Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - engolf

Sider: [1] 2
1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / nyckel/fjärrkontroll iOn
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 15:51 »
Hej,
idag märkte jag att fjärrkontrollen fungerade bara när man stod intill bilen, så jag bytte batteriet, och nu responderar inte fjärren alls:( Batteriet sitter korrekt i, har testat med två nya batterier, men den verkar vara helt död:( några tips och ideer på andra saker jag kan testa?

2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Ion, airbag-lampa.
« på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 16:30 »
Hej,
häromdagen när jag startade bilen tändes airbag-lampan, och slocknade inte trots omstart.
Jag kopplade in felkodsläsaren, och där stod det att det är svikt i kommunikationen med varningslampan för airbag på passagerarsidan (alltså lampan som indikerar att airbagen är urkoplad).
Körde aktiv test, och allting verkade fungera som det skulle, raderade felkoden och lampan slocknade.
Är det fler som har upplevt liknande problem? Jag har sökt på nätet, men hittade ingen som helst info om liknande fel.  [ You are not allowed to view attachments ]

3
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Laddhastighet chademo.
« på: lørdag 05. oktober 2019, klokken 23:05 »
Hej,
hurtigladdade häromdagen hos Fortum, och fick inte helt effekten till att stämma.
Vanligtvis får jag ca 0.96 kw på 90 sekunder, men denna gång gång måste effekten ha varit ca 1kw per minut. Kan det stämma?  [ You are not allowed to view attachments ]

4
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Fukt i ladd-kladden?
« på: torsdag 05. september 2019, klokken 14:47 »
Hej,
efter att ha haft bilen på laddning ute i det häftiga rengvädret häromdagen upptäckte jag att det är fukt inne i kladden (kondens där dioderna sitter). Har nån demonterat en sån kladd? Jag tänkte öppna den, torka och försegla igjen. Några tanker/förslag?

5
Ladeplasser og ladekabler / Vad händer med ladeinorge.no?
« på: mandag 08. april 2019, klokken 21:42 »
Hej!
Ser nu att väldigt många laddpunkter helt enkelt har försvunnit från kartan på ladeinorge.no (gäller först och främst huvudstaden). Är det nån som vet varför? Är det pga att det kommer införas betalning för elbilplatser?

6
Elbilen i Samfunnet / 10 kr timmen för att ladda elbil på dagtid i Oslo.
« på: torsdag 28. februar 2019, klokken 17:33 »
https://www.nettavisen.no/na24/kommunen-innforer-betaling-pa-ladeplasser-i-oslo/3423599373.html

Detta är ju inte direkt nån nyhet, men nu införs betalning för laddning i Oslo från och med 4e mars.
Är det rimligt att ta 10kr timmen för att ladda elbilen på dagtid i huvudstaden? Med den effekten som idag finns tillgänglig (för det mesta mellan 2,4-3.6 kw) blir det nästan lika dyrt som hurtiglading (om inte dyrare).

7
Hej igen,
trodde inte det skulle inträffa, men here I am:(
När jag monterade timern till webaston tog jag ut instrumenthuset för att kunna dra ström och ledningar, vilket resulterade i att jag skadade kontakten på själva instrumenthuset. Ledningen på baksidan är så kort, så jag försökte dra ut kontakten med en tång, vilket resulterade i att plasthöljet som sitter runt kontakten delvis gick av, och ett par av kontaktpinnarna blev böjda. Jag rättade ut pinnarna, satte i kontakten och trodde att så länge jag inte rör den igen kommer det gå bra. Men häromdagen försvann instrumentbelysningen för en kort stund och igår kväll slocknade hela intrumentet när jag körde på ojämn väg. Det kom tillbaka efter ett par försiktiga slag på toppen, men så kan jag inte ha det. Jag ser det finns en del brukta instrument på finndel, men undrar om ett från årsmodell 2011 passar direkt på min bil? Behöver det kodas in/programmeras? Min iOn är tillverkad sent 2013...

8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Adapter typ2 - Chademo?
« på: mandag 10. desember 2018, klokken 11:45 »
Hej,
bara vädrar en tanke här:
det är många laddare med typ2 med 22kw effekt (vilket är nästan hälften av effekten till chademo), och laddar man igenom den vanliga (ty1) kontakten på bilen begränsar bilens inverter effekten till max 3.3 kw. Jag undrar då: är det praktiskt möjligt laga en adapter från typ2 till chademo (hane) som man kan semihurtiglade en trilling med? Att laga själva kontakten är väl en enkel sak med en 3D printer, men det elektriska är jag lite osäker på...
El-experter här på forumet får gärna kommentera:)

9
Elbilen i Samfunnet / Betalning för laddning på offentliga platser i Oslo nästa år?
« på: tirsdag 25. september 2018, klokken 18:40 »
https://www.dinside.no/motor/byradet-vil-innfore-avgift-pa-kommunale-ladepunkter/70249687
Detta kom väl inte oväntat, då det redan är snack om att införa bompengar för elbilar i huvudstaden.
Nu kommer elbilfördelarna försvinna en efter en lika fort som de kom:(((

10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Nightbreaker, erfarenheter?
« på: torsdag 20. september 2018, klokken 17:58 »
Hej,
jag värderar montera nightbreaker i mina halvljus, och undrar om nån har gjort det?
Ljuset på iOn´en är ganska bra, men skulle vilja ha lite mer nu när mörkret faller.
Jag vet de brinner lite starkare/varmare, riskerar man bränna reflektorerna?


11
Elbilen i Samfunnet / Snart bompengar också för elbilar, vad tycker Du om det?
« på: søndag 02. september 2018, klokken 20:23 »
Ja, nästa år införs det bompengar också för elbilar i Oslo. Det är nog inte 50 kr per passering som gäller, men det blir kanske 5-10 kr beroende på tidspunkt. Vad tycker ni om det, är det rätt väg att gå? Finns tydligen blandade meningar och åsikter. En del menar att elbilisterna självklart ska vara med och ta en del av kostnaderna, andra menar att så fort elbilsfördelarna börjar försvinna kommer folk välja mindre miljövänliga alternativ. Kommentera gärna vad du tycker, och om inte hemligt varför:)

12
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Justera ljuset på iOn
« på: torsdag 30. august 2018, klokken 23:33 »
Hej,
jag undrar om hur man justerar ljuset på iOn, försökte kika där nu i mörker, men såg inga uppenbara skruvar. Min vänsta lykta lyser en bra bit till höger, och jag vill skruva den mer åt vänster. Måste lyktan ut först?

13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Bakre lyktor-garanti.
« på: torsdag 23. august 2018, klokken 22:00 »
Hej,
hade bilen på garantikontroll häromdagen, bla test av batteri, och bad de ta en titt på bakre lyktor, för de såg ut att ha sprickor i plasten på sidorna (mot bagageluckan). När jag skulle hämta bilen sa de båda lyktorna byttes på garanti. Är det ett vanligt problem med sprickbildning?

14
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Ladda 8 vs 14 amp.
« på: lørdag 21. juli 2018, klokken 18:53 »
Hej,
jag har nu två laddkablar i bilen, en till offentliga "stolpar", och en till hemmabruk. Den till hemmabruk väljer dock alltid att ladda på 8 amps, fast kursen tillåter 16 amps, och på jobbet till och med 20 amps.
I instruktionen står att kladden själv bestämmer vilken amp-styrka den laddar med, och tydigen kan man inte göra nånting åt det. Eller? Vad är det som gör att den alltid väljer 8 amps?
Såg förresten denna video, och undrar om det är ett 1:a-prilskämt, eller finns det sanning i det?
https://www.youtube.com/watch?v=XFeUnsRGiN4

15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Ny nyckel till iOn, alternativ?
« på: mandag 16. juli 2018, klokken 16:24 »
Hej,
köpte bilen brukt, och fick med en nyckel med fjärrkontroll, och en servicenyckel.
Var inom Bertel&Steen och fick pris på 3200kr för att laga/programmera en ny nyckel, vilket är självklart mer än vad man är villig att betala.
Frågan är om det kan lösas på annat sätt? Jag ser att dosa med fjärrkontroll och nyckelämne kostar småpengar på ebay:  https://www.ebay.com/itm/2-Buttons-Transponder-Chip-Remote-Fob-Key-433MHz-PCF7961-For-Peugeot-207-307-308/173059697029?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2055119.m1438.l2649, så då är det själva programmeringen som återstår. Eller är det bara att öppna plånboken?

Sider: [1] 2