meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - What-a-watt

#1
Denne artikkelen kommer fra den Tesla-pro nettsiden "Not A Tesla App". Imponerende lesing hvor realitetene ikke forsvinner i vanlig forherligelse:


En føderal dommer i San Francisco har gitt grønt lys for et gruppesøksmål, som lar eiere saksøke Tesla for overdrevne påstander om FSDs evner helt tilbake til 2016.

I årevis har kritikere av FSD, lovgivere og advokater advart om gapet mellom Teslas markedsføring og den teknologiske virkeligheten – selv om den nå raskt nærmer seg løftene sine. Dette søksmålet er det siste og viktigste tegnet på at Tesla kan stå overfor en fremtidig juridisk kamp på grunn av måten de pleide å bruke FSD på.
Kjernen i søksmålet Gruppesøksmålet gjelder sjåfører i California som kjøpte FSD mellom 2016 og 2024, og som tidligere hadde valgt å ikke delta i Teslas voldgiftsavtale. Dette er ikke en enorm gruppe eiere, men det er sannsynligvis flere hundre innenfor denne gruppen. 
Selve søksmålet fokuserer på det langvarige gapet mellom Teslas og Elons løfter om FSD og de faktiske egenskapene til datidens kjøretøy.

Et sentralt eksempel går ni år tilbake, da Elon Musk fortalte reportere at alle Teslaer ville bli levert med den komplette autonomi-maskinvarepakken som trengs for eventuell nivå 5-autonomie – en betegnelse for et kjøretøy som kan kjøre seg selv under alle forhold. Det var ikke sant den gangen – og problemet er at det ikke engang var i nærheten den gangen. Selv om FSD kommer mye nærmere autonomi, er det fortsatt ikke sant i dag, selv i solskinn.

Tesla er definitivt i nivå 3-kategorien for FSD V13, og sannsynligvis nærmere nivå 4 for sin Robotaxi Unsupervised FSD, men den krever fortsatt sporadisk overvåking og inngripen.

Den amerikanske distriktsdommeren Rita Lin lar saken fortsette, og peker på flere viktige faktorer i dommen sin. Disse inkluderte Teslas manglende evne til å demonstrere autonom kjøring over lange avstander og bekymringer om «manglende sensorer som trengs for avansert selvkjøring». Selv om sensordelen sannsynligvis er unøyaktig, er det tydelig at Tesla ikke hadde maskinvaren som trengs i 2016, med HW2-datamaskinen og svart-hvitt-kameraene. Dommeren bemerket også Teslas ukonvensjonelle markedsføringstilnærming, som i stor grad lener seg på Elons offentlige image og dristige løfter.
Et mønster av gransking

Dette gruppesøksmålet er ikke en isolert hendelse, men et fokuspunkt. Tesla har møtt juridisk press angående FSD og autopilotsikkerhet og markedsføring, og mange av disse sakene begynner å nå sitt klimaks i 2025. 
Den nyeste er dommen i Florida. I en føderal sak i Miami fant en jury Tesla 33 % ansvarlig for en dødelig krasj i 2019 som skjedde mens Autopilot var aktivert, og selskapet ble dømt til å betale 243 millioner dollar i erstatning. Denne saken er fortsatt i retten, og Tesla forventes å kjempe mot juryens kjennelse. I denne spesifikke saken, selv om vi ikke er juridiske eksperter, forventer vi at Tesla sannsynligvis vil vinne. Sjåføren skal angivelig ha mistet telefonen sin og bøyd seg ned for å plukke den opp, noe som forårsaket en dødelig ulykke mens han ikke så på veien på Basic Autopilot.
Den neste er nok en sak anlagt av Californias Department of Motor Vehicles. En ugunstig kjennelse i denne saken kan føre til at Tesla midlertidig mister muligheten til å selge biler i California, sitt største amerikanske marked, hvis en dommer fastslår at Tesla har villedet kunder i sin reklame og sine løfter. Vi er ikke sikre på hvor denne vil ende opp, men likheten med dette søksmålet vil sannsynligvis føre til noen juridiske sammenligninger.

Det siste søksmålet er nok et søksmål fra investorer, denne gangen om FSD-sikkerhetsproblemer etter lanseringen av Robotaxi i Austin. Investorene viste til flere trafikkbrudd som en manglende oppfyllelse fra Teslas side av forpliktelsene til full selvkjøring, og at Robotaxi er farlig, og anklaget Tesla og Elon Musk for verdipapirsvindel. Elon hadde en del sterke ord om dette.



Elons forsvar
I årevis har Teslas juridiske team forsvart Elons storslåtte uttalelser og visjoner som oppblåsthet – skrytende overdrivelser som ikke skal tas bokstavelig. Det ser imidlertid ut til at Teslas velbrukte juridiske forsvar har begynt å få noen hull i seg. Både dommer Lins avgjørelse om å la gruppesøksmålet fortsette, samt juryens kjennelse i Miami, indikerer at domstolene og offentligheten nå begynner å holde Tesla ansvarlig for markedsføringen sin, spesielt for en så sikkerhetskritisk teknologi.

FSD har evnen til å redde liv – men det har også evnen til å skade dem hvis det brukes feil i dag. Som fans av Tesla og FSD må vi være bevisste på dette. Vi står på kanten av autonomi, og å ta tåpelige markedsføringsbeslutninger og stunt kan sende Teslas FSD-ambisjoner ned i juridiske fastlåste områder og regulatoriske dødsoner.

Selv om den umiddelbare økonomiske konsekvensen av disse sakene er mer enn håndterbar for et selskap av Teslas størrelse, kan omdømmeskaden bli betydelig. Hver dag ser folk artikler fra store publikasjoner som kritiserer Teslas tilnærminger, sikkerhet og brukervennlighet. Å sette rumper i setene bidrar til å oppveie dette, men når alt kommer til alt er FSDs aksept som en trygg teknologi en kulturell utfordring som ikke blir hjulpet av disse søksmålene.

Tesla må være usedvanlig forsiktig med hvordan de markedsfører seg i nær fremtid med FSD og Robotaxi for å bygge et solid juridisk argument for fremtidige utfordringer. Tross alt vil det ikke være uovervåket FSD med mindre Tesla overtar den juridiske byrden med kjøretøytilsyn.

Resultatene av disse juridiske kampene vil ha en varig innvirkning på hvordan Tesla driver virksomhet, så det vil være viktig å følge nøye med på dem.

#2
Bilføreren forklarte i etterkant av ulykken at han skal ha benyttet seg av teknisk kjøreassistanse.

– Den skrudde seg av og det medførte at han havnet i autovernet. Sjåføren anmeldes for forholdet, forteller operasjonslederen.

https://www.sb.no/ulykke-pa-e18/s/5-73-2041197
#3
Tesla / Tesla Porsgrunn har 58 dagers ventetid på service.
mandag 28. juli 2025, klokken 19:35
Iallfall det jeg fikk opp i appen idag. Kortere ventetid i Tønsberg - 44 dager....
#4
Volkswagen VW / Tesla Autopilot vs VW Travel Assist
lørdag 26. juli 2025, klokken 15:42
Noen her som har erfaring med begge? (Også postet på Tesla forumet)

Her er sammenlikning, men mulig ikke helt "unbiased":


#5
Tesla SW og AP / Tesla AP vs VW Travel Assist
lørdag 26. juli 2025, klokken 11:23
Noen her som har erfaring å dele?

ps. Fant denne, men den er laget av en tysker...

#7
Tesla SW og AP / Telemetry nå også for Legacy S/X
lørdag 07. juni 2025, klokken 21:02
Tesla har vært vennlige, og har nå gitt oss med Legacy-biler tilgang til Tesla Telemetry. Denne funksjonen har til nå vært forbeholdt nyere modeller, men kommer nå i oppdatering 2025.20.x. Masser av nyheter for oss som er opptatt av slikt.

https://developer.tesla.com/docs/fleet-api/fleet-telemetry
#8
Tesla / Svar ærlig!
fredag 06. juni 2025, klokken 13:24
Kommentarer:
#9
Tesla / Er det typisk norsk å være flau?
torsdag 05. juni 2025, klokken 20:26
Europa-salget ned 49%
Norge-salget +213%

??
#10
Tesla har ingen plan for HW3-eiere fire måneder etter at de innrømmet at de ikke vil støtte selvkjørende biler.

https://electrek.co/2025/06/02/tesla-has-no-plan-for-hw3-owners-4-months-after-admitting-it-wont-support-self-driving/
#11
Model S 2023 - / Betryggende
onsdag 21. mai 2025, klokken 22:50
Nå også med ratt....

#12
7X / Levering
torsdag 24. april 2025, klokken 11:45
Noen som vet når?
#14
Tesla SW og AP / 2025.14.x
lørdag 12. april 2025, klokken 16:59
.
#15
Lading av Tesla / Hvem har vært på flest Superchargers?
fredag 04. april 2025, klokken 16:08
Jeg har bare vært på 8-10 forskjellige SuCer på 6 år selv med gratis lading. Er ikke noe fan av å dra på "bilturer". Men Otkristos mange bidrag er skikkelig imponerende. Hvordan i alle dager klarer han det?
#16
Alt det andre / Tesla og politikk
onsdag 26. mars 2025, klokken 15:25
Her kan temaet diskuteres.
#17
Tesla / Mobile Service - Gefundenes Fressen
tirsdag 25. mars 2025, klokken 08:35
Hvis du er så heldig å bo innenfor et område som MS dekker, er dette et "Gefundenes Fressen".*. Jeg er en flittig bruker av Mobile Service  ::) . Her får jeg vanligvis kortere ventetid (i mine tilfeller aldri mere enn én uke), jeg sparer masser av tid, og jeg trenger ikke å ordne med transport til og fra verksted. Ikke alt kan gjøres hjemme hos deg. eller på jobben din, men jeg har fått utført arbeid som jeg var sikker på måtte gjøres på verksted. Det beste av alt er at denne ekstra-servicen ikke koster én krone mer enn det hadde kostet på verksted. i tillegg er "ute-teknikerne" hyggelige mennesker som også gir meg gode råd og tips. Mobile Service er ett av få punkter som gjør at jeg kvier meg litt for å kjøpe et annet merke!

(Bestilles i appen, og kan også bestilles for garanti/reklamasjonsarbeid)

*
Uttrykket gefundenes Fressen brukes i overført betydning, om noe man kommer over nettopp når man har bruk for det, at noe dukker opp veldig beleilig, og at man kaster seg over det og utnytter det til egen fordel, gjerne som argument i en debatt eller andre fremstillinger av en sak.
#19
Model Y / "Billig" Y (og 3) over sommerferien
torsdag 13. mars 2025, klokken 16:14
Ikke skjerm i baksete, og stoffseter. Batterier og fjæring det samme. Kun sorte og hvite

https://electrek.co/2025/03/13/tesla-upcoming-cheaper-electric-car-stripped-down-model-y/
#20
Tesla SW og AP / Ny Navdatabase - EU 2025.2 15162
onsdag 19. februar 2025, klokken 23:56
Ny Navdatabase EU 2025.2 15162 ble lastet ned i kveld. Hele 10.54 gg!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA