Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Namdalingen

#1
Model Y / Terrengassistent
onsdag 24. november 2021, klokken 12:02
Noen som har fått full forståelse for hva denne gjør bortsett fra det som står på skjermen ved aktivering (justering av antispinn, deaktivering av filskifte og deler av nødbrems). Er denne modusen for eksempel egnet å bruke ved langkjøring ved glatte forhold, eller er den hovedsakelig ment kun ved bruk ved forsering av en enkelt bratt bakke for eksempel? Er det permanent 4wd ved denne aktivert? Lavere regenerering?
#2
Kjøpe elbil? / Xc40, eqc eller annen bil?
onsdag 30. juni 2021, klokken 14:14
Hei, har noen av dere eid evt kjørt mye av xc40-el. og EQC og kan gi noe innspill på fordeler og ulemper for disse? Ingen av disse er plassmestere, men synes å dekke vårt behov. Fordeler med Volvo slik som jeg ser det er bakkeklaring og ca. 100.000 billigere (toppspec Volvo vs AMG kampanjemodell Mercedes). EQC sin fordel er pen bil som var svært god å kjøre. Innspill? Noen som har sammenligningsgrunnlag med rekkevidde og framkommelighet i vinterhalvåret? Har også prøvekjørt enyaq og ID4, men disse var litt tamme i sammenlikning (dog kun prøvekjørt 2WD). Vi ønsker 4hjulstrekk som tar oss minimum 20-25 mil året rundt. Alternativet kan være brukt e-tron eller ipace. Helst bil i løpet av høsten og model Y kommer trolig for sent. IX noe over budsjett slik det ser ut nå. Q4 har vi ennå ikke rukket å prøve. Takker for evt innspill!
#3
Kia Niro EV / Active vs executive og andre tilvalg, anbefalinger
torsdag 28. mai 2020, klokken 19:40
Hei, blir snart kontaktet av selger for kontraktssignering. Prøvekjørte nylig bil og er positivt overrasket over den. Hva bør man gå for; er det executive som gjelder eller har noen for active uten / med teknikkpakke? Sistnevnte nærmer jo seg faretruende samme pris som executive. Fargevalg er også vanskelig, men jeg antar at dere anbefaler metallic. Soltak og skinn med ventilasjon er jeg mer usikker på, koster kanskje mer enn det smaker? Lønner det seg å bestille vinterdekk i samme slengen eller ordne dette på egenhånd. Er fortsatt veldig usikker på om jeg skal ta ut bilen da jeg har en i3 som jeg er veldig fornøyd med, men prøvekjøringen var som nevnt en positiv overraskelse, får høre om jeg får storkunderabatt oppå den gamle prisen.
#4
Kjøpe elbil? / Bytte ut BMW i3 med KIa E-niro
onsdag 27. mai 2020, klokken 20:54
Hei, alle! Har en i3 120ah fra sent -18 som jeg bruker til pendling, svært fornøyd. Har også reservasjon på Kia e-Niro fra -18 som jeg idag fikk beskjed om at jeg snart blir kontaktet for bestilling / avbestilling (kønummer 7**, reskia 6***). Vet at bilene har to forskjellige målgrupper, men er litt fristet til å bytte til ny bil til gammel pris (beskjed om at de som skriver kontrakt nå får beholde den gamle prisen, føles litt «bittert» å droppe reservasjonen etter så lang ventetid). Dog må jeg isåfall påregne noe tap på BMW'en. Niro vil i større grad enn i3 erstatte vår bensinsbil til lengre turer og plass til familie og bagasje. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med begge bilene som kan si noe om egnethet til pendling, kjørefølelse, kvalitetsfølelse osv. mellom disse to bilene. På forhånd takk :)
#5
Hei, har BMW i3 i bestilling. Da er neste prosjekt å bestemme seg for hjemmeladingsstasjon. Huset har såvidt jeg forstår 400V TN nett. Står på liste på Niro og Kona. Og (den virkelige) kona ønsker seg Volvo hybrid. Bør jeg derfor gå for hjemmeladerstasjon uten fast kabel (slik at både type 1 og type 2 kan brukes)? Jeg vet ikke om nye helelektriske Niro kommer med type 1 eller type 2 kabel. Har sett på både ecolite og wallbox, er NAF medlem. Pendler tilsammen 8 mil hver dag så trenger ikke allverdens strøm i det daglige, men bør vel samtidig være framtidsrettet når det først skal installeres. Synspunkter på valg av hjemmeladerstasjon?
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Pristilbud Leaf Tekna
fredag 31. august 2018, klokken 19:24
Hei, kopierer mitt innlegg fra en annen tråd på forumet: Har fått pristilbud på Leaf Tekna, leveringstid 3-4 måneder (trolig før nyttår). Pris 300, engangsavgift 2,4 reg.omkostninger 9,9, metallic 6, vinterhjul 15,6 (!), rabatt fagforening 21= sum 313. Fikk høre at det er samme pris uansett hvilken forhandler jeg bestiller fra, stemmer dette? Noe i pristilbudet dere reagerer på, dyre vinterdekk? Tilvalg som bør med?
#7
Kjøpe elbil? / Elbil til pendling
onsdag 22. august 2018, klokken 22:50
Hei, har planer innen kort tid å kjøpe min første elbil. Har SUV som bil nr 1, denne brukes av kona for å få ungene til skole og kona til jobb. Selv pendler jeg 8 mil tilsammen (t/r) daglig. Ikke lademulighet på jobb. Kjører en gammel bensinsbil som har minimalt verditap, men kanskje ikke den beste komforten. Har vurdert brukt elbil, men synes det er vanskelig å navigere blant alle bruktbilene som ligger ute og har mest lyst til å kjøpe ny. Får 6-8% rabatt gjennom fagforeningen.  Har selvsagt sett på nye Leaf, i3 og ionic. Soul'en synes jeg ikke er spesielt lekker. Budsjettet ligger omkring nypris av disse. Tesla er for dyrt som ståa er nå, ihvertfall som nr 2 bil. Synes der er fryktelig vanskelig å velge mellom mellomklassebilene, og muligens er det tilstrekkelig med en billigere variant. Innspill mottas med takk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA