Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Lynkjapp

#1
Tesla SW og AP / Vindusviskere ved start foran hvit vegg
søndag 17. mai 2020, klokken 11:02
Er det noen andre som opplever at vindusviskerne slår seg på når man starter fra parkering hvor man har en hvit vegg foran seg? Det ser ut til at bilen oppfatter den hvite veggen som tjukk tåke eller kanskje snø over kameraet. Dette skjer meg siden et par oppdateringer hver gang jeg starter fra parkeringshuset ved matbutikken.

Og ikke kan man slå av vindusviskerne, så da må man bare begynne å kjøre innendørs med vindusviskerne på full fart og se ut som en fjott. Av en eller annen grunn så fortsetter de å gå i flere titalls sekunder etter at kameraet har fått biler og søyler og annet spennende å se på. Det eneste som hjelper mot å se ut som en fjott er å spyle frontruten når dette skjer og late som at det var det som var meningen med vindusviskingen. :)
#2
Model 3 / Helt grei lakk på Model 3
søndag 23. februar 2020, klokken 18:26
Tenkte bare at jeg skulle vise hvordan vår bil ser ut foran bakhjulene etter 18000 km og snart et år uten skvettlapper. Bilen fikk keramisk lakkforsegling i sommer, men har ingen folie.

Kan legge til at frunken åpner seg som den skal, ingenting sitter løst og bilen ble levert uten riper, stygge panel gaps eller andre ubehageligheter. Dette skriver jeg ikke for å rakke ned på folk som legger ut bilder og fortellinger om reelle problemer, men for å vise de som lurer på om de skal bestille seg en Model 3 at problemene ikke er så generelle som man kan få inntrykk av når man leser på nett. Fin bil, løp og kjøp!
#3
Model 3 / Hvit Model 3 i Flåm fredag 1. november?
fredag 08. november 2019, klokken 13:49
Politiet etterlyser føreren av en hvit Model 3 i Flåm 18.35 fredag 1. november som vitne i en trafikkulykke. Noen her? "...presiserer at dei ikkje trur at bilen dei no etterlyser har hatt noko med ulukka å gjere."

https://www.nrk.no/sognogfjordane/etterlyser-kvit-tesla-etter-dodsulukka-i-flam-1.14774472
#4
Model 3 / Uoriginalt Aero Wheel Cap Kit - hva funker?
torsdag 31. oktober 2019, klokken 20:08
Jeg betaler gjerne 490,- for original Tesla senterkopper og mutterdeksler, for å få riktig farge og passform. Men det hjelper jo ikke når de ikke finnes på lager og det nærmeste man kommer er å be at de sender mail når de kommer på lager igjen. (Når da? Neste uke, eller neste år? Det vites ikke.)

Så da er det fristende å bestille noe til under 350,- inkl. frakt fra eBay eller Amazon. Men så leser man om dårlig passform og for lange mutterdeksler og ser at alle er senterkopper er svarte, mens Tesla sine originale er i samme gråfargen som felgene.

Spørsmålet blir da, er det noen som har funnet et kit som er både pent og har bra passform rett ut av esken?

Feil farge, feil finish og feil form:



Original:

#5
Model 3 / Svak lyd fra blinklyset? Joe Mode!
onsdag 23. oktober 2019, klokken 21:39
De siste ukene har jeg notert at tikkingen fra blinklyset har blitt veldig svak. I dag brukte jeg et par hjerneceller på dette og kom på at kanskje det er Joe Mode som slår inn også på blinklyset. En kjapp test ved siste kjøretur bekreftet at dette var tilfellet og dermed ble Joe Mode slått av for godt (eller til de løfter ut blinklyset fra ting som skal dempes av Joe Mode).
#6
TM3 Hjul, dekk og felg. / Hjulkapsler eller ikke om vinteren?
mandag 14. oktober 2019, klokken 17:39
Vinteren nærmer seg fort og det begynner å bli dags å skifte til 18-tommerne. Spørsmålet er, skal man kjøre dem med eller uten hjulkapslene på om vinteren?

Fordeler med hjulkapsler:
- Slipper inn mindre møkk til bremser og hjuloppheng.
- Lengre rekkevidde (ikke relevant for hverdagskjøring).

Fordeler uten hjulkapsler:
- Lettere å spyle rent bremser og hjuloppheng om vinteren.
- Litt penere å se på enn hjulkapslene (subjektivt selvfølgelig).

For min del er det muligheten til å holde bremser og hjuloppheng så rene og saltfrie som mulig som er viktigst. Men jeg blir ikke enig med meg selv om beskyttelse er bedre enn lettspylthet. Noen innspill?
#7
Model 3 / Rådyr i veien, ingen reaksjon
søndag 01. september 2019, klokken 23:02
I kveld var det ekstremt nære at bilen måtte til verksted for å plukke pelsdotter ut av fronten. Farten var 70-80 km/h og det var mye mørkere enn det filmen viste. Disse tre rådyrene var sekundene før gjemt i lyset fra den møtende bilen (høyresving over bakketopp).

Vår bil bremset ikke og svingte ikke, det var det jeg som måtte gjøre. Heldigvis var reaksjonene på plass og jeg fikk svingt ut akkurat den meteren jeg trengte. Men bilen er kanskje programmert til å ikke gjøre brå bevegelser for noe mindre enn en elg?
#8
Model 3 / Charge port door sensor fault
onsdag 17. juli 2019, klokken 20:58
Fikk plutselig og uprovosert opp varselmeldingen «Charge port door sensor fault» på skjermen. Den har vært der nå i flere dager og den blir ikke borte med hard eller soft omstart.

Alt funker likevel normalt. Alle måter å åpne ladeporten på funker og bilen lader som normalt. Men det som er irriterende er at feilmeldingen blir liggende slik at at andre meldinger bare vises i noen få sekunder. F eks naggingen til autosteer er vanskelig å få med seg før det begynner å lyse blått.

Noen som har vært borte i dette og vet om en enkel fiks?
#10
Model 3 / Uforutsett nedsnobbing
tirsdag 09. juli 2019, klokken 22:00
Jeg har lurt på hvilken type emblemer som kommer på LR RWD og SR/SR+. Nå viser det seg at LR RWD kommer uten emblem. Dvs den har fortsatt Tesla T-en, men ikke noe der vi andre har Dual Motor med eller uten rød strek.

Så de som har de-badget for å gjøre bilen litt kulere har altså klart å snobbe ned slik at deres AWD ser ut som en billigere RWD. :D
#11
Model 3 / Hankook med eller uten SoundAbsorber?
fredag 21. juni 2019, klokken 22:35
Finn én feil:

#12
Model 3 / Spontanåpning av vinduer
lørdag 08. juni 2019, klokken 16:10
Helt i starten da bilen var ny så hadde jeg noen tilfeller av at vinduene gikk helt ned av seg selv mens jeg sto parkert. Jeg googlet problemet og fant at man kunne kalibrere vindusheisene ved å ta dem helt ned og holde i 5 sekunder og helt opp og holde i fem sekunder. Etter det har jeg ikke hatt noen problemer med at vinduene spontanåpner seg helt ned.

Derimot skjer det både for kona og meg at et tilfeldig vindu plutselig åpner seg 3-4 cm i det man skal gå ut av bilen. I dag tror jeg muligens at jeg har funnet grunnen til dette. Det kan se ut som at knappene er litt overfølsomme, slik at når man har en løstsittende jakke på seg så legger ermen seg på vindusknappene i det man skal trykke på døråpningsknappen.

Som i dag da jeg gikk ut av bilen og oppdaget at vinduet ikke gikk opp igjen etter å ha gått ned sine 3-4 cm ved åpning. Jeg åpnet døren igjen og prøvde å trekke opp vinduet. Det lot seg selvfølgelig ikke gjøre så lenge døren var åpen (jeg testet også å dra opp knappen og lukke døren, fortsatt åpen glippe). Så jeg måtte sette meg inn og dra opp vindet og da noterte jeg at vinduet på høyre side også hadde en glippe. Lukket det vinduet også og gikk ut og da var alt normalt.

Konklusjon: Pass på at ikke klærne kommer bort i knappene ved åpning av døren og kast et blikk på høyrevinduene akkurat i det du går ut og venstrevinduene i det du har kommet deg ut.
#13
Model 3 / Workaround mot fantombremsing ved forbikjøring
lørdag 04. mai 2019, klokken 10:32
Som andre har skrevet allerede så er det slik at med et lett trykk på gasspedalen så forhindrer man at bilen bremser mens man er på AP. Siden det er lite avslappende å hele tiden måtte følge med på at man faktisk trykker ned pedalen litt og at man ikke trykker den ned for mye så endte jeg ved et par timers motorveikjøring i går opp med å bruke dette kun i de situasjonene hvor det er stor risiko for fantombremsing, nemlig ved forbikjøring på motorvei.

Så nå gjør jeg det slik:
1. Lang venstreblink for å avbryte autosteer (fortsatt plinging, men slipper rykket).
2. Skift felt og trykk og hold nok på gasspedalen til at farten går 1-2 km/h over ACC-innstillingen, f eks 112 km/h ved 110 km/h innstilt.
3. Etter passering, slipp gassen igjen, kort høyreblink, skift felt og på med autosteer igjen når venstrehjulene er over stripen.

Dette gjør AP litt mer brukandes for meg. Likevel ønsker jeg en mulighet til å manuelt kunne velge CC isteden for ACC på svingete tofeltsvei med mye møtende trafikk. Problemet er sannsynligvis at en slik funksjon ville være en innrømmelse fra Tesla om at ACC ikke funker så bra som den burde, og fra en produsent som flyr høyt på at de ligger i front i utviklingen av selvkjørende biler ville det være flaut å innrømme at de ikke en gang har fått skikkelig orden på ACC.

Jeg fant for øvrig enda en situasjon som gir fantombremsing (sikkert nevnt tidligere av noen) og som det kan være bra å gi litt gass forbi og det er tunnelåpning rett etter bakketopp. Da er det noen sekunder hvor bilen har overkanten av tunnelåpningen rett foran seg før nedoverbakken inn mot tunnelen begynner. Mitt tydelige eksempel fra Oslo er i det man kommer ut av Operatunnelen vestover og passerer kulen rett før 80-sonen begynner. Der er lokket over veien tydeligvis veldig skummelt for bilen.
#14
Model 3 / Tung brems
lørdag 30. mars 2019, klokken 12:16
Er det flere som har merket seg at bremsen er litt tung på bilen? Ved rolig kjøring merker man ikke dette siden man kjører mest med regen-bremsing, men de siste meterne frem til et rødlys for eksempel eller ved kjøring med minsket regenerering grunnet kaldt batteri f eks så synes jeg at jeg må trykke ganske hardt på bremsepedalen for å stoppe. Føles i disse tilfellene litt som en ice-bil med dårlig servo. Eller som å gå fra hydrauliske skivebremser på tråsykkelen til gammel stiv felgbrems. Må innrømme at jeg ikke har lest meg opp på hvordan bremseservo funker på en elbil, når det ikke finnes et innsug som gjør jobben.
#15
TM3 Hjul, dekk og felg. / Dekkhotell inkludert
fredag 22. mars 2019, klokken 09:38
Jeg fikk en sms fra Vianor i går om at de hadde mine sommerhjul. Det jeg lurer på nå er hva som inngår i den pakken vi fikk inkludert med bilen. Var det én sesong som var gratis? Og betyr det at gratisperioden avsluttes i det man legger om til sommerhjul? Og hva med selve hjulskiftet? Inngår det også i gratispakken eller burde jeg bare skaffe meg garasjejekk og klosser slik at jeg er klar til å skifte en gang i april?
#16
Model 3 / WiFi-spørsmål
torsdag 21. mars 2019, klokken 11:23
Jeg testet akkurat om bilen fant vårt trådløse nett her hjemme og svaret var nei, uansett hvilken vei jeg satte bilen foran huset. Før jeg går og kjøper en wifi-forsterker, som vi ikke har noen annen bruk for her hjemme, så tenkte jeg bare stille tre spørsmål:

1. Når det kommer en oppdatering til bilen, får man beskjed om det over mobilnettet med oppfordring om å komme seg på wifi for å laste ned? Eller får man ikke en gang beskjeden hvis ikke man er på wifi?

2. Hvis man får beskjeden uansett, er det da slik at man bare kan kjøre til nærmeste SC så har de wifi-signal ut til parkeringen?

3. Bruker bilen wifi til noe annet nyttig enn akkurat oppdateringene, slik at jeg uansett burde kjøpe meg en forsterker?
#17
Model 3 / Forsikring ved utlevering
mandag 18. mars 2019, klokken 10:06
Jeg har håp om å bli en del av statistikken i løpet av dagen i dag, siden jeg har utlevering i morgen. Juhu!

Men i dag tidlig fikk jeg en sms og etter hvert en telefon fra Tesla som sa at de prøvde å registrere bilen men at det ikke gikk fordi den ikke var forsikret. Det var selvfølgelig riktig, siden jeg hadde kjøpt forsikring fra og med i morgen. Tok kontakt med If og fikk dem til å endre til i dag og If sa deretter at de kunne se bilen min hos Biltilsynet og at alt var i orden. Men jeg får fortsatt ikke treff på mitt chassinummer på VVs side. Mulig If har tilgang til en dypere del av systemet og at jeg må vente på at Tesla gjør et nytt forsøk senere i dag.

Uansett, det jeg ikke var klar over, og som Tesla trodde at de hadde informert om var:
Sett forsikringen til å gjelde fra og med dagen før utlevering, siden det er den dagen Tesla prøver å registrere bilen.
#18
Model 3 / Model 3 er finere enn Y
fredag 15. mars 2019, klokken 10:04
Å kommentere Model Y i Model Y-forumet grenser sannsynligvis til trolling, men en tråd her inne, med sammenligning med Model 3 må være innafor. :)

Jeg var redd at jeg skulle bli litt ambivalent og kanskje ikke glede meg til å få Model 3 om noen dager, men etter å ha sett morgenens bilder og video av Model Y så er jeg beroliget.

Mine helt subjektive og behovsstyrte punkter:

Pros:
Stor bakluke.
Litt høyere sittestilling.

Cons:
Mindre elegant form.
Dyrere.
Kortere rekkevidde.
Svarte lister og detaljer (chrome delete er bare sååå 1982...)
Svarte hjulbuekanter får hjulene til å se små ut.
1-2 års ekstra ventetid, med mulig slutt på momsfritak.

Så for min del er det ikke vanskelig å fortsatt glede meg til vår Model 3, heldigvis.

En liten utbrodering om formen dog. Model Y synes jeg har en bedre helhet i formen, i motsetning til Model 3 som krever litt tilvenning med det lave panseret som gjør at fronten ikke helt henger sammen med resten av bilen.
#19
Jeg så en video som viser hvordan man parer bilen med en Homelink-kompatibel garasjedør. I oppsettsprosedyren så klikker man med sin fjernkontroll mot støtfangeren slik at bilen lærer hvilket signal som skal sendes ut. Men der etter må man trykke på "Learn"-knappen på garasjedørens motorenhet.

Det jeg lurer på er om det er mulig å lære bilen signalet til min vanlige fjernkontroll til fellesgarasjen, som ikke er Homelink-kompatibel. Det hadde vært gull hvis jeg kunne kjøre frem til porten og trykke på Homelink-knappen på skjermen og så sender bilen ut åpningssignalet som porten vanligvis får fra min fjernkontroll.

Forutsatt at signalet lar seg gjenskape av bilen så skulle dette gå fint rent teknisk, men jeg vet ikke om Tesla har tenkt på denne typen bruk i det hele tatt, eller om alt er lagt opp til at man kun skal kunne bruke bilen for å automatisk åpne og lukke dørene på avanserte privatgarasjer.

Noen som har snublet over noen info om at dette kan la seg gjøres?
#20
Model 3 / Erfaring av ombooking av utlevering?
mandag 04. mars 2019, klokken 12:27
Jeg fikk FI med VIN og preliminær utleveringsdato for noen uker siden. I dag har jeg fått bekreftet utleveringsdato på mail og sms og den nye datoen er en uke senere enn den på FI. Den utsettelsen har jeg vært forberedt på hele tiden, så den har jeg ikke noe å si på.

Men den bekreftede utleveringsdatoen de har gitt meg er fire dager før den datoen jeg har sagt fra til Tesla to ganger at er den tidligste datoen jeg kan ta imot bilen på.

Så da har jeg to spørsmål til dere som har hentet ut bil allerede:

1. Var denne "bekreftede datoen" den som ble reell eller skal jeg bare holde meg rolig så tar de kontakt når det virkelig nærmer seg?

2. Har dere erfaring av å endre utleveringsdatoen? Fikk dere en ny dato etter eget ønskemål eller ble dere dyttet langt bak i køen, til en dato lengre frem enn dere egentlig hadde behov for og lyst på?

Siden det bare er fire dager det dreier seg om så har jeg et håp om at de skal kunne la min bil stå på Lillestrøm og vente, isteden for at de skal gi den til noen andre og begynne å kødde med å sette opp nytt VIN til meg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA