Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - drumfrodo

#1
Har en MX 2019 Raven P, og mobilapp-versjon er 4.4.0-810 (Android). Bilens sw-versjon er 2021.44.5 nå, men hadde samme problem før bilen ble oppgradert også. Problemet oppstod plutselig, men formodentlig etter siste app-oppdatering, da kilometer og celcius plutselig en dag var byttet ut med miles og fahrenheit ved visning av rekkevidde og temperatur. Det er verifisert at bilen fortsatt er satt til å vise metriske verdier, og den viser det korrekt. Men ikke appen, og som sagt ser det ikke ut til å være noe sted å justere dette i selve mobilappen. Noen andre som har vært borti dette, og evt har noen løsning..??
#2
Model X 2014 - 2022 / Bytte bremseskiver og klosser foran
mandag 15. november 2021, klokken 15:45
Kjøpte nylig en 2 år gammel Raven Performance som er gått 32k km. Bremsene foran er mer eller mindre utslitt, som jo er typisk som følge av manglende bremseservice og kjøring med standard regen, så de må dessverre byttes. Spørsmålet er, får man gjort dette rimeligere hos andre verksted eller er det kun Tesla selv som kan/bør få oppdraget med å bytte? Finner lite info om tilbud på bytte av skiver/klosser til Model X fra 3. parter, men tips mottas med takk :) Helst i Trondheim/omegn.

Hadde samme problem for 3 år siden på en P100D jeg kjøpte brukt da (omtrent samme alder ved kjøp), og Tesla mener jeg da tok ca 12k for å bytte både skiver og klosser foran. Hadde vært greit om det var mulig å få gjort noe rimeligere...  Forøvrig så var bremsene på den fortsatt like fine og nesten ikke slitt i det heletatt når jeg solgte den, 3 år og 70 000km etter bytte, ved kjøring konstant i low regen i stedet for standard. Så bremsene på denne bilen har det åpenbart best av å bli brukt litt mer :)
#3
Har en 25A trefase-kurs på 230V tilgjengelig hos mine foreldre, med en kontakt jeg selv tenker å lage et adapter til (f.eks. til 32A CEE 4-pins blå trefase, men da naturligvis begrense bilen til maks 25A). Skulle gjerne brukt denne til å lade med høyest mulig effekt - som bør være 2x14,4Ax230V = 6.6kW Tesla "to-fase" lading slik jeg har forstått.

Problemet er jo at UMC kun klarer inntil 16A på trefase 230V med rødt adapter (4,2kW), og blått adapter gir meg bare en fase og 1x25A (5,7kW). Sistnevnte burde jo kanskje være nok, men ønsker som sagt å dra nytte av at det faktisk er en trefase-kurs, når bilen egentlig er i stand til det. Det føles litt voldsomt å sette opp en ladestasjon for et sted jeg kommer til å lade kanskje ca 1 gang i måneden i snitt, så hadde håpet det fantes en "kladd"-overgang/kabel med Type 2 som muligjorde lading på trefase høyere enn 16A..?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA