Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Joltus

Sider: [1] 2
1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Få leaf til å starte i b modus
« på: torsdag 21. november 2019, klokken 16:19 »
Er dette mulig? Finner mulighet til å huske e pedalen, men finner ikke mulighet for å huske at den stod i B.....

2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Pære i taklys - hvilken type?
« på: onsdag 23. januar 2019, klokken 19:13 »
Noen som har byttet det slappe lyset midt i taket?

Hvilken pære?

3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Hva avgjør forskjellen på soc i leafspy og display?
« på: onsdag 23. januar 2019, klokken 18:44 »
Veldig varierende her.

I dag hadde eg 100% på display men bare 93 i leafspy. Og foreslått rekkevidde påvirkes merkbart av dette. Var det som gjorde at eg tok en sjekk.

Gids stemte bra overens med prosenten i leafspy.

Men hva gjør at det er så varierende? Tidligere var det typisk 98 prosent i la mot 100 i display.

4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Nødbrems, konge!
« på: lørdag 12. januar 2019, klokken 00:33 »
Fikk testet nødbremsen i dag! Stoppet akkurat før eg traff bilen foran.

Bare synd han bak meg ikke var en annen leaf

5
Elbilen i Samfunnet / Angående moms i lommene til forhandlere
« på: torsdag 13. desember 2018, klokken 09:48 »
Vi har den siste tiden sett en del grelle eksempler på at forhandlere priser moms inn i varer som skulle vært momsfritt.

Eksempler på svinedyre reservedekk. Like dyre til elbil som andre biler.
Takluker som koster mer (!) på elbilvarianten enn på hybrid og bensin.

Sendte derfor en mail til forbrukerrådet om dette. Her er svaret:

ar på henvendelse
Du vil nå få generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken og slik vi oppfatter
den. Vi kan ikke vurdere saken konkret, men gi enkle råd videre og/eller tips til andre steder
hvor du vil kunne få hjelp.
Vi bekrefter å ha mottatt henvendelsen din vedrørende momsfritak på elbiler og takker for tipset.
Henvendelser fra forbrukere utgjør et viktig grunnlagsmateriale for prioriteringen av vårt
forbrukerpolitiske arbeid. Alle henvendelser blir registrert. Forbrukerrådet må imidlertid til enhver
tid prioritere hva vi bør fokusere på fremover og vi kan derfor ikke love at ditt tips konkret vil bli fulgt
opp. Dersom mange henvender seg til oss vedrørende samme problemstilling, vil vi vurdere å følge
det tettere opp.
Vi håper dette vil være til hjelp.


Så folkens. Pepre de. Rett og slett.

6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Opprinnelig lovnad av ladehastighet - brosjyre noen?
« på: mandag 10. desember 2018, klokken 19:16 »
Hei

Når vi bestilte LE hadde vi en brosjyre som omtalte ladehastighet. Mener bestemt det var 0 til 80 på minutter. Dette har jo blitt endret side


Men skulle så gjerne hatt bilde av denne brosjyren. Det var det første brosjyren som kom. På den tiden visste de jo intet om rapidgate men det skal da ikke gå ut over meg?

Kona kasta vår.....

7
Kia Niro EV / Biler snart i Norge og vi får utbetalt depositum
« på: torsdag 06. desember 2018, klokken 16:11 »
Hei,
e-Niro er nå i Norge.
Les mer her: http://bit.ly/2PDo6yH

Mvh Kia Norge

Litt spesielt..?

8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Nye Leaf i et nøtteskall.....
« på: torsdag 29. november 2018, klokken 08:21 »
Ha lyd på filmen.

https://www.dropbox.com/s/5faebmpaxyz006p/MOV_0215.mp4?dl=0

Fascinerende valg av lydvarsling vil eg påstå.....

9
Scenario: Man trenger strøm, hurtig, men vil ikke rekke tilbake i tide.

Man skal f.eks i et møte, eller har en grunn. Når bilen er "ferdig ladet" etter en halvtime.

Vil andre kunne benytte ladestasjonen hvis man sender sms om å stoppe lading? Får ikke stoppet ladingen via appen til grønn kontakt hvis man har brukt brikken til å starte den hvertfall.

Hva er kotyme her? Og nei, det er ikke et alternativ å gå midt i for å stoppe ladingen. Og man MÅ ha strøm.

Kjør debatt og kom med tips.

10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Regen stopper plutselig
« på: mandag 05. november 2018, klokken 10:18 »
Senker farten mot et kryss. Bruker regen.

Men svært ofte så slutter plutselig regen og går nesten til null. Deretter får eg ikke regen tilbake. Må bruke mekaniske bremser. Dette kan jo være at er naturlig, men bilen oppfører seg noe rart i denne situasjonen. Fordi når regen kutter så må eg trø hardere på pedalen for å fortsette samme retardasjon.

I nedoverbakke gjør dette at bilen plutselig "skyter fart" og da får man en forsinkelse før man rekker å reagere.....

Kan ikke huske den alltid har oppført seg slik. Den har alltid gradvis minket på regen etterhvert som farten går ned. Men kan ikke huske at den har drevet å bare kuttet den.

Virker som det skjer når eg har den i D og går fra litt stor fart og regenerer for å senke farten.
Se videoen under, der bremser eg først ned med D og rolig fart. Regenerer helt til stopp.

Så kraftigere retardasjon og da kutter den plutselig regen og det er ikke mulig å få den til å regenere. I B virker det til å holde regen hele retardasjonen....

En ting til på verkstedlista mi? Eller "sånn det skal være?" Gull om noen gidder teste sin.

https://www.dropbox.com/s/cu7er4eek57grs2/MOV_0137.mp4?dl=0

12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Verste tilfellet til nå av treg lading av Leaf!!!
« på: lørdag 06. oktober 2018, klokken 13:02 »
 [ You are not allowed to view attachments ]

13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Ny test med høyt leaf forbruk
« på: tirsdag 24. juli 2018, klokken 12:20 »
https://bilogmotorbloggen.no/2018/07/23/stortest-10-elbiler-i-rekkevidde-kamp/

Syns da over 16 var mye? Ligger jo ikke der med null tanke på kjøringen her hjemme, og på litt lengre turer har eg vært langt under?

En del motorveikjøring i større hastighet sikkert....

14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Oppdatering til app, visstnok bedre ytelse
« på: fredag 20. juli 2018, klokken 18:56 »
Eeeeh... Neida. Nada forskjell for meg hvertfall.

Skjønner ikke hvorfor den ikke oppdaterer batteristatus når man går inn. Hvorfor man må trykke oppdater etter at den har stått og jobbet lenge for hente det den trenger, så må man allikevel trykke en gang til og vente enda lengre før man får prosenten som er gjeldende....

15
Eg kjører med anlegget på auto. Det begynner å dugge på frontvinduet. Eg ønsker å fjerne dugg. Eg trykker på mode for å endre hvor lufta går. Auto slåes da av....

Her er manualen litt sprikende. Et sted står det at noen knapper gjør at auto lyset slukker men de andre funksjonene fortsatt står i auto. Godt auto lyset slukker da.....
Et annet sted står det at hvis mode knappen og en del andre knapper blir trykket slukker autoindikatoren. Men står ikke noe mer om den fortsatt er i auto?

Har aldri kjørt en bil der man ikke kan ha klimaanlegget i auto, men allikevel velge selv hvor man ønsker at lufta skal gå..... Hver gang man trykker på auto går luftstyringen tilbake. Så hvis eg ønsker å ha luft på vindu og beina må det aktiveres hver gang eg går til automodus. Skjønner ikke hvorfor auto skal ha noe med hvor lufta går. På de andre bilene styres temp og viftehastighet av auto.

Og manualen er jo ikke akkurat veldig enkel å lese.....

Følgende står: Hvis rutene digger til, bruk avfuktende oppvarming istedetfor ac oppvarming.
På de andre bilene eg har er det ac som absolutt har best effekt på fuktigheten inne i bilen.

Et annet sted står det:
Kombinert varme og avfukting:ac og heat lyser.

Hva er varme og hva er avfukting? Hvis ac er varme og heat er avfukting burde noen kommet med bedre navn på knappene

Sider: [1] 2