Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Oli

#1
Mazda MX-30 / Mazda MX-30 eller 2019 Hyundai Ioniq
søndag 13. september 2020, klokken 13:43
Hei godtfolk. Jeg har ordna litt på boliglånet og allokerer meg en sum penger til ny(ere) bil. Valget står nå mellom en kliss ny MX-30 og en ca 2019 Hyundai Ioniq. Disse er priset noenlunde likt - Ioniq gjerne en titusenlapp billigere, har noenlunde likt utstyrsnivå (First Edition vs fullt utstyrt Ioniq) og kommer begge med vinterdekk inkl. Ioniq blir da en bruktbil. Hadde egentlig bestemt meg for MX-30 men så var det denne tvilen da.

Ny bil. Mer verditap. Bedre komfort. Kortere rekkevidde. Mer risiko med potensielle barnesykdommer...

Eller en som er veldig godt etablert og sannsynligvis ett av de beste valgene i prisklassen, med litt mer rekkevidde (230-250 for Ioniq vs rundt 200-220 for MX-30) Ioniq ser desidert mindre digg ut, og er sannsynligvis ikke fullt så behagelig å kjøre.

Smertegrensa mi ligger på rundt 260.000. Jeg spør meg til råds. Hva mener folk? Er det andre alternativer? Jeg ønsker ikke å ofte komfort for ren rekkevidde, og derfor er ikke inngangsmodellene av Peugeot e-208 eller e-Corsa så aktuelle. De har jo ikke «ordentlig» ACC en gang... Men på samme tid hadde det vært fint med lengre rekkevidde også, da...

Skal prøvekjøre en Ioniq til uken, og MX-30 den 25. september når den er kommet til forhandler. Kan jo væte svaret blir soleklart etter prøvekjøring....
#2
Zoe / Problemer med ladebøtte på hjemmelader
onsdag 05. februar 2020, klokken 20:10
Lenge siden jeg har hatt problemer med Zoe'n min, men nå dukka det opp noe snodig.

Da jeg kjøpte min Zoe fulgte det med en sånn "ladebøtte" aka hyttelader. Den gule, store, eldre versjonen som veier i overkant av 30 kg. (se bilde). Denne skal lade, og har ladet på ALT. Hjemme i bestemors garasje. På stikk på jobb. I det hele tatt - aldri vært et problem. Forhandler sa også da jeg kjøpte bilen at denne bøtta skulle godta alt og transformere om til 400V slik at Zoe'n kan lade.

Men nå for første gang nekter bøtta å lyse grønt. Den lyser rødt på en hjemmelader her i bygget. Se vedlagt bilde. Jeg prøvde å stikke iPhone laderen i denne hjemmeladeren, og den lader helt fint. Men bøtta blodnekter å gi grønt lys. Jeg kontrollerte bøtta på jobb igjen og der lyser den grønt og lader som normalt. Er det noen som har erfaring med denne typen lader, eller har peiling på hva som kan være galt her? De andre som har brukt denne hjemmeladeren har aldri hatt problemer sier de.
#3
Zoe / Lading av min nye (brukte) Zoe.
onsdag 08. mai 2019, klokken 12:42
Hei,

Kjøpte nettopp en brukt Zoe 2014 av gammel type (den med 43 kW "hurtig"-lading). Fikk valget mellom å få med en helt standard stikk-lader som kun skal fungere på TN nett (tror jeg??), eller en såkalt hyttelader - en sabla tung murstein av en lader som lader over alt. Jeg testet den nette TN laderen på jobb - det er kun der jeg lader - og den ladet fint. Men nå, når jeg lader i dag så går laderen av og på. Typisk 1-2 minutter på, 10 sekunder av, så på igjen før den til slutt gir seg. Den lyser grønt på "Ready" og ikke noe på fault, men lader altså ikke.

Sjekket kursen som tar for seg tre ladepunkt. Alle tre i bruk, en av meg og de to andre av andre. Alle laderne var 10A og kursen er 32A. Sikringen var ikke gått. Likevel ladet ingen av de tre bilene som var koblet til.

HJELP! Noen som har vært borti dette før?? Burde jeg gå for hytteladeren likevel??? Forhandler sa at dersom det ikke hadde vært TN nett så hadde ikke laderen fungert over hodet - ikke en gang litt. Har bedt vaktmesteren her på bygget sjekke kursen men er det noen som har innspill?

På forhånd takk
#4
Hei, godtfolk! Nytt medlem, her. Akkurat kjøpt meg en brukt i-MiEv i påvente av Model 3 som selvsagt har levering langt ut i 2019. Jeg fant en lokalt her i Stavanger.

En 2011 modell som er "strøken", har fått Tuffcoat behandling i 2014 av Dinitrol, og er kjørt ca 58.000 km. Bremseskiver og klosser ble byttet i 2017 ved eu godkjenningen.

Selger sa han fikk ca 120 km rekkevidde pr dags dato, og det ser ut til å stemme bra. Nå har jeg altså bare hatt bilen i to dager, men den har 107 km oppgitt når den er fulladet, og nå har jeg kjørt ca 20 km. For det har den trukket meg ca 13-14 km. Da har jeg tillatt meg å ha på lufting (men ikke AC), musikk og ladet telefonen mens jeg har kjørt.

Synes bilen er helt super. Enkel, ja, men super. Har bestilt meg et armlene på nettet og gleder meg til å installere!

Har bestilt meg bombrikke så den er på vei i posten.

Lurte egentlig bare på om folk har noen tips / hint som er helt nødvendige for denne bilen, eller noe jeg burde vite om? Synes selv den går som en klokke og rekkevidden er knallgod (i mine øyne) for en så "gammel" MiEv.  :D :D :D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA