Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - erinaes

#1
Zoe / Batterifeil og batterikapasitet 40 kWh
torsdag 13. desember 2018, klokken 10:55
Forrige ukes begivenhet en fredelig tirsdags morgen i det jeg setter meg i bilen: "DANGER, STOP, ELECTRIC FAULT". Deretter rett til nærmeste MF verksted, som feilsøker, demonterer hele driftsbatteriet og sender det inn for reperasjon. Etter en og en halv uke er bilen klar for henting og alt ser fint ut. Men, jeg synes tilgjengelig batterikapasitet er mindre enn normalt. Jeg sjekker CanZE, som rapporterer "Energy to full kWh" og "Available Energy kWh", som i sum ligger på 35,3 kWh. Jeg har kjørt 21000 km. De første 15000 km eller så, lå jeg stabilt på en sum rundt 39,8 kWh. State of health er nå 98%. Den var 101% de første par tusen km.

Hvilken batterikapasitet bør jeg ligge på rundt 20000 kjørte km? Andre som har sett hva CanZE rapporterer? Et enkelt overslag kan også lett gjøres uten CanZE. Det er jo bare å sjekke forbrukt energi fra fulladet batteri i bilens display ved å kjøre batteriet ned mot null. Det ser stygt ut for Renualts batterigaranti dersom denne degraderingen fortsetter. Jeg er nå på 88% etter mindre enn ett år. Her må det vel være en feil?
#2
Zoe / Varsellys i ZOE ladeport
tirsdag 23. januar 2018, klokken 14:25
Jeg blir aldri klok på de tre blå lyssignalene i ZOE's ladeluke. Jeg forstår at sakte blinkende blått betyr "lading pågår". Det står til og med i manualen ;) Men hva betyr raskt blinkende blått og hva betyr vedvarende blått lys?

Problemstillingen er følgende: når ZOE lader over natten, gjør den seg ferdig på morgenkvisten og lyssignalet i ladeluka slår seg av (dette er etter boka). Bilen står fortsatt koplet på nettet. Når jeg så kopler inn  oppvarming ved timer-innstilling eller fjernkontroll før jeg reiser ut om morgenen, ser jeg at det blå lyset kommer på igjen. Nå lyser det kontinuerlig. Displayet inne i bilen viser at ZOE er koplet til nettet, men jeg har ingen indikasjon på at oppvarmingen trekker strømmen fra nettet og ikke fra batteriet. Så hva skal det kontinuerlige blå lyset bety?

Det ser for meg ut til at estimert kjørelengde faktisk reduseres litt etter oppvarming. Kan det være indikasjon på at det er batteriet som har forsynt strømmen?

Tips og erfaringer mottas med stor takk!

Jeg kjører for øvrig nofuel's 6,2 kW trafo og skal dele noen erfaringer og observasjoner etter hvert - ser det er etterspurt på forumet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA