Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Threewheeler

#1
Hyundai Ioniq / Newbie Ioniq-eier på langtur
fredag 20. juli 2018, klokken 12:54
Hei - jeg har valgt å bytte ut min Golf GTI med en Hyundai Ioniq og er strålende fornøyd med hva jeg får for pengene med bruk til og fra jobben i Stavanger. Nå kommer derimot den store testen, biltur til Oslo-området...

Har nå blitt medlem av Elbilforeningen, sikret meg deres ladebrikke og lastet ned appèn for planlegging. Har satt rekkevidde ved start til 210 km da dette er realistisk (jeg har vanligvis 218 med klimaanlegget på som jeg jo også kan skru av...).

I følge appen må jeg stoppe i Lyngdal (etter 158 km), deretter Fortum ladestasjon på Gjerstad (etter 180 km), Skien (etter 72 km) og til slutt Grønn Kontakt på Lier (etter 96 km). Siste ettappe er da på 115 km....

Alle disse  stedene har 50 kW ladestasjoner - og spørsmålene mine er:

- Uten å ta hensyn til kø (skjønner det ofte kan være lange køer)... hvor mye tid jeg bør regne på selve ladingen på hver stopp? Bruker kun vanlig stikk over natten her hjemme og har ingen erfaring med hurtigladere.

- Kan jeg trygt droppe en stop og kjøre til Lyngdal (158 km), dernest til Gjerstad (180 km) og så til Lier (170 km?) med siste etappe på 115 km? Skjønner ikke hvorfor appèn legger opp til et 4, stopp...

- Skal ha med en stk tenåring, hund og litt baggasje - bør jeg tenke at dette vesentlig endrer forbruket?

Håper noen med litt mer erfaring kan komentere.

:)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA