Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - benjadin

#1
Model 3 / Nytt hengerfeste låser seg ikke skikkelig
mandag 08. mars 2021, klokken 10:07
Jeg har helt ny bil og skulle sette på hengerfestet for første gang. Låsen snurrer ikke elegant på plass inn på grønn sone sånn som i animasjonen på gjør-det-selv-sidene til Tesla. Det kommer en tillitvekkende "tsjunk"-lyd, men hjulet på hengerfestet snurrer da bare sånn halvveis tilbake mot grønt. Så krevde det at jeg brukte litt krefter for å tvinge hjulet helt over på grønn sone så det spretter inn igjen slik at jeg får vridd om og tatt ut nøkkelen. Den er da dessuten bare så vidt inne på grønn sone, se bilde.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Er milevis unna den silkemyke opplevelsen til han her: https://insideevs.com/news/356304/tow-hitch-installation-tesla-model-3/

Har noen andre liknende erfaring? Det står tydelig i instruksjonene at hengerfestet er trygt å bruke når man får tatt ut nøkkelen, men det føles ikke helt bra. Har prøvd å smøre inn delen man setter inn med fett uten at det ble noe bedre. Håper på en enkel fiks, men skal uansett ha bilen inn pga. en lakkdefekt, så får reklamere da om ikke det er noe jeg får gjort med det selv innen den tid.
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Apple CarPlay sluttet å virke
onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:17
Flere enn meg som ikke får startet CarPlay i bilen? Jeg fikk problemer etter at jeg oppdaterte til iOS 11. Først virket det noenlunde, men forbindelsen var ustabil, dvs. at CarPlay kunne falle ut og koble seg til igjen av seg selv.

Fra og med i dag vil ikke CarPlay starte i det hele tatt. Det står først "Kobler til CarPlay" ganske lenge, men så får jeg bare melding om å "kontrollere kompatibiliteten til enheten" eller noe sånt.

Flere med samme problem? Har en eldre iPhone liggende som jeg vurderer å nedgradere til iOS10 hvis det er løsningen. Er vel lite trolig at Nissan kommer med en oppdatering på dette med det første.
#3
Lading av Tesla / Tesla som leiebil - vil det funke?
tirsdag 11. juni 2019, klokken 22:45
Jeg skal leie en Model X til sommerferien på Vestlandet. Kjører Leaf til daglig, og har derfor et par dumme spørsmål:

Virker ChaDeMo-adapter på alle Model S/X? Jeg får låne et slikt av en kamerat, men må være bombesikker på at det funker. Vet ikke når leiebilen er produsert eller hvilken batteripakke det er, men regner jo med at den er av nyere dato.

Virker Superchargere automatisk på alle Teslaer, eller kan det være sånn at bilen av en eller annen grunn ikke er aktivert for dette? Har spurt leiebilselskapet (Sixt) og fått et slags ja, men har ikke inntrykk av at personen jeg snakket med har helt peiling, og også her må jeg være helt sikker. Lading blir vel sannsynligvis fakturert til dem og så videre til meg.

Det siste jeg vil er å ende opp med en bil som viser seg å bare kunne lade på Type 2...
#4
Hei, jeg har nå to ganger den siste uken opplevd at bilen slutter å lade av seg selv før den når 100 prosent.

Første gang var den koblet i vanlig stikkontakt over natten. Neste morgen viste indikatoren noe sånt som 60-70 prosent, og bilen hadde da i følge appen sluttet å lade midt på natten en gang. Den var altså fortsatt koblet til strøm, men ladingen var avsluttet. Strømmen gikk et par ganger på kvelden mens den ladet – kan det ha bidratt til feilen?

Andre gang var nå nettopp. Bilen har vært koblet til en av Oslo kommunes ladere over natten. Ca. klokken 03 fikk jeg "remote charge finish notification", og da jeg gikk for å hente bilen nå var batteriet kun på 63 prosent.

Hva kan dette skyldes?
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Utstyr på Launch Edition og 2.Zero
lørdag 25. november 2017, klokken 16:45
Hei dere, jeg har bestilt Launch Edition og ser det er noen uoverensstemmelser i prislister og muntlig info jeg har fått.

På ny prisliste på Nissan.no datert 15.11. (https://www.nissan.no/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/new-leaf-kundeprisliste.pdf), der utstyrsnivået har navn 2.Zero, er det inkludert noe som heter "Batterivarmesystem". Det står ikke på den tidligere prislisten for Launch Edition fra 6.9. (http://www.bilnorge.no/upload/LEAF_Kundeprisliste_New%20LEAF%20Launch%20Edition_06-09-17_1000.pdf). For øvrig har jeg ikke sett (eller sett etter) forskjeller, men utsalgsprisen og fargealternativene på begge listene er nøyaktig de samme.

Er det da rimelig å anta at 2.Zero og Launch Edition er samme biler/utstyrsnivå?

Kommer Launch Edition til å ha full-LED? Det står i begge de norske prislistene På britisk lanseringsvideo sier de imidlertid at Launch kommer med halogen hovedlys og LED-signatur: https://www.youtube.com/watch?v=1tRAclapLvE

Da må jo de norske Launch Edition-bilene være bedre utstyrt enn de britiske – eller er dette en feil?

Jeg så den hvite utstillingsbilen i et messetelt tidligere i november, og da fortalte en representant fra importøren meg at Launch Edition ville ha BOSE-anlegg. Den informasjonen får jeg ikke bekreftet noe sted.

Til syvende og sist er det kanskje mulig at utstyrsnivået på de første bilene ikke er 100 prosent kjent/sikkert ennå?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA