Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Macnus

#1
Model 3 / Model 3 Matrix på nye biler?
onsdag 17. mars 2021, klokken 14:12
Hei!

Vurderer å selge min Tesla Model 3 LR 2019, og kjøpe en ny Model 3 LR, pga lang kjørelengde og garantier.
MEN, har søkt både her og på facebook og kan ikke se om det faktisk er Matrix lykter på de nye bilene?
Ser noen får og andre ikke.. Er snakk om levering i mai, men gidder ikke bestille om det viser seg at de er rett rundt hjørnet.. Noen som vet?
#2
EQC / 11kW lader på nye biler, støttes 3-fas 230V IT nett?
tirsdag 03. november 2020, klokken 11:18
Hei!

Har lett høyt-og-lavt uten å finne nøyaktige data på dette.

Har en 70 år gammel far som vurderer EQC, og han er veldig skeptisk til dette med elbil. Bor i Trondheim med hytte på Røros, og har lader på begge plasser (pga vi andre i familien som har elbil). Så den avstanden er greit dekt.

Han kjører en del langt på vår/sommer/høst, med flere turer t/r Trondheim - Sørlandet, ca.70 mil. Hender seg også med en tur på vinterføre.

I den forbindelse ville det vært fornuftig å starte med fulladet og gjennomvarmet bil. Easee laderen hjemme hos de er 3-fas 230V IT nett, satt på 20A. Jeg lader altså med rundt 8 kW på min Model 3.

Med en fase vil det bli lav ladefart (3-4 kW), og forvarming ville gå fra batteriet, som ikke ville vært optimalt for å starte med varm bil med 100% batteri til de lengste turene.

Er det noen som har erfaring med EQC med lading på 3-fas IT nett? Støtter den dette?
#3
Model 3 / Tapt rekkevidde?
mandag 06. januar 2020, klokken 08:51
Hei!

Når bilen var ny, fikk jeg 450 km på 90% ladet batteri. Fikk feil på ladeporten på bilen, og den stod 4 dager uten strøm i -10 grader hos Tesla, før de fikk ladet den. Nå får jeg kun 435 km på 90%, og 487 km på 100% batteri.
Bilen har gått 20 000 km. Er dette normalt? Opplevde at rekkevidden datt etter nettopp denne episoden.. :o
Hva kan man forvente av tapt rekkevidde? Har kun brukt SuC ved turer mellom Trondheim-Oslo (5-6 ladinger tilsammen), ellers kun saktelading.
#4
Model 3 / Skadelig med kulde på tomt batteri?
tirsdag 05. november 2019, klokken 07:54
Hei!

Fikk ikke ladet på søndag, da jeg hører låsepinnen slår ut/inn hele tiden og bilen gir feilmelding om at den ikke kan lade pga at den ikke får til å låse ladekabelen. Ikke noe i veien inne i ladeporten, og det merkelige er at når ladeporten endelig gir seg med lyden fra låsepinnen, er kabelen faktisk låst fast. Måtte blant annet bruke nødutløseren et par ganger. Var i kontakt med Tesla Roadservice, og de fant ikke ut av det via fjerndiagnose, og vi prøvde flere ladere samt Fortum lader. Ingen virket, og de ser at bilen ikke får kontakt med laderne overhodet. De mente selve ladeporten min var ødelagt på et eller annet vis. Dermed ble bilen hentet av NAF, og jeg fikk leiebil. Problemet er at den har stått ved Trondheim servicesenter siden søndag, og jeg får varsel i morgest om at batteriet tar skade om den ikke lades. Det var da -10 grader. Snakket med de i går, og de hadde ikke rukket å se på bilen, og visste ikke når de fikk det til heller.
Er dette skadelig for batteriet? Hva gjør jeg? Sendte de sms i dag tidlig med skjermdump av varselet, om at de måtte se på bilen så ikke batteriet blir skadet, men hva om de ikke gjør dette? Hvordan vil jeg eventuelt kunne finne ut om batteriet har tatt skade? ::)
#5
Model 3 / Øvelseskjøring i Model 3
onsdag 10. april 2019, klokken 14:53
Hei!

Er det noen som vet om det finnes en form for nødbrems i Model 3? Nå som Model 3 er vår nummer 1 bil, vil denne også bli brukt til øvelseskjøring med barna. I våre tidligere biler fungerte den elektroniske parkbremsen i midtkonsollen som nødbrems, dvs den bremset med full kraft med ABS når denne ble brukt. Har brukt denne et par ganger på vei til hytta, ved dyr som springer ut i veien (selv om dattera faktisk trykte hardt inn bremsen selv også).

Men hvordan er dette med Model 3? Er det parkbremsen på spaken på rattstammen som må trykkes inn? Virker noe tungvint i hvertfall. (Trenger ingen kommentarer som "lar du barna kjøre Teslan" osv, bil er bil, de gir ikke uvettig på med oss i passasjersetet og de er faktisk rimelig habile som sjåfører, men synes det er viktig å ha muligheten til å nødbremse.) ;)
#6
Model 3 / Plystrelyd fra vifte
tirsdag 09. april 2019, klokken 09:15
Hei!

I går kom det en irriterende plystrelyd fra vifta. Svakt, men hørbart. Kom kun på Auto innstillingen, når jeg prøvde manuelt, og ved alle mulige kombinasjoner opp-ansikt-ned forskjellige hastigheter, forsvant det. Virker som det er turbulens en plass, kanskje ved noen "ventiler" som styrer luftstrømmen ved auto? Hører det godt ved gulvet til passasjer, og litt oppe ved fremre luftslisse ved frontvinduet. Er som når det blåser luft over en ujevn overflate og det blir plystrelyd..

Ved litt googling ser jeg at flere i USofA har meldt om det samme, men lurer på om flere har merket det her, og om noen vet om hva og hvordan man kan fikse det?
#7
Model 3 / Hvor kjøpe vinklet USB micro kabel??
fredag 29. mars 2019, klokken 14:49
Hei!

Var innom Tesla i dag, for å få kjøpt USB micro kabel som passer mobilen min, som oppgitt at jeg kunne gjøre når jeg hentet bilen. Dro til Service senteret i Trondheim i dag, de mente jeg kunne bestille selv på Tesla shop og få de rett hjem, da dette var enklest. Problemet er at jeg nå ser at norsk Tesla Shop IKKE selger dette.. Hvor kan jeg få tak i sånn kabel for å lade mobilen?
#8
Cleantechnica har en artikkel som sier at det er BARE positive tilbakemeldinger fra tyske kunder som har fått sin Model 3.. ::)
https://cleantechnica.com/2019/02/24/tesla-model-3-consumer-satisfaction-in-germany-the-good-the-bad/
La inn en kommentar om at det er andre som har skrevet at det har vært flere problemer, med link fra artikkelen øverst på dette forumet samt link til tysk forum. Den kommentaren ble slettet... :P
Kan man stole på Cleantechnica? Kjenner jeg blir irritert når de skriver at de skal være upartisk og se saken fra begge sider, men sletter kommentarene når det påpekes at de faktisk ikke er upartisk. Misforstå meg rett, jeg er ikke ute etter å "Trolle", men om en leser på nett og i aviser at det er noen utfordringer, å så kommer en side som skal fronte grønn teknologi å sier at "neida, ingen problemer, alle er happy", så skader det både Tesla og sin egen sak mer enn om de er ærlige.. Ser jo at det finnes større sjanse for smårusk på en ny Tesla enn en tysk bil for eksempel, men det er noe jeg kan leve med da de er så langt fremme på andre ting. 8)
#9
Model 3 / Gummilokk til CCS-ladeport
fredag 04. januar 2019, klokken 17:08
Hei!

I forbindelse med at Model 3 kommer med CCS Combo : ved lading ute type 2, vil jo de to nederste pluggene være åpne/eksponert for snø/regn osv.. Noen som vet om det er tiltenkt noen form for plugger her? Rimelig håpløst uten?
Har en E-Up som kona har som jobb bil, og den har et lite deksel både på den øverste og den nederste pluggen, samme som E-Golf også har. Har flere ganger kommet ut på jobb og måtte børstet av godt med snø før jeg har kunne trekt ut Type 2 pluggen, og det er vel ikke bra med tanke på at pluggene er rett til batteriet.. Se bilde :

#10
Kia Soul EV / Trondheim - Røros vinter?? 11 mil - 600 høydemeter
mandag 29. oktober 2018, klokken 08:43
Hei!

Har bestilt meg ny KIA Soul 30kwh, da jeg har håp om at den klarer å kjøre til hytta på vinteren..
Det er en hurtigladestasjon på Støren, jeg tenker at jeg lader der før jeg kjører oppover til Røros derfra.
Er det noen som har kjørt denne strekningen på vinteren og kan si noe om det går?? Har kvittet meg med dieselbrenneren, og får KIA Soul som hovedbil. Det er 11 mil til Røros fra Støren, og ca. 600 høydemeter.
Bilen blir også med unger og bagasje til jul, så er spent på hvordan dette går..

Alle erfaringer mottas med takk!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA