Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Vaduz

Sider: [1]
1
Tesla SW og AP / Potensielt farlige situasjoner ved AP/ACC for nye eiere
« på: Torsdag 18. April 2019, klokken 21:38 »
Hei, tenkte en liten oppsummering hadde vært greit mtp hvilke situasjoner man må være obs på ved bruk av ACC/ AP slik at nye eiere kan være obs. Rangerer etter farlighetsgrad slik jeg har opplevd det.

Potensiell kollisjon:
AP fra en til to filer (feks krabbefelt/forbikjøringsfelt i motbakker). Bilen havner ofte i midten, når den merker det kan den gjøre brå og store korreksjoner. Var nære autovernet første gang, om det er glatt kan det være livsfarlig. Slå av AP i disse situasjonene.

Veiarbeide som gir innsnevring av filer eller utvisket markering. Du risikerer at den kjører rett inn i barrierer, autovern eller motgående.

Av og påkjøringsramper. Påkjøringsramper kan bilen plutselig bråbremse fordi den ser en bil på vei ned i lavere hastighet. Kan lede til kollisjon. Ved avkjøringsramper vil bilen alltid bremse hardt når en av bilene foran deg kjører av. Dette kan lede til kollisjon.

Krappe svinger ACC/AP. Bilen bremser ikke alltid opp. AP vil ofte ikke klare svingen og kjøre av veien.

Vei uten midtskiller bør man ikke bruke AP, i alle fall være mer på vakt enn om man kjører selv. Om merkingen blir dårlig eller forsvinner vil bilen kunne havne i motgående.

Potensielt forvirrende/ukomfortabelt: 
Kjøre forbi syklister med ACC, gir plutselig kollisjonsvarsling helt uten grunn.

ACC er ekstremt nærsynet, den vil kun følge bilen foran og klarer ikke forstå intensjoner eller lese trafikken. Ved filbytte til din fil klarer den seg fint og tillater redusert avstand mellom bilene uten panikkbrems, ved filbytter vekk fra din fil vil den ofte bremse hardere enn det som er naturlig og du kan overraske biler bak deg.

Kommer ikke på flere i farten, legg gjerne til egne erfaringer.

2
Tesla / Hvor hinsides kommer salgstall for tesla Norge til å bli i 2020?
« på: ſøndag 17. Mars 2019, klokken 21:28 »
Hva tror dere?

3
Model S / Forbedret autopilot?
« på: ſøndag 17. Mars 2019, klokken 20:53 »
Siste ukene har AP vært svært mye bedre enn tidligere, trekker ikke lenger mot av/på ramper, ikke opplevd bråstopp, kjører også bedre generelt er mitt inntrykk. Har sen 2018 MS75D 2.5. Ikke fått noen oppdateri g siden bilen ble kjøpt i desember. Noen som vet om dette er reelt eller bare innbilning?

Med overnevnte spesifikasjon, hva blir status med neste oppdatering mtp avansert summon, kjøre etter navigasjon etc? Er dette noe som må kjøpes eller vil det være inkludert i gamle AP ordningen? Det fantes ikke FSD da jeg kjøpte og det kostet 40k så tilsvarende «nye» FSD i pris. Blir litt forvirret av alle endringene.

4
Model S / Overgang fra diesel til MS75D, en oppsummering
« på: ſøndag 20. Januar 2019, klokken 22:18 »
Da har jeg eid en ny MS75D i en måned etter å ha hatt en BMW X1 2010 modell i noen år og tenkte dele erfaring med overgangen og bilen i sin helhet.

La meg først si at jeg elsker bilen min, men det er ikke en rasjonell kjærlighet. Elbil generelt er fremdeles et beta produkt og det er vel grunnen til at man har subsidier ved kjøp. Det hører med at jeg er 2m høy og dette må man ta i ketraktning ved enkelte av «klagene» jeg har:)

Det positive:
-Den beste bilen jeg noensinne har kjørt.
-Ekstremt gode vinteregenskaper, turn in selv på glatte veier er fantastisk og den oppleves som ekstremt trygg og forutsigbar. Utrolig fremkommelighet uansett vei og føre med unntak av steiner og høy snø (>15/20cm).
-enormt bagasjerom
-fantastisk navigasjon og hurtiglader/rekkevidde integrering. Aldri opplevd rekkeviddeangst.
-veldig godt utbygd ladenettverk
-appstyring av varme og aldri måtte skrape is om morgenen er verdt det i seg selv.
-Estetisk tilfredsstillende
-En drøm for tech nerder og for de (som min kone) som synes det er vanskelig å kjøre bil, samt for de som elsker å kjøre bil (med noen store aber som jeg kommer tilbake til)
-ekstremt trygg bil
-software oppgraderinger (kan også være et minus da bilen kan bli foreldet grunnet manglende hardware som en PC...)
-Internett, musikk, veivarsling+++ er en drøm for en som kun hadde FM radio!
-du er raskeste bilen på veien (med unntak av oslo nord/vest og Bærum samt tilhørende hytteveier)

Det dårlige:
-Du har energimangel. 1 liter diesel er 10kwt, en vanlig bil kan ta ca 60-80liter, det er 600-800kwt. Et batteri på 500kg er 75-100kwt som gir 0.15-0.2kw/kg. Med en mekanisk virkningsgrad på ca 0.44, og et forbruk på 0.5 liter/mil har du alltid 2.5kw til varme, og uendelig strøm til AC, lys, varmetråder, speil og setevarme etc. Det er hva jeg savner, ikke rekkevidde. Rekkevidden er god, men om vinteren blir set kaldt med range mode og uten så bruker batterivarmer 6kwh og samme med klimaanlegg. Ca 12-15% av batteriet uten forvarming.
-Dårlige lys. Hvorfor er det spart 10-20watt på pærer? Flomlys er ok, men nærlys er elendige.
-vindusviskere og spylervæske er utrolig dårlige. Hvorfor er det dead spots og manglende spylervæske trykk i en ny bil til 60-70k?
-overdreven automatisering. Dører uten vindusrammer føles skrøpelig vinterstid. Presenteres e dørhåndtak føles tregt og unødvendig samt som et unødvendig svakt ledd som komme til å gå i stykker en dag. (Dette punktet alene var nok til at jeg ikke kjøpte en X (samt forbruk/effektivitet) og ønsket en M3, men den var for liten...)
-dårlig plass for høye mennesker. Lavt under taket og «høyt» under beina. Også korte seteputer med lite støtte om du ikke er under 28/30 innsøm i bukser. Høye mennesker vil også forsøke å ta vekk solskjerm da den alltid sitter i øvre synsfelt og irriterer litt. Dette venner man seg dog til, og jeg sitter greit nok mot at jeg aldri kjører mer enn 3 timer av gangen.
-adaptiv cruise. Den fungerer greit, men kan jeg ikke bare få vanlig cruise? Dette kan jeg kanskje ordne selv med noen innstillinger, er usikker. Den føles nervøs, luggete og får helt noia når bilen foran kjører av avkjøringsramper. Den vil også lukke alle luker til bilen foran umiddelbart med hardt pådrag selv i chill mode. Om vinteren fryser sensorene eller dekkes av snø også virker den ikke uansett.
-autopilot. Jeg er ikke lenger redd for arbeidsplassene til sjåfører, ei heller for at maskinene skal ta over verden. Dette er knapt et beta produkt. Den er helt avhengig av hvite striper, og E18 mot Porsgrunn er disse skrapt vekk fra veiarbeid og bilen ønsker da kjøre inn i autovernet. Den vil også svinge av motorveien ved avkjørselsramper og fungerer knapt i det hele tatt om vinteren. Veier uten midtdeler og to felt hver vei kan man ikke bruke denne grunnet resulterende dødsangst. Den er også ekstremt nærsynet og bremser kun unntaksvis ned i krappe svinger og bryr seg ikke om is og snø. Men dette kan bli bedre med tiden og er ikke viktig for meg, bare en kul gadget og kan være veldig god å ha på fine og kjedelige veier. Bruker den faktisk en del men føler jeg må konsentrere meg mer enn om jeg kjører selv da jeg ikke stoler på den overhodet.
-Ingen dørlommer. Ikke så farlig, godt med plass uansett.
Om du kjører en del småturer om vinteren må range mode være på hele tiden, noe annet ville være ekstrem sløs og du rekker uansett ikke varme batteriet. Da har du heller ikke regen, og dermed ingen motorbrems. Dette er en av favorittingene mine med elbil og jeg forstår hvorfor, men synes det er kjipt. Bremsene holder seg godt da i alle fall;)
-du kan ikke slå av antiskrens, traction control etc. Du har verdens kuleste bil, men kan ikke legge deg litt bredt i tomme vinterveier i sakte fart til hytta når du er alene i bilen en gang. Ei heller på parkeringsplassen hjem fra skitur. Barnslig, men jeg elsket det med bakhjulsdrift og det var grunnen til at jeg hadde BMW (nesten hele i alle fall:p)
-baksetene har ikke midtdeler, men 60/40 (66.6666/33.3333). Siden barnesete ikke kan stå bal meg, må jeg altså ofre 2 seter for ski og annet langt. Ungen må da sitte alene. Vet kan man sette på takboks men jeg liker egentlig ikke det. Går allikevel greit.

Sånn, måtte bare få sagt alt dette til de som vurderer ny elbil. Det finnes per i dag ingen fullgod erstatter for vinterhyttetraktoren din objektivt sett, men det er allikevel verdt det fordi du har lyst til å kjøre den selv når du ikke skal noe sted og det er til og med gøy å måtte planlegge litt og forsøke få forbruket så lavt som mulig, så man kjeder seg aldri:)

Sider: [1]