Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - raxor2k

#1
Avansert: Batterier og Lading / Samme ladehastighet på alle biler?
fredag 04. januar 2019, klokken 19:29
Hei! Jeg har et par spørsmål angående lading av forskjellige elbiler. La oss ta utgangspunkt i Nissan lead 24kwh.
Denne el bilen bruker ca. 8 timer på å lade fra 0% til 100% i lade "modus 2", og 30 minutter bare hvis man lader i en hurtig lader(om du er enig i dette eller ikke, er noe annet, jeg bare referer til  artikler jeg har lest rundt).

Spørsmål 1: Er ladehastigheten lik på en bmw i3 som den er på en nissan leaf?

en annen ting:
Kjørelengde på en Nissan leaf 24kwh er ca. 199km ifølge leverandøren. Også har du en bmw i3 22kwh som har en kjørelengde på 190km ifølge leverandøren dems igjen.

spørsmål 2: kan man bruke kjørelengden til bmw i3 22kwh og kalkulere antall minutter det tar å lade den fullt fra 0% til 100% når vi vet kjørelengden til Nissan leaf24kwh?

Kanskje litt avansert spørsmål :P, tingen er at jeg prøver å søke litt rundt for å finne en liste med antall tid det tar å lade de forskjellige el bilene, men alt jeg finner på nett er nissan leaf 24kwh..

Takker for svar!
#2
Hei! Jeg slik jeg har forstått det, så avhenger antall ladere og biler som lader på en ladestasjonen på hvor fort en bil lader fra 0 til 100. Hvis vi tar nissan leaf 24kWh som eksempel, denne bilen lader fra 0-100prosent på 4 timer ca. hvis den lader på en "Type 2 lader"(Står på nettet).

Så er spørsmålet: Hvis vi har en ladestasjon med 10 ladere av Type 2, og 9 andre EL-biler lader på disse, så har du den Nissan Leafen 24kWh som er på 0 prosent, hvor mange timer vil han da bruke på å lade opp til 100prosent hvis de andre 9 laderne også er i bruk?

Med andre ord, hvor går denne "grensa" for hvor mange biler som lader samtidig før ladefarten senkes?

Takker for svar! :)
#3
Avansert: Batterier og Lading / Oppbevaring av batteri levetid
mandag 25. juni 2018, klokken 20:21
Hei! Det er mulig en slik tråd har blitt postet før, så da er det bare å slette denne hvis det.

Jeg mener å huske at jeg et eller annet sted har lest at det er "lurt" å ikke la batteriet falle under en viss grense i %(er dette 30% eller 40% eller 50%?), for da kan visst batteri levetiden reduseres med tiden.

Er det noen her som kan bekrefte/avkrefte dette og eventuelt vise til kilder?

Takker for svar!
#4
Hei. Jeg har lest litt rundt på nettet, noen sier Lithium ion (Li-ion), noen sier LFP, andre sier LNCA. Basert på det jeg har lest på nettet til nå, så er Lithium ion den mest vanlige batteri typen som er på el-bil markedet idag.

Kan dere som eier EL bil her til lands bekrefte dette eller? =)
#5
Hei! Som overskriften sier, så er jeg ute etter å finne tall på hvor mange ladepunkter og stasjoner det er i Oslo idag(Gjerne også hvilke bydeler).

Har sett inne på nobil.no, men den vister kun antall for hele Norge, men Oslo er mest aktuelt for meg.

Noen her som har nøyaktig tall på hvor mange vi har?

Takker for svar!
#6
Hei der! Jeg er ny på dette forumet. Jeg ønsker å vite hvor mange minutter disse 10 elbilene kan lade på(fra 0 til 100%) på type 1,type2 og type 3 ladere? Finnes det noe sted hvor man kan finne ut dette?

EL biler:

Nissan leaf 24kWh/30kWh:     
Volkswagen e-Golf:               
Tesla Model S:                           
BMW i3:                                     
Kia SOUL:                                     
Volkswagen e-Up:                   
Renault ZOE:                               
Tesla model X:                       
Mercedes-Benz B250E:       
Hyundai IONIQ:                         

Jeg vet at type 2 lader er hurtigere enn type 1, og type 3(superlader) lader fortere enn type 2, men hvilke andre faktorer spiller inn her?

Grunn til at jeg ønsker å finne dette ut er fordi jeg vil kjøre noen simuleringer med ladekø for å se ventetid osv :)

Takker for svar.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA