Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Tretoppen

#1
Hei godtfolk,

Jeg skal snart sette opp en ny ladestasjon (på egen kurs, sant?) til en gammel enebolig med IT-nett (3x40A hovedsikring). Vurdere 1-fase på 16A eller 32A til en E-up/fremtidig biler.

Prøver å skaffe meg litt oversikt over forskjellige ladestasjonene, men jeg synes det er vanskelig å finne ut av hva som er de reelle forskjellene mellom de ulike ladestasjonene... Fremstår som en jungel med mange lignende alternativer.

Forstår at jeg må vurdere:
- "Smart" eller "dum" lader (men de fleste biler kan vel gjøre laderen "smart" uansett?)
- Stasjonens kapasitet (maks ladehastighet, antall ladepunkt)
- Kabelpunkt eller integrert kabel? (mest aktuelt for Zoe?)
- Integrert B-vern? (Standard på nye ladere?)

Men:
- Skal jeg tenke at de fleste ladestasjoner har lik i strømtap(effektivitet) ved lik strømtilførsel?
- Er det noen merker som er tryggere/bedre/lengre levetid?
- Er det billigere og uproblematisk å kjøpe inn en lader og be en elektriker sette det opp?
- Noe annet jeg må vurdere?  :)

Takk for hjelpen! Håper tråden kan være til hjelp for andre i lignende situasjon.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA