Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Piero

Sider: [1]
1
Kjøp og salg av deler og utstyr / Selger utstyr for bruk av Scan My Tesla
« på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 20:08 »
Jeg tilbyr OBD adapterkabel og bluetooth dongle av høy kvalitet til alle Teslabiler.

Se Finn-annonse her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=207367303

2
Model X / Vehicle Coolant is Low..
« på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 18:50 »
Hei! Noen som har opplevd feilmeldingen "Vehicle Coolant is Low" og løst det på egen hånd?

Telefonsupporten henviste meg til å bestille time. Det har jeg gjort - men må vente nesten 4 uker. Leker derfor litt med tanken om at jeg kan fikse dette selv. Har så langt fjernet det øverste dekselet under frontvinduet og ser på venstre side at beholderen er relativt tom. Kanskje går den akkurat opp til MIN. Se lånt bilde her: http://www.fixyourtesla.com/x/GUID-FC30C1C5-3FB3-4DDC-A7DA-0082266A03CB-online.jpg

Skal jo ikke være noe hokus-pokus dette her. Under bilen er det dessuten helt tørt, så ingen indikasjon på lekkasje.

På forhånd takk for innspill og kommentarer!

3
Model X / Garantiutløpstest
« på: Torsdag 05. Mars 2020, klokken 21:32 »
Min X 90D nærmer seg 100k km og jeg planlegger derfor en garantiutløpstest. Foreløpig har jeg ikke bestemt hvor, men heller mot Bilexperten Bosch i Oslo. Inntrykket er at de har stor erfaring på elbil, og særlig Tesla. Er det noen her som har tatt garantiutløpstest på Bilexperten, eller som har andre råd i forkant av en slik test på MX?

Målet er jo å få laget en smørbrødliste, og spesielt over kostbare ting som kan dekkes av garantien. Usikker om man kan få undersøkt luftfjæringen, men akkurat det hadde vært svært verdifullt.

4
Lading av Tesla / Tibber og Pulse med TWC
« på: Lørdag 09. November 2019, klokken 10:23 »
Etter at jeg tatt i bruk tjenesten Tibber med Pulse (viser det totale strømforbruket i huset), har jeg to spm som kanskje noen kan svare på.

1) Min TWC er montert i garasjen på 25A 3-fase. I displayet i bilen vises 226V, 25A og en runding med 3-tall. Det jeg ikke skjønner, er at det også står hele 17KW(!) i displayet. Dette kan jo ikke stemme? Slik jeg forstår har jeg heller en effekt på 226 x 25 x 1,73 --> cirka 9,8KW.

2) Når jeg følger med på Pulse ved lading på TWC viser appen at forbruket kun øker med cirka 6,2KW. Noen som har noen tanker om hvorfor appen ikke viser en økning på nærmere 9,8KW?

(Har prøvd å finne svar i andre tråder men uten hell).

5
Model X / Flassende vinterfelger på MX
« på: Tirsdag 05. November 2019, klokken 23:58 »
Er det andre her på forumet som opplever at vinterfelgene flasser etter kort tid - og har dere i tilfelle reklamert på det?

To av mine originale 19" felger begynte å flasse allerede etter to vintrar og cirka 55000 km. De har til og med rustet. Det har jeg aldri opplevd på mine andre biler. Jeg er relativt nøye med renholdet og vasker/skyller bilen/felgene minst en gang i uken. Det skal heller ikke stå på felgrensen som skal være en syrefri og snill versjon.

6
Lading av Tesla / Hva er anbefalt i min garasje? Wall Connector eller CEE?
« på: ſøndag 25. November 2018, klokken 22:08 »
Hei! Jeg planlegger å få installert en Wall Connector i garasjen - og strøm er ikke min sterke side. Noen som kan se hvilke muligheter jeg har her og gi meg en anbefaling? Minimumsbehovet er å kunne lade opp et 100-batteri på 12-13 timer. Hvis jeg i tillegg i fremtiden kan lade en mindre elbil mha samme kontakt er det en bonus, men ikke veldig viktig.

I husets sikringsskap står det at hovedsikring er 63A (3x16mm), og at garasjens sikring er 25A (4x6mm). I garasjen har jeg fra før det jeg oppfatter som to industrikontakter med blått deksel. Ser ut som det står 230V og 16A. I garasjens sikringsskap ser jeg to sikringer hvor det står X pole IS 40/3 og X pole IS 40/2. Høyst sannsynlig er industrikontaktene koblet til de. Det er flere andre sikringer på 16A. Kun en er i konstant bruk (varmepumpe) så jeg antar at strømforbruket er relativt litet.

Fra før har jeg følgende utstyr:
- jordfeilbryter B: https://www.elbilgrossisten.no/products/chint-jordfeilbryter-type-b-63a
- Tesla Wall Connector

Slik jeg forstår det, kan jeg bruke en "CEE til type1/type2 kabel" på 16A uten større innsats. Hva er eventuelt fordelen ved å installere Wall Charger 16A?

Lengden fra sikringsskap til Wall Charger vil være cirka 50 cm.

7
Hei, som tittelen sier vurderer jeg en Tesla Model X 75D som pendlebil mellom Sandefjord og jobben på Fornebu. Nå tar jeg toget til en kostnad på 3152,- + parkering på 150,- ved togstasjonen. Altså 3300,- pr mnd i pendling. Prisen har jeg ikke problemer med, men er veldig lei buss-for-tog samt forsinkelser etc. som gjør at jeg ikke har den forutsigbarheten jeg trenger. Toget tar normalt ganske nøyaktig 2 timer dør-til-dør, så det tar for så vidt relativt mye av hverdagen. Men - tar jeg bilen kl.0600 tar samme reise 1 time og 10 min. Jeg kan også reise fra jobben kl.1430 og som oftest unngå kø. Tidsmessig kan jeg spare ca. 1,5 timer pr dag i pendling.

Før jeg kommer til mitt ikke helt overraskende spørsmål skal jeg også nevne at jeg har 4 barn og 7-seter på diesel. Bilen er relativt klar for utskiftning da jeg ikke har veldig lyst å påkoste ny girkasse etc. som fort kan komme når telleren står på 140k.

Jeg vurderer nå Model X 75D da det pga rentekampanjen kan koste meg 4058,- pr mnd mha innskudd fra diesel-bilen. Det er 750,- ekstra i forhold til nåværende pendling med tog og kan forenkle hverdagen betraktelig. På jobben har jeg tilgang til innendørs parkering og flere ladestasjoner som debiteres pr minutt. Hvor ofte disse er opptatt vet jeg ikke, men det optimale hadde selvsagt vært en 100D for å ikke være avhengig av lading på jobb. Dessverre er 100D for kostbart for meg.

Usikkerhetsmomentet mitt er rekkevidden på 75D. Reiseveien er 114 km, og jeg går ut ifra at jeg blir avhengig av lading på jobb hver dag for å kunne reise komfortabelt - og ikke måtte ligge forsiktig i høyrefeltet hele veien. I tillegg bør jo batteriet bare lades opp til maks 80% hvilket betyr at rekkevidden helst bør basere seg på det. Er det noen her som har erfaring med TMX 75D og denne distansen - eller ennå bedre; denne veien? Har dere andre tanker om dette er det også velkommet.

Til slutt skal jeg legge til at jeg har varm garasje hjemme med relativt nytt strømnett. Å få det tilpasset lading har jeg blitt fortalt er en overkommelig kostnad.

Takk.

Sider: [1]