Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - creal

#2
Tesla / CNBC: "This Former Tesla Employee Fixes Tesla Roadsters"
mandag 26. august 2019, klokken 09:08

https://www.youtube.com/watch?v=tI1Ord5GsQI

Artig video, selv om Tesla selv kanskje ikke kommer helt heldig ut (men neppe noe mer uheldig enn et hvilket som helst bilselskap ville gjort som tok overgang fra pur idealisme til pur kommersialisme)
#3
Model 3 / 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
fredag 01. mars 2019, klokken 08:32
Dette ble tatt opp i en annen tråd, men det er greit å få det i en egen tråd.

Det er viktig å være oppmerksom på at i Norge har man en angrerett som går langt ut over 1/3-dagers alminnelig returpolicy til Tesla. Dette fremgår under punktet om de "regionspesifikke bestemmelsene":

Regionspesifikke Bestemmelser

"Dersom du er en forbruker og denne Avtalen ble inngått kun ved bruk av midler for avstandskommunikasjon (sånn som online eller over telefonen), kan du angre bestillingen i inntil 14 dager etter levering av Kjøretøyet eller etter at Kjøretøyet er blitt gjort tilgjengelig for henting. For å angre kjøpet må du tydelig informere oss om din beslutning om å angre denne Avtalen innen denne 14-dagers perioden (f.eks. brev sendt med post) ved å kontakte oss på adressen indikert i denne Avtalens bunntekst. Du kan gjøre dette ved å fylle ut og sende vårt avbestillingsskjema inntatt på siste side.

Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte da du gjennomførte betalingen. Du er ansvarlig for, og vi kan derfor redusere tilbakebetalingen med, et beløp som reflekterer Kjøretøyets verdireduksjon som følge av din unødvendige håndtering etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon. Du må returnere Kjøretøyet til et Tesla servicesenter uten unødig opphold, og i alle tilfeller innen 14 dager fra den dagen du informerer oss om din beslutning om å angre denne Avtalen. Tidsfristen er møtt dersom du returnerer Kjøretøyet før utløpet av denne 14-dagers perioden. Du må selv bære de direkte kostnadene ved å returnere Kjøretøyet. Vi vil betale tilbake til deg (etter å ha gjort relevante fradrag) etter at Kjøretøyet er returnert til oss.
" (min understreking)

Det var en viss diskusjon om angreretten også omfattet den såkalte "ikke-refunderbar ordrebetaling" på kr. 15.000.

Jeg tviler på at Tesla vil tolke avtalen slik at denne ikke refunderes. Isåfall er det liten grunn til å tro at det er en holdbar tolkning fra deres side.

Angreretten gir etter ordlyden krav på full refusjon, og som en regionspesifikk bestemmelse er det for det første naturlig at denne går foran den generelle kontrakten ved motstrid. For det andre fremgår det også av den generelle kontrakten at den såkalte ikke-refunderbare ordrebetalingen er "et rettferdig og rimelig estimat for det faktiske tap vi har lidt eller kan lide som følge av ditt avtalebrudd". Det er lite naturlig å forstå en betaling som gjelder avtalebrudd, også til å komme til anvendelse på lovlig utøvelse av angrerett. For det tredje er det forbudt å ta gebyr for utøvelse av angrerett når denne følger av angrerettsloven, hvilket jeg antar er tilfelle også her.
#4
Model X 2014 - 2022 / Model X knuser I-Pace og E-Tron i rekkeviddetest
lørdag 23. februar 2019, klokken 11:20
https://www.tek.no/artikler/tesla-knuser-jaguar-og-audi-i-rekkeviddetest/458690

Rekkeviddetest i 120 km/t - en meget praktisk test for vanlige forhold under langturer, både i Norge og ellers i Europa.

"Basert på forbrukstallene har Nextmove kalkulert en rekkevidde under samme forhold på 339 kilometer for Model X 90D, 274 kilometer for e-tron og 272 kilometer for i-Pace."

Det er ganske oppsiktsvekkende at Tesla er så langt foran sine nye konkurrenter. Rekkevidde er stadig den kanskje viktigste enkeltfaktoren ved elbil. Med SW-begrenset 100D ligger modellene prismessig nokså likt, men Model X vil ha en rekkeviddefordel på 25% + på sine konkurrenter. Som altså kommer i tillegg til at Tesla har fordelen med superladenettverket.
#5
Tesla har lovet at superladerne ikke skal være en profittkilde for dem. Er det viktigst for deg at Tesla holder dette løftet, eller er det bedre om Tesla tjener penger på superladerne, og dermed kan tilby enda bedre dekning?
#6
Bestilling og levering / Model 3 - levering februar/mars
tirsdag 22. januar 2019, klokken 22:45
Da er tiden kommet for å gi Model 3 sin første helt alminnelige leveringstråd.
#7
Hyundai KONA / Ladekabel Kona
mandag 14. januar 2019, klokken 12:43
Noen som vet hvilken kabel Kona skal bruke til en kontakt som denne? [ You are not allowed to view this attachment ]  [ You are not allowed to view this attachment ]
#8
Pga familieforøkelse må jeg ta en grundig fot i bakken vedr kjøp av I-Pace. Følgende modell med tidlig levering Trondhheim (antydet i forrige uke til siste halvdel av august) vurderes dermed solgt:

First edition (alt utstyr)
Corris Grey metallic lakk
Lyst interiør
Hengerfeste
Vinterdekk

Ta kontakt på PM hvis interessert.
#9
i-Pace / For de som ikke har bestilt - leveringsdato
onsdag 13. juni 2018, klokken 11:54
Ifølge dagens artikkel i bilnorge.no, så har nå 1750 nordmenn bestilt I-Pace. Jaguar opplyser videre at 1500 biler blir levert til Norge ila 2018. Dette harmonerer jo nokså godt med en tidligere anslått produksjonskapasitet på ca 13.000 biler i året.

Og dette betyr jo og, som artikkelen sier, at bestilling i dag gir levering på nyåret i 2019. Spørsmålet er så hvordan dette kommer til å utvikle seg videre? Med dagens kapasitet er det vel svært nærliggende at det tikker inn mer enn 1.100 bestillinger per mnd på verdensbasis, og at køen bare kommer til å øke utover høsten og neste vinter. Det er vel ikke utenkelig at I-Pace ila noen måneder har en 12mnd+ ventetid på levering.


http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50061
#10
Dette vil naturligvis påvirke leveringstiden - hva er ditt anslag?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA