Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - lars667

#1
ID.4 / 3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion
tirsdag 26. desember 2023, klokken 23:18
Som nevnt i en annen tråd her, har jeg hentet ut en bil som har problemer med å lande her, spesielt på 3-fas. Har Easee-lader som er forskriftsmessig montert på en 3x32A-kurs. Den fungerer helt greit med e-Golf, XC-40 Recharge og Tesla Model Y, men med den nye id.4 feiler etter noen minutter. Forløpet er slik. Setter inn lader. Handshake går i orden slik at lys begynner å pulsere grønt og stripe i frontruta pulserer på halve siden og er grønn på andre. Bilen sier den lader, men sier den lader på -0.2 til -1,5kW (variabelt). Altså estimerer den f. eks. -7km i minuttet... Nesten så det går i revers :-o Nå står det noe om toveis-lading i innstillinger... Etter et minutt eller to kutter bilen, og det lyser rødt ved ladekontakt, og jeg får melding om at lading feilet.

Jeg har fått ladet et par ganger ved å låse roboten til 1-fase, bilen har da klart 6.7kW (6 rapportert i bilen, 6.7 av roboten).

Jeg har også problemer med nødladeren. På samme bygg får jeg samme/lignende feilsituasjon, på bolighuset (laderobot står på  driftsbygning/fjøs, som også har hovedinntak) har jeg fått ladet med nødkladd.

Noen som har vært borti lignende? Ev. noen som har lignende 230v IT-oppsett som faktisk fungerer? Har skjønt ut fra VW.no at 3-fas lading på IT-nett er støtter fra 2022 en gang.
#2
Solterra / Ingen solterra-eiere her
tirsdag 28. november 2023, klokken 08:43
Rimelig dødt i dette delforumet, er det ingen som kjøper denne bilen i Norge? Ser skrint ut på elbilstatistikkene også. Lurer selv på den, for den er per nå uslåelig på pris i forhold til alle andre AWD-er om en ser bort fra MG.... prøvekjørte en dag, og komforten var det ingenting å  si på.
#3
Model Y / Komfort nye TMY LR (og Performance) vs 2021 og konkurrentene
lørdag 25. november 2023, klokken 11:14
Nå lager jeg tråder både her og der, så jeg håper jeg ikke har spurt før, men det ser jo ut til at "comfort suspension" som kom på 2022/23 er noe overvurdert, noen som har noen innspill på det? Egentlig lurer jeg på om både komfort og støynivå har blitt så mye bedre på 23-mod at det er vesentlig forskjell mot 21-mod. En annen variabel er muligens også at 23-mod leveres med Nokian R5, mot R3 på 21.

Og... med dagens Performance-rentekampanje nærmer den seg LR i pris, den har _ikke_ comfort suspension? Stor forskjell mot dagens LR?
#4
ID.4 / Pris på velutstyrt id.4 GTX
søndag 19. november 2023, klokken 11:13
Jeg har solgt Y-en og vurderer nå andre muligheter for bil. Med Tesla er det SUPERENKELT å vite hva bilen faktisk koster, for det ser du på bestillingssiden. Med de fleste andre merkene er en overlatt til mer eller mindre sleipe selgere for å få rabatter, kampanjerente og gud vet hva.

Men hva kan en realistisk få en godt utstyrt id.4 for? Med godt utstyrt mener jeg i alle fall at den bør ha matrix-lys og greie komfort-funksjoner. Skulle gjerne hatt de gode setene, men de er vel del av en svindyr pakke. Jeg kommer fra Y, så har blitt godt vant hva utstyr gjelder.

Regner med at de ikke har like gode kampanjerenter som Tesla uten egenkapital?

Mener da GTX/AWD-utgave.
#5
Model Y / Ustabil temperatur både sommer og vinter
mandag 30. oktober 2023, klokken 08:46
Jeg er stort sett fornøyd med  min TMY 2021 (første batch). Men klimaanlegget det synes jeg etterhvert fungerer dårligere enn det gjorde på TM3 facelift jeg hadde tidligere. Altså effekten er der når det vil, men det virker som om ting skrur seg nesten av når det oppnås ønsket temperatur. Så synker temperatur 3-4 grader før den durer i gang helt til det blir for varmt igjen. Noen ganger må jeg liksom "nudge" den på fra 22 til 27 for å få noe særlig guff, selv om det føles som langt under 22 grader.

Det samme gjelder egentlig også på sommeren. Har jeg den på 21-22 grader, må jeg noen ganger dytte tempen ned til 17-18 grader før den blåser skikkelig kaldt. Er det andre som opplever dette? Jeg mistenker at det har med octovalve og distribuering av varme/kjøling til batteri/kabin, men synes på en måte det virker litt rart også, og tenker det burde vært mer syting og klaging hvis det er slik som det er hos meg. Samboer reagerer også på at temperaturen varierer veldig.
#6
ID.4 / TMY til id.4 - erfaringer?
mandag 23. oktober 2023, klokken 09:14
Heisann, noen som har hatt Tesla Model Y LR/P og som har gått over til id.4 GTX? Hvordan syntes dere det gikk? Har hatt TMY to år nå. Den fungerer forsåvidt greit, særlig med tanke på plassbehov til to store hunder (mynder) og hengerfeste/lagringsplass innvendig, samt rekkevidde. Men fjæringa blir hard. Bor innerst i en 3 km lang grusvei som spesielt i sommerhalvåret er hullete, og TMY er ubehagelig selv når en styrer forbi hullene. Ser derfor etter en mer behagelig bil. En annen irritasjon med Tesla, er at jeg har 18 mil til nærmeste servicesenter. Da er VW bedre, med 3 mil...

Noen som har gått fra Y til id.4, noe dere savner/legger merke til som kan være relevant?
#7
Kjøpe elbil? / AWD til under 400'
mandag 09. oktober 2023, klokken 13:51
Heisann.

Samboer vil oppgradere elbil med AWD, etter å ha kjørt e-golf et par år. Selv har jeg TMY LR. Maks budsjett er 400k inkl omreg. Bilen må kunne ta et par hunder i bagasjen ved behov, men det blir ikke for langturene. De fikk plass i e-golfen bak grind.

Rekkevidde bør være minst 30-40 mil.

Garanti bør ikke være nært oppbrukt.

Lys må være gode, hun sliter litt med mørkesyn. E-golfen sine lykter er tilfredsstillende, det samme er TMY sine.

Har sett på Marvel R Performance, IONIQ5 AWD, Mach-e SR AWD og Polestar 2 AWD så langt. Sistnevnte to kommer tidvis inn under 400k, men med en del km. Ford har vel bare garanti opp til 100'.

Marvel R P så ut som det opplagte valget, men ser nå at den ikke har AWD i revers? Det var nesten så jeg ikke trodde hva jeg leste...

Tar gjerne innspill og anbefalinger. Vil ha lave driftsomkostninger. Ble også litt skremt av årlig service på MG, det virker veldig overdrevet på en elbil.

Vi har såvidt vært borti IONIQ5. Samboer er ikke så glad i utseendet, men det kan jo gå...

#8
Avenger / Jeep Avenger og SUV-egenskaper?
fredag 15. september 2023, klokken 13:02
Her var det ikke mye, tydeligvis ikke stor interesse for denne euro-jeepen...

Personlig er jeg veldig skeptisk til "suv"-er med bare fremhjulsdrift (-trekk for pedantene, selv om det kan diskuteres), men om de klarer å låse framhjulene slik at ikke bare det ene blir stående å spinne, bør det kunne fungere. Noen som har hørt noe om systemet de bruker?
#9
Vurderer å selge min 2021-modell pga ugunstig lån. Tenker at det bør være en del utenlandske oppkjøpere som er interessert nå med den svake krona. Er det noen som har noen pålitelige kontakter?
#10
Elbiler i media / "Giftig" batteri
onsdag 08. februar 2023, klokken 13:23
https://www.gd.no/roy-terje-ble-forgiftet-av-elbilen-sin-kan-vare-dodelig/s/5-18-1707235

De får det til å høres ut som det er høyvoltsbatteriet som har konka og utviklet hydrogensulfid, men det er vel 12v siden det er snakk om å skifte på en dag, regner jeg med. Altså noe som kunne skjedd med hvilken som helst bil? Eller er det snakk om 12v lithiumion-batteri?
#11
Model Y / Flere med defekt varmepumpe?
mandag 07. februar 2022, klokken 11:07
Som nevnt i en annen tråd, er min bil inne fordi all varme forsvant over natta, for andre gang. Tesla hentet bilen på flak. Er det flere som opplever dette, eller er jeg bare veldig uheldig? Første gang skiftet de kompressor/varmepumpe og supermanifold. Usikker på hvilke deler de har bestilt nå.
#12
Hjul, dekk og felg. / TMY Merker på Gemini-felger etter kapsler
tirsdag 19. oktober 2021, klokken 21:19
Er det noen andre som har lagt merke til de små merkene etter avstandstappene ytterst på aero-kapslene? Så det da jeg byttet til vinterhjul. Mulig de lar seg polere vekk på noe vis, prøvde ikke annet enn med litt fingergnikk, men det virket som om det var permanente merker på ca 1x0,5mm..
#13
Model Y / Hengerfestebestilling
lørdag 16. oktober 2021, klokken 18:09
Vet ikke om dere har fått det med dere, men nå får en valgt vin for bestilling i shoppen. Ikke bare e-postvarsel. Hører rykter om at en da får plass i køen.
#14
Model Y / Comfort coilovers
torsdag 14. oktober 2021, klokken 20:38
Kjørekomfort kunne vært bedre på dårlige veier og grusveier. Trenger ikke å telle småstein. Har sett en del amerikanske videoer om comfort coilovers fra Mountain pass osv. Er det noen som har funnet norske eller i det minste europeiske forhandlere, ev verksteder som har spesialisert seg på det? Trenger personlig ikke høydejustering, men ser ut til at det er del av pakka.
#15
Model Y / Hundebur og annet hundetilbehør
søndag 19. september 2021, klokken 10:18
Hei, kanskje på tide med en egen tråd for spesifikke hundebur og hvordan de passer i Y?

Er selv på utkikk etter et dobbeltbur til to mellomstore hunder (saluki), og lurer på hva som passer uten at en må legge ned setene.

Passer disse for eksempel? ttps://www.xxl.no/variocage-minimax-l-hundebur-gra/p/1188581_1_style

Finnes det etterhvert også gode løsninger for lastegitter som ikke må monteres på jallavis til hodestøtter?

Bagasjeromstrekk hadde vært fint, men har så langt bare sett dyre løsninger som må bestilles fra utlandet.
#16
Digital teal green, lyst interiør, solcellepanel. Topp utstyrt lanseringsutgave.

20" sommerfelg
19" vinterfelg med piggfrie continental
Hengerfeste er montert av Sulland Elverum (ser pent ut).

3000 km

Ønsker 560k.

#17
Model Y / Lyder og ulyder
mandag 13. september 2021, klokken 22:57
Sett bort fra støy i kupé, hva opplever folk av lyder og ulyder?

Jeg opplevde bilen som veldig stille på ujevnt underlag da jeg fikk den, men nå har det dukket opp en del skramling bak i bagasjen, høyre side. Riktignok på ganske grov grusvei som har blitt høvlet de siste dagene. Trodde først det var typisk belteskramling, men nå høres det ut som store plastflater som skramler mot metall eller annen plast.

Jeg vil også si at dørene på TM3 (des 2020) hadde mer premium lukkelyd. Her er det litt hardere/hul lyd.

#18
Model Y / Tysk video med teardown for å se på hulromsbehandling osv.
søndag 12. september 2021, klokken 20:00
Ikke sikkert disse er helt nøytrale, men her går de inn og sjekker forskjellige materialvalg, festemåter og (mangel på) hulromsoverflatebehandling. Jeg kan ikke tysk godt nok til å forstå alt, men det kan være litt interessant å se. Usikker på hva en kan trekke ut av denne videoen hvis en skal sammenligne TMY med andre biler og hvordan de er behandlet/konstruert:

https://www.youtube.com/watch?v=1_rtuB1LBpI

Kom gjerne med forklaring og synspunkter dere som både kan tysk og har bedre teknisk innsikt :-)
#19
Hyundai Ioniq 5 / Stans
lørdag 28. august 2021, klokken 20:55
For andre eller tredje gang kommer det først opp nøkkelsymbol, deretter batterisymbol, før bil mister all kraft og etterhvert stopper. Starter igjen etter at jeg skrur av og på med tenningsbryter. Liker det ikke. Andre som har vært borti det? Ustabil sw eller defekt komponent?
#20
Hyundai Ioniq 5 / Ladetråden
mandag 23. august 2021, klokken 11:13
Hei, hadde det vært artig med en liten ladetråd, kanskje? Hvilke ladehastigheter folk opplever under forskjellige forhold...

Har i dag testet min P45 på IONITY for første gang, fikk da følgende tall. Startet batteriet så godt som kaldt på 38%, hadde bare kondisjonert det ved å lade 4% på vegglader før jeg kjørte 20 km, for det meste nedover, til ladestasjon:

37%: 65 kW
45% 56 kW
71% 124 kW
75% 125 kW
82% 79 kW
88% 47 kW

Stoppet ved 90%.  Det så liksom veldig skuffende ut i starten, før det plutselig hoppet opp på 100++. Regner med at 120-130 er maks når kjerra er over 60%
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA