Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - jorgen.jevne

#1
Jeg har en hytte i Valdres fra 70-tallet, langt til skogs, ca. 800moh. Denne er strømløs, og jeg ønsker å beholde denne sjarmen med vann fra brønn, solcellepanel og "enkle kår". Vi bruker denne hytten svært mye og kjører i dag en TMS 75D. Rekkevidden i hverdagen er jo null problem, men lakmustesten for en elbil er jo nettopp fullstappet bil med takboks og unger. Dette gjør vi med andre ord ofte. Lader alltid på Nes på vei oppover, men er avhengig av lading forholdsvis ofte der oppe. Foreløpig løst dette med chademoadapter i Vang, Beitostølen eller Filefjell, men det er høyt forbruk på vinter og med vampire drain på natten så syns jeg ofte det kniper mer enn jeg liker.

I forbindelse med utbygging av hytten og oppgradering av solcelleanlegget, ønsker jeg å høre litt om betraktninger for eventuelle lademuligheter på hytten. Er dette noe folk praktiserer og har noen som helst erfaring med?

Alle tanker, tips og betraktninger mottas med takk!
#2
Lading av Tesla / Ladenettverk etter Model 3
mandag 01. oktober 2018, klokken 22:27
Har søkt litt, men uten helt å klare å finne gode diskusjoner for hva som for meg fremstår som den store elefanten i rommet. Det ser etter alle solemerker ut til at Teslas konkurransefortrinn med SuC vil fortsette i overskuelig fremtid (hvert fall 2-3-4 år frem i tid), med tanke på at utbyggingen av Ionity ser ut til å være svært bedrøvelig i Norge med det første. Går vi til 2025 er det sikkert annerledes, men dette er lite relevant her og nå.

Men hva jeg syns det er lite diskusjoner om er: Hva skjer egentlig med SuC-fortrinnet når Model3 lanseres etter alt å dømme i 2019 i Norge? Jeg har selv Model S og skal ikke over på noe annet, men ser at det er svært mange bestillinger på Model 3 allerede. Følgelig må vi forvente at i løpet av relativt kort tid vil det være mange tusen flere Tesla-er på veien (allerede 30.000?) - salgstakten for X og S vil kanskje noe ned, men denne vil vel kompenseres for i stor grad av 3(?). I alle tilfeller, SuC oppleves allerede noe uforutsigbart, spesielt på sårbare tidspunkter som utreise og hjemreisedager i fellesferier - og paradoksalt nok i perioder hvor man trenger det mest (kalde tider - juleferie, vinterferie, påskeferie, helgeturer på hytta (uten strøm)). Det er vanskelig å ikke se at denne situasjonen raskt vil forverres prekært med tusenvis av flere Tesla-er som skal benytte samme nettverk.

Jeg har dog ikke funnet så mye diskusjoner om nettopp dette aspektet (kanskje jeg har søkt feil, i så fall beklager).

Har Tesla selv kommentert dette offisielt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA