To måneder etter at garantien gikk ut, begynte jeg å høre noen ganger høre en hvislende lyd av og til innefra når jeg kjørte, og ute at kompressoren gikk når den var parkert.
Jeg postet en tråd om dette her: https://elbilforum.no/index.php?topic=67710.0
Før jeg fikk tid til å sjekke noe videre, så lå hjulrammen neste nede på dekket og med følgende feilmelding i bilen: "Kan ikke heve luftfjæring".
@Ellemelle skrev jo at:
"Hvis det kun er en liten lekkasje skal kompressoren klare å holde de med luft i god tid fremover, men når frosten kommer vil det mest sannsynlig fryse til og ødelegge ventilblokka og kanskje også kompressoren." Så det er kanskje nettopp det som har skjedd (selv om det vel bare såvidt har vært under 0 den siste tiden her i Oslo).
Jeg meldte dette inn til Tesla, og fikk tilbake et estimat på 32207,-.
Er det sannsynlig at både ventilblokk, kompressor og luftfjær må byttes, eller er det Tesla som bare syns det er enklere å gjøre det i stedet for å feilsøke?
De andre hjulene har normal høyde, så er det kanskje bare lekket ut av den ene luftfjæren? Kan jeg enkelt sjekke det på noen måte? Er det én ventilblokk og kompressor for hele bilen?
Burde alt kanskje uansett byttes når man først er i gang?
Jeg tenkte å høre med Mekonomen, men da er det jo kanskje greit å vite hva jeg skal be dem om hvis de ikke trenger å ta alt.
(Jeg bor på østsiden av Oslo, sånn hvis noen har flere konkrete anbefalinger enn Mekonomen i Asker)
Og kan jeg kjøre med dette til verksted, eller må bilen fraktes?
Jeg postet en tråd om dette her: https://elbilforum.no/index.php?topic=67710.0
Før jeg fikk tid til å sjekke noe videre, så lå hjulrammen neste nede på dekket og med følgende feilmelding i bilen: "Kan ikke heve luftfjæring".
@Ellemelle skrev jo at:
"Hvis det kun er en liten lekkasje skal kompressoren klare å holde de med luft i god tid fremover, men når frosten kommer vil det mest sannsynlig fryse til og ødelegge ventilblokka og kanskje også kompressoren." Så det er kanskje nettopp det som har skjedd (selv om det vel bare såvidt har vært under 0 den siste tiden her i Oslo).
Jeg meldte dette inn til Tesla, og fikk tilbake et estimat på 32207,-.
Er det sannsynlig at både ventilblokk, kompressor og luftfjær må byttes, eller er det Tesla som bare syns det er enklere å gjøre det i stedet for å feilsøke?
De andre hjulene har normal høyde, så er det kanskje bare lekket ut av den ene luftfjæren? Kan jeg enkelt sjekke det på noen måte? Er det én ventilblokk og kompressor for hele bilen?
Burde alt kanskje uansett byttes når man først er i gang?
Jeg tenkte å høre med Mekonomen, men da er det jo kanskje greit å vite hva jeg skal be dem om hvis de ikke trenger å ta alt.
(Jeg bor på østsiden av Oslo, sånn hvis noen har flere konkrete anbefalinger enn Mekonomen i Asker)
Og kan jeg kjøre med dette til verksted, eller må bilen fraktes?