Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - jorang

#1
Vurderer å kjøpe en e-UP som bil nr 2. Fleksibelt når jeg kan lade denne også fra min Tesla vegglader.
Men trenger et minimum av rekkevidde slik at jeg kan kjøre til hytta med den...

REKKEVIDDE
Ser enkelte sier at 80km er realistisk rekkevidde på vinter med denne bilen. Dette er i knappeste laget, og jeg lurer derfor på hvor realistisk dette tallet er. Er det et maksimum i praksis på vinteren - eller kan dette lett strekkes til feks 100 km ved rolig kjøring, begrenset klimakjøring etc?

DEGENERERING
Tenker også på at disse bilene har lav rekkevidde i utgangspunktet, og at man derfor lett blir fristet til å lade til 100% til daglig. Dette er jo som kjent ikke bra for noe batteri. Å kjøpe en bil med "unødvendig" degenerert batteri virker som en dårlig deal.
Kan degenerering av batteriet lett måles av uavhengig verksted (f.eks NAF, Mekonomen...)?
Er dette et så stort problem at dere vil anbefale å kjøe brukt e-UP fra forhandler?

Noen som har erfaring/ tanker omkring dette?

Sent fra min SM-T825 via Tapatalk

#2
Hallo

Har hatt min X i 2 uker og er veldig fornøyd så langt.

Men stusser over at det ikke finnes sikring for løse gjenstander i lasterommet bak (trunk). Både på min tildigere Volvo og min E-klasse var det trekk over lasteromme for å hindre innsyn og tyveri, samt nett/ gitter mot kupeen.

Hva tenker dere andre om det?
Kan det evt kjøpes og etterinstalleres? I så fall - pris?
#3
Tesla / Lade"adferd" av TMX
mandag 16. april 2018, klokken 14:32
Hallo

Er ny eler av TMX 100D. Min første elbil. Montøren er "as we speak" i gang med å montere 3x32A i garasjen.

Har ennå mye å lære om elbil. Lading er ett av temaeneFinner veldig mye info om ladestandarder, strømstyrker, kontaktalternativer, ladekart etc etc når jeg googler. Men do's and dont's finner jeg lite om. Vet vel ærlig talt ikke hva jeg skal Google heller.

Hva er det som konkret vil medføre degenerering av batteriet. Har hørt at man ideelt sett skal holde ladenivået på batteriet mellom 20% og 80%, men at man kan topplade batteriet innimellom og også kjøre det ned under 20% uten problemer - så lenge det ikke skjer for ofte.

Konkret problem - til helga skal jeg ut på tur. På destinasjonen finnes ikke superladere, bare en 10A Shuko (mulig 16A). Ønsker derfor å lade til 100% før avreise slik at jeg har mest mulig å gå på ved ankomst.

Lading til 100% tar jeg på natta før jeg drar. Kjører på helgetur direkte fra jobb (dvs  bilen står på 100% over dagen - uten lading slik at batteriet blir kaldt før jeg starter).

Er dette et problem? I så fall hvorfor - hvorfor ikke?

Kan noen peke til et sted (link) der jeg kan finne info om Yay & Nay for "ladeatferd" på batterier på elbil?

På forhånd takk!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA