Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Asbjornel

#1
Det begynner etterhvert å bli en del verksteder med egne ccs-ladere som ikke er synlige på ladekart og slikt.
Skjønner at de primært er for egne biler, men er det noen som vet om disse er åpne for bruk utenfor butikkens åpningstider med noe slags abonnement? Så senest en i Alta, men har ikke funnet den på noe ladekart. Den så forsåvidt operativ ut. Glemte å spørre i farten om den kunne brukes av andre enn butikken selv.

Noen som vet, eller jobber i bransjen som kan opplyse litt?
#2
Finnmark elbilforening / Lokalt Avisoppslag
søndag 24. januar 2021, klokken 17:17
Bra reportasje om at elbil nå kan kjøres i hele Finnmark.

Den ble vel ukens snakkis eller noe slikt på ifinnmarks Facebook tråd om dere ønsker å mimre tilbake til debattnivå fra 2005. 🤭


https://www.ifinnmark.no/vi-kan-legge-myten-om-at-elbil-er-umulig-i-finnmark-dod/s/5-81-1338968?fbclid=IwAR1bH9xKlPyH98KyGS0fSUQjx_zAHsE7Q2FdcCSPH5M_Fij15eXsdmgrmC4

Gratulerer med ny bil Jonas. 🚗🔋

#3
Toyota / Lexus / Varebiler/Proace
søndag 17. januar 2021, klokken 22:29
Ser at Toyota har kommet med noen varebiler.
Kanskje de skulle hatt en liten omtale og muligens underforum etterhvert.
Det kan virker som de er kommet litt under radaren uten særlig mye brask og bram, men proace med 75kWt batteri og 100kW CCS lading er jo ikke så galt om man trenger varebil.
Også opptil 11kW hjemmelading. Og i to lengder.

#4
Ladeplasser og ladekabler / Ladebrikker til besvær.
fredag 13. november 2020, klokken 09:56
Heisann.

Som ny elbileier, har jeg skaffet meg et knippe ladebrikker, og tenkte å ha disse i bilen. Tanken er nok at jeg etterhvert får to biler å lade på, så det kan være greit å ha en permanent i hver bil. Brikke er også enklest for kone og barn, da alt bare virker når det er satt opp.
Men, så har jeg nå fått til sammen tre ladebrikker. Fra NAF, Fortum C&D og Charge365.
Alle har forskjellig tallformater på baksiden, selv om Charge365 ligner veldig på NAF koden. Fortum sin har et mye lengre nummer i to rader, ene raden er bare tall, den andre ser ut som heksadesimal serie.

NAF-brikken var grei å installere hos alle leverandører igjennom app til nå.
Fortum og Charge365 brikkene derimot er vanskeligere å legge til i alle apper.

Finnes det noen god bruksanvisning på hvordan man legger til alle brikkene i alle appene? (hvilke "siffer" er relevante og er det detaljer man bør vite om?). Feilmeldingene er bare av typen "feil kode" og søk på nett ga meg ikke noen gode tips annet enn at noen reklamerer med at deres brikker fungerer med andre (typisk naf/elbilforeningen), og andre ikke.

Tilleggsspørsmål: Hvordan fungerer dette i utlandet? Er det egne brikker der også som man bør skaffe til veie i forkant av ferie, eller er de norske greie å registrere når man kommer til laderene?

Er mobilappene veien å gå?
Er det diskutert før, så kom gjerne med lenken til rett tråd, for jeg fant den ikke.
#5
TEST TEST TEST / Test bilder
lørdag 26. september 2020, klokken 20:56
Tester noen bilder
#6
Elbiler i media / Apper entusiaster og utviklere
tirsdag 15. september 2020, klokken 18:53
Ble litt skuffa over Hyundai her.   :-1:
https://www.tu.no/artikler/stian-ble-truet-med-soksmal-etter-at-han-laget-egen-app-til-hyundais-elbil/499207

Synes det er en dårlig fremgangsmåte for entusiaster av Hyundai/Kia.

Oser ikke velvilje og gode utsikter for apputvikling for disse merkene.
#7
KIA / App petition
mandag 24. september 2018, klokken 23:36
I påvente av Niro Ev er det startet en petition av undertegnede (underskriftskampanje) for at Kia bør lansere app til bilene sine også i Europa.
Håpet er å få fanget oppmerksomheten til noen beslutningstagere i Kia systemet.
Den ble til etter en liten diskusjon på facebook på den norske Kia Niro Ev owner siden.
Lenke : https://www.change.org/p/kia-motors-we-want-kia-motors-to-support-their-app-in-europe

Dersom dere vil ha app til kia, er det fint om dere signerer og gjerne også deler lenken videre i andre fora.
#8
Plugg-inn hybrider / Vi Menn tester plug in hybrider.
tirsdag 15. mai 2018, klokken 17:25
Test av 19 plug in hybrider og sammenligning av forbruk med deres bensin/diesel ekvivalent i Vi Menn denne uka.
#9
Lade hjemme / Hjemmeladeboks i 2018.
fredag 04. mai 2018, klokken 20:14
Hei. Har akkurat kjøpt en plug in. Kia Optima. Forstår det slik at den kan lade med inntil 16A. Med bilen følger en 10A lader med schuko kontakt. Ute må jeg gå til anskaffelse av stikk eller ladestasjon. Så vidt jeg forstår har jeg tilgang på (mulighet til fra inntaket ihvertfall) 3-fas. Kikker litt i eldre artikler og I nettbutikker og her er jo mye å velge i og tenke på.
Er det noe spesielt jeg skal se etter ved kjøp av lader? Er det noe jeg bør unngå?
Når jeg allikevel må ha elektriker på plass, bør jeg sikte på 22kW mulighet, eller vil 16A (11kW) holde lang vei også ved fremtidig elbil? Hvor rask lading trenger man egentlig hjemme? Plug-in en trenger nok bare tre-fire timer og har plenty med tid på natta og ettermiddagen. Trenger i samme slengen også stikk til motor/kupevarmer på vinteren.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA