Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - GreenEyez

Sider: [1] 2
1
Model 3 / Jowua trådløs mobillader
« på: Torsdag 31. Mars 2022, klokken 19:50 »
Noen som har prøvd denne? https://greencargear.dk/vare/jowua-traadloes-oplader-til-tesla-model-3/

Bestilte nå, er litt lei av å ta av dekselet på mobilen hver gang og å lirke den på ladeuttaket på min 19-modell.

Den får gode skussmål på "initial reviews" på Youtube. Reviews av bruk over tid er mer rettvisende.

2
Lading i Sverige og Danmark / Sverige: Supercharging er jo ikke billigere enn andre
« på: Lørdag 19. Mars 2022, klokken 13:06 »
Hei.

Kjørte oppover til Norge igjen igår. Ladet flere steder på Supercharger i Sverige med min Tesla Model 3. Der koster det 5,40 eller 5,50 SEK/kWh også for oss med Tesla uten gratis lading. Totalt kommer ladeøktene på et sted mellom NOK 500-600 kr.

Prisene til konkurrerende ladetilbydere er jo lavere enn dette. Bruker du Shell Recharge får du Fortum/Recharge til under 5 SEK/kWh, Mer ligger på 3,20+div. Q8 ligger på 5,25 så ikke store forskjellen på de. Ionity er selvsagt dyrere.

Når jeg skal ned igjen etter helgen tenker jeg å droppe Supercharger, og forsøke meg frem med de andre tilbyderne.

*Er klar over fordelene med Supercharger, at det går raskt hvis du blir navigert til laderne på 250 kW på Uddevalla og Varberg, og sømløsheten med at navigasjon selv justerer seg og forvarmer batteriet, samt å unngå app-brikke-ladekort-knotet. Men kjører alene denne gangen, da kan jeg finne meg i det, uten en kommanderende kone og redde unger.

Blir man navigert til Teslas 150 kW-ladere, forsvinner enda mer av fordelene med ladenettverket, det er jo kommet mange nye hyperladere langs E6’en med samme eller høyere hastighet.

Gjør dette bare for å se om det utgjør nevneverdige prismessige forskjeller.

3
Model 3 / Garanti m3 LR: Norge 5år/100’km vs Danmark 4/80’
« på: ſøndag 23. Januar 2022, klokken 23:46 »
Drev og så på bruktannonser i Danmark og la merke til at det på samtlige står at garantien er 4 år. Sammenlignet så garantivilkårene på norske Tesla-nettsider mot de danske, og rett nok er det 5 år/100 000 km i Norge mot 4 år/80 000 km i Danmark hva gjelder den generelle garantien. Lurer på hvorfor det er slik. 5 års lovfestet reklamasjonsrett innebærer jo ikke en forpliktelse på selger til å avgi like lang garanti.

Mens batterigarantien ser ut til å være den samme: 8 år/192 000 km/70 % på LR. Men det er vel slik det er nå. Var det slik for mars 2019-modellene også? Når jeg går på min side og “Detaljer” står det kun at garantien er gyldig til 27. mars 2027. Km-tallet står ikke der.

Førstnevnte vil da si at jeg har et fortrinn her i Danmark mot andre tilsvarende biler. Regner ikke med at det er grunnlag for at jeg (eller evt. neste eier) kan avspises med nedsatte rettigheter fordi at jeg tok med meg bilen da jeg flyttet.

Forbrukervernet er ikke like sterkt i Danmark, men pussig at det skal være slike utslag.

4
Model 3 / LR: 235/35R20 foran, 245 bak. Erfaringer med Toyo?
« på: Tirsdag 01. Juni 2021, klokken 09:58 »
Jeg har skaffet meg nye Tesla 20" Sport-felger som skal settes på min 03/19 LR AWD. Ser i bruksanvisningen at man kan benytte både 235 og 245 bredde. Tenker derfor å gå for 235 foran og 245 bak. Er det noen som har erfaring med å sette Performance-felger på LR og bredere dimensjon bak enn foran? Det skal ikke være noe problem etter det jeg har skjønt.

Lastindeks, har det noe å si? Ser at enkelte identiske dekk ellers kan ha forskjellig lastindeks (f.eks. 92Y vs. 95Y). Har dette noe å si? Hva skal man gå for når man setter 20" på LR?

Men jeg er veldig usikker på hvilket merke en skal gå for. Michelin Pilot Sport 4, som bilen opprinnelig fulgte med på 18", har jo fått veldig bra tilbakemeldinger, men jeg har lyst til å prøve noe annet.

Toyo er et dekkmerke som jeg av en eller annen grunn har en dragning mot å prøve. Om ikke det blir det, så blir det Pirelli tror jeg.

5
Model 3 / Mar19 m3: Foliering; Lakkrens først?
« på: Lørdag 06. Mars 2021, klokken 13:12 »
Min LR er fra mars 2019, og befinner seg nå med meg i Danmark. Bruktprisen på en slik her er ca. 370 000 DKK = ca. 507 000 NOK, dvs. nesten det samme som jeg ga for den for 2 år siden. Tanken er derfor å selge den etterhvert, og merker nå behovet for å freshe opp og ta vare på bilen mtp videresalg.

Det er riper rundt baut, noen dype; antakeligvis fra skraping mot kvister i veikanter, fra perler og pynt på klær til en tutte som lener seg mot bilen, masse neglemerker fra rundt håndtakene fra folk som ikke vet hvordan håndtaket skal betjenes og har særs dårlig håndstødighet og lastemerker bak fra folk uten treffsikkerhet. Den har vært i børstevask én gang nå nylig, ellers har den vært håndvasket av meg. I København og omegn finnes det selvvask to steder, ellers er det kun maskinvask her, spør du om børsteløs maskinvask her, begynner de å snakke engelsk til deg og tror du er molbo.

Så jeg har tenkt å ta et fargebytte med folie, slik at jeg kan børstevaske uten bekymring som den gjennomsnittlige molboen.

Men er selv litt molbo på foliering... :blank:....har avtalt en lakkrens til neste helg. Vil det utbedre noen riper?

Kan jeg få bilen polert rett før en foliering? Vil folien feste seg på nypolert og nyvokset bil? Burde jeg få dette gjort før en foliering?

6
Elbil og økonomi / Flytting med elbil: Oslo-København=helvetesopplevelse!
« på: Onsdag 18. November 2020, klokken 09:57 »
Jeg har flyttet til Danmark i januar 2021, og har tatt med meg min Tesla Model 3 LR AWD FSD. Tenkte jeg skulle dele min kunnskap og erfaringer med eksport herfra og import dit av bilen. (Foretar oppdateringer i denne posten fortløpende.)

Her er stegene du må ta (En lengre redegjørelse for min erfaring i praksis og subjektive oppfatning, samt andre detaljer som du må være obs på, følger under post #[  ] nedenfor):

1. INNHENTE COC-DOKUMENT FRA IMPORTØR
Denne inneholder typeregistreringsinformasjon om bilen, som ikke fremgår av vognkortet, og som de vil trenge og be om i Danmark.

2. KJØRE INNOM RØD SONE PÅ TULLKONTORET PÅ SVENSK SIDE AV SVINESUND-GRENSEN.
Her blir bilen utførselsdeklarert fra Norge (i henhold til et svensk-norsk tollsamarbeid). Samtidig blir den transittdeklarert, i og med at dette er det første landet i EU du kommer til. I henhold til svenske regler må du betale et depositum som sikkerhet for at du fører den ut av Sverige.
Du blir bedt om å angi en anslått verdi på bilen. De sjekker opp om du har angitt en omtrentlig markedsverdi. Basert på denne verdien utregnes depositumet. I mitt tilfelle var det SEK 120 000, som du må betale med kredittkort (AmEx aksepteres ikke).

3. TOLLDEKLARERE BILEN PÅ TOLLKONTORET BAK KASTRUP LUFTHAVN
Her skal bilen innførselsdeklareres. Du må ha forhåndsutfylt og tatt med deg et flyttegodsskjema, da bilen regnes som en del av flyttegodset ditt. Se: https://skat.dk/getfile.aspx?id=137692
OBS! Det er ikke skiltet frem til tollkontoret (ikke grønn- eller rød-sone skilting når du passerer Øresundsbroen). Adressen er Kystvejen 16, du må selv lete frem dit.
NB! Du kan som privatperson ikke innførselsdeklarere bilen, man må da benytte en spedisjonsagent. De jobber i alminnelig kontortid. Du må derfor sørge for å komme frem før kl 16 på en hverdag, og på forhånd ha avtalt med clear2go.dk (finnes sikkert andre spedisjonsagenter, men Anita her var verdens snilleste dame). Dette koster ca. DKK 1400. Få med deg kvitteringen for tolldeklareringen, den bruker du for å få igjen depositumet på SEK 120 000 (eller høyere).
Forutsatt at du har eid bilen i minimum 6 mnd før du flytter med den, slipper du:
a. 10 % toll
b. 25 % mva av prisen/verdien på bilen tillagt 10 % toll,
på betingelse av at du beholder bilen i 12 mnd etter innførsel.

4. SKAFF DEG ET CPR-NUMMER
Å få dansk personnummer (CPR-nr) er en egen prosess, som jeg ikke redegjør for. Verkstedet som skal legge bilen din inn i det danske vegvesenets (Motorstyrelsen) systemer trenger dette.

5.   BESTILL TIME OG FREMVIS BILEN HOS EN SYNSHALL
Dette er et verksted som har godkjenning fra Motorstyrelsen til å registrere importerte kjøretøyer i systemene i Danmark. De undersøker om bilen er kjøredyktig el.l. iht. danske krav (et såkalt "toldsyn"). Jeg anbefaler KBH Bilsyn, han var superproff.

6. BE OM VERDIFASTSETTELSE
Det står at du må be Motorstyrelsen om en verdifastsætning av bilen din. Dette tar for øyeblikket 9 uker. Dette betyr at du ikke kan benytte bilen i tidsrommet mellom 30 dager etter innførsel og frem til svar fra Motorstyrelsen. Du skal i prinsippet scanne inn vognkortets del 1 og 2 og sende e-post til Motorstyrelsen.

Men du bør benytte en såkalt "privat operatør". Det står ingen nærmere forklaring på Motorstyrelsens sider om dette. Bruk Quickimport.dk. Superprofft firma som angir en verdi på bilen din på dagen, og legger dette inn i Motorstyrelsens registre. Det koster DKK 300 for verdifastsetting og beregning av registreringsavgift.

7. BETAL REGISTRERINGAVGIFT
Registreringsavgiften skal betales til den "private opereatøren". I mitt tilfelle var dette ca. DKK 62 000. Dette inkluderer 1180 kr for nummerplater og 2000 kr salær til quickimport. De legger da inn i systemene at reg.avgiften er betalt. Fra 1. juni 2021 vil avgiften ventelig være 0. Jeg får da refundert de 62 000 kronene til høsten, med Guds vilje i og med at refusjonen går til Quickimport som deretter skal kontakte meg for å refundere avgiften.

8. FORSIKRING
Få bilen forsikret. Jeg tegnet hos Tryg. Evt. opplys synshallen, jf. under, at du ønsker midlertidig forsikring som varer i 14 dager.

9. FÅ SATT PÅ DANSKE SKILTER HOS TOLDSYNSHALLEN
Avtal tidspunkt med den samme toldsynshallen for montering av danske skilter. De printer ut et midlertidig vognkort til deg, og har et lager med bilskilter, som de monterer på bilen for deg. De tar betalt for denne jobben, det koster noen hundrelapper.

10. SEND NORSKE SKILTER TIL NORGE
De norske skiltene sendes med post til Vegvesenet. Pakkepost koster 99 DKK.

11. Lading i Danmark er grisedyrt. Tegn abonnement hos e-on eller Clever, om du ikke har lademulighet i din nye danske bolig.

Registreringsafgift:
Dette er jokeren i hele import-prosessen. I påvente av endringer i skatteverkets it-systemer oppkrever de dagens avgifter og refunderer i andre halvår 2021.

7
Elbilen i Samfunnet / Erfaringer med Swapacar
« på: Onsdag 18. November 2020, klokken 09:22 »
Er det noen her som har abonnert på bil fra diverse bilabonnementstjenester? Tenkte jeg skulle skrive om min erfaring med Swapacar (Swap a car, Swap-a-car).

Så meg ut en Renault Zoe R110. De kom og leverte den. Den var en kjempestor skuffelse, riper rundt baut, ødelagt førersete, ikke-responsiv berøringsskjerm, men det aller verste var at den stinka røyk. Dagen etter sa jeg at den holder ikke mål og at jeg ikke kan sitte i den.

De kom da med en annen Zoe, en R240 tror jeg, som har nesten 1/3 av rekkevidden til R110. På det meste viser den 100 km rekkevidde. Jeg påpekte at den hadde lavere rekkevidde enn den jeg hadde bestilt. Men det virket som de ikke kjente til denne forskjellen mellom bilene.

Etter å ha holdt ut med R240 i en uke, fikk jeg nok,  og sa at dette funker ikke, jeg må ha en R110 eller tilsvarende. Fikk da beskjed om at jeg kunne komme med bilen og få den byttet. (Jeg syns de skulle ha tilbudt seg å komme og bytte den selv.) Har da hatt en R110 i et par måneder.

Nå skal den leveres tilbake om noen dager. Og jeg har blitt trukket fullt månedsbeløp når det er en begrenset periode igjen av oppsigelsesperioden. Når jeg påpeker det på e-post, virker det som det er en skoletaper som er satt til å passe innboksen. Hu synes ikke å forstå problemstillingen og svarer med det som virker som innøvde standardfraser, som jeg nå to ganger har bedt henne forklare hva hun legger i de.

Er spent på fortsettelsen frem mot tilbakelevering av bilen.

8
Norsk Elbilforenings oppgaver / Prisnivå på elbilladere i nye boligprosjekter
« på: Torsdag 05. Mars 2020, klokken 19:25 »
I denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=44891.0 fremgår det at en utbygger vil ha 38 000 kr for tilvalg av elbillader. I denne tråden fra 2016 https://elbilforum.no/index.php?topic=29700.0 skulle utbygger ha 28 000 kr. Selvaag Bolig skal ha 35 000 kr for ladepunkt i Skårerbyen, som nå holder på å bli bygget ut.

Er Elbilforeningen klar over dette prisnivået og gjør foreningen noe i denne sammenheng?

9
Model 3 / Alloygators
« på: ſøndag 03. November 2019, klokken 12:29 »
Satte på hvite Alloygators på min Model 3 LR med hvite seter.



Sent from my iPhone using Tapatalk

10
Jepp, spørsmålet er som i tittelen. Medlemskapet er utgått. Faktura for medlemskontingent for 2. år er mottatt. Er ikke interessert i å betale for forlengelse. Syns elbilforeningens app er super for å se hvor alle ladestasjoner er uavhengig av operatør. Har fått startpakke med ny Model 3. Håpet er å unngå å betale for det andre året, ved å registrere brikken fra den nye startpakken på medlemskapet mitt.

11
Zoe / Overdra MyRenault-konto og app til ny eier
« på: ſøndag 26. Mai 2019, klokken 23:54 »
Dere som har solgt Zoe, hvordan gjorde dere det med MyRenault-konto og app slik at ny eier kan begynne å bruke disse?

Jeg gir ikke ut påloggingsdetaljene mine. Vurderer å endre koden til en lett og enkel kode og gi det til ham slik at han kommer igang.


Sent from my iPhone using Tapatalk

12
Zoe / Hva solgte dere Zoe'n for?
« på: ſøndag 26. Mai 2019, klokken 13:50 »
Jeg har som mange andre kjøpt Tesla Model 3, og lagt ut min Zoe til salgs. La den ut i månedsskiftet mars/april. Den lå der til annonsen utløp, uten noen henvendelser.

Markedet ble oversvømt av sånne som meg, som førte til at prisene ble dumpet. Det var en artikkel om det i Finansavisen eller DN også, om en bilforhandler som fikk halvert omsetningen sin.

Jeg er nysgjerrig på hva dere som har solgt, fikk solgt den for, evt. hvis dere ikke har fått solgt, hva dere forventer å få solgt for.

Er vel hensiktsmessig å få frem hvilken måned og år bilen er førstegangsregistrert, hvor mange km den var/er kjørt og pris.

13
Model 3 / Ikke bli snytt av Vianor for kapsler
« på: Tirsdag 21. Mai 2019, klokken 09:28 »
Fikk lagt om fra vinter til sommer nå. Kjørte dit uten Aero Wheel Caps på på mine 18». Forventet at de skulle levere bilen tilbake til meg enten med nye kapsler på eller lagt i bagasjerommet.

Ble ropt opp med beskjed om at bilen var klar og sto rett utafor. Satte meg fornøyd inn i bilen og holdt på å kjøre av gårde. Kom plutselig på dette med kapslene, og jammen meg var det ikke kapsler på hjula eller i bilen.

Går da inn igjen og spør han i kassa, og han sier med en gang at han skal hente. Sier også ifra til han som kom med bilen, som så ut som en manager el.l. Da sier han at det er noen som ikke vil ha de.

Forundrer meg over hva som får han til å tro at jeg ikke ville ha de? At det opprinnelig ikke var kapsler på vinterdekka? Det betyr ikke at jeg har brent og kasta de opprinnelige kapslene og ikke vil befatte meg med kapslene som hører til sommerhjula.

Så: Pass på dere som skal få utlevert 18-tommere fra Vianor, på at dere får utlevert kapslene også. Ikke bli snytt!

Og blir det forsøkt, så trykk på angry-smileyen på vei ut døra :p


Sent from my iPhone using Tapatalk

14
Model 3 / "No route found to this location" - dårlig navigasjon
« på: Fredag 19. April 2019, klokken 01:09 »
Hver gang jeg plotter inn en destinasjon i navigasjonen får jeg feilmeldingen "No route found to this location". Andre som opplever dette?

Kunne ikke finne noe særlig om dette på nettet.

Enkelte adresser vil den navigere til dog. Men virker som det bare er lykketreff.

15
TM3 Hjul, dekk og felg. / TM3 vinterdekk? Nokian R3 eller ukjent Pirelli
« på: Mandag 14. Januar 2019, klokken 22:46 »
Nå har jeg brukt litt tid på å søke og lese meg opp her om vinterdekk til m3, men finner ikke at noen har skrevet om det jeg skal i det følgende.

Jeg fikk telefon fra Tesla med forespørsel om finansiering, hvem sitt navn den skal registreres på, vinterdekk, utleveringsmåned, utleveringssted for hjulene osv. Damen spurte om jeg ville ha vinterdekk, jeg spurte hvilke de tilbyr. Fikk alternativene Nokia og Pirelli. Så jeg spurte hva slags Nokian og Pirelli de tilbyr. Det var tydeligvis et spørsmål som damen ikke hadde fått tidligere. (Det er noen andre i forumet her som lurte på om de som blir satt til å ringe, er nye i jobben og ikke har fått opplæring). Hun sa at hun ikke forsto spørsmålet. Så jeg måtte forklare henne at du forteller meg at det er Nokian eller Pirelli jeg kan velge mellom, men hva slags Nokian eller Pirelli tilbyr du? Er det Nokian Hakkapellitta eller? Det var tydeligvis litt komlisert spørsmål, for jeg ble bedt om å vente, og så ble jeg satt på høyttaler, og fikk beskjed om å gjenta spørsmålet mitt (tydeligvis for en annen som hørte på) og etter å ha mutet samtalen, svarte hun at det var R2 først, for deretter å korrigere seg og si at det var R3. Hvilken type Pirelli vinterdekk de tilbyr, det fikk jeg ikke svar på.

Så, spørsmålet mitt: Noen som vet hvilken type Pirelli vinterdekk Tesla tilbyr til m3?

Jeg har lest her at folk er fornøyd med R3. Men føler at jeg ikke har fått foreta et reelt valg, når jeg valgte R3 fordi jeg ikke aner hva slags Pirelli de tilbyr, og jeg kan ikke finne at noen har skrevet om det på forumet.

Sider: [1] 2