Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - 1317142119

Sider: [1]
1
BMW / Verdens mest bærekraftige bilprodusent gjør ikke nok for klimaet
« på: Mandag 01. Mars 2021, klokken 12:18 »
Synes denne var for fin til å ikke dele.

Oljefondet ønsker svar fra bilfabrikantene på hvilke klimatiltak de gjør. Ifølge NRK, så er de ikke fornøyde med den jobben BMW gjør og mener de har litt mer å gå på.

BMW, bilfabrikanten som sent i november ble kåret til verdens mest bærekraftige bilprodusent, gjør altså en for dårlig jobb i forhold til konkurrentene sine 🤣

NRK: https://www.nrk.no/norge/oljefondet-tok-opp-klimalobbyisme-med-tyske-bilgiganter-1.15391434
BMW blog: https://www.bmwblog.com/2020/11/20/bmw-dow-jones-sustainable/

2
BMW iX3 / Utlevering av iX3
« på: Fredag 13. November 2020, klokken 12:07 »
I følge InsideEVs, så skal det bare leveres 12000 BMW iX3 i hele Europa i løpet av 2021. Høres veldig rart ut synes jeg. I så fall blir iX3 en ytterst sjelden bil å se på norske veier  :-1:

https://insideevs.com/news/453971/1600-bmw-ix3-europe-2020-12000-2021/

3
Norsk Elbilforenings oppgaver / Plassering av ladeluke
« på: Mandag 02. November 2020, klokken 14:22 »
Dette er et innspill til et (ganske viktig) tema Elbilforeningen bør bruke tid på: plassering av ladeluke på elbiler.

Det er vanskelig å diskutere parkering uten å tråkke noen på tærne, men faktum er at man i flere land skal gateparkere i kjøreretningen og at det anbefales av Trygg Trafikk m.fl. å rygge inn på parkeringsplasser for å minimere risiko for påkjørsler og personskade. Klarer man ikke å rygge inn på en parkeringsplass er det med 99% sikkerhet garantert at man ikke klarer å rygge ut på en trygg måte når sikten er minimal.

Bilprodusentene er derimot ikke nødvendigvis så opptatt av trafikksikkerhet. Så de designer biler med ladelukene foran og gjerne på den siden av bilen som går ut mot veien. På den måten øker man risikoen for å bli påkjørt når man roter med ladekabelen, samt at luken blir full av snø og dritt fra forbikjørende biler ila tiden bilen står der. I tillegg er man dømt til å rygge ut igjen av ladeplassen, som gjerne er lokalisert på en trang og høyt trafikkert parkeringsplass. Oppskrift på å få biler ofte inn på verksted for reparasjon.

Kan Elbilforeningen legge litt trafikksikkerhetspress på bilprodusentene og få de til å innse at ladeluken skal stå på riktig sted (høyre bakskjerm i alle land som kjører på høyre side av veien), så er det verdt å betale både 2 og 3 ganger medlemsavgift. Det er tross alt den samme siden bensinlokket har vært i alle år, så det er ikke akkurat radikal tankegang.

Useriøs konspirasjonsteori: bilprodusentene forsøker å ta livet av elbillister, slik at de kan fortsette å produsere fossilbiler uhindret av plagsomme miljøfanatikere.

Nyhetsartikkel som fikk meg på tanken igjen: https://www.nrk.no/vestland/ingen-andre-stader-er-dei-flinkare-til-a-parkere-1.15217095

4
Volkswagen VW / Møller-kunder - del din positive erfaring
« på: Torsdag 01. Oktober 2020, klokken 15:18 »
Jeg har alltid holdt meg unna VW fordi Møller (som både forhandler og importør) har et så ekstremt dårlig rykte. De fremstår tross alt som ganske dårlige i Norsk Kundebarometer også, hvor de er nesten dårligst av bilforhandlerne. Man trenger heller ikke være ekspert på Google for å finne ut at Internett er fylt til randen av misfornøyde kunder, som svært velvillig deler sine negative opplevelser. Det florerer av historier om potensielle kunder som bare får en halvtime til å prøvekjøre biler, at Møller nekter reklamasjon på åpenbare reklamasjonssaker og at det er en bedriftskultur i Møller om at de er generelt lite kundevennlige og serviceinnstilte.

Men er det virkelig så dårlig kundeservice som ryktene og kundebarometeret skal ha det til? Nå har jeg iX3, Mustang og ID.4 på radaren. På papiret flotte biler, så kundeservice kan velte dette lasset i en eller annen retning. Ford gir superbra kundeservice de få gangene jeg har opplevd feil på tidligere biler. BMW er ikke like gode, men de ordner også reklamasjonssaker uten at det krever så mye av meg.

Jeg har ingen illusjon om at VW skal være premium eller feilfri. Alle bilprodusenter kan ha feil på bilene sine. VW er jordnære biler med OK opplevd kvalitet og helt greie kjøreegenskaper. Det er ikke mer jeg trenger fra en bil. Men jeg trenger å lese at det finnes folk som har hatt problemer med VW, som også har kunnet kjøre fra forhandleren med et smil i etterkant.

Så hvordan er din egen opplevelse av Møller (eller noen av de andre VW-forhandlerne) de gangene du har hatt reklamasjonsfeil eller garantifeil på dine tidligere VW-biler? Altså ikke hva du har hørt av en eller annen kompis, men din egne erfaring.

Hva gjorde Møller bra sist du opplevde en feil som du mente var garanti eller reklamasjon?

5
Elbiler i media / Broom: elbilen bruker strøm når den står stille
« på: Onsdag 04. Desember 2019, klokken 08:13 »
Interessant påstand i Broom i dag. Det påstås at det er normalt at elbiler tappes for energi når den ikke er i bruk og at det er som forventet. Elbilforeningen og eMobilty er helt enige i at dette gjelder alle elbiler.

Men er dette virkelig normalt? Jeg trodde dette var et Tesla-fenomen. Min i3 har 0% vampire drain, og det er uavhengig av om jeg vekker bilen med å låse den opp, blinke med lys osv via appen. Det er 0% forskjell. Nå har jeg ikke testet å blinke med lysene, tute og låse opp og igjen hundrevis av ganger for å se hva som skjer, m3n hvem gjør vel det? Gjør jeg ingen endringer i appen så vekkes heller ikke bilen, men det må da være bra. Ingen vits i at bilen sender oppdateringer dersom den ikke har noe nytt å melde.

Hvilke andre biler (enn Tesla) er det dette liksom skal være et kjempeproblem med?

tv2 no/broom/11030828/

6
BMW i3 / Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« på: Fredag 21. Juni 2019, klokken 14:59 »
Siden lenge før BMW i3 120Ah kom på markedet i fjor høst, har det vært rykter om 150Ah, 160Ah og til og med 180Ah batteripakker til i3. Enkelte går til og med så langt at de påstår det er bekreftet at det kommer en i3 med større batteripakke (uten at det finnes en kilde som siterer en kjent BMW-ansatt).

Men hvor sannsynlig er det at BMW oppdaterer i3 nok en gang?

TL;DR: Jeg begynner å miste troen på den beryktede kapasitetsøkningen til i3, fordi den vil bli for dyr sammenlignet med et hav av konkurrerende biler og at den setter BMWs andre elbiler i et dårlig lys. Tror du fremdeles på ryktene om BMW i3 150Ah?

BMW lanserte en oppgradert batteripakke i fjor (120Ah), som var en merkelig avgjørelse i den grad det kom en facelift året i forveien med gammel batteripakke. Bilen er nå 6 år gammel og aldersmessig moden for å snart skiftes ut med en ny modell - noe vi er ganske sikre på a ikke kommer til å skje siden i3 i fremtiden vil være en mer ordinær bil på størrelse med 3-serie. Det lille som taler for en oppgradert batteripakke er at allerede til høsten i år kommer det en haug med konkurrenter med lenger rekkevidde. Av modeller som er rett rundt hjørnet har vi for eksempel
  • Nissan Leaf (ny) (inntil 385 km)
  • Opel Corsa-e (inntil 330 km)
  • Peugeot e208 (inntil 340 km)
  • Peugeot e2008 (inntil 310 km)
  • Renault Zoe (ny) (inntil 390 km)
  • Seat elBorn (inntil 420 km)
  • VW ID.3 (inntil 420 km)

Dette er eksempler på noen av små- og kompaktbilene som er billigere og har bedre rekkevidde enn i3 120Ah. Alle disse kommer til høsten og utover neste år og alle bilprodusentene melder om at de skal klare å levere uten lange ventelister. Det er altså ikke konseptbiler som kanskje kommer om 4-5 år ... Så har vi de bilene som er større, koster omtrent det samme i fra-pris og har vesentlig lenger rekkevidde, som for eksempel Tesla Model 3 og Polestar 2 m.fl.

Jeg regner med dere skjønner poenget - så lenge det ikke blir leveringsproblemer, kommer elbilkunder til å kunne velge og vrake i modeller etter lommebok og andre ønsker man måtte ha, som objektivt sett vil være bedre biler enn BMW i3 på rekkevidde og pris.

Det er klart, når andre bilprodusenter klarer å dytte større batteripakker i en liten bil, så klarer vel BMW det også? Men la oss ikke glemme at BMW ikke klarer å gi iX3 mer enn 400 km rekkevidde, BMW i4 om noen år med ~600 km rekkevidde og iNext en gang i fremtiden med mer enn 600 km rekkevidde. Samtidig som Ford og Skoda lover rimelige SUVer med mer enn 600 km rekkevidde allerede fra slutten av neste år. Det vil være svært merkelig om BMW gir i3 like god, eller i verste fall bedre, rekkevidde enn den digre familie-SUVen iX3. For ikke å snakke om at den aldrende BMW i3 bør få leve i hvert fall et par år med en ny batteripakke. Jeg ser i hvert fall ikke hensikten med å bruke R&D på å videreutvikle i3 dersom den bare får et 150Ah batteri i et års tid. Det vil være bortkastede penger for BMW.

I tillegg må vi ikke glemme pengene BMW ønsker å få pr bil. BMW ønsker mer betalt pr bil enn de får i dag. Da i3 120Ah ble lansert var det ramaskrik i media og sosiale medier om at i3 var alt for dyr. Etter noe om og men, så satte de ned prisen med noen titalls tusen, noe som også førte til ramaskrik fordi da "lurte" BMW de som kjøpte 120Ah før årsskiftet. Siden den gang har BMW kjørt omtrent kontinuerlig kampanje på i3 som gjør at den koster bare litt mer enn det 94Ah LCI gjorde. Det tyder på at BMW erkjenner at markedet ikke er villig til å betale noe særlig mer enn kampanjepris for i3. Ta høyde for at i3 sine prislister fremdeles ligger på godt nord for 400 000,- for en godt utstyrt bil og at 120Ah koster 60 000,-(?) mer enn tilsvarende 94Ah (i følge prislistene). En 150Ah (eller mer) vil sannsynligvis legge på enda flere titalls tusen til på prislistene. Er markedet villig til å betale i underkant av 500 000,- for en toppustyrt BMW i3 150Ah bare for å få tilsvarende rekkevidde som biler som koster mindre enn 300 000,-? Jeg må forresten understreke at de 500 000,- er pris uten MVA ... Et MVA-fritak som det spøker for allerede om litt over et år. Nå vil forhåpentligvis ikke politikerne hoppe rett på 25% MVA, men det vil uansett gjøre i3 (og andre elbiler) dyrere.

Som et tankeeksperiment, la oss si at BMW priser innstegsmodellen med liten navi og kumlokk bevisst lavt til rundt 370 000 (50k mer enn i dag) og at det bare er en i3s 150Ah FC som koster i underkant av 500 000,- Det vil ta livet av i3s som bilmodell. Den vil få tidenes heftigste verditap de første årene fordi det er en bil for de helt spesielt interesserte som ikke bryr seg om penger. Folk flest kjøper fremdeles elbil pga økonomi.

I alt dette, så har jeg ikke engang tatt høyde for at Toyota nå rasler med faststoff-sablene og påstår dette er teknologi som kommer i elbilene deres om et år eller to.

Så hva tenker dere andre med i3? Spøker det for i3 allerede fra vinteren av pga sterk konkurranse, eller har dere troen på at vi vil se en forbedret i3 nok en gang? Jeg vet med meg selv, at dersom jeg ikke allerede hadde eid en i3 og visst hvor bra den var, så ville jeg slitt med å overbevise finansministeren hjemme om å kjøpe en dyr i3 neste år når alternativene er billigere og har bedre rekkevidde. Det er nesten så jeg har større tro på at de installerer den nye og mer effektive elmotoren i i3, enn at de oppgraderer batteripakken nok en gang.

7
Elbiler i media / Mulig samarbeid mellom Ford og VW på autonome elektriske kjøretøy
« på: Onsdag 16. Januar 2019, klokken 11:04 »
I forbindelse med en artikkel om varebiler, så dukket det opp et spennende punkt helt i slutten av artikkelen som overskygger alt annet i artikkelen.

http://www.tungt.no/anleggsmagasinet/ford-og-volkswagen-inngar-sammarbeid-pa-pickup-og-varebil-6723726

Sitat
Volkswagen og Ford vil også utrede mulighetene for et eventuelt samarbeid om elektrifiserte kjøretøy, selvkjørende biler og mobilitetstjenester.

Ford er ofte nevnt i media som en av bilprodusentene med størst sannsynlighet for å få til helautonome kjøretøy. Samtidig kan man vel påstå at VW har bedre kontroll på elbilteknologien p.t. enn Ford. Dette kan med andre ord bli et veldig spennende samarbeid!

Noen som har mer kjennskap om det siste punktet i artikkelen (sitatet over)?

8
Elbilen i Samfunnet / Hvorfor går hybrider så kort til tross for store batteripakker?
« på: Onsdag 19. Desember 2018, klokken 10:35 »
Ikke elbilen i samfunnet, men eldrivlinjen i en hybridbil.

Hvorfor er det slik at hybridbiler går så kort på batteridrift, når batteriene er forholdsvis store?

Ta Peugeot 3008 hybrid som kommer neste år. Til min store overraskelse leste jeg at den har et batteri på 13,2 kWt men går bare 50 km WLTP. Til sammenligning har en i3 60Ah ca 17 kWt tilgjengelig og den går vel rundt 140-160 km.

Er det jeg som blander begrep, eller er det noe hinsides galt med effektiviteten til hybridbilene?

9
BMW i3 / Er BMW i3 en trygg bil ved lynnedslag?
« på: Onsdag 25. Juli 2018, klokken 20:52 »
Kom over en annonse fra Fortum angående dårlig sommervær og hvor trygt det er å sitte i biler.

https://blogg.fortum.no/er-det-trygt-a-sitte-i-elbilen-nar-det-lyner

Kort oppsummert: det er ikke dekkene, men metallet i karosseriet som leder lynet ned i bakken. Siden de fleste biler har karosseri laget av strømledende metall betyr det at de fleste biler er trygge. Det betyr at i3, som ikke har karosseri av metall, vil ha en begrenset strømavledende effekt.

Det fikk meg til å tenke på hvor trygt det egentlig er å sitte i en i3 hvis lynet slår ned i bilen. En ting er de som kjører med FC-biler som har metalltak, men de som ikke har takluke har karbonfibertak også. Hva skjer hvis lynet slår ned i noen av de to bilene? Har ståltaket noe å si i en FC?

Sider: [1]