Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - CitroenSaxo2002

#1
Tidlige elbiler: PSA / Saxo 2002 for salg
søndag 23. august 2020, klokken 11:28
Jeg kommer til å legge vår Saxo 2002 ut for salg på Finn etter EU kontroll.

Kanskje bilen er av interesse for noen av dere her på forumet? Den har gått 61000, har gode batterier og er generelt i meget god stand. Følger med tre batterikasser og ca 18 batterier.


Saxo2002.jpg
#2
Nå er det noe jeg ikke helt forstår med bilen... (har ikke funnet dette nevnt tidligere på forumet)

I desember så fikk jeg anledning til å låne en nyere el-bil over en periode på 2 uker. Da parkerte jeg min Saxo med ca 30% SOC. Lot lyset stå på til SOC var nede på 25%, og tenkte at nå kan bilen stå fint (i garasje) en liten periode. Når jeg startet opp bilen igjen ca 2 uker senere, så hadde SOC økt til 50%! Spenning på batteriet (checkelec) var på 106V (hvilespenning).

Hva i alle dager kan forårsake at SOC øker (!) når bilen står ubrukt? Og da hvilespenning var opp 106V, så lyste ladelampen opp med en gang jeg flyttet på bilen. Ladet opp normalt med balanseringslading, og har brukt bilen siden. Litt daff til å begynne med, men fungerer helt greit.

Har noen andre erfart at SOC øker? Skal legge til at jeg også har fått opp "isolasjonsfeil". Men, kan virkelig krypstrøm forvirre måleren så mye?
#3
Tidlige elbiler: PSA / Batteri service - i Asker området
torsdag 24. januar 2019, klokken 22:12
Etter å ha byttet sirkulasjonspumpe, og nylig utført vannservice (hos Elbilmek) uten at de påpekte at noe var galt, så har vår kjære Vesla fremdeles utfordringer med batterikapasiteten. Bruker Checkelec hver gang jeg lader og kjører bilen, og kjører alltid under 100A (grønt). Men, spenningen faller ned i 100V allerede ved 60% SOC (ca 35 km kjørt). Gult lyset kommer på, og bilen går i strømbegrensing modus og bilen går ikke langt (max 1) før den rett og slett går tom og stopper. Ser aldri rød lampe lenger.

Ved å analysere spenning/strøm logget med Checkelec har jeg regnet ut at ved siste normal lading fra "tomt" batteri, tar batteriet imot litt i overkant av 6 kWh før toppladingen startet (som inntreffer ved 160V). Ladekurven ser helt normal ut. Dersom et nytt batteri har kapasitet på ca 12 kWh (100A x 120V x 60min - i henhold til manualen) så betyr det at batteriet nå har 50% kapasitet av nytt. Stemmer min logikk?

Planlegger å måle spenning over de tre batterikassene til helgen. Dersom det viser seg at batteriene har problemer, er det mulig å få byttet ut de som er dårlige? Jeg har lest her på forumet at det finnes batterier å kjøpe, men hvor kan jeg få utført en slik service - uten at det koster like mye som en brukt elbil. Liker bilen godt, og alt annet er i topp stand. 


Legger ved en logg fra normal lading fra "tomt" batteri, og fra siste kjøretur på ca 3 km.

#4
Tidlige elbiler: PSA / Sirkulasjonspumpe
tirsdag 20. november 2018, klokken 19:03
Hei.

Sliter med dårlig (defekt) sirkulasjonspumpe. Citroen kan levere, men skal ha 3600 kr for ny. Leste her på forumet at flere har benyttet Johnson Pumps (f.eks. denne https://www.seasea.no/cirk-pump-cm10p7-12v-20mm). Den er litt dyr, så jeg lurer på om noen har en pumpe de ønsker å selge?

Og, nå som sirkulasjonspumpa sluttet å "bråke" la jeg merke til en annen lyd. Er det en annen pumpe som går under bilen når tenningen skrus på? Ikke bremsekraftforsterkeren, men en konstant lyd.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA