Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Eladdin - Elbilfareren

#1
Hyundai KONA / Lading Kona 2024 #2
tirsdag 24. desember 2024, klokken 11:03
Har nylig kjøpt meg nyeste utgave av Kona'n, og tenkte å gjøre meg kjent med 'ladeoppførselen' dens, dvs hvor mange % og ant kilometer den tilføres på én times hjemmelading på 16A/3600W ladeeffekt om morgenen og 0 gr C.
Ladet den opp til 50 % soc i går kveld, og startet ny ladeøkt i morges kl 10:00 - 11:00. Soc var ved oppstart 50 %.
Status etter 40 minutter er faktisk redusering(!) av både % soc og anslått rekkevidde.
Når ladingen startet viste den følgende:
Rekkevidde 415 km, soc 50 % og ladetid --> 60 % soc 2t:15min.
Etter 40 min er status følgende:
Rekkevidde 407 km, soc 47 % og ladetid --> 60 % soc 2t:35 min.
Først etter 52 min går tallene sakte oppover, med 8 min gjenstående, programmert ladetid. Hva fanken, liksom?
Forvarming av batteriet på saktelading  og netto TAP av rekkevidde ved kun 0 gr C den første ladetimen?

Noen som vet om det går å slå av denne energisløsingen/forvarmingen på saktelading?
#2
Alt det andre / Kinabiler? Moralsk ansvar??
torsdag 01. august 2024, klokken 16:42
Det er en fin bil den Nio, helt enig, men den når ikke 2016-2021 Ioniq til knærne.
Dessuten er den venn og støttespiller til Putin. Den som kjøper Kina-bil har blod på hendene.
#3
Elbiler i media / Tesla endrer prisen på TMY sr igjen
lørdag 06. april 2024, klokken 16:32
-og elbil24.no skriver at den nå koster rett i underkant av kr 425.000,-,og at vinterhjul kommer i tillegg, og at det fortsatt er billig etter nattens oppjustering av prisen.
Jf tesla-appen stemmer jo dette, men elbil24.no holder kjeft om at det tilkommer avgifter til stat og Tesla, slik at den i virkeligheten koster minimum kr 457.521,- uten tilvalg.
Med vinterhjul koster den 480k.


https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-driver-konkurrene-fra-vettet/81224213
#4
Jeg har titt og ofte registrert at folk gjerne vil selge elbilen sin før garantien går ut. Dét er lurt, -og selge den potensielle kostnadsbomben til uvitende, nysgjerrige folk som vil prøve  å eie elbil.
Tesla er ikke alene om å produsere ikke-fullt-så-økonomisk-lengelevende elbiler.

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/fikk-sjokkregning-fra-tesla/16437636/

#5
Hyundai Ioniq 5 / Antall innlogginger i Bluelink-appen?
fredag 25. november 2022, klokken 11:42
Noen som vet antall innlogginger i appen Hyundai aksepterer pr døgn?

Jeg ble nektet innlogging i appen her forleden dag, uten å huske antall innlogginger den dagen, med mld om at antall tillatte innlogginger var brukt opp.

I dag mener jeg at jeg har sjekket ladestatus 3 ganger mens bilen lader hjemme, og blir nå nektet innlogging. Kan dette være riktig?
#6
Skoda Citigo iV / Rust på bremseskiver?
søndag 16. januar 2022, klokken 21:58
Det behøves ikke å lade til 100 % for å slite bort rust på skivene.
Bare kjør som normalt uansett SOC, og brems med venstrefoten uten å slippe 'gasspedalen'. Da bremser bilen med skivene, uten regenerering.
#7
e-up! / Rust på bremseskiver?
søndag 16. januar 2022, klokken 21:52
Det behøves ikke å lade til 100 % for å slite bort rust på skivene.
Bare kjør som normalt uansett SOC, og brems med venstrefoten uten å slippe 'gasspedalen'. Da bremser bilen med skivene, uten regenerering
#8
Mii electric / Rust på bremseskiver?
søndag 16. januar 2022, klokken 21:51
Det behøves ikke å lade til 100 % for å slite bort rust på skivene.
Bare kjør som normalt uansett SOC, og brems uten å slippe 'gasspedalen'. Da bremser bilen med skivene, uten regenerering.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA