norge?
onsdag 20. mars 2019, klokken 11:43
Når man går inn på siden for å bestille en ny Model 3 kan man legge til valget "Evnen til å kjøre helt på egen hånd" for 41800kr. Der er det spesifisert at Naviger på Autopilot, Autoparkering og Summon er inkludert på nåværende tidspunkt og at skiltgjenkjenning og kjøring i bygater kommer senere i år.

Summon er forklart som at "den parkerte Teslaen din finner deg hvor som helst på parkeringsplassen" og at dette er "helt sant".

Er dette helt sant?!

Når jeg finner skriverier fra Tesla og Elon Musk om disse egenskapene virker det alltid som at det er i "US", og jeg har enda tilgode å høre om noen i Norge som har Advanced Summon eller Navigering på Autopilot.. Jeg greier selvfølgelig ikke finne de utdragene om Summon jeg har sett publisert akkurat nå.

Hva stemmer? Får vi disse funksjonene eller betaler vi for noe som aldri kommer til å bli aktivert i Norge pga lover&regler?

Hvorfor sier Tesla at det er helt sant at advanced summon fungerer nå?!
#16
Hva tror folk om sjansene for at referralsystemet kommer tilbake i en ny form i løpet av året? Når selskapet legger ned nesten alle show rooms og leveringssteder vil vel en mye billigere måte å få vist fram bilene være å ordne et nytt referralsystem?!

Synes timingen på stengingen av referrals og sparking av selgere er litt spesiell.

Anyways. Kan være en fordel å ha FSD hvis man skal gjøre business på å la folk testkjøre bilen fremover  ;)
#17
Denne tråden oppretter jeg sånn at vi kan samle svarene fra Tesla i èn tråd. Det vil gjøre det enklere å finne fram til sin problemstilling og Tesla sitt svar på det. Ber om at kun de som har snakket med Tesla poster her, og at følgende mal brukes:

1. Konfigurasjon på din bil (EAP/FSD/ingenting)
2. Spørsmål til Tesla
3. Svar fra Tesla

Er dere med på det? Legg gjerne inn om dere har sett noen svar på nettet. Elon Musk har f.eks tweetet at alle med EAP får Navigate on Autopilot, Summon og Parking, mens en kundebehandler i US har sagt at alle med EAP som har levering i 2019 får gratis oppgradering til FSD.

Hva gjelder? Kan man få refusjon eller blir det automatisk oppgradering? Spørsmålene er mange.
#18
Model 3 / Tesla på italiensk?
mandag 25. februar 2019, klokken 07:59
Aggiornamento Tesla � la tua Model 3 � quasi pronta! Il periodo stimato di consegna della tua Model 3 � tra 16/3 e 29/3 a Trondheim. La fattura sar� disponibile a breve. Ti chiediamo di prepararti al pagamento. Se non vuoi pi� ricevere SMS, rispondi STOP.


Fikk sms fra Tesla nå, tror jeg. Lol.
#19
Model 3 / HW3 i europeiske Model 3?
onsdag 06. februar 2019, klokken 08:00
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/annwtx/new_autopilot_hw_may_be_on_my_car/

Hva tror dere? Har de fått implementert den nye hardwarebrikken allerede? Brukeren på reddit mener kundeservice sa at etter en viss dato i januar kom bilene med en ny type hardwarebrikke som de ikke kan fjerndiagnostisere enda.

Spennende. Hardware 3 skal visst være en ekstrem forbedring i dev-versjonene de kjører internt.
#20
Model 3 / Model 3 på vinteren - tips og triks
mandag 04. februar 2019, klokken 10:28
Her tenkte jeg vi kunne forsøke å samle en del prosedyrer, tips og triks til hvordan man skal leve så problemfritt som mulig med Tesla Model 3 i de kaldeste periodene av året. Ingen av disse tipsene er utprøvd da bilen ikke er mottatt enda... Obviously  8)

Tips jeg har fått med meg er:


  • Parkere med viskerne i "service mode" sånn at man er sikker på at de blir tint når man forvarmer bilen.
  • La bilen stå koblet til nettstrøm så ofte det lar seg gjøre - det forhindrer rekkeviddetap pga kulde og at man ikke har regenering før batteriet varmer seg opp.
  • Start forvarmining minimum 30 minutter før avgang for å varme opp batteri, samt tine vinduer og dørhåndtak så man er rimelig sikker på at døren åpner seg.
  • Hvis man ikke får ut dørhåndtaket kan man kakke på det, og dra et kredittkort langs kanten av vinduet for å sikre at det åpner når døren skal opp. En pose varmt vann kan også brukes for å tine håndtaket.
  • For langturer og reiser - Det går mye raskere å lade et varmt batteri enn ett kaldt batteri - spesielt merkbart ved supercharging. Lad opp ved ankomst destinasjon og ikke før avreise.

Noen som har noe å tilføye?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA