Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - mroek

#1
ID.4 / 3D-printet solbrilleboks for ID.4
lørdag 05. februar 2022, klokken 18:59
Jeg ble spurt om jeg kunne lage en fin løsning for oppbevaring av solbriller i ID.4, og det endte opp i en boks som plasseres fremst på midtkonsollen, og som festes i en av kortholderslissene (men begge blir blokkert). Boksen er formet for å passe godt inn, og kan gjerne brukes til å oppbevare andre småting (også kort som tidligere sto i disse slissene) som ladetags e.l. Bilder:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Her er også en kort videosnutt som viser montering:

https://www.youtube.com/watch?v=ATCNV66ar6k

Å bruke kortslissen som ankerpunkt for en slik boks er ikke min originale idé, men det designet jeg har sett som bruker samme prinsipp syntes jeg ikke var videre pent.


#2
Hyundai Ioniq / Høye bruktpriser?
tirsdag 25. januar 2022, klokken 13:05
Har fulgt med litt på bruktmarkedet for Ioniq, og jeg synes prisnivået er forholdsvis høyt. Det finnes jo unntak både den ene og den andre veien, men selv norsksolgte 2017-modeller, hvor fabrikkgarantien er i ferd med å utløpe, ligger gjerne på rundt 170-190kkr med teknikkpakke og skinnseter.

Disse bilene kostet jo under 300kkr da de var nye i 2017 (kanskje ørlite over med vinterhjul), så prisene har i grunnen holdt seg ganske greit.

Blir bilene faktisk solgt for disse summene?

#3
Lade hjemme / Flere Easee Home på samme kurs er ulovlig?
torsdag 20. januar 2022, klokken 16:35
I forbindelse med at jeg vil montere opp en Easee-boks til (på samme kurs som den jeg har), så tok jeg kontakt med elektrikeren jeg har pleid å bruke. Han påstår at det ikke er lov å ha flere Easee på samme kurs, og henviser til standarden, som sier:

SitatDet skal brukes en egen forbrukerkurs for overføring av energi til/fra et elektrisk kjøretøy. Dette innebærer at èn og samme forbrukerkurs ikke kan benyttes til å forsyne flere elektriske kjøretøy.
Lastbalansering er ikke å anse som en metode for beskyttelse.

Et søk brakte meg til denne linken, som gir ham rett.

Jeg ble skikkelig overrasket over dette, spesielt siden Easee i alt sitt materiell beskriver nettopp denne typen installasjon. Det er vanskelig å skjønne hvorfor dette da ikke har fått mer oppmerksomhet, og at det i praksis betyr at elektrikere/installatører som gjør en installasjon av denne typen enten velger å ignorere at det ikke er lovlig, eller bare stoler på dokumentasjonen fra Easee.

Jeg kan ikke helt se for meg at det på noen måte skal være utrygt med en slik installasjon (forutsatt at det er gjort skikkelig), men at det altså strengt tatt ikke er lovlig var en gedigen overraskelse.

#4
Lade hjemme / Koblingsboks med skruklemmer eller bruke Wago?
onsdag 19. januar 2022, klokken 17:28
Jeg har en Easee-lader i garasjen, og skal nå sette opp en til. De skal stå på samme kurs (32A), så det dreier seg om å legge opp en kabel av samme type (TFXP 4G6) som allerede går til den eksisterende laderen. Kabelen kommer inn under taket, og går ned til ladeboksen, og kabelen til den neste laderen skal også gå i taket (åpent forlagt på bjelke). Det er jo teknisk mulig å koble videre fra den eksisterende bakplaten, men det blir mye penere å heller splitte den eksisterende kabelen i taket i en koblingsboks (blir også kortere kabling av det).

Jeg har egentlig mest tiltro til skru/heiseklemmer (og med endehylser på lederne), men siden dette er 3 faser pluss jord, så trenger jeg jo da en koblingsboks med 4 klemmehus (og optimalt sett 3 poler/klemmer på hver). Alternativt en tom koblingsboks og f.eks 4 stk Wago-klemmer. Wago 221-613 tar jo inntil 6 mm2 og er godkjent for 41A, så det burde vel også være innafor.

Hva tenker folk er mest fornuftig?
#5
Hyundai Ioniq 5 / 3D-printet oppbevaringsboks for bagasjerom
mandag 09. august 2021, klokken 13:57
Ioniq 5 har noen "lommer" bak hjulbuene i bagasjerommet, og jeg ble bedt om å designe en beholder som passer akkurat der. På høyre side er denne "lommen" så liten at det ikke er noe særlig poeng, men på venstre side er det litt mer plass, så der gikk det an å lage et pen, liten boks. Den er formet nøyaktig etter kurvene i området (hjulbuen er også dobbeltkrummet, så det er ikke helt rett frem å få det til). Dette rommet får man jo ellers ikke brukt til så mye, og det kan være praktisk å ha noe til å oppbevare småting i som hindrer dem i å seile rundt.

For å holde boksen på plass, så brukte jeg borrelås, men dobbeltsidig teip er også en mulighet.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#6
På ID.4 er det et ganske stort område/volum under den fremstikkende delen av senterkonsollen, og her kan det være greit å kunne oppbevare diverse småting som man har med seg på tur. Ulempen er at det kun er en teppebelagt forhøyning i gulvet, så ting man legger fra seg her vil bare seile rundt.

Jeg har ikke en ID.4 selv, men hadde en på besøk nylig, og fikk da muligheten til å lage en skreddersydd løsning for akkurat dette problemet. Det jeg endte opp med var en boks som kan klikkes på plass og låses uten noen ekstra festeelementer (som teip/borrelås etc), og som dermed åpner for å bruke dette området til noe fornuftig. Boksen har forholdsvis lave vegger (3 cm), og gjør det enkelt å legge fra seg ting der.

Den kommer i to versjoner, en som har skillevegg langs midten og en uten. På bildene og videosnutten er det kun den uten skillevegg som er vist, men den med er helt identisk i størrelse, forskjellen er kun skilleveggen.

Slik ser den ut når den er montert i bilen:



Versjonen med skillevegg ser slik ut (har kun render av denne):



Her er en 30-sekunders videosnutt som viser de samme bildene, samt montering:

https://www.youtube.com/watch?v=zpsMaGRj2mo

For å printe denne trenger man en printer som greier å printe minimum 217x194 mm, men mange mellomklasse-printere vil kunne fungere. Filene kan kjøpes på denne linken:

https://cults3d.com/en/3d-model/various/vw-id-4-custom-center-console-tray

#7
Kjøp og salg av deler og utstyr / Solbrilleholder - 3D printet
onsdag 26. mai 2021, klokken 11:39
Jeg synes ikke det er noen gode steder å ha solbrillene i Polestar 2, så jeg har laget det jeg synes er en god løsning på dette. Noen liker å ha solbrillene i lommen i senterkonsollen (ved kneet), men da må man nesten ha brillene i et etui også, for ellers er det lett å kladde på glassene når man skal fiske dem opp. Andre kjøper et fjærbelastet etui som man bytter ut takhåndtaket på førersiden med, men jeg liker ikke så godt den løsningen heller.

Min løsning er en liten holder som man klipser fast på utstikket i taket der logoen projiseres opp i taket fra. Der er brillene lett tilgjengelig, og kommer ikke i veien for noe.

Det ser slik ut:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Jeg har også laget en liten videosnutt som demonstrerer dingsen:

https://www.youtube.com/watch?v=UfC6wq6Qai8

Produktsiden hvor man kan kjøpe og laste ned filen(e) er her:

https://cults3d.com/en/3d-model/various/polestar-2-sunglasses-holder

Prisen er ca 30,- kr for å laste ned (varierer litt med eurokursen), og jeg velger å ta litt betalt fordi det er ganske mye jobb å lage selv slike tilsynelatende enkle ting.

#8
Polestar 2 / 3D-print dine egne ventilhetter
fredag 07. mai 2021, klokken 09:56
Har du ikke PP, men eier en 3D-printer? Da kan du jo grave frem noe gult (eller gull) filament og printe dine egne:

https://cults3d.com/en/3d-model/various/polestar-2-valve-cap

#9
Polestar 2 mangler askebeger/søppelboks, og det har jeg savnet litt. Jeg laget først en versjon av en søppelboks med en litt mer avansert lås (type trykk/trykk), men den blir for komplisert, og krever at man får tak i diverse ekstra greier som magneter og fjærstål.

Så startet jeg hele greia på nytt, men med et mål om å lage det slik at man ikke trenger noe ekstra utover 3D-printeren, og da dukket også ideen opp om å legge til noe mer. Resultatet ble et modulært system av to hyller og en søppelboks, der man kan kombinere som man selv vil. Her er en render av venstre hylle pluss søppelboksen:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Ferdig printet og satt i bilen ser det slik ut:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Den trådløse mobilladeren er fremdeles tilgjengelig, men man får utnyttet volumet under skjermen bedre.

Video som viser hele konseptet:

https://www.youtube.com/watch?v=OfxDNmkb8FE

Filene kan kjøpes her:

https://cults3d.com/en/3d-model/various/polestar-2-center-console-accessories

Sikkert noen som synes alt som kan 3D-printes skal være gratis, men det er ganske tidkrevende å lage slike ting som dette, og jeg har derfor valgt å ta litt betalt for filene. Prisen er vel omtrent det man betaler for en øl på byen, litt avhengig av sted.

#10
Kjøp og salg av deler og utstyr / 3D-printet koppholder
lørdag 10. april 2021, klokken 22:37
Selv om PS2 har to koppholdere, så er den bakre av disse ganske så ubrukelig, både fordi man må vippe opp armstøtten, men også fordi man må vri seg nokså unaturlig for å bruke den.

Jeg har derfor designet en egen koppholder som festes på lokket til hanskerommet. Dette lokket har solide låser, og er laget for å bære vekt (er jo en egen krok som kan holde 2 kg der), så det var et naturlig valg. Her er en CAD-render av designet mitt:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Det er et todelt design, laget spesifikt for å ha god styrke når det printes på en vanlig FDM-printer. Den delen som festes til bilen må printes i en annen orientering enn selve koppholderen (for å være sterk nok). Delene skyves enkelt sammen, og vil ikke gå fra hverandre av seg selv (men en dråpe lim kan også brukes). Jeg printet min med 0.3 mm laghøyde for å spare tid, men om man printer med høyere oppløsning så blir det jo litt penere.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Satt sammen til én enhet:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Noen bilder fra montering i bilen:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Med Cirke-K-kopp (som var utgangspunkt for designet):

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Når den ikke er i bruk, så kan den også lagres i den bakre koppholderen i bilen, som er praktisk. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg synes det var vellykket med de små Polestar-logoene eller ikke, men valgte å beholde dem inntil videre.

Jeg laget også en liten video som viser montering i bilen:

https://www.youtube.com/watch?v=o-NyFqSFzcE

Jeg kommer til å legge ut filene, men jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal gjøre dem gratis eller prøve å få noen kroner for dem. Har tidligere opplevd at mine design er benyttet kommersielt (mot eksplisitt forbud), og det er jo litt irriterende.

#11
Polestar 2 / En takk fra Polestar
fredag 20. november 2020, klokken 08:57
I går kom det mail fra Polestar om at de ville takke oss kunder for tilliten vi har vist dem ved å kjøpe bilen, og hvor de beklager at bilen mangler en del "funksjoner og apper" som var lovet.

Dette kompenserer de ved å gi alle kunder (inkludert kunder som ikke har fått utlevert bil enda) en ladekreditt på 5500,- kr (500,- €) hos Plugsurfing. Kreditten har ingen utløpstid, så man slipper å tenke på at den forsvinner før man har fått brukt den opp. For oss som ikke hurtiglader ofte, betyr det at den vil vare ganske lenge.

Ikke verst, det!
#12
Polestar 2 / Pimp my key
torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:25
PS2 kommer som kjent med en veldig kjedelig/kjip nøkkel, og jeg fikk det for meg at det burde gå an å lage nye sider/cover på denne, slik at den blir litt sprekere. Jeg laget meg derfor en CAD-modell av disse, og etter litt testing så fikk jeg det til å passe ganske så bra. Siden min bil er blå, så valgte jeg en mørk blå farge med glitter/flakes i, samt at jeg la inn en Polestar-logo i gull. Ble jo ikke så hakkende galt, synes jeg:



I denne runden så har jeg beholdt grunndesignet til Polestar (bortsett fra logoen), men det er jo mulig å lage hele greia med litt andre ytre former også. Får se hva det blir til. Madammens nøkkel er forresten oransje med svart logo, det ble også litt tøft:



#13
Lade hjemme / For varm automatsikring?
mandag 29. juni 2020, klokken 22:06
Har nylig montert opp en Easee-boks som har sin egen 32A kurs i sikringsskapet. Kabel mellom skap og Easee er TFXP 4G6.

Har satt opp Easee-boksen til 26 A (altså rett over 80% av sikringens kapasitet), og har nå en TM3 på besøk som trengte å få litt strøm. Det går rett over 10 kW, og strømmen i hver fase er 26 A, som satt opp.

Det jeg ikke liker, er at sikringen blir mye varmere enn jeg hadde forventet. Kabelen ut til Easee-boksen ligger på ca 30 grader, så bare helt marginalt lunken, men selve sikringen har stabilisert seg på ca 55 grader overflatetemperatur på fronten. Jeg hadde ikke forventet så høy temperatur, og jeg spør derfor om det er normalt? Sikringen skal være av topp kvalitet, så ikke noe billig rask.

Andre som har målt temperatur på sikringen til en elbilkurs?
#14
Lade hjemme / Bøyeradius TFXP
onsdag 27. mai 2020, klokken 14:39
Jeg skal legge opp kabelen mellom sikringsskap og garasje selv (avtalt med elektrikeren som skal gjøre jobben i sikringsskapet), og jeg har bestilt 4G6 TFXP MR FLEX (NEK Kabel) som jeg skal bruke. I spesifikasjonen står det følgende:

Sitat fra: spesifikasjonenMin. bøyeradius bevegelig: 4 [x ytre diam.]

Kabeldiameteren er 14.2 mm, så dermed blir bøyeradiusen 56.8 mm. Sammenlignet med mange andre kabeltyper så er dette ganske lite, men det er likevel en relativt stor bue hvis man skal rundt et hjørne eller ut fra en vegg/mur og videre på veggen (som jeg skal).

Hva legger de egentlig i begrepet "Min. bøyeradius bevegelig" her? En fast installasjon er jo svært lite bevegelig, men i noen tilfeller kan det kanskje være noe bevegelse, uten at jeg helt ser for meg hva slags installasjon det kan være.

Nå har jeg ikke fått kabelen i hende enda, så jeg vet ikke hvor bøyelig den kjennes ut, men jeg spør likevel om det er noen som har innspill til installasjon av denne type kabel, og spesifikt det med bøyeradius.

#15
Polestar 2 / Leveringsforsinkelser og andre rykter
mandag 25. mai 2020, klokken 16:41
Ser det er folk med estimert levering i juni som nå rapporterer om at de har fått beskjed om at det blir forsinkelse, og at levering blir i juli.

Det ryktes også at ingen kundebiler er produsert enda, kun førseriebiler (primært demobiler, antakelig). De første bilene ryktes også å være sendt med båt, og ikke tog som har vært antatt. Båt tar jo mye lenger tid, men forhåpenligvis er det meningen å bruke tog etterhvert.

Nå er jo det siste her bare rykter, men om det stemmer så tror jeg at vi i beste fall kan ha demobiler på plass helt i slutten av juni, og at de første kundebilene ikke kommer før mot slutten av juli. De av oss som har estimert levering i august kan sikkert også forvente forsinkelser, om da ikke produksjonen blir skalert nok opp til at behovet kan møtes.

I sum er vel kanskje alt dette å forvente, men jeg synes likevel at informasjonen fra Polestar er direkte elendig. Det er kanskje slik at det faktisk lønner seg å late som at alt er i rute selv om man vet at det ikke er det.

#16
Polestar 2 / Bruksanvisning tilgjengelig på nett
torsdag 23. april 2020, klokken 12:46
Hvis noen ikke har fått det med seg, så er nå bruksanvisningen til Polestar 2 tilgjengelig på nett for alle som ønsker å kikke:

https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021-early/

#17
Polestar 2 / Ryggelys
mandag 20. april 2020, klokken 23:14
En ting som slo meg er at på bildene av bilen ser det ikke ut som den har ryggelys. De to lysene som er nede i bakfangeren ser begge ut som de er røde (tåkelys?), og lysene inni LED-buen oppe er jo blinklysene.

Hvor er egentlig ryggelysene?
#18
Avansert: Batterier og Lading / Hurtiglading ødelegger batteriet
søndag 05. april 2020, klokken 13:42
Trådtittelen er hentet fra overskriften i denne artikkelen:

https://www.motor.no/artikler/elbil-amerikanske-forskere-mener-hurtiglading-odelegger-batteriet/

Det er sikkert mulig å forbedre algoritmene som benyttes ved hurtiglading av batteriene, men påstandene i artikkelen om hvor fort og hvor mye batteriene skades/ødelegges er overraskende. Degradering er jo et kjent fenomen, men hvis det virkelig var så ille som det beskrives i artikkelen så ville jeg trodd at flere ville opplevd batterihavari enn det som faktisk er tilfelle.

#19
Nå som Polestar har startet serieproduksjonen av Polestar 2, og hevder å være i rute for leveringsstart i sommer, tenkte jeg det var på sin plass med en tråd om disse to bilene. Det er jo slik at Polestar selv har tatt sikte på Model 3 som sin hovedkonkurrent, og derfor har lagt seg forholdsvis tett opptil denne på flere områder. Det er likevel også store forskjeller, og denne tråden er ment for en åpen diskusjon om disse to bilene (men hold det saklig).

Som gammel BMW-mann er jeg opptatt av førermiljø, og foretrekker at bilens interiør er førerfokusert. For meg er dette såpass viktig at Tesla Model 3 faller helt gjennom, jeg synes det er totalt skivebom å ikke ha instrumenter foran føreren. Eksteriørdesign går også i favør P2 for min del, selv om jeg absolutt ikke synes den er perfekt heller. Den har likevel mer karakter enn TM3, i mangel av et bedre uttrykk.

Kjør debatt!
#20
En venn av meg har en TM3, og han liker ikke at koppholderne i senterkonsollen er så store, siden det fører til at kopper og flasker av normal størrelse ikke står støtt. Jeg driver en god del med tegning og 3D-printing, så han ba meg om å konstruere en passende dings for å løse problemet. Det finnes en hel del på markedet allerede (som fungerer på litt forskjellig vis), men jeg tok utfordringen og laget min egen variant.

Den fungerer ved at det er to fjærbelastede flapper som er hengslet slik at de både kan vippes og presses inn, og når koppen/flasken settes ned, så presser denne flappen mot koppen/flasken og klemmer den fast. Montering består i å bare sette den på plass mellom koppholderne. Da ser det slik ut:

[ You are not allowed to view this attachment ]

Jeg endte opp med å lage en ekstra, og hvis noen ønsker å kjøpe den, så vil jeg ha 290,- kr ink frakt (som brev) for den. Den jeg har ekstra har en litt lysere gråfarge på logoen på toppen, og ser slik ut:

[ You are not allowed to view this attachment ]

Jeg kan også lage flere om det skulle være interesse (også uten logo, eller logo kun som "embossed"), men noen storskalaproduksjon gidder jeg ikke, til det er det litt for mye jobb.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA