Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - engolf

#1
Mii electric / Garantiuppdateringar/reparationer.
tirsdag 23. november 2021, klokken 14:44
Hej,
jag bokade tid för 30k service i mitten av december, och fick då höra att de behövde ha bilen hela dagen för att utföra ett par "garantiåtgärder", som tydligen kunde ta tid. På min fråga om vilka åtgärder det var ville de inte svara på, men påpekade att det var kostnadsfritt för mig. Jag fick också ett dokument som jag skulle signera digitalt i förbindelse med dessa utbätringar, men kunde dock inte öppna dokumentet.
Är det nån här som vet vad dessa garantiåtgärder är?
#2
Elbilen i Samfunnet / Bompriserna för elbil i Oslo.
lørdag 28. august 2021, klokken 21:20
Hej,
om jag inte tar fel skulle taksterna för passering i bomringar i Oslo för elbilar reduceras från och med 1a augusti. En rask titt på fjellinjen visar att taksterna är fortsatt på samma nivå, nu en månad efter att dessa skulle reduceras. Varför dröjer det egentligen?
#3
Mii electric / Cirkulationspumpen går hela tiden (Mii 2020)
mandag 16. august 2021, klokken 10:29
Hej,
upptäckte igår nåt som bekymrar mig, och tänkte höra om andra upplever det samma.
Backade igår biler ur garaget, tvättade den grundigt utvändigt (tog ca en halvtimme), och när jag var färdig upptäckte jag ett svakt surrande i fronten av bilen. Jag kunde inte lokalisera var ljudet kom ifrån, men det verkar som om det är en cirkulationspump som går hela tiden, för det pulserade i kylarslangarna som går in i torpedoväggen. Pumpen måste ha varit på under hela den tiden, trots att bilen var avstängd (dock inte låst). Jag försökte låsa/låsa upp bilen, men surrandet stoppade inte.
Jag kopplade upp diagnostikverktyget, och där fanns det en felkod som jag tror beror på att pumpen konstant går och tömmer 12v batteriet (se bild). Är det meningen pumpen ska gå så länge med avstängd bil?  [ You are not allowed to view this attachment ]  
#4
Mii electric / Tid till nästa service?
fredag 30. juli 2021, klokken 20:49
Hej,
hoppas nån kan svara mig på detta:
i SEATconnect appen har det stått 8600km/273 dagar sedan jag köpte bilen för ca två månader sen, och jag undrar om det är tid till nästa service? Varken antal dagar eller km har ändrats under den tiden jag har ägt bilen, och alla andra funktioner i appaen fungerar utan problem.
#5
Hej,
ska montera dashcam i bilen och behöver då konstant 12v, vilken säkring är bäst att ta strömmen ifrån? Det finns en liten säkringsbox under ratten, men ingen beskrivning i instruktionsboken över säkringarna.
#6
Mii electric / Några spörsmål om Mii.
lørdag 22. mai 2021, klokken 10:17
Hej,
jag köpte nyligen en Mii, och är väldigt nöjd med bilen so far, men har några spörsmål:
*laddas 12volts batteriet när bilen står tillkopplad landström? Jag har sökt runt, men har inte hittat nån relevant info.
* Ska det egentligen följa med en jekk med bilen? Såg att verktyg/låshylsa ligger där bak, men ingen jekk:(
#7
Renault / Köpa brukt Zoe 40 eller vänta på Dacia Spring?
fredag 26. februar 2021, klokken 19:07
Hej,
som rubriken lyder går jag i tankar om att byta bil, och tänker då antingen en brukt Zoe 40, eller vänta på att dacia spring som lanseras till hösten.
Zoe är en populär bil, och det finns ganska många att välja emellan på marknaden, dock är den kräsen när det gäller laddning.
Det är många osäkerhetsmoment kring Spring, först och främst pris (ingen verkar veta med säkerhet vad den kommer kosta), lanseringen kan också påverkas av bl a korona, och som en helt ny bil kan den också drabbas av barnsjukdomar.
Ni som kör Zoe, kan ni rekommendera den, eller bör jag vänta på Spring?
#8
Hej,
jag vill gärna ha en OBD2 dongle som är kompatibel med trilling och evbatmon för att kunna hålla koll på batteriet. Jag köpte en från Kina som fungerade ett par gånger, men plötsligt blev livlös. Den andra jag köpte var inte kompatibel med bilen (iOn).
Det finns ett hav av olika modeller med olika specs, och jag undrar om någon kan tipsa mig om en dongle som med säkerhet fungerar (gärna med länk till produkt om möjligt).
Jag hittade en sida på nätet med lista över kompatibla produkter, men den verkar vara gammal och merparten av dessa länkar är inaktiva.
Det är ingen stor ekonomisk kostnad att handla på måfå, bara att leveranstiden är ofta så himla lång:(
#9
Hej,
idag märkte jag att fjärrkontrollen fungerade bara när man stod intill bilen, så jag bytte batteriet, och nu responderar inte fjärren alls:( Batteriet sitter korrekt i, har testat med två nya batterier, men den verkar vara helt död:( några tips och ideer på andra saker jag kan testa?
#10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Ion, airbag-lampa.
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 16:30
Hej,
häromdagen när jag startade bilen tändes airbag-lampan, och slocknade inte trots omstart.
Jag kopplade in felkodsläsaren, och där stod det att det är svikt i kommunikationen med varningslampan för airbag på passagerarsidan (alltså lampan som indikerar att airbagen är urkoplad).
Körde aktiv test, och allting verkade fungera som det skulle, raderade felkoden och lampan slocknade.
Är det fler som har upplevt liknande problem? Jag har sökt på nätet, men hittade ingen som helst info om liknande fel.  [ You are not allowed to view this attachment ]
#11
Hej,
hurtigladdade häromdagen hos Fortum, och fick inte helt effekten till att stämma.
Vanligtvis får jag ca 0.96 kw på 90 sekunder, men denna gång gång måste effekten ha varit ca 1kw per minut. Kan det stämma?  [ You are not allowed to view this attachment ]
#12
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Fukt i ladd-kladden?
torsdag 05. september 2019, klokken 14:47
Hej,
efter att ha haft bilen på laddning ute i det häftiga rengvädret häromdagen upptäckte jag att det är fukt inne i kladden (kondens där dioderna sitter). Har nån demonterat en sån kladd? Jag tänkte öppna den, torka och försegla igjen. Några tanker/förslag?
#13
Ladeplasser og ladekabler / Vad händer med ladeinorge.no?
mandag 08. april 2019, klokken 21:42
Hej!
Ser nu att väldigt många laddpunkter helt enkelt har försvunnit från kartan på ladeinorge.no (gäller först och främst huvudstaden). Är det nån som vet varför? Är det pga att det kommer införas betalning för elbilplatser?
#14
https://www.nettavisen.no/na24/kommunen-innforer-betaling-pa-ladeplasser-i-oslo/3423599373.html

Detta är ju inte direkt nån nyhet, men nu införs betalning för laddning i Oslo från och med 4e mars.
Är det rimligt att ta 10kr timmen för att ladda elbilen på dagtid i huvudstaden? Med den effekten som idag finns tillgänglig (för det mesta mellan 2,4-3.6 kw) blir det nästan lika dyrt som hurtiglading (om inte dyrare).
#15
Hej igen,
trodde inte det skulle inträffa, men here I am:(
När jag monterade timern till webaston tog jag ut instrumenthuset för att kunna dra ström och ledningar, vilket resulterade i att jag skadade kontakten på själva instrumenthuset. Ledningen på baksidan är så kort, så jag försökte dra ut kontakten med en tång, vilket resulterade i att plasthöljet som sitter runt kontakten delvis gick av, och ett par av kontaktpinnarna blev böjda. Jag rättade ut pinnarna, satte i kontakten och trodde att så länge jag inte rör den igen kommer det gå bra. Men häromdagen försvann instrumentbelysningen för en kort stund och igår kväll slocknade hela intrumentet när jag körde på ojämn väg. Det kom tillbaka efter ett par försiktiga slag på toppen, men så kan jag inte ha det. Jag ser det finns en del brukta instrument på finndel, men undrar om ett från årsmodell 2011 passar direkt på min bil? Behöver det kodas in/programmeras? Min iOn är tillverkad sent 2013...
#16
Hej,
bara vädrar en tanke här:
det är många laddare med typ2 med 22kw effekt (vilket är nästan hälften av effekten till chademo), och laddar man igenom den vanliga (ty1) kontakten på bilen begränsar bilens inverter effekten till max 3.3 kw. Jag undrar då: är det praktiskt möjligt laga en adapter från typ2 till chademo (hane) som man kan semihurtiglade en trilling med? Att laga själva kontakten är väl en enkel sak med en 3D printer, men det elektriska är jag lite osäker på...
El-experter här på forumet får gärna kommentera:)
#17
https://www.dinside.no/motor/byradet-vil-innfore-avgift-pa-kommunale-ladepunkter/70249687
Detta kom väl inte oväntat, då det redan är snack om att införa bompengar för elbilar i huvudstaden.
Nu kommer elbilfördelarna försvinna en efter en lika fort som de kom:(((
#18
Hej,
jag värderar montera nightbreaker i mina halvljus, och undrar om nån har gjort det?
Ljuset på iOn´en är ganska bra, men skulle vilja ha lite mer nu när mörkret faller.
Jag vet de brinner lite starkare/varmare, riskerar man bränna reflektorerna?

#19
Ja, nästa år införs det bompengar också för elbilar i Oslo. Det är nog inte 50 kr per passering som gäller, men det blir kanske 5-10 kr beroende på tidspunkt. Vad tycker ni om det, är det rätt väg att gå? Finns tydligen blandade meningar och åsikter. En del menar att elbilisterna självklart ska vara med och ta en del av kostnaderna, andra menar att så fort elbilsfördelarna börjar försvinna kommer folk välja mindre miljövänliga alternativ. Kommentera gärna vad du tycker, och om inte hemligt varför:)
#20
Hej,
jag undrar om hur man justerar ljuset på iOn, försökte kika där nu i mörker, men såg inga uppenbara skruvar. Min vänsta lykta lyser en bra bit till höger, och jag vill skruva den mer åt vänster. Måste lyktan ut först?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA