Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - meitran

#1
Er som tittelen viser på utkikk etter et originalt og ubrukt Kia V2L-Adapter. Send meg PM om noen har en å selge.
#2
EV 6 / Utility-mode på alle utgaver?
søndag 31. mars 2024, klokken 14:28
Når man leser på Kia's hjemmeside kan man få inntrykk av at utility-mode eller camping-modus som de kaller det, kun er tilgjengelig på GT-Line. Venter selv på en Special-Edition og vurderer kjøpe V2L-adapter. Men gidder ikke det om bilen ikke kommer med utility-mode. Har noen Active-utgaven og kan bekrefte/avkrefte dette?
#3
Kia Niro EV / Hva er enkleste måte å se batteritemperatur på?
torsdag 08. april 2021, klokken 19:40
Har 2019-modell. Hva er letteste måte å få informasjon om batteritemperatur på? Hadde leaf før og da holdt det med obd-adapter og leafspy på mobilen via bluetooth. Finnes det noen lignende løsning?
#4
Avansert: Batterier og Lading / Kun 25A på 32A kurs.
mandag 22. juni 2020, klokken 14:51
Fikk montert lader fra Garo i fjor. Dedikert 32A kurs, men elektrikeren mente det var best å sette laderen til max 25A. Mente det ikke var heldig med maks belasting over tid på kursen. Andre elektrikere mener dette ikke er et problem. Noen erfaringer her?
#5
Kia Niro EV / Versjoner av software
torsdag 30. mai 2019, klokken 11:25
Hvilken versjon av software har folket? Kjekt å vite om det er ulike versjoner ute og går.

#6
Kia Niro EV / Brukerhåndbok på nett?
søndag 21. april 2019, klokken 07:33
Henter ut bil om noen dager og skulle gjerne lest litt i brukerhåndboken for bilen. Finner derimot ikke denne noe sted. Det nærmeste jeg kommer er brukerhåndboken for hybrid, men det er vel en vesentlig forskjell? Noen med tips?
#7
Kjørte Stockholm - Østersund i dag og tenkte jeg skulle poste litt info for de som er interessert.

Kjørte fra parkeringskjelleren i Stockholm med 100% og batteritemp på 21c. Etter 17 mil ankom vi Gävle for første ladestopp. Vi hadde holdt en snittfart på 79 km/t, i et forsøk på å holde rapidgate unna.
Ankom med 20% og 28c i batteriet og hurtigladet til 85% (gratis hurtiglader), noe som tok 38 minutter. Batteritemperaturen hadde da steget til 44c når vi kjørte videre.

Kjørte videre i 16 mil til vi ankom Delsbo med 20% og 41c i batteriet. Snitthastighet hadde hit vært 77 km/t (hadde kjørt med hatt hele veien, langt under fartsgrensen)
Hurtigladet her til 85% og ladet videre til 95% med type 2 mens vi spiste. Selve hurtigladingen tok ca 38 minutter her også. Forlot stedet med 95% og 52c varmt batteri.

Ankom Överturingen etter 15 mil med 24% og en batteritemperatur på 45c etter en snittfart på beskjedne 71 km/t. Hurtigladeren her var også gratis, men vi ladet bare til 64% siden det nå gikk uhyggelig sakte (11 kwh på 30 min) og vi ikke hadde behov for mer. Forlot stedet med en batteritemperatur på 52c.

Ankom så Østersund etter nye 11 mil med 4% batteri og en batteritemp på 48c. Om vi her hadde hatt behov for hurtiglading ville det tatt ubrukelig lang tid. Konklusjonen blir altså at etter software-oppgradering er 55-60 mil helt i grenseland av hva som er praktisk gjennomførbart. Hadde vi kjørt etter fartsgrensene ville ladeproblematikken trolig slått inn tidligere. Heldigvis var det strålende sol og knusktørre veier. For min del er mangelen på justerbart ratt et større problem enn ladehastighet. Blir helt ødelagt i skulderen da det ikke er mulig å finne en normal sittestilling.
Takket være at mange av hurtigladerene i Sverige er gratis, kostet turen bare 125 kr
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Defekt parkeringssensor
lørdag 12. januar 2019, klokken 18:56
Flere enn meg som har opplevd dette? Helt uten forvarsel eller feilalarmer slutter sensorene rundt bilen å fungere. Like plutselig kan systemet plutselig fungere igjen.
Får også opp alarm på nødstopp/radar ved gjevne mellomrom, selv om radar nylig er skiftet. Usikker på om disse feilene har noen sammenheng. Skal inn på verksted neste uke, men vil gjerne høre om noen her inne også sliter med parkeringssensoren.
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Lakkforsegling eller foliering?
lørdag 14. april 2018, klokken 14:20
Hei

Får levert bil i august og har begynt å tenke på om jeg skal foliere eller lakkforsegle bilen. Alternativene jeg har undersøkt er:
- Helfoliering av bilen med matt folie - 24 000 kr
- Helfoliering av bilen med gjennomsiktig folie - 32 000 kr (polyuretan folie)
- Delforliering av utsatte områder - 11 000 kr Panser,fanger foran,front lykter,speil,innstegslister, foran bakhjul (polyuretan folie)
- Lakkforsegling med Cosmic Lakkbeskyttelse - 6000 (serviceintervall hver 18 mnd for 3000 kr)

Bilen kommer med Dark metal grey metallic lakk og Elegance Pack Chrome, så jeg vil helst ikke helfoliere bilen siden jeg ønsker at detaljene skal vises. De mest aktuelle alternativene er enten å delfoliere eller lakkforsegle men vil gjerne høre om noen her med mer erfaring har noen forslag. Hvor bestandig er lakkforsegling sammenlignet med folie?
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Erfaringer med videresalg?
lørdag 31. mars 2018, klokken 12:50
Hei!

Har aldri eid elbil tidligere, men har en Tekna i bestilling som jeg vil få levert i juli/aug. Etter å ha tenkt grundig og lest meg opp på rapidgate-saken, har jeg bestemt meg for at Leaf 40 kwh ikke oppfyller kravene jeg har til en bil. Det irriterer meg også at Nissan markedsfører bilen med noe som viser seg og ikke stemme ang ladetid.
Det er likevel ingen tvil om at det er en god bil på veldig mange måter og jeg synes den er helt fantastisk å kjøre. I de fleste tilfeller vil 40 kwh være nok, selv om det i enkelte tilfeller vil begrense meg noe.
Mine alternativer er dermed å enten avbestille i påvente av 60 kwh-utgaven, eventuelt prøve 40 kwh, se hvordan det fungerer for meg og eventuelt selge bilen når 60 kwh kommer. Dette kommer an på hvordan elbil holder seg i pris og lurer derfor på om noen her har erfaringer med det. Dersom verditapet er for stort vil det jo være vanskelig å forsvare. På forhånd takk for svar fra en som egentlig vil kvitte seg med dieseldyret, som har begynt å dra på seg noen ufine reperasjonskostnader
#11
Alle biler blir etter det jeg har forstått tectylbehandlet i Drammen før de sendes ut til forhandler.
Det jeg lurer på, er hvor grundig denne jobben blir gjort. Blir det behandlet under deksler og i kanaler?
Kjører i saltsørpe hele vinteren og er nøye når det kommer til bilhold. Vurderer derfor å heller behandle bilen gjennom et lokalt servicesenter om jobben fra forhandler ikke holder mål. Erfaringer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA