Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Model3-Tromso

#1
XC40-EV / Ny Volvo XC-40 EV finner ikke WIFI
onsdag 10. april 2024, klokken 13:15
Hei. Min pappa har akkurat fått en ny XC-40. Hjemme hos seg klarer ikke bilen å finne WIFI. Alle andre enheter vi har finner nettet i WIFI-oversikten. Hva kan det være?
#2
Hei. Har prøvd å finne tidligere tråder om temaet, men fant ikke.
Jeg fikk min MY Performance høsten 23 og har bare kjørt 5000km.
Hver gang jeg skal avgårde kommer det brummelyd fra bremsene de første gangene jeg trykker inn bremsen. Dette gir seg etterhvert. Skal det være slik?
(Kan informere om at jeg kjører 19" vinterhjul... om det skulle ha noe å si)
#3
EL Taxi / Hvilket merke anbefales til el-taxi
mandag 25. mars 2024, klokken 09:02
Hei.
Hva vil dere anbefale som el-taxi? Kjører nå en Tesla Model Y privat. Den tilfredsstiller noen krav jeg også vil stille til en taxi; rekkevidde, plass, 4WD. Den scorer ikke bra på feil. Og er det noen bilmerker som har bedre service enn andre når det kommer til taxibiler?
#4
G9 / Inntrykk etter prøverkjøring
mandag 28. august 2023, klokken 22:50
I svært mange byer er det nå mulig å prøvekjøre Xpeng G9. Er det noen som vil dele erfaringer?
Jeg har prøvd bilen to ganger og sitter igjen med følgende (performance-utgaven som anbefales til alle):
- pen bil med svært mye utstyr
- meget god rekkevidde
- lynrask akselerasjon
- god å kjøre
- veldig bra med en skjerm som bare passasjerer ser og dermed kan vise f.eks. film når bilen er i bevegelse.
- meget gode bakseter (massasje her også)


Ingenting er dårlig, men det jeg blir usikker på:
- førersetet på bilen jeg kjørte har massasje, men opplever ikke setet som veldig behagelig. Faktisk er passasjersetet mer behagelig (av en eller annen merkelig grunn). Man blir får press litt langt opp i ryggen og blir sittende med lett krom rygg. Da den har massasjefunksjon virker det ikke som man får justert hvor man ønsker å ha press i ryggen. Massasjedelen blir stående i en posisjon hvor den oppfattes litt hard. Jeg tar forbehold om at dette kan gjelde kun bilen jeg prøvekjørte; evt at min rygg rett og slett ikke passer til Xpeng.
- setene knirker også litt når man beveger kroppen.
- infotainmentsystemet er under utvikling. Jeg har prøvd bilen to ganger og opplevd stor utvikling mellom de to gangene, men likevel er det fremdeles litt knotete. Håper de tar noen jafs her.
- ikke noen form for "selvkjøring" ennå virker det som.
- jeg kunne godt vært foruten massasjen. Ser en del folk liker denne, men for meg blir den såpass puslete at den ville aldri blitt brukt om jeg eide bilen selv.
- lyden fra DAB er god, lyden fra Spotify var meget dårlig. Jeg skal sjekke om dette kan justeres. Gikk ikke på første forsøk. Høyttalersystemet ser og er nok av høy klasse, men jeg opplever det ikke bedre enn Model Y (om noen lurer).

? Meget spent på rekkeviddemålinger vinterstid, samt hvordan bilen er på litt glatt underlag. Ikke imponert over Tesla der.

Totalt sett er bilen en jeg kan tenke meg. Har en Model Y og en G9 i bestilling. Akkurat nå er det 50-50 på hva jeg skal velge. Om jeg hadde fått en positiv opplevelse (må teste en annen bil) av sjåførsetet, så hadde jeg nok gått for G9. Bl.a. fordi den har parkeringssensorer. Model Y leverer akkurat nå en løsning som er særdeles dårlig når det bl.a. kommer til dette. Noen kan leve med dette, men for meg kan dette være det som drar meg bort fra Tesla.
Spent på anders erfaring av G9.
#5
Model Y / Ny Tesla, samme utfordringer?
torsdag 17. august 2023, klokken 09:38
Jeg solgte min Model 3 i juni og har siden da vært på utkikk etter en ny bil. En ny Model Y er favoritten, men jeg lurer på om Tesla har løst/forbedret følgende punkter som jeg erfarte på Model 3:

- Opplever dere at vindusviskerne gjør jobben som man forventer på en ny og moderne bil?
- Fungerer regnsensor på vindusviskerne bra, også i snøvær?
- Fungerer automatiske fjernlys bra?
- Er bilene blitt bedre på vinter? Eller slipper bakenden på bilen veldig lett når det er litt glatt? (Jeg vet automatikken henter bilen inn igjen, men jeg forstår fruen når hun sier at det er ubehagelig)
- Er det kommet bedre og mer behagelige dempere på Long Range?
- Funker Tesla Vision tilfredsstillende, evt har positiv utvikling per softwareoppdatering?

Elsker å kjøre Tesla, men hadde vært utrolig bra om de har blitt bedre på dette. Tror svært mange vil sette pris på gode svar her.
#6
i-Pace / Gjenskinn / refleks fra dashboard mot frontvindu
lørdag 20. mai 2023, klokken 16:40
Jeg prøvekjørte en i-Pace i dag (den var sikkert 3-4 år gammel) og fikk svært mye refleks fra dashboard mot frontvinduet. Noe som forstyrret kjøreopplevelsen.
Er dette noe som flere erfarer. Evt noe Jaguar har klart å forbedre?
#7
Muligens er det en innstilling jeg ikke vet om, men hver gang jeg går ut av bilen, så åpner ladeluken seg autmomatisk.
Noe jeg kan slå av? Eller er det en feil?
#8
Model 3 / "På grunn av systemfeil kan ikke klima beholdes på"
lørdag 19. desember 2020, klokken 16:11
Jeg hentet ut min bil for 9 dager siden. Den har fungert problemfritt helt til i dag. Når jeg skulle kjøre hjem fra julegavehandling kom det ikke varme i bilen.
Kom en softwareoppdatering i dag tidlig. Usikker på om det er denne, men virkelig kjipt med en bil som er iskald å kjøre når det er minus 4 ute.

Har prøvd å boote om.

Noen med lignende erfaring og løsning?
#9
i-Pace / Forsinkelser?
tirsdag 10. juli 2018, klokken 09:35
I ulike diskusjoner kloden rundt skrives det om forsinkelser. Noen som vet noe? Har forhandlerne endret sine budskap?
#10
i-Pace / Jaguar og kvalitet- bør man være bekymret?
fredag 29. juni 2018, klokken 10:52
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA