Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Chimp

Sider: [1]
1
Polestar 2 / Polestar 3
« på: Tirsdag 25. Februar 2020, klokken 09:53 »
Tråd til å følge lanseringen kl 12 i dag 25.02.20

Håper selvsagt det er Polestar 3 de skal vise frem selvom det ikke er sikkert. Sykt spent.

2
Mach-e / Matrix lys
« på: Fredag 22. November 2019, klokken 22:16 »
Er dere sikre på at Adaptive LED er det samme som vi vanligvis kaller matrix lys?
Eller er det kun automatisk av og på, altså ikke det samme som matrix.

Merker det er helt uaktuelt å kjøpe nybil i 2020 uten den teknologien.

3
Polestar 2 / Interiør
« på: ſøndag 20. Oktober 2019, klokken 11:10 »
Går folk for grå eller sort weave tech?

Noen som tviholder på nappa selv med høy pris? Synes nappa kler sort bil veldig godt.

4
Ladeplasser og ladekabler / Nødlader diverse hytter, stikkontakt
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 21:49 »
Har i pace med juice booster 2.
Har tilgang til hytter hvorav ingen er mine, ingen har ladeboks. Alle har stikkontakt ute, nødlading og neppe dimensjonert iht dagens forskrifter.
Slik jeg forstår er juice booster OK (?) da den har innebygget b-vern samt deteksjon av varmgang i schuko.

Problem : kun på 1 sted er ladekabel (ca 4 meter) lang nok. Om vinteren vil det være snøfonner og jeg kan ikke parkere bilen nærme nok stikkontakt.
Juice booster selger 5 meter forlengere, som vil være langt nok. Men det koster typ 1800 kr.
Vurderer å legge ut juicebooster for salg (ser ut som man får rundt 8000 kr på finn)
og heller kjøpe et alternativ som lader 10a 1fase, men med b vern, deteksjon mot varmgang, minst 8m kabel.

Lurt? I så fall forslag til alternativ ladekabel?

Er juice booster det beste, slik at jeg bør koste på meg forlengeren?

Å tvinge hytteeiere til å gå for industristikk eller ladeboks er ikke en løsning

5
Jaguar i-Pace / Ionity
« på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 10:09 »
Må man ha en software update for ionity?
Prøvde 2 ladere på gol uten hell, både med brikke og app. Betalingen ble godkjent men lading "ferdig" med en gang, startet altså aldri.
Rundt meg ladet både Kona og E tron
Hadde ikke tid/ork til ITsupport og dro heller på fortum 50kw, som jeg sjelden har hatt problemer med.
Er dette normalkost? Vet at forskjellig ladehastighet har vært en greie, men ikke lest om noen som ikke får til å lade i det hele tatt.

6
Jaguar i-Pace / Automatisk hovedlys
« på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 10:13 »
Jeg har en S med vanlige LED-lys.
Jeg må skru på hovedlys nesten hver gang jeg kjører, og det irriterer meg. Begynner å bli et par ganger jeg har kjørt rundt uten lysene på. Virker ut fra iGuide som at det er fordi omgivelseslyset er sterkt, da velger den å skru av lysene? Opplever da å bli blinket på på veien. Hvordan løser dere med S dette? Antar systemet er litt annerledes med Matrix.

Jeg mener jeg vrir bryteren ned til auto, og skrur aldri av (off) når jeg parkerer, jeg lar den skru seg av selv etter litt tid. Allikevel starter bilen ofte uten hovedlysene på, det lyser ikke grønne autolys/nærlys-lamper på dashbordet.
Skjønner ikke opplegget, misliker den greia med at bryteren spretter tilbake i startposisjon så jeg omtrent ikke vet hva den står i. Vet jo egentlig ikke  100 % sikkert om jeg fikk valgt hovedlys eller automatisk ved å dra hjulet ned. Jeg er sikkert helt dust men dette opplegget fatter jeg ikke.

En annen ting er at ved kjøring oppdager jeg at jeg ikke har skrudd på lysene, så drar jeg den ned til auto, så skrur den seg ikke på men sier noe crap om manuell operasjon og skrur enda ikke på lysene, drar den ned et par ganger til så kommer endelig de grønne lampene opp.

Regner med noen får seg en god latter men jeg fatter ikke hva jeg driver med og legger all skyld på det jævla hjulet som går tilbake til standardposisjon. hvilken klovn fant på noe så smart :)

PS: iGuide sier noe om at kjørelys (DRL) alltid er på, men skrur seg av ved sterkt omgivelseslys dersom man har i auto - kan det være noe her? Jeg ønsker at det skal lyse grønt i dashbordet så jeg vet at jeg har på lyset, jeg står jo ikke utenfor bilen og følger med på at lysene er på. Når auto/nærlys grønn lampe forsvinner fra dashbordet antar jeg at jeg kjører rundt uten lys, tar jeg feil her kanskje?

7
Jaguar i-Pace / Parkeringsassistenten
« på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 09:39 »
Jegeg får den kun til å velge utkjøring fra parkeringsplass og lukeparkering. Det er jo en modus for vanlig parkering også, men den er grået ut  hos meg. Testet på en stor parkeringsplass uten å få noen treff. Noen som har fått til å bytte?
Har forøvrig S med drive pack uten 360 kamera, men iht produktbeskrivelse skal ikke dette påvirke park pack som er sensorstyrt.

8
Jaguar i-Pace / Nødkjørefeltassistanse og LKA
« på: Fredag 08. Mars 2019, klokken 07:07 »
Hei. La merke til en facebook post som ikke er helt besvart angående nødkjørefeltassistanse. En som daglig opplever, ved svingete smale veier, at biler kutter svingen og at hun derfor må legge seg litt lenger mot veiskulderen enn vanlig. Normalt i Norge med andre ord. Problemet er at nødkjørefeltassistanse korrigerer bilen tilbake, og hun hadde en nestenulykke hvor den dro tilbake mot en lastebil som tok av hennes veibane.

På facebook besvares dette med at det er LKA og kan endres til vibrasjon/skrus av. Hun sier at dette er skrudd av og mener det er nødsystemet som tar over.
Er det virkelig ikke mulig å skru av dette permanent? Altså, hvis det fungerer så dårlig er det jo direkte livsfarlig.

Fra iguide:

"Systemet for nødkjørefeltassistanse prøver å tilføre korrigerende styring hvis den bedømmer at bilen er kommet for nær en veikant. Systemet slås automatisk på hver gang bilen slås på.

Hvis det er nødvendig, kan systemet slås av via menyen Førerassistanse på instrumentpanelet."

Ingen andre som opplever problemer med dette?

9
Jaguar i-Pace / Vinteregenskaper
« på: ſøndag 13. Januar 2019, klokken 16:51 »
Mens jeg venter på bilen lurer jeg på hva dere synes om vinteregenskapene? Forbruket er ikke relevant i denne sammenheng, men opplevelsen av sikkerhet og fremkommelighet.

Har noen hatt tesla med awd, hvordan sammenlikner dere bilene? Leste i starten av tesla-epoken at noen slet med rwd og ustabil bil på vinterføre, men det gjaldt kanskje ikke awd-bilene.
Noen som kommer fra quattro eller xdrive og kan sammenlikne?
Gikk dere for piggfritt eller pigg? Havner selv på piggfritt, men må innrømme at jeg har tenkt tanken på pigg flere ganger ifbm å kjøre ned fra fjellet i dårlige forhold med en bil på 2,2 tonn. Enda mer bekymret for dem som har audi e tron

10
Jaguar i-Pace / 360 kamera + LKA, verdt prisen?
« på: ſøndag 11. November 2018, klokken 13:26 »
Sier man at alt er verdt det i konfigen til jaguaren så ender man opp med en bil nærmere 900. Så spørsmålet er om jeg skal slenge på 7-8000 for å oppgradere fra vanlig ACC til LKA og 360grader kamera. Jeg har tenkt at det bare er tull siden kamerabildet ser håpløst lite informativt ut, smått og dårlig. Men så er det med at du får med 3 nye kameraer som forenkler parkeringen. Er det noen nytte i disse? Fungerer park assist like bra uten kameraene (den bruker vel ikke dem til å parkere?)

Lane keep assist har mindre verdi for meg, er greit når man kjører sliten, men ellers liker jeg å kjøre 100 % selv

11
Jaguar i-Pace / Automatisk innfellbare sidespeil
« på: Onsdag 24. Oktober 2018, klokken 10:34 »
Har plukket opp denne fra tips&triks-tråden:
"
Folde sidespeilene inn eller ut manuelt:
Hold inne knappene for høyre og venstre speil samtidig


Hvis sidespeilene er feldt inn manuelt, vil de automatisk felle seg ut når bilen når 40 km/t.
"

Betyr dette at man ikke trenger funksjonen automatisk innfellbare sidespeil for å ta inn speilene? Altså, er denne funksjonen tilgjengelig uten dette valget, med standard manuelle speil?

Grunnen til at jeg spør er plassproblemer i garasje. Jeg vil ha behov for å felle inn speilene, men det er ikke aktuelt å gå ut av bilen og manuelt brekke dem bakover. Er det snakk om å trykke på to knapper for å "manuelt" felle dem inn, så har jeg 0 behov for automatisk innfellbare speil.

12
Jaguar i-Pace / Parkering (park pack)
« på: Tirsdag 25. ſeptember 2018, klokken 06:59 »
Hei
Har spurt tidligere om dette med park pack og fått gode tilbakemeldinger på det. Nå er det slik at jeg nettopp har fått ny garasjeplass i sameiet, med to betongbjelker på hver side. Plass på det minste er 225 cm. Jaguar er 214 inkl sidespeil. Dvs 5.5 cm på hver side. Mulig, men også risiko for å ripe opp osv. Bjelkene er plassert slkk at dørene går opp allikevel, problemet er å komme seg inn på plassen.
Så ang park pack, vil dette være et case den sier "glem det" eller vil den trygt lose meg inn? Basert på deres erfaringer...

Sider: [1]