Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Elektro12

#1
Status er at familien på 4 søker bil som selvfølgelig skal brukes hele året, men vi har hatt elbil i flere år og trives med det. Bortsett fra på lengre turer - hater å "trøkke" på McDonalds stadig vekk mens bilen lader.

Tanken har vært å finne en fossil familiebil til ca 150-200 brukt. Matematikken er ikke så gal hvis man tenker 300 lapper spart til 5-6% rente i året.

Utfordringen for meg blir tosidig:
- Jeg liker ikke å ha "ny" bil som må voktes bedre mtp. riper og skader på ymse trange parkeringsplasser rundt om.
- Jeg ønsker å ha en trygg bil den dagen man får en annen bil eller elg i fanget (Nå er det lite elg for tiden dog...)
- Vi er 4 stk. Skiluke eller nedfellbart midtsete er fint på vinteren. Vil lade minst mulig underveis.


Alternativene jeg har satt opp er:
- Fossil bil (Typisk 2017-2019 gått 90 000 km typisk) til 190-220 tusen. 5 stjerner NCAP
- Brukt ID.4 GTX til ca 400 lapper (2022 - 30 000 km)
- Ny Tesla Model Y el. ID.4/Eynaq til 500-520 tusen. Tesla frister mest pga. ladestruktur og software. Synes ikke VAG har levert her. Liker dog ikke å kjøpe TMY rett før en mulig facelift. Spesielt ikke siden TM3-oppdateringen virker å ha gitt mye bedre seter og mindre støy + bedre kvalitet. NCAP-resultatene til Tesla veier også litt tungt ift. trafikksikkerhet.

Thoughts?
#2
Jeg har en Enyaq 85x (Ikke sportline/kampanjemodell) på gunstig kjøpskontrakt som vurderes solgt for netto pga. endret behov. Hvis noen er interessert så gi lyd på PM. Levering om ca. 1 mnd.
#3
Lading i Europa / Ferietur 2024 - er elbil ok?
søndag 24. mars 2024, klokken 11:54
Vi har tidligere hatt et par interrail-runder i Europa, men vurderer i år å ta elbil i stedet. (Enyaq 77 kwh med 175 kw lading). Tog-passene har blitt ganske dyre og vil fort koste 30-40 tusen, da kan man kjøre ganske mye for de samme pengene.

Vi ser for oss å ta sveits, italia, frankrike primært i de sydligere deler. Tanken er å ligge på hotell med parkering og benytte metro for å komme oss rundt i byer når de er litt større.

Hvordan er ladeinfrastrukturen nå? Det ser ut som Tesla har mange ladere åpne også i sveits/italia?
#4
Kjøpe elbil? / Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
søndag 03. mars 2024, klokken 18:28
Er i et dilemma, ny bil trengs og gjerne en romslig sak som går langt og er rimelig i drift.Vi har ønsker som god plass, god utsikt og glasstak på listen.

Vurderer å gå for en 5-6 år gammel fossil til ca 240-250 tusen som selges med 2 års garanti og den kan forlenges til 2028.

Alternativet er å gå for en ny elbil som dekker ca. samme behovene.
Da er åpenbart alternativ en Tesla Model Y LR til 564 tusen med dagens pris. Altså ca 315 tusen i prisforskjell.

Jeg tenker å ha fossil-bilen i 5+ år hvis jeg først kjøper den, men er det galskap i 2024?

Vi ønsker å ha en bil til å dra på ferie i europa med, men også på lengre turer i Norge er det deilig å slippe lading. Vi vil også slipper kapitalkosten på å låne penger til elbilen.

Thoughts?
#5
Skoda ENYAQ / Enyaq 80x til 420 tusen? Godt tilbud?
lørdag 28. oktober 2023, klokken 07:45
Flere forhandlere selger disse ukene ut en del Enyaq 80x (4WD, 77 kwh) for 419 tusen med krok, serviceavtale og 2 sett 19" hjul.

De mangler Pluss-pakke (Matrix++), el.bakluke, har ikke varme i noen seter eller ratt, ikke Keyless på dørene, avanserte assistentsystemer.

Hva tenker folket om "dealen"? Prisen er jo god, men er det for mange kameler å svelge?

Vurderer å kjøpe en og bruke en varmepute som setevarme på kalde dager og heller leve med litt mindre utstyr - men at man får rekkevidde, krok og full pakke for rett over 420?

Jeg kan ikke se andre Enyaq 4WD under 500 lapper. Ny 85x med 2 sett hjul, krok og keyless landet ut på ca 525-530. Da får man også mer hk, rekkevidde, software 4.0+ osv... matrix, el.bakluke.

Billig-modellen kan leases i 3år/45 000 km for 207 000. Ikke så galt?

https://gromstad-arendal.skoda.no/biler/modeller/enyaq2/
#6
Jeg har en IV80 med "vanlig anlegg". Det er helt ok lydmessig, men jeg opplever at musikk med trommer og bass fremkaller during fra interiøret i dørene.

Hvis jeg legger handa på den myke delen av armlenet og presser så forsvinner den. Jeg kan dog ikke helt se noen måte å permanent dempe dette på uten å gjøre inngrep - erfaringer her? Litt slitsomt med ulyder før volumet er på 50%.
#7
Skoda ENYAQ / Vanlige utfordringer?
torsdag 06. juli 2023, klokken 07:10
Veldig fornøyd med ny IV80 Max, men er det vanlig med følgende utfordringer?

- Har satt speil til å senkes i revers, men intet skjer. Noe jeg gjør feil?

- Når nystartet kjørende fremover så får jeg bare sort skjerm når jeg slår på park-sensorer via Assist-knappen.

- Når jeg spiller musikk med bass/trommer så kommer det vibrasjonslyd fra dørene allerede på 1/3 slik at det er litt forstyrrende, er det normalt?

- Går det an å settes adaptiv cruise til å ligge f.eks. +5 km over fartsgrensen som automatisk valg når den leser skilter?
#8
Kjøpe elbil? / Kompakt elbil til ca 200-250 tusen?
fredag 16. juni 2023, klokken 07:11
Vi vurderer å bytte ut Leaf 24 kwh med en nyere elbil med bedre rekkevidde.

Ønsker er ryggekamera, keyless, gode lykter, parksensorer, helst CCS. Vi ønsker en kompakt bil på ca. samme størrelse som Leaf pga. parkeringsplass.

Vurderer brukt ID3, ny MX30 - men har lite oversikt i markedet...

Hjelp?
#9
Kjøpe elbil? / Enyaq - godt tilbud?
onsdag 07. juni 2023, klokken 06:42
Ser Skoda kjører IV80 Max på meget godt tilbud nå (449 m 2 sett hjul, serviceavtale og egentlig det meste av utstyr) og IV80X til 499 i litt mer ribbet versjon.

Er ikke det gode priser, også i dette markedet hvis man vil ha en stor familiebil med decent rekkevidde?

Den er oppgitt WLTP på 530 km og koster 100 lapper under TMY LR.
#10
Kjøpe elbil? / Ny elbil vs. brukt fossil i 2023?
søndag 19. mars 2023, klokken 07:25
Vi trenger ny bil og kravene er som følger.

- Romslig, minimum størrelse som mellomklasse st.vogn til 4-5 personer. 7 seter hadde vært topp.
- Vil bruke max 500+ på en bil, men gjerne mindre.
- Må fungere på lengre turer med rask lading uten å sitte på en burgersjappe ved hurtiglader. Uansett hvor god elbilen er så vinner fossil på det praktiske ved at man kan heller ta pausen ved en brygge enn på Burger King med utsikt til trailere som suser forbi.
- Skiluke er fint og rails/mulighet for taklast. Krok med >1 tonn.

Ut fra mine kalkulasjoner er egentlig Tesla Model Y LR eneste bilen som oppfyller dette, men jeg er skeptisk til holdbarhet på bilen, samt ryktene om facelift/oppdatering rundt hjørnet. Jeg synes også 530 tusen er mye for en bil til vårt bruk. Jeg vet det innes andre elbiler, men erfaring med lading tilsier at Tesla er klart bedre her. (Stod med nær tom ID.4 og fikk 46 kw på en 350 kw lader nylig som en av to biler på totalt 10 ladere)

Alternativet så langt jeg kan se er:
- Kjøpe en brukt st.vogn/flerbruksbil med fossil fremdrift. Med prisene som er på markedet nå er mitt anslag at jeg må betale mellom 160-220 tusen for en grei bil fra 2016-2018 som er gått under 80 000 km.
- Ulemper her er "gammel bil", lite garanti, større utgifter på drivstoff og service, potensielle reparasjoner.

Det er ca. 350 tusen "spart", men så har jeg fundert litt. De bilene er 5-7 år gamle og vil en TMY holde seg såpass i verdi at den er verd 300 lapper om 5 år? Da er TMY 3 år og den brukte fossilen potensielt 10 år. At det nesten er like fornuftig å kjøpe dyr elektrisk ift. totalregnskapet?

Kollisjonssikkerheten er antakeligvis også noe bedre på TMY og det er verd en del.


Tanker?
#11
Jeg har som halve resten av Norge lagt inn reservasjon av en TMY LR.

Jeg har skjønt at parksensorene er tatt vekk og det virker snodig på meg, men det skal komme noe kamerabasert som skal virke like bra? Erfaringsmessig er kameraer fort skitne så jeg kan ikke helt skjønne at det skal gå an? Har jeg misforstått noe?

Det snakkes om at "HW4 kommer snart" - hva betyr det i praksis? Er bilene som selges nå en type som faller mellom 2 stoler uten sensorer og før "det siste nye kommer"?

TMY frister fordi den i min bok gir mye av det som var så fantastisk med gamle SMAX-familiebil - plass, plass og plass.
#12
Er ute etter en elbil med:

- Plass til 4 stk, romslig bil.
- Mulighet for skistativ/takboks
- Helst krok for å kunne frakte en sykkel eller 2.
- Max 250 000 kroner, ellers kjøper jeg nok heller en fossilbil.

Hva finnes i markedet?
#13
Model 3 / Godt valg som familiebil med langturegenskaper?
tirsdag 08. mars 2022, klokken 06:07
I jakten på ny familieelbil har jeg enda M3 på blokka, selv om den er mindre enn ID4/Enyaq og andre.

Mine krav er plass til 4 stk. God rekkevidde året rundt, lite vedlikehold og trygg bil. Helst også god bagasjeplass, krok, mulighet for frakt av sykkel og ski.

Det som trekker mest mot Tesla tross mindre bil er litt lavere pris, bedre teknologi(?), ladenettverk i hele europa.

Men er folk fornøyd med Teslaene som leveres nå om dagen? Jeg ser mest på innstegsmodellen da jeg anser LR for å være såpass dyr at man likegodt kan gå på Model Y i stedet.
#14
Kjøpe elbil? / Beste familiekjøp nå rundt 250-300 lapper?
lørdag 26. februar 2022, klokken 11:39
Dieseldyret har forlatt oss og vi ønsker å ha kun elbil.

Vi er ute etter en bil som bør ha 25+ mil rekkevidde, god plass til 4, god bagasjeplass og mulighet for å få med seg et par ski eller tre. Keyless, adaptiv cruise, auto-fjernlys og ryggekamera er ønsket.

No-braineren virker å være en Leaf 40 eller 62, men Chademo osv... gjør at jeg ser litt videre på det.

Hva hadde dere sett på nå av alternativer som man kan få tak i?
#15
bZ4 / Inntrykk fra visning hos forhandler
lørdag 05. februar 2022, klokken 07:21
Som potensiell kunde med reservasjon tok jeg turen innom min Toyota-forhandler for å se på bz4X som nå er på turne i landet.

Opplevelse:
- Grei plass inne i bilen, romslig baksete. Bagasjerommet er greit, men egentlig litt snaut ut fra resten av bilens premisser og størrelse.
- Foran satt jeg ok (190 cm), setet var behagelig å sitte i, men ikke på høyde med f.eks. en del tyske biler eller en Volvo.
- Midtkonsollen opplevdes unaturlig stor og bred. Har man prøvd andre nye elbiler med liten midtkonsoll (ID4 f.eks.) lurer man fort på hva som er tenkt her. Knærne mine får "klaustrofobi" når det ikke er plass til siden. I en moderne elbil er det ikke noe poeng med stor konsoll i midten. (Se til ID4, BMW i3+++)
- Interiøret var typisk Toyota, ikke veldig høy opplevd kvalitet, men funksjonelt. Det er romslig inni generelt, men kjedelig.
- Utvendig er det mange detaljer som ser bra ut, men plastskjermer og spesielt de foran ser mildt sagt ikke bra ut.
- Det var ikke så mange celler i kroppen som fikk lyst til å skrive kontrakt.

Status etter vi forlot forhandleren var at man nok må finne andre alternativer for en stor familiebil. ID4/Q4/Enyaq-familien virker bedre designet og gjennomtenkt enn det her.
#16
Polestar 2 / Standard range uten pakker - dårlig deal?
søndag 23. januar 2022, klokken 14:23
Synes PS2 med 2 sett hjul og krok til 375 ikke er så gæærnt priset som en elbil med god rekkevidde, krok og plass til familien på 4 - tar jeg feil?
#17
Model 3 / Model 3 standard som familiebil med våre behov?
fredag 07. januar 2022, klokken 06:42
Nå er tiden kommet for å kjøpe en "skikkelig" elbil.

Jeg er skeptisk som fy til Tesla, men har inntrykket av at mye inne byggekvalitet og lakk ++ har blitt bedre den siste tiden?

Jeg har fått pris på en ny grunnmodell til 414 levert med 2 sett hjul og krok.

Våre behov:
2 voksne (lange) personer, to barn som nærmer seg ungdomsalder.
Pendler kort vei til jobb
Trenger bil som takler baggene våre + telt til "Norgesturer". Hvordan fungerer skistativ og takboks på Model 3?
Fungerer opplåsing og låsing automatisk med telefon bra?
Er det noe negativ jeg må være obs på?
#18
Kia Niro EV / Importert e-Niro - noe å være obs på med denne?
lørdag 13. november 2021, klokken 08:27
Jeg vurderer en e-Niro i stedet for å gå opp i 500+ prisklassen da den vil dekke vårt behov ganske så bra.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=238057626

Er det noe ukurant ved bilen i linken - noe man bør tenke på vs. merkeverksted?
#19
Er i ferd med å pensjonere en pent brukt Leaf 2015 med halogenlys som har vært veldig grei. Jeg har vurdert dyrere biler, men ser også at man få ny Leaf relativt rimelig. 6 år nyere ny bil for 100 tusen opp...

Utfordringen er at jeg synes frontlyset på Leaf er helt krise, både styrke og spredning. Er det bedre på Visia/Acenta av siste generasjon?
#20
Skoda ENYAQ / Importerte Enyaqer på Finn - unngå?
fredag 12. november 2021, klokken 20:15
Er det kurant å handle importert Enyaq på Finn?

Noe man bør være obs på?

Og hvorfor er det laget så mange i heslige artic silver? :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA