Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - OhmPaPa

Sider: [1] 2 3 ... 7
1
Tesla / Fin innside-video fra Tesla Shanghai
« på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 12:45 »
https://www.youtube.com/watch?v=pAjw0m47LCs

Intervju med ansatte og beskrivelse av mange prosesser inkl. montering og kvalitetskontroll. Og den maten i kantina så god ut.

2
Elbilen i Samfunnet / Elektrisk Turbo GT Performance
« på: Tirsdag 09. Februar 2021, klokken 22:30 »
Det begynner å bli en del spreke elbiler etterhvert!

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Har ungdommen fortsatt bilplakater på rommet? Noen av disse kunne fort havnet på mitt.

3
Elbiler i media / Bjørn sover i elbiler i Folldal
« på: ſøndag 17. Januar 2021, klokken 14:46 »
Det er en plussartikkel men lesbar for alle med amedia-konto som dekker alle avisene.

https://www.glomdalen.no/her-far-bjorn-kuldesjokk-mens-han-tester-elbilen-i-sprengkulda/s/5-19-910787

Noe klipp fra artikkelen:

– En ting er å måle strømforbruket når bilen er i gang og batteriet er varmt. Det har jeg også gjort, men litt av motivasjonen er å vise hva som skjer når batteriet kjøler seg ned over natta. Det viser seg at moderne elbiler duger helt fint i kulda, sier han.

Denne vinteren har han tatt turen til Folldal for blant annet å teste Audi E-tron mot Volkswagen id3. Det viser seg at E-tron er bedre varmeisolert.

– En liten bieffekt er at noen bilprodusenter, som Audi, støyisolerer bilen med doble sidevinduer. De isolerer også bedre mot sprengkulde. Det er noen nordmenn som kanskje ikke tenker over at det koster 6.000 kroner ekstra for doble glass. Har det noe å si for støyen? Nei, men hvis en bor i Karasjok eller Østerdalen har det faktisk noe å si mot kulda, konkluderer han med.

– Det jeg liker godt med Folldal er at det er så lite lysforurensing at jeg ser stjernehimmelen så flott og klart. Noen ganger har jeg bare gjort målinger over to-tre timer, så det kommer litt an på. Det er litt utfordrende å komme seg gjennom en natt i 35 minus for å se hvor mange prosent batteriene har falt med gjennom natta, men Tesla utmerker seg. De kom ikke først med varmepumpe, men var faktisk veldig trege med det. Varmepumpa på Tesla har vært ineffektiv på vinteren fram til nå, men så har de gjort noe genialt med den.

– Når jeg kjører Tesla på vinteren, merker jeg nesten ikke forbruket. I forhold til andre elbiler jeg har testet, har Tesla en supereffektiv varmepumpe. Tesla bruker mye mindre strøm og varme enn andre elbiler, sier Bjørn «Teslabjørn» Nyland.

4
ID. 3. / Uhell / uflaks med ID.3
« på: Fredag 11. Desember 2020, klokken 11:39 »
Ser ut på bildet som om en ID.3-eier i Bergen hadde skikkelig uflaks i dag:

https://www.ba.no/nyheter/trafikkulykke/ulykker/dundret-gjennom-gjerde-og-landet-pa-taket/s/5-8-1502072

Uansett surt når slikt skjer - men med en nesten ny bil - ikke moro!

I artikkelen (desverre pluss) så mener vitner at sjåføren har trødd på feil pedal. Sjåføren, som var alene i bilen, fremstår lettere skadet etter fallet.

5
Elbiler i media / Test: Tesla Model S er en av de beste elbilene du kan kjøpe
« på: ſøndag 22. November 2020, klokken 12:07 »
Test: Tesla Model S er en av de beste elbilene du kan kjøpe, selv etter syv år på markedet

https://www.tu.no/artikler/test-tesla-model-s-er-en-av-de-beste-elbilene-du-kan-kjope-selv-etter-syv-ar-pa-markedet/502523


6
Tesla / Tesla utvider mobil service til hele landet
« på: Fredag 13. November 2020, klokken 16:20 »
https://bilbransje24.no/artikler/tesla-ruller-ut-servicemarked-konsept/502542

Teslas beslutning kommer som følge av den nye verkstedforskriften, som trådte i kraft 1. november. Der åpnes det for at service og flere typer reparasjoner kan utføres «på stedet» av mobile enheter fra verkstedet.

Tesla har i øyeblikket 19 egeneide verksteder (som Tesla kaller service-senter red. anm.) i Norge, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

- Utrullingen av mobil service er avhengig av flere faktorer, deriblant hvordan Model Y lanseres, sier Roland.

Etter hva Bilbransje24 forstår vil trolig det nye tjenestetilbudet på servicemarkedet være tilgjengelig over mesteparten av Norge i løpet av neste år.

7
Tesla SW og AP / Green Traffic Light Chime og kartdata
« på: Fredag 06. November 2020, klokken 15:08 »
TMX med HW3 og MCU2, FW 2020.40 og kartdata 2019.21-12489

Under Autopilot er valget for å slå på trafikklys grået ut og under er det en beskjed om å koble til wifi for å få oppdatert kartet.

Så da ruteren viste at Teslaen lastet ned over 7 GB tenkte jeg kartet kom. Og jeg gikk fra 2019.20 til 2019.21

Men fortsatt er trafikklys grået ut.

Noen som har fått til dette? Hva er det jeg ikke skjønner?

8
Elbiler i media / BT: Snart kan batteriet vare lenger enn elbilen
« på: Mandag 26. Oktober 2020, klokken 13:39 »
Bergens Tidende har en artikkel av Per Kristian Bjørkeng om vårt økende behov for batterier. Artikkelen krever at man er abonnent men her er noen høydepunkter:


https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/WOObpg/snart-kan-batteriet-vare-lenger-enn-elbilen


Bedre batteriteknologi er ikke bare viktig for elbiler. Hele menneskesamfunnet skal bli fornybart. Da trengs lagret energi som kan levere strøm når solen ikke skinner og vinden ikke blåser.

De siste årene har prisfallet på batterier stagnert litt. Men snart kan utviklingen rulle raskere.

Tesla varslet nylig at selskapet minimum vil halvere batteriprisen i løpet av tre år. Innen den tid planlegger selskapet å lansere en mindre elbil til 25 000 dollar.

Analytikere i DNV GL (tidligere Veritas) anslår nå at halvparten av verdens biler vil være elektriske allerede i 2032. Det er mye tidligere enn mange tidligere anslag. Hvis de også brukes til å levere strøm til nettet, kan vi raskere slutte med fossile energikilder.

Dagens produksjon av litium ion-batterier er nemlig langsom. Blant annet må produktene ta pause for å tørke underveis.

Tesla har latt seg inspirere av fabrikker som lager mineralvann og aviser i sin nye tilnærming. Disse kjører kontinuerlige samlebåndsprosesser i svært stor hastighet, helt uten pauser.

Hele verdensproduksjonen må nemlig bli 100 ganger større enn i dag, dersom fornybarsamfunnet skal kunne baseres på batterier. Med de nye, lave priser ser dette stadig mer realistisk ut, ifølge en fersk rapport fra DNV GL.

I fremtiden vil det eksistere flere ulike batterityper for ulike biltyper. En taxi trenger å kunne lades ekstremt mange ganger. Den vil kanskje få et koboltholdig batteri med ekstra lang levetid. I en vanlig personbil er ikke det nødvendig. En lastebil for langtransport vil typisk få en tredje batteritype. Den vil ha ekstrem energitetthet. Slik kan den kjøre svært langt med stor last, uten å lade.

Disse seks ekspertene har bidratt som kilder til denne saken:

Førsteamanuensis Martin Kirkengen, PhD i fysikk, UiO

Professor Ann Mari Svensson, PhD i elektrokjemi, NTNU

Professor Torgeir Welo, PhD i materialvitenskap, NTNU

Seniorforsker Jan Petter Mæhlen, PhD i fysikk, IFE

Sverre Alvik, MSc, Forskningsleder for rapporten DNV GL Energy Transition Outlook

Marius Holm, MSc, Daglig leder for miljøstiftelsen Zero

9
Elbiler i media / Men rekkeviddeangsten var ikke død...
« på: Fredag 31. Juli 2020, klokken 12:51 »
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/wP74j1/i-lavik-kom-den-foerste-rekkeviddeangsten

Men ladestasjonen i Lavik var i ustand. Da kom den første rekkeviddeangsten. Det er en ekkel følelse som er med deg hele veien; en usikkerhet om du rekker frem til neste ladestasjon.

Det gikk greit til Skei.

Neste ladestasjon lå i Volda, og appen viste meg vei til en Extra-butikk. Der var det ingen lader å finne.

...

Jeg spurte en Oslo-mann som sto og fylte strøm på sin store bil, om han hadde rekkeviddeangst.

«Om jeg har, hele tiden», svarte han.

10
Tesla / Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« på: ſøndag 12. Juli 2020, klokken 16:22 »
For garanti-nerder finnes tidsskriftet Warranty Week.

De har en artikkel om garanti-reparasjoner på Tesla sammenlignet med Ford og GM.

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Tesla kommer bra ut av undersøkelsen:

In 2019, warranty metrics improved for Tesla and deteriorated for GM and Ford. While Tesla still sets aside the most funds per unit sold to finance future warranty costs, its current claims rate is one of the lowest in the business. And while GM and Ford spend less per vehicle, their vehicles also cost less, and their costs have been rising for several years in a row.


Så Tesla setter av mest penger per bil de selger til garanti-reparasjoner. Samtidig trenger de å bruke mindre prosentandel av salgsprisen på garantiutlegg enn Ford og GM. I tillegg går trenden rett vei for Tesla men feil vei for de andre to.

Apropos disse avsetningene:

Når pengene etterhvert ikke trenger å brukes på garanti-reparasjoner blir de ført som inntekter i regnskapet. Siden Tesla setter av høye beløp kommer også høye beløp som forsinket fortjeneste. Dette elsker enkelte Tesla-hatere å bruke for å anklage Tesla for svindel og regnskapsjuks. Men det er altså vanlig praksis for produkter som selges med garanti.

11
Andre elektriske doninger / Hydrogen som drivstoff i ferger og andre båter
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 20:57 »
Noen som har tilgang og kan røpe hvordan lekkasjetesten gikk evt hva som er egentlig kilde til artikkelen?

Her sikkerhetstestes flytende hydrogen som drivstoff til ferge

Det er fortsatt for tidlig å trekke bastante konklusjoner om sikkerhetstestene, mener Statens vegvesen. Se video av testen nederst i saken.

Bildet viser hvordan hydrogenlekkasjen tok fyr under sikkerhetstestene i Storbritannia.

https://www.tu.no/artikler/her-sikkerhetstestes-flytende-hydrogen-som-drivstoff-til-ferge/495424


12
Ladeplasser og ladekabler / Elbilladere på tilhengere for å takle ferietrafikken
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 23:08 »
  [ You are not allowed to view attachments ]  

https://www.tu.no/artikler/nytt-ladetilbud-for-elbilturister-i-nord/495172

Tre slike ladehengere skal settes ut, og de har ladeuttak for 20 biler hver, hvor 10 kan lade samtidig.

Dette er vekselstrømsladere av typen Easee, som leverer enfaselading på inntil 3,7 kilowatt. Tilhengerne forsynes med 230 volt og inntil 250 ampere. En samlet effekt på inntil 57,5 kilowatt fordeles mellom bilene. Dette er ikke en hurtiglader, med andre ord.

Hengerne er ikke spesialkonstruert for årets turistsesong, men ble bygget i forbindelse med sykkelrittet Arctic Race of Norway i 2019. Rittet skulle være utslippsfritt, så følgebiler og andre støttekjøretøy var elektriske. Det blir ikke noe ritt i år, så da tas hengerne i bruk for å legge til rette for elbilister i sommer.

De tre tilhengerne plasseres ut i på Fredvang i Lofoten, i Stø i Øksnes og i Harstad sentrum.


13
Tesla / Tesla tilbyr leasing
« på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 13:35 »
Fikk en epost i dag:

Du kan nå velge operasjonell leasing gjennom Tesla sin foretrukne leverandør når du legger inn din bestilling online.
Design din Tesla og velg ‘Operasjonell Leasing’ under betalingsmetode. Etter du har lagt inn bestillingen din, kan du søke om leasing gjennom vår foretrukne leverandør i din Tesla‑konto.

14
Lading i Europa / Lading på alle bensinstasjoner i Tyskland
« på: Torsdag 04. Juni 2020, klokken 15:57 »
I Tyskland pålegges alle bensinstasjoner å tilby ladeplasser for elbiler:

Edit: Norsk artikkel: Samtidig dobles den direkte støtten til kjøp av nullutslippsbiler, og er nå samlet 9000 euro (ca 95.500 kr) for biler som koster under 40.000 euro. Dette vil effektivt redusere prisene på biler som Hyundai Ioniq, Kia E-Niro, Peugeot e-208, Renault Zoe og Tesla Model 3.

På toppen kommer et krav til de som selger drivstoff. Bensinstasjoner skal pålegges å tilby elbillading. Det skal også bygges ut ladetilbud ved offentlige bygg. Dette skal gjøre at terskelen for å kjøre elbil reduseres.

Opprinnelig innlegg:

https://www.tu.no/artikler/tyskland-innforer-naer-100-000-kroner-i-elbilstotte-og-krav-om-at-bensinstasjoner-skal-tilby-ladestasjoner/493499

FRANKFURT (Reuters) - Germany said it will oblige all petrol stations to offer electric car charging as part of a sweeping 130 billion euro ($146.26 billion) economic recovery plan, boosting electric vehicle demand which has been hampered by consumer concerns over refuelling.


https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-germany-autos/germany-forces-all-petrol-stations-to-provide-electric-car-charging-idUSKBN23B1WU


15
Elbiler i media / Sandy Munro om Tesla og Volkswagen mfl
« på: Lørdag 30. Mai 2020, klokken 12:23 »
https://www.tu.no/artikler/sandy-munro-tesla-svikter-i-byggekvalitet-overlegen-pa-mekanikk/493021

Om Tesla:

– Mekanisk er det overlegent. Opphenget er fantastisk, og alt er gjort så bra at det ikke engang er morsomt. Men det er en tysk fyr som er ansvarlig for det. Elektronikken og alt det interne vil jeg si har blitt mye bedre. Det er egentlig bare fit and finish som er noe dritt. Alt på innsiden vil jeg beskrive som «tysk overdesign».

Munro trekker frem at Model 3 hadde «et tonn med små problemer», men at bilen siden den gang har blitt en av amerikanske Consumer Reports' anbefalte kjøp.

– Om byggekvaliteten hadde vært uendret de siste to årene, så hadde det ikke skjedd.



Om Volkswagen:

Av de kjente og kjære, mener Munro at Volkswagen er det selskapet som tar elbilskiftet mest alvorlig.

– De har mange mennesker som jobber med elbil, og er kanskje den første som får noe på markedet som kan konkurrere med Tesla. Volkswagen har virkelig tatt til seg at Tesla gjør ting annerledes, sier han.

Han mener en del andre produsenter har en holdning som avfeier betydningen av et par fancy kretskort, og er opphengt i andre ting. Volkswagen ønsker å gå i direkte konkurranse, mener han.


Om BMW:

– BMW i3 er skrekkelig

– Folk som ikke har mye penger kommer ikke til å ta risiko. Jeg har ingen aning om hvorfor de lanserte den greia. Den bilen er skrekkelig. Den bilen ødela BMWs image på mange måter. De skulle ha kommet med en 3-serie eller kanskje en 5-serie. Ikke den greia, i3, smeller han.

Til de nye elbilmodellene BMW kommer med, sier han bare «too little too late».




GM og Ford:

Han forteller at hans store frykt er at de amerikanske bilprodusentene har feil strategi.

Han tipper vi får se en sakte retrett fra amerikanske produsenter. Andre, kanskje i dag ukjente navn, kommer til å ta over.

Sider: [1] 2 3 ... 7