Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Hårek

#1
Bilen var ferigladet på 80%. Uten å ta ut kabel i mellomtiden setter jeg nytt lademål i App til 100%. Men lading starter ikke. Bilen gir feilmelding om at lading ikke kan utføres. Gult blink og rødt blink.
Prøvde diverse ting - kjørte en liten tur, tok sikring på ladeboks, etc. Til slutt gikk det.

Oppdatering: problemet var i ladeboksen.
#2
BMW i4 / Noen som bruker OBD?
onsdag 03. mai 2023, klokken 17:36
Har prøvd OBDEleven og Vgate, ingen av dem får kontakt med bilen. De fungerte OK mot Audi eTron.
Bare lurer på om noen har fått det til å fungere.
#3
BMW i4 / Guide for montering av dashcam (BlackVue)
søndag 30. april 2023, klokken 21:22
Nettopp montert en Blackvue DR750X 1Ch. Fant ingen guide for hvordan det gjøres, så jeg lagde en selv.
Dette kameraet er aktivt hele tiden. Når bilen er parkert lager det timelapse videoer.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
#4
BMW i4 / Garasjeportåpner / Homelink
fredag 13. mai 2022, klokken 21:45
i4 kan ikke leveres med Homelink (men det ser ut til å være tilgjengelig i USA, Owners manual har eget kapittel for "Integrated Universal Remote Control").
Funksjonen er bygd inn i innerspeilet (noe gammeldags, Audi har det integrert i MMI med GPS aktivert betjening).
Det skal være mulig å bytte speil fra en annen modell. Men selger kunne ikke hjelpe med dette.
Ønsker deling av erfaringer:

  • Hva skal man bestille og hvor? Pris?
  • Hvordan utføre demontering / montering?
#5
Audi e-tron / Diverse ladeproblemer (DC lading)
søndag 17. april 2022, klokken 12:02
Har ikke hatt noen problemer med DC lading de to første årene på min 2020 55 e-tron, men på årets første langtur ble det flere.
1:) Mer 150 kW, fikk avbrudd flere steder. Ladetid 12, 17 og 2 minutter. I dashboard står det "No power supply". Ingen OBD logg feilmeldinger.

2:) YX 300 kW Hypercharger (Håneskrysset). Handshake tok lang tid, men fikk ikke startet. Prøvde alle 4 uttak. En Tesla 3 var nettopp ferdig, så stasjonen fungerer. Problem med Audi eller bare min bil?
OBD loggen har registrert en melding her, "U15AC00 - Signal damping log Malfunction"

3:) Cirkle K 150 kW, fikk avbrudd etter 2 minutter, og så nektet å koble til igjen. Fikk ladet OK på en 50 kW lader.
Fikk registrert 3 meldinger her. "P33E200 - Charge socket B Electrical error", "B1A8AF0 - Tailgate 1, LIN actuator Path of movement fault", "U15C900 - Safety module (FuSi) Function override"

Et sted hadde jeg ikke satt pluggen godt nok inn, og da fikk jeg melding om låsefeil. OBD loggen har registrert dette, "P33E900 - Charge socket B, charge connector lock mechanical malfunction"

#6
Audi e-tron / Navigasjon fjernet fra MyAudi nettsiden
fredag 15. oktober 2021, klokken 17:53
Tidligere kunne man få opp et kart på nettsiden, og klikke med musen for å velge destinasjon. Eller legge inn koordinater direkte.
Nå vises bare "myAudi målangivelsen finner du nå i myAudi-appen".

Andre som irriterer seg over dette? For meg var det en essensiell funksjon. En liten mobilskjerm som man må knote med kan ikke måle seg med en stor PC skjerm og musepeker. Bruker også mye koordinater.
Prøvde å spørre Audi Connect (digitalsupport.no) om det finnes noe alternativ med Google Maps eller Here. Men de leste ikke / forsto ikke spørsmålet, og 'svarte' med ren svada: "Vi forstår det slik at du opplever ustabilitet med dine Audi connect-tjenester. ..." "Da du logger på myAudi kontoen, din burde det ligge under "Funksjoner", slik at får da sendt ut destinasjoner."
#7
Audi e-tron / Service med software oppdateringer
torsdag 30. april 2020, klokken 17:40
Rapporterte litt problemer med å få kontakt med bilen. Audi Connect foreslo en service, som ble tatt i dag.
Kommunikasjonsenhet og Gateway ble resatt. Dvs koblet fra power en liten stund.
Fikk samtidig utført tiltakene 91X4 (MMI) og 93G1 (rykking etc). Bilen er 2020 modell levert 09-2019.

Ser på OBDeleven at det ble en god del endringer. Ny SW versjon på modulene 01 Engine, 03 Brakes, 19 Gateway, 51 Drive Motor, 5F Multimedia, C5 Thermal management, og C6 Battery charger.
Samt at de hadde slettet en god del gamle feilmeldinger i loggen.
01 Engine har pussig nok fått endret SW versjon fra 0003 til 0001.
#8
Det var tidligere litt diskusjon om 12V batteriet ble ladet fra HV batteriet. Audi Connect har til mange av oss sagt at appen bare kan brukes 10-15 ganger mellom hver gang bilen er i bruk - grunnet kapasiteten på 12V batteriet.
Men så fikk vi tilgang til 'Self-study programme 675', og der står det tydelig at 12V batteriet automatisk lades.
Jeg var da allerede i gang med å sjekke dette, og kan nå vise status.

Har logget spenningen i OBD kontakten hvert minutt. Øverste graph er en 4-dagers periode. Nedre graph er zoomet inn på en dag.
Klokken 17:19 slo jeg på parklys på ene siden. Da begynner spenningen å falle.
Klokken 08:05 to dager etter slår laderen inn. Spenningen øker fra 11.0V til 12.5V. Det lades i 20 minutter. Lading gjentas 12:40 og 17:58
Klokken 20:55 slår jeg av parklyset. Ladingen gjentas noen ganger til, før spenningen er stabil på 11.6V

Edit: nytt bilde i posten nedenfor
#9
Audi e-tron / Audi bytter kommunikasjonsmodul for å fikse app-problemer
lørdag 28. desember 2019, klokken 13:52
Var nylig ute og kjørte og så at app viste riktig SOC og range, men også påstod at lading pågår! Da sendte jeg en forespørsel om de kunne forklare hva dette kom av. Tror det er mange som har opplevd at app viser riktig data og feil status samtidig.
Fikk da beskjed om å bestille service for å bytte en modul. De sier at dette gjelder en del 2020-modeller hvor det er montert feil SIM-kort, et som egentlig var ment for USA. Bilen ble levert i begynnelsen av september.
#10
Audi e-tron / Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
fredag 27. desember 2019, klokken 12:34
OBDeleven er en diagnoseplugg som kommuniserer via Bluetooth med en app på mobil. Info her.
Har ikke så mye erfaring med denne foreløpig. Den viser 36 kontrollmoduler som hver har mange funksjoner:
Engine Control Module 1
Brakes 1
Central Electrics
Adaptive cruise control
Airbag
Steering column electronics
Dash board
Gateway
Steering column locking
Seat adjustment driver side
Lane change assistant
Door electronics driver side
Steering asistance
Central module Comfort system
Sound system
Drive motor control module
Door electronics passenger side
Information control unit 1
Trailer function
Deck lid control unit
Chassis control
Telematics communication unit
Gear shift control module
Head up display
Battery energy control module
Front sensors driver assistance system
Door electronics rear driver side
Door electronics rear passenger side
Thermal management
Battery charger control module
Control unit lane change assistant 2
Light control left 2
Light control right 2
Front corner radar 1
Front corner radar 2
Charger 1 mobile devices

'Drive motor control module' får jeg ikke opp. Kanskje den ikke finnes.
'Battery charger' har jeg prøvd med AC lading. Den viser at laderen har 3 moduler som lasten fordeles på ved enfase.
'Battery energy control' viser bla.a. spenninger og temperatur på HV batteri. Ser at det holder seg kaldt etter en times kjøring.
'Gateway' ser ut som inneholder data for 12V batteri.

Listen av moduler har en stor rød knapp, kommer opp 'Gateway list coding' - noen som vet hva dette er?

OBDeleven kan kjøpes her: https://obdeleven.no   eller her: https://obdeleven.com/en/products-page
#11
Audi e-tron / Erfaring med Viridian EcoLite ladestasjon?
søndag 29. september 2019, klokken 22:10
Min oppfører seg ikke helt som jeg forventet (men har også lite erfaring med elbil).
Skulle gjerne hørt om hvordan den oppfører seg når etron (eller annen bil) er ferdig ladet. Lyser den da blått?
Vil også gjerne vite om noen har prøvd å fjernstyre lading av og på.
#12
i-Pace / Ny konfigurator - men den er blitt vesentlig dårligere
lørdag 04. mai 2019, klokken 14:28
Har brukt konfiguratoren på jaguar.no i flere omganger. Nå er den vesentlig forandret siden jeg brukte den i februar.
Kan ikke velge setefarge, interiørlister, garasjeportåpner, Dynamics, etc. Den viser heller ikke bilder av interiør / eksteriør slik den forrige gjorde.
Lurer på hvilken gluping hos JLR som syntes dette var en god ide.
Men man kan fremdeles finne den forrige versjonen hos https://www.jaguar.com/build-yours/index.html

#13
i-Pace / Rustne bremseskiver på helt nye biler
onsdag 13. februar 2019, klokken 11:54
Var hos den lokale forhandleren i dag. La merke til at samtlige iPace har godt rustne bremseskiver.

Dette er jo noe som aldri går vekk. Hva er det JLR gjør galt? De ruster i transport fra fabrikk til forhandler.
Min 6.5 år gamle bil har helt blanke skiver, slik som den ble levert som ny.
#14
i-Pace / Navigasjonsanlegg, Route Planner EV400
fredag 03. august 2018, klokken 11:31
Som mangeårig bruker av navigasjon i bil har jeg visse ønsker og krav. Når jeg skal på ferie kan jeg ha 100 destinasjoner, og de fleste av disse har ingen adresse (eks startpunkt for en sti på fjellet).

Har kjørt BMW de siste 6 år, den har funksjonalitet som gjør det mulig å laste inn mine reiseruter fra USB minnepinne. Planleggingen skjer på Garmin MapSource (gamle greier).

Har nettopp kikket på Audi, og de reklamerer med: "Start planleggingen av turen din hjemme på datamaskinen eller smarttelefonen. Bruk Google Maps til å opprette ruter og navigasjonsdestinasjoner, og last opp dine data direkte til navigasjonsenheten fra din Audi." Akkurat som jeg ønsker.

Men jeg er ikke helt overbevist av det jeg ser hos Jaguar. De bruker Here karttjenester, og har en online route planner. Et stort problem som umiddelbart dukker opp er at den kun lar meg taste inn en adresse. Det er veldig begrenset funksjonalitet.
Men det som er ganske pussig er at Here WeGo har mye bedre funksjonalitet, man kan sette inn et waypoint ved å høyreklikke i kartet.
Funksjonaliteten er altså tilgjengelig, men den er ikke implementert for JLR. Hvordan skal man tolke dette? Er det JLR som ikke bryr seg om å tilby brukervennlige tjenester? Eller vil de ikke betale Here for full funksjonalitet?
#15
i-Pace / Brukermanual er tilgjengelig på nett
tirsdag 13. mars 2018, klokken 14:19
Fant brukermanualen her: http://www.ownerinfo.jaguar.com/model/4K/2019/document/29937_en_GBR
Veldig bra av Jaguar å legge disse ut på nett, tror ikke det er vanlig.

Dessverre har de et svakt punkt på brukergrensesnittet: Du får en liste med items å velge i. Når du velger en av dem forsvinner denne fra listen. Det blir da vanskelig å orientere seg hvis man ønsker å lese punkt for punkt, man må selv huske hvor langt i listen man har kommet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA