Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Rowzdower

#1
Hei! Jeg driver og tar lappen, og kjøpte underveis min første bil nå nylig, og det ble en BMW i3 kjøpt fra en bruktbilselger. Jeg kjøpte bil pga ny jobb der jeg vil bruke mye tid i kø frem og tilbake, så adaptiv cruise control var noe jeg hadde pønsket ut på forhånd at han jeg ville ha.

Bilen jeg kjøpte var oppgitt på Finn med ACC, og selgeren forsikret meg muntlig at den hadde ACC. Siden jeg driver og tar sertifikatet så tok det litt tid før jeg forstod at bilen ikke hadde ACC. Det er veldig irriterende i seg selv, og jeg er litt usikker på hva jeg kan gjøre med det. Tenkte å kontakte selgeren, men da vil jeg gjerne først sjekke om resten av utstyrslista han oppga stemmer.

Klarer ikke å finne en sånn liste når jeg er logget inn på BMW Connected, og jeg fikk inntrykk av at den opprinnelige selgeren (merkevareforhandleren) var usikker på om hadde lov til å gi meg denne informasjonen.

Jeg burde kanskje bare gi opp å styre med det, men tenkte å høre om noen her hadde noen gode råd?
#2
Hei! Pga av et jobbytte må jeg bli bilist, og har derfor "oppdaget" elbil for alvor de siste månedene og spesielt lagt min elsk på Teslas Model 3 som jeg har satt meg på reservasjonssliste, og som jeg tror er en elbil jeg kan elske i mange år fremover. Men... Denne leveringstiden da. Jeg reserverte i november og Teslasiden sier sent i 2018, men jeg har mine tvil utifra hva jeg leser.

Og jeg trenger bil i mellomtiden! Vil ikke tape for mye penger på en midlertidig løsning ifa verditap, samtidig som jeg gjerne vil ha en bil jeg kan trives med i X antall mnd frem til TM3 (som jeg kanskje da vil syns blir for dyr..)

Jeg tenker på to måter, men har jo ikke særlig greie så håper noen kan gi råd. Den ene er å kjøpe en brukt elbil mellom 100k -150k. Da tenker jeg muligens en Nissan Leaf eller en Fiat 500? Noen innspill på hva slags modeller jeg kunne ha sett på kanskje?

Alternativt så kan jeg benytte meg av firmaavtale via jobben+kampanje, som gir meg rabatt på for eksempel BMW i3, der jeg kunne fått en Fully Charged til ca 335k. Ville den kanskje vært et lurere kjøp ift. at rabatten dekker prisfallet på typ ett år, og den kanskje er mer lettsolgt?

Rekkevidde er for øvrig en luksus men ikke et must. Har den 10 mil realistisk så klarer jeg meg i forhold til behovene.

Jeg har liten greie på dette så setter pris på alle typer innspill som kan hjelpe meg!
#3
Elbil og økonomi / Hvilken elbil vil ha minst prisfall?
tirsdag 12. desember 2017, klokken 12:48
Hei dere!

Ny her på forumet, så håper dere unnskylder hvis jeg spør om noe som finnes i en annen tråd. Jeg er også helt ny med elbil og skal kjøpe min første, faktisk så er jeg så ny at jeg driver og tar sertifikatet samtidig - så unnskyld litt nybegynner-takter hos meg.

Jeg skal kjøpe bil, og da definitivt elbil. Jeg har satt meg på ventelista til TM3 men regner ikke med å få den på 18-24 mnd., egentlig. I mellomtiden trenger jeg en elbil, tenker da brukt, og har noen spørsmål kanskje noen av dere kan hjelpe med?

Jeg skal da ha en bil i omtrent 18-24 måneder før jeg selger den videre. Jeg ønsker naturligvis så lite prisfall som mulig, og lurer på hva som vil påvirke dette. Tror dere mange av de litt eldre modellene, der batterigenerasjonene begynner å bli gamle, vil falle ut av markedet?

For eksempel, kan det være at en bruk BMW i3 fra 2017 vil ha mindre verdifall enn for eksempel en Leaf fra 2014?

Har dere noen generelle tips til lure kjøp med dette i tankene? Alle råd tas imot med stor takk!  ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA