Forrige ukes begivenhet en fredelig tirsdags morgen i det jeg setter meg i bilen: "DANGER, STOP, ELECTRIC FAULT". Deretter rett til nærmeste MF verksted, som feilsøker, demonterer hele driftsbatteriet og sender det inn for reperasjon. Etter en og en halv uke er bilen klar for henting og alt ser fint ut. Men, jeg synes tilgjengelig batterikapasitet er mindre enn normalt. Jeg sjekker CanZE, som rapporterer "Energy to full kWh" og "Available Energy kWh", som i sum ligger på 35,3 kWh. Jeg har kjørt 21000 km. De første 15000 km eller så, lå jeg stabilt på en sum rundt 39,8 kWh. State of health er nå 98%. Den var 101% de første par tusen km.
Hvilken batterikapasitet bør jeg ligge på rundt 20000 kjørte km? Andre som har sett hva CanZE rapporterer? Et enkelt overslag kan også lett gjøres uten CanZE. Det er jo bare å sjekke forbrukt energi fra fulladet batteri i bilens display ved å kjøre batteriet ned mot null. Det ser stygt ut for Renualts batterigaranti dersom denne degraderingen fortsetter. Jeg er nå på 88% etter mindre enn ett år. Her må det vel være en feil?
Hvilken batterikapasitet bør jeg ligge på rundt 20000 kjørte km? Andre som har sett hva CanZE rapporterer? Et enkelt overslag kan også lett gjøres uten CanZE. Det er jo bare å sjekke forbrukt energi fra fulladet batteri i bilens display ved å kjøre batteriet ned mot null. Det ser stygt ut for Renualts batterigaranti dersom denne degraderingen fortsetter. Jeg er nå på 88% etter mindre enn ett år. Her må det vel være en feil?