Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - andre1980

Sider: [1]
1
Elbiler i media / "Ord i tiden" uten mening til å svare for chipmangel og krig
« på: Mandag 18. April 2022, klokken 21:29 »
Dagbladets "dinside.no", forbrukerjournalistikkens svar på Se & Hør, har i dag en artikkel vedr. lange leveringstider på elbiler pga chipmangel og utfordringer pga Ukraina.

Nederst i artikkelen lanserer kommunikasjonsådgiver Nils Sødal i NAF sine "løsninger" på mangel på nye biler:

Sitat
Sødal mener du som bilkjøper har du noen valg i denne situasjonen, med både fordeler og ulemper knyttet til seg.

– Du kan vente på den bilen du ønsker og beholde den du eier i dag lenger en planlagt. Ulempen med det er at både bilen du skal kjøpe blir dyrere før den leveres, mens bilen du skal selge taper seg i verdi.

– Du kan også tenke alternativt. Flere bilmerker leverer fortsatt innenfor normale leveringstider.

– Eller hva med å lease eller abonnere på bilen i stedet? Det er mulig å disponere bil uten å eie den. Et alternativ er også å abonnere på bil frem til drømme-elbilen leveres.

Hvordan i alle dager hjelper det å abonnere eller lease bilen? Bilen blir ikke bygget tidligere om det står "leasing" eller "kjøp" på kontrakten? De abonnementsordningene jeg har sett tar utgangspunkt i ny bil. Jeg betaler i hvertfall ikke 7500,- i måneden for en brukt Volvo C40.

Virker ikke som om han har peiling på hva han snakker om.

Link:
https://dinside.dagbladet.no/motor/forvent-lang-leveringstid/72921436

2
Volkswagen VW / VW om fremtidige oppdateringer og forbedringer av ID-familien
« på: Fredag 05. November 2021, klokken 06:14 »
Dear ID. Drivers,
In the past few weeks, we have received many similar questions on essential topics. In the following, we have summarized the most important information according to the current status and hope that it will answer most of your questions. Further questions on these or other topics are welcome, and we will continue to make every effort to provide you with answers as quickly as possible. We ask for your understanding that we will not be able to provide more precise information on specific dates until later.

Enhancements to the We Connect ID. App
We are continuously working on improving and enhancing the app. Some new functions have already been added, most recently, for example, the preconditioning timer and the possibility of activating charging stations via the app. From the beginning of next year (2022), the app will receive additional functions that are also strongly based on your feedback (e.g. Car Finder).

Updatability of already produced vehicles from the ID. Family
Of course, we are also constantly optimizing the hardware of the ID.s - but in less finely timed steps than the software (usually with new model years or major product upgrades). It is our goal to design software updates during the year in such a way that existing ID. vehicles benefit from software improvements for as long as possible. This is possible because not all updates dig deep into the operating system or depend on new hardware.

Increasing the charging capacity via Over-the-Air (OTA) update
At the moment, the control units (ECU = electronic control unit) responsible for this are not yet updateable over-the-air. However, we are currently preparing a service campaign to which your Volkswagen partner will invite you and from which you will benefit in several ways:

  • You will receive a new, technologically updated 12 V battery - the actual reason for the service campaign.
  • At the same time, further ECUs will be made OTA updateable.
  • Improvements in winter performance and improvements in the experience of future OTA updates.

Please note that the prerequisite for the installation of these is ID.Software2.3.

Retrofittability of hardware (for subsequent activation of additional functions)
There are very strong technical dependencies between the vehicle components. Therefore, a partial hardware exchange does not usually lead to a securely functioning system. Of course, we will look at the possibility of subsequent hardware installation individually for each hardware update.

Errors in the use of the function - "Preferred charging times"
Various measures are currently being prepared for this and will be part of one of the upcoming update campaigns.

Range optimization at low outside temperatures
With the upcoming ID. Software update, we are introducing improvements through optimized thermal management. This reduces consumption and thus increases the range by adjusting the activation threshold of the battery heating, especially in short-haul operation. At the same time, the charging performance in winter is improved by adjusting the heating threshold for DC charging.

In a further step, the preconditioning of the high-voltage battery during AC charging is also improved. The maximum charging power will also be increased. The optimization of the heating curves for the interior in the new climate software also contributes to increasing efficiency on short journeys in winter.

As you can see, many of the improvements are based on your feedback and ideas! Thank you very much and best regards,

Your Volkswagen ID. Team

3
Tang EV600 / BYD tang på vei til Norge
« på: Fredag 21. Mai 2021, klokken 19:40 »
BYD har visstnok nå sendt de første 100 BYD Tang til Norge, og de er vel i disse dager på et skip ikke så langt fra Kina:

https://insideevs.com/news/508431/byd-first-100-tang-norway/

Spec som er listet i artikkelen:

2021 BYD Tang (Norway) specs:

505 km (314 miles) of NEDC range
86.4 kWh battery (Blade Battery - LFP; 166 Wh/kg)
0-100 km/h (62 mph) in 4.6 seconds
top speed of 180 km/h (112 mph)
dual motor all-wheel drive
system output 380 kW and 660 Nm
AC charging up to 7 kW
DC fast charging up to 110 kW (CCS Combo 2)
weight: 2,295 kg (curb) and 2,820 kg (total)
towing: up to 1,410 kg

4
Hei... som tittelen indikerer så er et av verdens største bilskip på vei til Drammen havn med 6500 biler... Noen som vet hva det er lastet med? Det seiler under koreansk flagg, og siste havn var Lisboa.

https://www.nrk.no/osloogviken/gigantskipet-_morning-lady_-er-pa-vei-til-drammen-1.15492809

14. Mai kl. 05:30 kan en visstnok følge skipet direkte på NRK2.

5
ID.3 / Hurtiglading /Coldgate?!
« på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 23:15 »
Sliter med å oppnå forventet hastighet på hurtiglading.

Eksempel:

8 grader ute... starter lading med kaldt batteri og ca 60% på batteriet. Får 35-38 kW som synker og synker (som forventet... kalt batteri).

Kjører Stavanger -Lillesand og skal lade på Ionity der. Ankommer med 18% på batteriet, og lading starter på 85kW frem til ca 33%, hvor det så synker i samme takt, men med tilsvarende lavere kapasitet. På rundt 50% er jeg på ca 50kW

Kjører så Lillesand - Stavanger, og svinger innom Ionity på Lura. Har nå 9% på batteriet. Lading starter på 95 kW og lader på 93-95 kW frem til 33% før det synker. Ca 8 grader ute.

Forsøkte å plugge i idag ved lunsjtider på ionity. hadde ca 40% på batteriet. 10 grader ute. bilen hadde stått i garasje hvor det var 16 grader. Fikk ca 45-47 kW. Ladet til ca 57% og kjørte bort til møller for å snakke med dem.

Tekniker der kunne ikke forklare noe, og vi testet på deres hurtiglader. Fikk da 40kW.

Parkerte så i garasjen igjen frem til jeg var ferdig på jobb, og etter jobb kjørte jeg ca 24km før jeg prøvde igjen. Denne gang på grønn kontakt. Fikk 40kW. temp ute var 11 grader.

Eneste gang jeg har vært i nærheten av 100kW var etter å ha kjørt over 500km.

Ønsker å høre hvordan andre opplever lading, om dette er en bug eller en "feature". Bilen skal jo ha både varming og kjøling av batteriet.

6
ID.3 / We charge åpnet på Grønn Kontakt?
« på: Onsdag 21. Oktober 2020, klokken 17:20 »
Hei.

Noen som har testet om det går an å bruke we charge kortet på grønn kontakt?
Ser ladestasjonene nå står oppført som grønne i We Connect ID - appen, og jeg kan se hvor mange ledige ladere det er.

Finner også Fortum og en del andre ladere, men disse er gråmerket og uten oppdatert info om hvor mange ledige det er.


7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
« på: Lørdag 03. Oktober 2020, klokken 01:31 »
Hei.

Lurer litt på hvem det er som i det hele tatt vil vurdere å kjøpe denne bilen i dag? En bil med 62kWh batteri som lader på chademo hvor maks er 50-60kWh. Nå tenker jeg på sammenliknet med alle andre biler som har blitt lansert og som bruker CSS.

Hvorfor tviholder Nissan på chademo i europa?

Du må være temmelig glad i Nissan for å kjøpe denne bilen nå.

8
ID.3 / ID3 uten travel assist?
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 10:36 »
Har nettopp signert kontrakt på en 1st Max, men når jeg leser nærmere på spec-lista står det ingenting om Travel Assist. I  denne presentrasjonen, på volkswagen sine egne nettsider (https://www.volkswagen.no/no/elbil/id-magasin/id3/gjennomgang-id3.html) står det at bilen skal være utstyrt med Travel Assist eller "kjøreassistent" som de kaller det her: https://www.volkswagen.no/no/tilkoblings-og-mobilitetstjeneste/assistentsystemer.html

Har jeg misforstått noe her, eller har de reklamert for noe som ikke er fakta?


9
e-Golf / Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
« på: Onsdag 05. Februar 2020, klokken 22:23 »
Hei. Stusser litt på batterikapasiteten og rekkevidden på min egolf
Nå om vinteren har den sunket drastisk, og viser ned 170-180 km rekkevidde på GOM, og dette er med vestlandstemperaturer på ca +2-6 grader.

Kom på ladestasjon her om dagen og laderen viste 10% når jeg plugget i. Med nettokapasitet på 31,5 kWh skulle dette bli 3,15 kWh på batteriet. Etter å ha plugget ut viste laderen at jeg var på 97% og at jeg jeg hadde ladet 13,74 kWh. Dette blir jo bare 16,89 kWh!! Er det noe feil på bilen min? Leste vel nylig at egolf faktisk kom 197 km... i en test... dette er helt utenkelig for meg.

Bør jeg reklamere?

10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / E.ON /clever med lynladere i Norge
« på: Lørdag 28. Desember 2019, klokken 12:21 »
Powered By E.ON Drive & Clever har nå åpnet sin første lynlader i Norge, på Dombås, der E6 og E139 møtes.

Ref: https://www.elbil24.no/nyheter/her-kan-du-lade-gratis-pa-lynlader-i-julen/71951551

11
e-Golf / Får ikke låst/låst opp egolf 2019 i We Connect
« på: Lørdag 10. August 2019, klokken 15:26 »
Er det andre som har forsøkt nye We Connect-appen og ikke får låst eller låst opp bilen?
Har en 2019 eGolf hvor når jeg forsøker dette får beskjed om at denne tjenesten  er sperret.

Har forsøkt å reinstallere appen.

12
Ladeplasser og ladekabler / Ny elbil trenger lenger kabel til Salto ladestasjon
« på: Lørdag 17. November 2018, klokken 14:03 »
Har i dag VW Golf GTE og mottar om 2-3 uker min nye egolf som har ladeluken bak til høyre. I den forbindelse blir den fastmonterte kabelen i min Salto ladestasjon for kort. Ladestasjonen er festet til veggen på huset, og ladeluka blir på motsatt side av bilen. Jeg har ikke mulighet til å snu bilen for å lade. Noen som vet om det er mulig å få skiftet denne til en lengre versjon, gjerne 10 meter, eller må jeg kjøpe en helt ny ladestasjon?


Sider: [1]