Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Buruglen

#1
Hei

Litt usikker på om jeg har truffet rett forum, men prøver meg:

Skal kjøpe ny elbil som skal brukes til langkjøring (salgsoppdrag på "ukjente" steder) i Danmark, Norge og Sverige.

Hvilke ladeleverandører tilbyr sannstidsvisning av tilgjengelige ladestolper i bilenes navigasjonssystemer?

Vet at jeg kan bruke diverse apper, men vil helst slippe (untatt i nødstilfeller).

Og hvilke biler har støtte for dette i sine navigasjonsløsninger (dvs foreslår hvor jeg skal lade basert på tilgengelighet)? Jeg vet at det ikke er fullt så enkelt, da det jo kan være kø osv, men at det er ledige og fungerende ladestolper er en god begynnelse.

Vurderer disse tre: M-B EQC, Audi e-tron og Tesla MX.


#2
Skal montere ladeboks (Easee) i garasje og ønsker tips til oppheng/brakett for kabelen når jeg ikke lader.
Bilen har lading på venstre side bak og ladeboks vil være på veggen i garasjen til høyre for bilen (sett utenfra). Bilen står da rett til venstre for ladeboksen.
Kabellengden som skal henges opp etter bruk blir da rundt to meter.
Hva er mest praktisk av:
1. Oppheng/brakett over og rundt ladeboksen og sannsynligvis 1 1/2 kveil med ladekabel
2. Oppheng/brakett under ladeboksen og kanskje 2 kveiler ladekabel

Er det veldig upraktisk med egen kopp for «ladepistolen» eller vil det være vel så bra og praktisk å la den henge i naturlig «løst» i opphenget/braketten. Dette er jo inne i garasjen og helt tørt.

Løsningen må være brukbar for alle, inkludert personer med dårlig tid om morgenen og normal løftekraft.
#3
BMW i3 / RTTI (Real Time Traffic Information) i Norge
torsdag 22. juni 2017, klokken 15:29
Jeg har et spørsmål rundt RTTI som jeg håper noen av dere som kjører BMW elbil kan svare på.

Jeg har spurt på de vanlige BMW-forumene, men de virker mest opptatt av "motorsaker".

Jeg har en fem år gammel fossilbil med permanent RTTI (er bilene store nok får man slikt...).

Lokale køer virker perfekt (mistenkelig nøyaktig, faktisk, så her er det nok data fra alle typer biler, ikke bare BMW, som brukes som grunnlag).

I Norge finner jeg også masser av informasjon om veiarbeider, men jeg opplever aldri at stengte veier er lagt inn. Fex når Oslofjordtunnelen var stengt eller nå, når Breviksbrua er stengt for vedlikehold. I instillingene har jeg valgt å bli informert om alle typer hendelser.

I andre land (Sverige eller Danmark) kommer slike ting opp og systemet ruter om automatisk.

Hva er deres erfaring med dette med BMW i3?

Hvis dere heller ikke har dette, må det være en systemfeil hos leverandøren av tjenesten hos BMW.

På forhånd takk.

Ole Petter Vik, Asker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA