Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Electric cars in Norway

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
Jaguar i-Pace / Jaguar ber om kriselån i milliardklassen
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 16:21 »
Dagens nyhet i Finansavisen og også i Reuters (under) og Sky news samt DN.no

Jeg håper ikke dette påvirker elbil produksjonen til Jaguar.

Kopi under av tekst og med lenke her https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/05/23/7530902/jaguar-ber-om-kriselan-i-milliardklassen

Overskrift:
Jaguar ber om kriselån i milliardklassen

Det er harde tider i bilbransjen.


Sindre Nikolai Aker
Publ. 15:24 - 23.05.20 | Oppd. 15:28

Bilselskapet Jaguar Land Rover har nå har bedt myndighetene om et lån på godt over én milliard pund, eller 12,2 milliarder kroner etter dagens kurs, ifølge Sky News.

Jaguar har ikke bekreftet summen, men sier at de er i diskusjoner med regjeringen i forbindelse med coronakrisen.

Sky skriver at selskapets eierskap kan gjøre forespørselen om lån ytterligere komplisert. Selskapet er nemlig eid av indiske Tata Motors.

Tata Motors endte uken ned 1,55 prosent til 82,75 indiske rupier, eller 10,89 kroner. Hittil i år er aksjen ned 55,3 prosent, men har klatret 9 prosent den siste måneden.

Markant nedgang

Ifølge Sky viser salgstall fra Jaguar Land Rovers fjerde kvartal, som avsluttes 31. mars, en salgsnedgang på 31 prosent, til 110.000 solgte biler, sammenlignet med fjoråret.

Selskapet anses imidlertid som livsviktig for Storbritannias industrielle produksjonskapasitet og har omlag 38.000 ansatte.

Fra Reuters:

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-jaguar-land-rover/jaguar-seeks-state-loan-as-coronavirus-pandemic-takes-toll-sky-news-idUSKBN22Z0LL

BUSINESS NEWSMAY 23, 2020 / 3:20 PM / UPDATED AN HOUR AGO

Jaguar seeks state loan as coronavirus pandemic takes toll: Sky News

(Reuters) - Jaguar Land Rover (TAMO.NS) is in talks with the British government about a request for temporary state funding of more than 1 billion pounds ($1.22 billion), Sky News reported bit.ly/3gqvegi on Saturday.

The loan request had been lodged with the Department for Business, Energy and Industrial Strategy, the Sky News report said, citing a source close to Jaguar Land Rover, whose parent company is Tata Motors.

“The claim is inaccurate and speculative,” Jaguar Land Rover said in an emailed statement to Reuters. The statement said the company was in “regular discussion with government on a whole range of matters and the content of our private discussions remains confidential.”

Sky news under:
https://news.sky.com/story/coronavirus-jlr-seeks-state-loan-to-overcome-crisis-11993300

DN.no under
https://www.dn.no/marked/jaguar/land-rover/bil/bilbransjen-i-krise-storbritannias-storste-bilprodusent-ber-om-massivt-statlig-lan/2-1-813691

2
Andre Elbiler / De har mer på gang. Nemlig Xpeng P7
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 08:26 »
Admin, kan du vurdere om du kan opprette et eget underforum for Xpeng?

Med både G3 og P7 så synes hvertfall jeg at Xpeng fortjener et eget underforum :+1: Tror det blir mye god debatt om Xpeng i årene fremover.

Siste der nå i bilmerke oversikten er jo Volvo / Polestar og da kommer Xpeng senere i alfabetet :D he he  Så Xpeng havner da nederst i elbil merke oversikten her inne.

Les dagens Xpeng nyhet under fra Benny i Broom :+1:


Overskrift:

Du ser kanskje hva denne ligner veldig på...

Kopi av noe tekst under:

"Vi snakker kinesiske Xpeng, som allerede er i Norge og har åpnet for salg av kompakt-SUV-en G3.

Xpeng P7 er en relativt stor bil. Akselavstanden er nesten 3 meter og totallengden er 488 cm, noe som bør bety god innvendig plass. Batteriene finner vi mellom for- og bakaksel. Likt det Tesla har gjort på Model 3.

Batteripakken skal være på rause 81 kWt. Det skal gi en rekkevidde på 706 kilometer. Dog basert på den aldrende og i overkant optimistiske NEDC-normen, som kineserne fortsatt bruker. Om vi skal fortsette med Tesla-sammenlikningen havner Model 3 på 668 km etter samme målestandard."

Lenke til nyheten og bilde under:

https://www.tv2.no/broom/11441263/

3
Si i fra hvis dette bilmerket ligger andre steder her inne så sletter jeg denne eller flytter den over dit. Gjorde et raskt søk her inne på  "Roewe" men fant ikke noe.

Følger noen kinesiske elbil sider på Facebook og fant denne bilen fra Roewe Marvel-R. Denne er helt ukjent for min del og det er jo ikke sikkert at den blir tatt inn til Norge heller.

Den ble vist frem nå 10. mai og det er bare disse 7 stk bildene og teksten under i den saken. 

Slik jeg leser denne bilen ut fra spec så blir det en heftig sak som dersom den kommer til Norge, man vet jo aldri og RSA har nettopp tatt inn et annet asiatisk merke, så alt kan skje :-) RSA har vært svært aktive på å ta inn nye asiatiske merker og har fra før Chery :+1: og denne uken ble kjent at de tok også BYD :+1: https://drm24.no/nyheter/rsa-forst-i-europa-med-a-tilby-det-elektriske-bilmerket-byd-205714  Herlig lobbet av RSA. Bra med mere konkurranse på elbiler som presser prisene ned og dermed kan vi få faset ut alle fossilbilene når alle har råd til å kjøpe billige elbiler i familie størrelser som SUV og stasjonsvogner uten å måtte betale 5 til 600 tusen kr.


Det står ikke noe om batteripakka til Marvel-R men ut fra resten av spec så antar jeg et sted mellom 70-90 kWh?? eller er jeg helt på jordet da :D ;D  ? Hva mener dere andre?

Noen som vet noe mer om denne Marvel-R? 

Jeg synes selv den ligner veldig på SUV: BYD Tang så se den røde SUV: BYD Tang jeg har lagt inn bilde av under hentet fra den SUV: BYD Tang nyheten overfor. Men igjen, mange SUV fra forskjellige bilmerker ser jo snart veldig like ut nå om dagen sett fra utsiden, det er først når man ser inn i bilen at man ser de store forskjellene, synes nå jeg da.  ;D ;D  Her er specs på BYD Tang: https://insideevs.com/news/351456/byd-tang-600-600d-specs/


Kopi under fra pressenyheten om Marvel-R:

The Marvel-R is the first real-world car of the new 'R line' of electric cars under the Roewe brand.

CarNewsChina.com

i går kl. 09:04.

Roewe Marvel-R: Official images

The Marvel-R is the first real-world car of the new 'R line' of electric cars under the Roewe brand.

The first R car was the R-Aura concept car. Note that the R is in front of the name. On the Marvel-R the R comes behind the name. That doesn't make much sense for an 'R line'.

But this being China, sense comes always second. New cars come always first.

The Marvel-R replaces the existing Roewe Marvel-X. Base design remains the same but the R gets a new front and a new rear. It all looks a bit more modern and aerodynamic.

Roewe claims the Marvel-R will have L3 autonomous driving and 5G connectivity. No word yet on power or range but we bet it will be largely similar to the Marvel-X (dual motor, 297 hp, 403 km NEDC).

The Roewe Marvel-R will be unveiled in the flesh on a 'Roewe Brand Day' on May 10, which is tomorrow.

4
Zoe / ZOE settes hvertfall ned tyve tusen i ny pris
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 14:07 »
God nyhet for alle som skal kjøpe seg ny Zoe :+1:  det er en flott og billig elbil :+1:

Be om den billigste prisen nå. Hvertfall 20 000 ned fra gammel pris :+1:

Les mer på tv2 broom i denne 2 dagers til nyheten.

https://www.tv2.no/a/11424898

Kopi fra nyheten:

En rekke bilmerker har derfor satt opp prisene, andre har varslet at prisoppgang er nært forestående.

Derfor vekker det oppsikt når Renault nå går ut med helt motsatt beskjed: Nemlig at de setter ned prisen på sin bestselger Zoe.

I en sommerkampanje gir de 20.000 kroner i rabatt på elbilen.

Dermed får den en startpris på 229.900 kroner. Zoe med 395 kilometer rekkevidde har fra før av benyttet slagordet «mest rekkevidde for pengene», og dette forsterker seg i enda større grad nå.

.........

Jeg ser de har annonse med rett pris nå :+1:  les mer her:
 
TIPS :+1: :+1:

Men prøv å prute med vinter dekk og litt ekstra utstyr i tillegg for det er et vanskelig marked nå for bilbransjen. Så nå er det kjøpers marked.

https://renault.no/elbil

5
MG ZS EV / Den er et kupp / 10 Things I hate about my MG ZS EV
« på: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 20:05 »
Kansje greit at nye som tenker på å kjøpe bilen :+1: :+1: som jeg synes er mye bil for pengene :+1: :+1: også får med seg det som kansje ikke er så bra.

Her er to svært gode videoer om MG ZS EV.

Først se denne på TV2 fra denne ukens av TV2 hjelper deg" om MG ZS EV og to andre elbiler – med overskrift "Den er et kupp" - lenke her https://www.tv2.no/broom/11407322/

Så se denne:

Bjørn N for to dager siden en "10 Things I hate about my MG ZS EV" og den her her:
https://youtu.be/iSrWj3KV7F8

6
Dette vil du ikke gå glipp av. Jeg aner ikke innholdet men jeg merker jo stort sett at jeg liker alt som Broom lager av elbil innslag.

Så nettopp reklamen på TV2 morgen tv nå.

Jeg ser han gliser litt og gir god omtale ( se bildet jeg tok fra reklamen) men jeg vet ikke hvilken elbil han sitter i da. Men jeg mener han kjører Tesla privat så dette kan jo bli morro når en Tesla fanboy skal teste billige elbiler. Jeg liker han veldig godt :+1: Han er dyktig og en gammel bilmekaniker som konvertere fra petrolhead til elbil. Herlig :+1: :+1:

Jeg håper på gode test resultater fra alt fra siste/nyeste Ioniq, MG ZS, den nye til Honda og kansje de også har fått tak i DS3 eller e-up eller tvillingene til e-up eller nyeste Peugeot 2008, eller MINI Cooper SE også? bare gjetter og jeg vet ikke hvilke biler de tester. 

Herlig med gode og folkelige elbil tester av de bilene som ikke koster så mye. Alle kan jo ikke bare sitte å drømme når de sitter i stua og ser TV tester om elbiler til langt over en halv million eller Taycan til millionen eller nyeste S med Cheetah Stance hvis de bare har behov for en helt ny og billig elbil til 300 tusen eller pris rundt der... Men det er min mening da ;)

 

7
Jaguar i-Pace / Jaguar's XJ sedan electric skal begynne å selges i år sier Jaguar
« på: ſøndag 26. April 2020, klokken 10:16 »
Gårsdagens nyhet.

OMG, den gleder jeg meg til, Jaguar's XJ sedan electric :+1: :+1: Denne artikkelen handler mest om Jaguar og COVID19. Men jeg har kopiert inn det om XJ sedan electric.  Jeg har også lenket til en eldre artikkel som det er lenket til fra denne gårsdagens artikkelen og der er det et bilde av bilen - spionfoto. Det er det nederste bildet.

Da trenger vi vel et eget delforum på Jaguar som skal hete Jaguar XJ sedan electric? Eller noe slik? Bare et forslag. Nå har vi vel bare I-Pace her inne. eller roter jeg nå? Er det andre poster om denne Jaguar XJ sedan her inne? Jeg fant det ikke.


What does COVID-19 mean for car design? We ask Jaguar’s Julian Thomson
Plus he tells us about the new F-Type and forthcoming electric XJ sedan.

JONATHAN M. GITLIN - 4/25/2020, 10:00 PM

What about that forthcoming electric XJ sedan?

Next up, we're expecting a replacement for Jaguar's venerable XJ sedan. Only this one will be a battery EV, building on the lessons the company has learned from the I-Pace crossover. The I-Pace's form factor was dictated in part because of the height of its battery pack, which translated into the taller profile you expect with an SUV. But the XJ doesn't have that luxury, and spy shots taken last month show a proper low-slung sedan, a Jaguar trademark since the 1950s. "Jaguars don't like height. We never want to do tall cars—I don't think any designer actually wants to do tall cars, unless they're designing a Bronco or a Defender," he said.

"We're actually obsessed with the height of batteries and how we package the floor, and how we managed to keep the car reasonably close to the ground. There was a lot of talk about doing modular battery packs, but you know, it's a very expensive, very complex solution. I'm not sure we're going to get to it until batteries actually change into something much more flexible and modular. I think the dream with electric car designs initially was being able to put the components anywhere you wanted. The reality is a big, heavy slab which needs to sit for the handling of the car centrally in the car, and in between the wheels, and as low as possible; and that will add height to the car, so that's where we are at the moment," Thomson explained.

That said, he sounds pleased with the shape of the new battery XJ, which we expect to be revealed and then go on sale later this year. "I think with XJ we've managed to do a car which still has a very, very good proportion. It does have very, very big wheels. But it's a very beautiful looking car," he said.

https://arstechnica.com/cars/2020/04/what-does-covid-19-mean-for-car-design-we-ask-jaguars-julian-thomson/


https://www.caranddriver.com/news/a31288775/jaguar-xj-ev-spied/

9
Han fikk altså erstatning mot å inngå avtale om å aldri bli Tesla-eier igjen. Dagens utgave av web versjonen til DN.no har denne saken. Jeg vet ikke om den også står i helgens papiravis.

Dette må vel være den første elbil saken vi har i Norge? Eller er det noen som vet om flere saker med andre elbil merker? Taxi næringen er jo storforbruker av elbiler i Norge, bra :+1:  Men det er også mye annen transportvirksomhet som bruker elbiler. Og utviklingen går som riktig er mot økt bruk av elbiler i næringslivet :+1:

Ja denne gang var det Tesla, men det kunne jo vært hvilket som helt elbil merke. Det mener nå hvert fall jeg. Men det er jo en god løsning for en som bruker elbil i næringssammenheng at ting ordnes opp.

Tesla uttaler seg også om denne saken og synes det er leit å møte kunder i rettslige instanser. Heldigvis skjer det ytterst sjelden, skriver Roland i Tesla. Les hele svaret fra Tesla i DN artikkelen. Bra gjort av Tesla :+1:

Lenke til saken:
https://www.dn.no/motor/bil/tesla/tesla-motors-norway/fikk-erstatning-mot-a-innga-avtale-ma-love-a-aldri-bli-tesla-eier-igjen/2-1-773184

Kopi fra DN artikkelen under:
 
Fikk erstatning mot å inngå avtale: Må love å aldri bli Tesla-eier igjen

Etter mye frem og tilbake i rettsapparatet, kjøper Tesla tilbake bilen til Kristian Henrik Svindal i Skien. Én av betingelsene er at han aldri igjen kan kjøpe en Tesla.

3 min
Publisert: 29.03.20 — 08.12
Oppdatert: 2 timer siden

Husker du taxisjåføren med en Tesla der de hvite setene ble rosa?

Kristian Henrik Svindal blir nå kvitt både de rosa setene og bilen de sitter i, en Tesla Model X. Tidligere denne måneden ble Tesla Motors Norway as dømt i Oslo tingrett til å betale Tesla-kunde Kristian Henrik Svindal kompensasjon på 120.000 kroner for de dagene bilen sto på verksted.

I etterkant av dommen har partene inngått en avtale der Tesla kjøper tilbake bilen Svindal kjøpte i 2017. Etter det DN erfarer, til en høyere pris enn den knappe millionen kroner som Svindal betalte for bilen ny.

– Dette må jo være tidenes bilhandel? Du selger en bil for mer enn du betalte for den?

10
MG ZS EV / Antirustbehandling av MG ZS
« på: Lørdag 28. Mars 2020, klokken 00:01 »
Antirustbehandling av MG ZS. Et viktig tema for mange uansett bilmerke. Og spesielt når det er et helt nytt bilmerke her i Norge så må vi vite hva som gjelder for MG.

Hva sier forhandler/importør om dette?

Er ekstra antirust behandling nødvendig (eller ikke) er det levert fra fabrikk eller gjøres det her i Norge før bilen gis til kunde?

Legger ved lenke til engelsk MG forum om dette tema. Det gjelder ikke elbil (ev). Men det eneste jeg fant via mobil tlf google søk så hvis andre finner mer relevante MG elbil nettsteder så post det her :+1:

https://www.mg-rover.org/threads/does-your-zs-suv-show-signs-of-rust.867271/

Her fra Kia e-Niro forumet om samme tema:  https://elbilforum.no/index.php?topic=43837.0

11
Kom på epost :+1: nå nettopp:

Herlig info fra i dag: Polestar 2-produksjon starter ved Luqiao-fabrikken i Kina


Kopi av all info og bilde under. I dag kan vi feire med noe godt i glasset.  Har vært innom showroom i Olslo så mange ganger nå siden de åpnet der og tatt Youtubevideos der at jeg snart kjenner alle som jobber der ;D 8) Og hver gang har jeg mast på når? når? når? Og fått det samme vage svaret (på svensk) som regel, men nå er det offisielt...  noe helt annet er at jeg så Taycan her om dagen, rå bil det også men bakseteplassen i P2 er mye bedre. Se Taycan på min jutub - lenke i bunnsign :-) Men det er jo to helt forskjellige biler, derimot P1 om jeg også har sittet i der nede, den er jo like dyr som Taycan så de kan jo sammenlignes, hybrid vs el da  :-) ja ja nok vrøvel   :D :D fra min side - kopi under:


Polestar <media@polestar.com>
ti. 24.03.2020 09:00
Du

Overskrift:
Polestar 2-produksjon starter ved Luqiao-fabrikken i Kina

Produksjonen av Polestar 2 har offisielt startet i Luqiao, Kina. Med levering først til Europa, deretter Kina og Nord-Amerika, er den nye elektrisk drevne fastback-utgaven den første elbilen som produseres ved fabrikken.

–Verden står overfor enorme omveltninger i møte med coronavirus pandemien, kommenterer Polestars administrerende direktør Thomas Ingenlath. – Vi starter produksjonen nå under disse utfordrende omstendighetene– med fokus på helsen og sikkerheten til våre ansatte. Dette er en stor bragd og et resultat av en sterk innsats fra de ansatte i fabrikken og teamet som sikrer forsyningskjeden. Jeg har enorm respekt for hele teamet – takk til dem!"

Luqiao-fabrikken eies av Zhejiang Geely Holding og drives av Volvo Cars og er et eksempel på hvordan Polestar utnytter ekspertisen til morselskapene sine. “Det at vi kan produsere i Luqiao betyr at vi kan lansere Polestar 2 med høye bygge- og kvalitetstandarder helt fra starten av”, kommenterer Polestar CEO, Thomas Ingenlath.

Polestar 2 ble offentliggjort i februar 2019 og er tilgjengelig for 10 globale markeder i Europa, Kina og Nord-Amerika. Fra å være mulig å reservere med et refunderbart depositum, blir nå endelige ordre for hvert lanseringsmarked åpnet fortløpende.

Den helelektriske fastback-utgaven er tilgjengelig i første produksjonsår med 300 kW (408 hk) og 660 Nm, firehjulsdrift og en batteripakke på 78 kWh som gir en rekkevidde på 470 km (WLTP). Polestar 2 er også verdens første bil som har et innebygd infotainment-system drevet av Android, med Google Assistant, Google Maps og Google Play Store.

Levering til kundene er ventet å starte sommeren 2020 for et marked om gangen, først i Europa og deretter i Kina og Nord-Amerika.

Slutt.


Kontakter
Brent Ellis, Public Relations and Communications, Europe
brent.ellis@polestar.com
 

Oppdag mer

Om Polestar
Polestar er et elektrisk høyytelsesmerke eid av Volvo Car Group og Zhejiang Geely Holding. Polestar drar nytte av spesifikke teknologiske og tekniske synergier med Volvo Cars, og får betydelige stordriftsfordeler som et resultat av dette. Dette tilrettelegger for en vellykket design, utvikling og produksjon av elektriske ytelsesbiler med separate merker.

Polestar ble lansert i 2017 med Polestar 1 – en lavvolums elektrisk ytelseshybrid GT med 609 hk, 1000 Nm og en elektrisk rekkevidde på 124 km WLTP – den lengste av alle hybridbiler i verden. I 2019 ble Polestar 2 avslørt som selskapets første full elektriske premiumbil med høyere volum. I fremtiden vil Polestar 3 bli lagt til i porteføljen som en helelektrisk høyytelses-SUV.

Facebook
Instagram
Twitter
Polestar.com


 
Polestar
Assar Gabrielssons Väg 9
405 31 Göteborg
Sweden

Unsubscribe | User Profile
Privacy policy

12
Avstemning, kraftig tilbakeslag for utrulling av elbiler i Norge fremover? Eller motsatt?

Se bilder og lenke til gårsdagens nyhet (16.03.2020) fra Finansavisen om bilbransjen.

Avstemming: blir det / er det finanskrise, pandemi og lav oljepris? Og vil noe av dette medføre et kraftig tilbakeslag for utrulling av elbiler i Norge fremover?  Eller vil det medføre en forsterking med tanke på økt elbil andel i årene fremover? Eller motsatt?

Legg til nye svar alternativ hvis du mener noe mangler, eller lag et innlegg så gjør jeg det.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/03/16/7507686/blytungt-for-europeiske-bilprodusenter

13
Hva tror du nå skjer med nybil prisen før e-golf fjernes helt fra butikkene?  Ikke bruktbilpris altså. Men nybil prisen.

Avstemning. E-golf er ned 20% siste året. Tror du den blir billigere? Se bilde for dagens pris på Møller.no som er utgangspunkt.  Kr 284.900,- for den utgaven på bildet og med det utstyret/pakker.

Lenke:
https://www.volkswagen.no/no/kjope-bil/tilbud-pa-bil/e-golf-elbil.html


Litt om bilens pris utvikling i det siste i denne nyhet under om både brukt- og nybilpris.

Kopi fra nyhet under:

En Volkswagen e-Golf har for eksempel gått ned nærmere 20 prosent bare det siste året.

Volkswagen e-Golf
Februar 2017: 308.800. Får bedre rekkevidde.

Januar 2019: 335.700 Er på sitt dyreste.

Juni 2019: 290.000 Kampanjepris.

Desember 2019: 274.900 for e-Golf. 284.900 for e-Golf Exclusive. Nye priser (lokale forhandlere kan ha kampanjer med enda lavere priser).

Og så står dette under:

Bilenes livsløp har også stor betydning. Om det for eksempel er en utgående årgang av en modell, eller – som i e-Golf sitt tilfelle – en modell som legges ned for godt.

Og nettopp priskurven til e-Golf er spesielt interessant i disse tider.

Som Motor tidligere har skrevet, så er en splitter ny e-Golf nå langt rimeligere enn mange brukte og dårligere utstyrte biler som ligger på Finn.no.

Volkswagen kjører rause kampanjer på modellen som fases ut til fordel for ID.3 i løpet av sommeren.


Lenke til Motor sin artikkel fra fredag 13.mars i år.

https://www.motor.no/artikler/elbil-kraftige-svingninger-i-elbilprisene/

14
10 av 17 var elbiler.

Avstemning: Er elbil køsnikere et problem for elbilens omdømme i norsk media?

Legg til nye svarmuligheter dersom du ønsker det.  Legg inn kommentar :+1:

Kopi fra en fersk artikkel i Budstikka:
https://www.budstikka.no/trafikkontroller/17-sjaforer-tatt-for-ulovlig-kjoring/571842!/

17 sjåfører tatt for ulovlig kjøring

Finn Erik Grønli forteller at de var nødt til å hente ut flere bilister fra køen, etter at de prøvde å lure seg unna.
FOTO: KARL BRAANAAS


Og for én av bilistene var det mer som ikke var etter boka.

Jørgen Dahl Kristensen

Publisert 04. mars 2020, kl 15:54

Onsdag morgen sto igjen en politimann på E18 for å sjekke at ingen kjørte ulovlig i kollektivfeltet.

I halvannen time fra klokken 07.15 ble køsnikere vinket til side i havarilommen på Gyssestad mellom Slependen og Sandvika.

– Det ble skrevet ut 17 reaksjoner, ti av disse gikk til elbilsjåfører, sier politioverbetjent Finn Erik Grønli i Oslo-politiets Trafikkorpset

I tillegg kjørte den ene sjåføren uten gyldig førerkort, slik at vedkommende fikk dobbel reaksjon i morgenrushet.

– Nå du vet at du ikke har gyldig førerkort, er det spesielt at man kjører i det hele tatt. Men når man først beveger seg ut på veien er det jo utrolig dumt å kjøre ulovlig i tillegg, bemerker Grønli.

I onsdagens kontroll ble det skrevet ut forelegg for 93.500 kroner. Tirsdag morgen skrev politiet ut forelegg for nærmere 150.000 kroner da de sjekket de som kjørte i kollektivfeltet på Ramstadsletta ved Høvik.

----------

Bilde fra en eldre nyhet under her er lenke:

https://www.budstikka.no/e-18/11-tatt-da-politiet-kontrollerte-kollektivfeltet-pa-e-18/6696!/

Kopi:

To politibetjenter fra Trafikkorpset fikk det hektisk da de kontrollerte bilene som kjørte i kollektivfeltet på E18 mandag morgen.

Richard Sveaas Dale
Publisert 18. mars 2019, kl 09:52

De tok oppstilling i havarilommen på Blommenholm mandag morgen fra rundt klokken 08.15. I rundt 45 minutter sjekket de bilene som kom kjørende i kollektivfeltet.

– På de 45 minuttene ble ti bilførere tatt for sniking i kollektivfeltet. Åtte av disse av elbil uten passasjer, mens de to andre var fossile biler, forteller politioverbetjent ved Trafikkorpset i Oslo politidistrikt, Finn Erik Grønli.

-------

Kopi til eldre nyhet og lenke samt bilde.

https://drm24.no/nyheter/e18-19-elbil-forere-botelagt-i-kollektivfeltet-1753115

Kopi:

E18: 19 elbil-førere bøtelagt i kollektivfeltet
Tusenlappene fikk bein å gå på da el-bilistene stod for mesteparten av kollektivfelt-snikingen mot Oslo onsdag morgen.

Alexander Jansen

 Publisert 31.05.17, kl. 12:15
 
BÆRUM: Det opplyser operasjonssentralen ved Oslo politidistrikt.

Totalt ble 29 bilister bøtelagt for kjøring i kollektivfeltet etter Sandvika, hvorav 19 var elbil-førere som var alene i bilen

15
JA TAKK sier jeg :+1: :+1:

Kopi under fra BIL24 gårsdagens nyhet.


Kopi
DS-modell med 680 hk og 650 km rekkevidde :+1:. DS Aero Sport Lounge er et imponerende framtidskonsept. (Alle foto: DS) :+1:

Men en DS Aero Sport Lounge hører altså hjemme i framtiden, og skal vise oss litt av det vi kan forvente av bilene i framtiden.

Og skal vi tro DS er ikke det rent lite.


https://bil24.no/ds-modell-med-680-hk-og-650-km-rekkevidde/


Av
Thomas Hildonen
27/02/2020

Aerodynamisk, sportslig og en lounge. Det er hva denne framtidsbilen fra DS er.

Så hvordan blir framtidens biler?

Jo, kanskje som det franske DS presenterer her, et imponerende framtidskonsept som er mer luksuriøs enn Bentley og raskere enn Ferrari.

Bilen er kalt DS Aero Sport Lounge, og navnet sier egentlig det meste.

Aerodynamikk for å tyne kilometere ut av den elektriske rekkevidden, sportslig med et elektrisk drivverk inspirert av formel E-bilene, og en lounge som du bare finner på 1. klasse.

Sider: [1] 2 3 ... 6