Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Lunde

#1
BMW i3 / Full fres i Kongsberg i morgen
lørdag 10. mai 2014, klokken 21:23
Om det finnes noen lokale helter bør lufte sine elbiler i morgen. Jeg stiller som vanlig og det ville vært stas med konkuranse i klassen elbil :-) http://autoslalom.no/wp/?p=1283
#2
Model S 2013 - 2022 / Full fres i Kongsberg i morgen
lørdag 10. mai 2014, klokken 21:22
Om det finnes noen lokale helter bør lufte sine elbiler i morgen. Jeg stiller som vanlig og det ville vært stas med konkuranse i klassen elbil :-) http://autoslalom.no/wp/?p=1283
#3
Om noen mot formodning har en TH!NK med defekt ZEBRA batteri er det håp. Send en PM til undertegnede  :)
#4
Alt det andre / Lade eller ikke lade......
lørdag 01. september 2012, klokken 20:21
Var på en visitt til Drøbak i dag og ville benytte anledningen til å gjøre meg kjent med de to ladeplassene Drøbak har å by på. Hele to ladeplasser er tilgjengelig for alle som måtte trenge påfyll i forbifarten i Drøbak.
Det var bare å konstatere at 50% av tilgjengelig lademuligheter i distriktet var okkupert av en LEAF som ikke ladet.

Opplever ikke sjelden samme fenomen på de fireladeplassene som står til disposisjon på Strømmen storsenter. opptil 75% av tilgjengelige lademuligheter okkuperes av elbiler som ikke lader!

Når vi vet (eller burde vite) at samtlige andre  plasser i umiddelbar nærhet gir samme gunstige betingelser for oss elbileiere (ren parkering) er det utrolig merkelig at så mange ser sitt snitt til å bare parkere på de eneste plassene som faktisk har stikkontakter.

#5
Vært på jobb i Koppang med TH!NKen min siden tirsdag. Bilen har rullet straks 80 000Km og kapasiteten blir sjeldent testet seriøst, men har vel følt at den er like god (minst) som da bilen var ny.

Kjørte hjem (Koppang Hagan i Nittedal) nonstop på nøyaktig tre timer 215Km med snittfart på ca 70kmt Mellom fem og ti prosent restkapasitet. Kunne vel tynet mellom 20-30 Km til. Det var ikke nevneverdig redusert ytelse på bilen på tampen av turen.
TH!NK oppga rekkevidden til inntil 180Km Da den grensen ble passert var det fremdeles over 25% energi å gå på.
Kjørte på vinterdekk og med svært følsom høyrefot. MORRO var det da jeg etter 120Km kun var halvveis på energimåleren og innså at jeg slapp å stoppe for å lede på hjemturen  ;D
#6
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Rekkevidde TH!NK
fredag 11. november 2011, klokken 09:36
Mye snakk om rekkevidde, restlevetid etter år og tilbakelagte kilometer .
Kjemien er ikke sammenlignbar, men det kan være "hysteriet" ?  ::) rundt tema kan være det.
TH!NK har som kjent levert ZEBRA over noen år og i startfasen med rekkevidde på 180Km og 28,3kWh teoretisk tilgjengelig energi.
Da de ble konfrontert med fem års garanti ble det fra batterileverandøren satt en ny energigrense på ca 24kWh angivelig grunnet bekymringer om levetid, restkapasitet etc etc. Det ble også her snakket mye om grenseverdier  for å utløse garantiansver mm. De visste /vet ikke med sikkerhet om 180Km varianten ville gi problemer, men de valgt å begrense seg likevel for sikkerhets skyld. (minus 18%)

Nå har jeg et ZEBRA batteri som nærmer seg fire års alder, 70 000 Km og føler at jeg kan nærme meg en fasit på bekymringene som ble utvist i sin tid. Jeg fikk bilen med ca 2300Km bak seg i juni 2009. Tiltross for at jeg faktisk kan og bruker batteriets potensialet utover de begrensningene som ble satt har jeg ikke si at jeg har mistet så mye som en eneste prosent av opprinnerlig rekkevidde. Jeg har aldri noensinne kjørt til den er helt tom, men noen titalls ganger ned i mot og litt under ca 5% (hurtig blink på ladevarsel) For ikke lenge siden fikk den virkelig kjørt seg   http://elbil.no/mennesker/492-langtur-med-elbil Og forleden tok jeg dette bildet på vei fra Hagan i Nittedal til Elverum og noen kilometer mot Rena i Østerdalen. Totalt ca 137Km med en restkapasitet ved ankomst på ca 35% SOC Bildet ble tatt ca 75 minutter etter avreise noe som gir en snittfart på 80. Temperaturen var ca 0 grader dog brukte jeg ikke varmeapparat. Da er det hyggelig å registrere at man har litt mer enn 50% igjen etter 100Km kjøring i helt ordinær trafikk  ;D
#7
Humor og kanari / NM Autoslalom Bergen 24.September
tirsdag 13. september 2011, klokken 16:57
Hallo det klør i fingrene og lysten til å delta er stor. Mange år siden jeg har konkurert med gutta i fosilklassen. Sist jeg deltok var med den gamle TH!NKen som ble fraktet på henger begge veier. Den nye sorte jeg har nå er vesentlig sprekere og sitter enda bedre på veien. Har aldri kommet sist uansett og unngår muligens det i år også med større margin enn sist  ;D

Oppfordrer alle som kan å delta.  http://www.autoslalom.no/2011/20110924_nm/inb2011nm.htm
Bergensere har ingen unnskyldninger overhodet....  ;)

Jeg vurderer sterkt å kjøre elbilen begge veier og etter noen timers bruk av kart på gule sider og planlegging ser det ut til å være gjennomførbart om jeg får GO på lading der jeg overnatter.
Får testet ladestasjoner i Voss og Hønefoss om ikke annet. Derimellom er det sørgelig tynt med offisielle uttakk.

Heng på  :D
#8
Elbiler i media / Bladet Bil fornekter seg ikke...
fredag 01. juli 2011, klokken 20:52
I siste nummer av bladet BIl, Medlemsorganet til KNA , har journalist Stein Pettersen testet Telsa Roadster.
Jahh hva kan man forvente når slike eksperter skal teste?

Overskriften skriker i mot deg. "En bil til å bli kvalm av" . Ja det er faktisk ment i positiv rettning da man da bilen er så rask at man kan kjøre seg bilsyk. MEN bilen er ikke så enkel å kjøre meddeles det. "Gassen" er liksom sånn av og på og føles merkelig. "Dette er en bil for en times lek" påstår han. Sier langt mer om han enn bilen. ;D

Dog er konklusjonen at den kun er et leketøy som kan tynes til 200 kilometers rekkevidde. Han skriver forøvrig ikke om man må tyne bilen for å komme så langt eller kort, men han anbefaler faktisk LEAF om man skal langt. Unnskyld meg men hvor TJUKK I HUE kan man være å slippe straff i 2011? :P

Og sist men ikke minst kan en seriøs bilorganisasjon som KNA leve med slikt. dette føyer seg inn i en lang rekke tilsvarende artikler i samme blad og ikek minst MOTOR som er NAF sitt motstykke.
#9
Elbiler i media / DN er ikke så smarte eller ?
mandag 30. mai 2011, klokken 23:23
http://www.dn.no/dnBil/article2151439.ece 

Hvordan det er mulig å presentere så mye vas i en artikkel er for meg en gåte.
Hvor ble det av den kritiske sansen, hvorfor blir det så ensidig fokusert på et "de" oppfatter som positivt? Hvor ble det av sunn kritiske sans for det som faktisk er noe å gruble over..

Hehe forsøkte meg på en kommentar der fokuset var nettopp det, men de ville selvsagt ikke ha noen "korrigering"  :D 

Noen ganger kan man lure på de sper på annonseintektene sine med fordekte reklamekampanjer  ;D
#10
Kjøretips / Etterlysning av ladeplasser
søndag 29. mai 2011, klokken 23:16
Hallo
Sitter å studerer ladeplasser.no og reiseruta Oslo Bergen. Er det virkelig ikke en eneste offisiell ladeplass mellom Hønefoss og Voss?

NM I Autoslalom på Eikås i Bergen www.autoslalom.no den 24.09 frister ... Vært der før, men da med TH!NKen på henger. Hadde vært morro å tatt turen på egne hjul . En aldri så liten utfordring som krever orden på "logistikken" Ikke akkurat det bilen er laget for, men tatt turen før med den gamle grønne så det er mulig.   ;D



#11
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Zebra
tirsdag 08. februar 2011, klokken 16:51
http://www.cebi.de/easyCMS/FileManager/Files/MES-DEA/articles/EVS_24_Norway_13-16_May_2009

For de som måtte være nysgjerige. Ser en kollisjonstest av TH!NK i samme artikkel.
Ser jo ikke avskrekkende ut den heller ;-)
#12
Elbilen i Samfunnet / Tips om ny universal ladestasjon?
lørdag 09. oktober 2010, klokken 11:54
Hallo godtfolk og elbileiere med lang erfaring  :)
Om vi skal spå litt for fremtiden og gjøre en kvalifisert gjettning om hva slags resurser vi ønsker å møte i fremtidens ladestasjoner hva vil der tro vi er best tjent med?

Snakker om uttak der man fortrinnsvis skal gjøre et kortere stopp på gjennomreise.
http://www.garo.no/site/maler/x/?case_vis=artikkel&HmenyID=1&artikkelid=32 Garo har en hel rekke ulike utgaver av innmat til sine velkjente bokser. Sjekk side 28 i ovennevnte dokument.

Garo har en variant der de har et trefas 230x32A plussen 16A Vanlig varant. Om vi forutsetter at uttaket kables og dimmensjoneres for effekten av trefasuttaket vil kun et av uttakene brukes ved maks uttak. To alternativer på 12 og 3,6kW

Konstruktive forslag og argumenter  ønskes  ;D
#13
Kjøretips / Autoslalom
søndag 13. juli 2008, klokken 11:46
Yess da er NAF i Asker og Bærum igjen klar for et arrangement http://www.nafmotorsport.org/autoslalom/
De skilter med egen elbilklasse og for de av dere som ikke noen gang har deltatt skal dere vite at dere har gått glipp av mye morro. I tillegg handler det faktisk om å mestre bilen i uvante situasjoner. Tro det eller ei, men erfaringer fra konkuranser der 100 delene klokkes inn gir dere bedre forutsettninger for å få flere kilometer ut av bilen. Sporvalg som sparer tid inn og ut av svinger sparer også energi  ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA