Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - morrun

#1
e-up! / Skvettlapper foran?
lørdag 10. september 2022, klokken 08:18
Hei. Har nettopp kjøpt en e-up 2014 for datteren vår. Den er hel og fin, men har sett at disse er utsatt for lakkskader og rust, fordi de ikke har skvettlapper. Har søkt litt på nett, men er usikker på om jeg treffer modelltilpassede skvettlapper eller bare noe universal-greier som ikke passer pent og er lett å montere. Kan dere hjelpe meg med lenke til hva jeg kan kjøpe?
Mvh Morten.
#2
Model Y / Festekroker i bagasjerom?
lørdag 18. desember 2021, klokken 20:52
Hei. Bortsett fra isofix-fester i bakseteryggen, finner jeg ingen gode fester for f.eks å forankre hundeburet. Har noen funnet noen løsning eller montert noen selv? Ber om tips og triks.
Mvh Morten
#3
Model Y / Montere LED-bar selv; utstyr og løsninger?
tirsdag 07. desember 2021, klokken 09:30
Hei. Har erfaring med en 19-modell TM3. Synes fjernlysene var svake og forventer noe av det samme når jeg får min model Y.
Vurderer derfor å montere LED-bar. Har hatt en prisgunstig Strands-lykt på en annen bil, som jeg var fornøyd med. Ønsker noe tilsvarende, men her er det vel behov for en del tilleggsutstyr, er det ikke? Hva trenger jeg? Får man kabel-pakker som er plug-and-play? Lenker til produkt? Ønsker å montere lykta selv. Vil derfor finne en løsning som ikke innebærer å måtte demontere støtfangeren. Har noen prøvd å montere en slik skiltbrakett opp-ned og bak-frem? Slik vil jeg tro at man kan få lykta innunder skiltet? Er det plass til det? Blir det pent? Er det solide nok originale fester for skilt, slik at en brakett kan monteres godt nok for vibrasjonsfritt lys? Vil gjerne se noen bilder av løsninger i tillegg til tips. Mvh Morten
#4
BMW i3 / Dekktrøbbel?
torsdag 18. november 2021, klokken 19:28
Har nylig kjøpt brukt i3 2018. Satt på vinterdekk omtrent umiddelbart; halvslitte nokian piggfrie foran og nye Nangkang (kjøpt av selger) som jeg satte bak. Skal prøve å bytte om fram/bak i helga, for å se om det blir annerledes, men spør likevel her, for innspill.
Problemet er at bilen i motorveihastighet «flyter» veldig omkring i veien. Må kompensere med rattet kontinuerlig i forsøk på å holde stø kurs. Kontaktet BMW i dag, som sier det er feil dekk på bilen. De hevder bilen kun kan bruke Bridgestone Blizzak ml500 piggfritt. Årsaken er at alt annet av vinterdekk har for myke sidevegger. Stemmer det overens med deres erfaringer? Jeg spurte om dette kunne skyldes feil hjulvinkler, ettersom sommerdekkene er skjevslitt; (framdekk slitt i ytterkant), men det var verksted-mannen ganske skråsikker på at ikke var tilfelle.

På forhånd takk for svar.
#5
BMW i3 / Telefonoppkobling iPhone?
mandag 15. november 2021, klokken 14:59
Hei. Har en snodig tilkobling til telefon i armlenet på min 2018 Fully Charged. Kan det kjøpes noen overgang til nyere iPhone?
For øvrig; er det kun 'en usb-tilkobling i disse bilene? I brukerhåndboken står det beskrevet hvordan man får i gang Apple CarPlay, men finner ikke noe om det i bilens menyer.

På forhånd takk for svar.
#6
Model Y / Eierskifte
tirsdag 21. september 2021, klokken 09:02
Hei. Er prosessen lettfattelig og kjapp ved kjøp av bil fra 3.part, som Tesla kaller det? Vil det ta tid med registrering hos Tesla, hvis man kjøper en bil som er hentet ut og registrert på annen eier først?
Mvh Morten
#7
Hei. Har trukket tilhenger med 3'ern kun et par ganger tidligere. I fjor høst var vel sist gang. Da jeg skulle koble på vår ny-innkjøpte Camp-let nå, virket ingen lys. Jeg er ikke noe tess med måleutstyr, men ingen lys ble tent på båthengeren heller. Alt lys på begge hengere fungerte, da jeg testet med Land Cruiseren. Konklusjonen må vel være at det er noe feil på Teslaen, men hva?! Er det noe jeg kan gjøre med det annet enn å vente til 11.06 da jeg har fått time på servicesenter-uten å forårsake risiko for å ødelegge mer?
#8
Model 3 / Behandling av ratt?
torsdag 23. januar 2020, klokken 14:07
Etter drøye 10.000km er rattet begynt å bli tørt. Ikke at det har vært vått frem til nå, men den mjuke, feite nybil-feelingen(!) er i ferd med å forsvinne. Hva skal jeg gni det inn med? Er også rattet i veganerkunstskinn eller er det ordentlig skinn som skal ha fuktighetskrem av noen sort?
#9
Model 3 / Podcast?
onsdag 15. januar 2020, klokken 18:32
Hei. Hva må til for å finne podcaster som f.eks «NRK Hele historien», «198 Land m. Einar Tørnquist» osv? Kan noen skrive en veileder? Jeg finner jo bare et fåtall podcaster fra land langt borte, når jeg søker i podcast-menyen i bilen. Må jeg bruke telefonen?
#10
Model 3 / Dugg på kamera. Noen som har reklamert?
torsdag 02. januar 2020, klokken 00:32
Hei. På min bil er kamera i sidestolper stadig ute av funksjon. Bil oppgir «tildekket» men bilen er ren. Det er nok dugg på innsiden av glasset, foran linsa som er problemet. Har fått tilbakemelding om at andre også har dette problemet, men har noen vært i kontakt med Tesla om dette?
#11
Model 3 / Hvit bil, men gule parkeringssensorer?!
lørdag 21. desember 2019, klokken 01:13
Plussgrader og bilen fikk seg en grundige vask og et lag hurtigpolish(spray på og tørk av). Bilen er hvit Og fra før Ditec-behandlet. Under vask blir jeg oppmerksom på at parkeringssensorene har gulnet, sammenliknet med bilen ellers. Noen andre som har samme opplevelsen? Bilen er levert sent i september.
#12
Model 3 / Låste meg ute av bilen.
lørdag 30. november 2019, klokken 01:24
Nylig la jeg igjen mobilen i bilen(med nøkkelkortet i kortholderen) rett etter oppstart. Skulle bare ut og hente noe som jeg glemte i huset. Lukket førerdøra og etter få sekunder låste bilen seg med "nøklene" inni. Dette trodde jeg ikke skulle kunne skje!? Er det en innstilling som må endres?

For øvrig fungerer min bil slik at den stadig låser seg mens jeg gjør ting rett utenfor den, som å koble av lading/rulle sammen kabel osv. Et typisk scenario når jeg skal avgårde er (når bilen står til lading på jobb): Jeg låser opp bilen, trykker på skjerm for å stoppe lading/låse opp ladeport. Jeg lukker døra, kobler ut ladekabel. Bilen LÅSER seg. Jeg låser opp bil, åpner bakluka,  ruller sammen kabel, legger den i bagasjerom, lukker bagasjerom. Mens jeg ruller inn skjøteledninga (må parkere litt unna ladepungt på jobb), LÅSER bilen seg igjen! Jeg kommer tilbake til bil, låser opp og kjører av gårde. Er jeg i det distre hjørnet og må inn å gi en beskjed eller noe, LÅSER den seg da også. Kunne ønske den holdt seg ulåst på tid eller lengre lengde fra nøkkelkort/tlf som jeg har i lomma. Er jo glad for autolåsfunksjonen også. Hadde vært mer slitsomt å måtte åpne telefonen, vente på sammenkobling med bilen og låse med trykk på skjerm, hver gang jeg parkerte. Er noe av dette justerbart? Hva mener dere er mest praktisk innstilling av lås? Skulle vært et "forbli ulåst-symbol" på skjermen/i app`en.
#13
Model 3 / Noe galt med caraoke’n?
mandag 25. november 2019, klokken 19:48
Er det sensorer i bilen som analyserer og vurderer sangstemme før bilen tillater bruk av caraoke?
Fra spøk til «alvor»; når vi prøver å aktivere caraoke-anlegget blir «jobbesnurrerten» kun stående, uten at det kommer opp noen sangvalg innenfor noen av kategoriene. Det fungerte bare 'en gang, nemlig første gang. Da havnet jeg i caraoke-programmet via spötify. Der dukket det opp en karaokeversjon av Megadeath sin låt Angry again.
Noen som har vært i samme situasjon og funnet løsningen?
#14
Ladeplasser og ladekabler / Hvilken RFID til hvor?
lørdag 05. oktober 2019, klokken 11:17
Hei.
Har kjørt Leaf siden 2017 og har hatt èn stykk RFID; elbilforeningens ladebrikke. Har sett mange slite med mobilløsninger, men vi har (bank i bordet) alltid brukt RFID og ALDRI hatt trøbbel med å sette i gang lading med den. Det har jo vært noen tilfeller av feil ved laderen, men det har ikke hatt med betalingsløsning å gjøre. Èn gang måtte jeg skru passasjersetet i Leaf`en helt ut for å finne den igjen, men heller det enn å sjanse på betalingstrøbbel.

Nå har vi avansert til Tesla 3. Med den øker vi rekkevidde og vi vil gjerne ha tilgang til det stadig økende nettverket av "lynladere", så som Ionity sine, for eksempel. Det er kanskje flere man bør ha for å dekke Norge også? Etter hva jeg har hørt, fungerer ikke elbilforenings-RFID`en der. Har søkt, men ikke funnet hvilken brikke de godtar. For øvrig er nå Sverige og Danmark innenfor rekkevidde. Hadde vært greit å "bunkre" opp med de RFID-brikkene som det er viktig å ha også internasjonalt, men først og fremst her i Norge.

Kan noen lage en liste over hva jeg behøver, gjerne med lenke til hvor man bestiller/registrerer seg?
#15
Hei. Ble vel først oppmerksom på at «gjettometeret» ikke lot seg lade til mer enn 175 km. Jeg kjører en svært regelmessig strekning mellom hjem og jobb, dels riksvei og dels sentrum. Rekkeviddeindikatoren pleier å oppnå mellom 190 og 200km på denne tiden av året. Jeg sjekket først lufttrykk, men ble så oppmerksom på at jeg har mistet en prikk i displayet. Hadde bilen på service i mai og fikk testrapport på at batterihelsa er tipp topp! Har aldri tatt tiden på hjemmelading, men har inntrykk av at den nå plutselig er fulladet etter kortere tid. Dette har altså skjedd fort og plutselig i forrige uke. Bilen er en 16-modell 30kw som har gått 74.000km. Hva tror menigheten? Død battericeller? Garantisak?
#16
Model 3 / Bestillingsproblemer.
søndag 30. juni 2019, klokken 17:18
Hei.
La denne først ut på generelt om tesla under annet innlegg, men det er vel her jeg snarest når noen som kan svare.
Har trøblet litt med å opprette teslakonto, men har lykkes nå. Skal bestille en modell 3 LR AWD med hengerfeste og vinterhjul(som så mange andre).

Når jeg fra innlogget "tilstand" prøver å trykke på fanen modell 3 øverst, i håp om å komme til bestilling; da får nettleser`n fnatt. Står bare og "spinner".
Skal man kjøpe seg en slik doning, må man tilsynelatende gjøre det fra ikke-innlogget tilstand eller?

Videre ser jeg at det ligger fire Inventory-biler med hengerfeste til salgs. En mørkegrå en med svart interiør er attraktiv, men der står ikke autopilot på utstyrslista. Jeg trodde ikke det var mulig jeg, å kjøpe modell 3 LR AWD med tilhengerfeste UTEN autopilot. Autopilot har jo vært standard siden FØR tilhengerfeste ble tilgjengelig?! Skjønn det den som kan! Gjør noen av dere?

Trykker man "kjøp" der, uten å være innlogga, skjer det tilsynelatende ikkeno`. Logger jeg meg inn først; ja da kommer jeg jo ikke inn på siden med Inventory-biler. Er fullt forvirra nå.
#17
Hei.
Etter nitidige gjentatte forsøk, har jeg fortsatt ikke lykkes å opprette en teslakonto. Får feilmelding på ALLE punkter:
"First name can't be blank

Last name can't be blank

Email can't be blank

Email is not a valid email

Password can't be blank

Password must be at least 8 characters

Password must contain one letter and one number

Password confirm can't be blank"

Det er nært forestående å bestille en bil, og tenkte det var hensiktsmessig å opprette konto først. Noen som kan fortelle meg hvorfor det skal være så #%&@ vanskelig? Har forsøkt både på norsk og amerikansk og er temmelig sikker på at jeg har valgt passord som imøtekommer kravet.
#18
Model 3 / Tesla vegglader til TM3
fredag 24. mai 2019, klokken 12:12
Hei.

For tiden "nødlander" jeg stadig Leafen hjemme på 3. året, men når høsten kommer blir det bilbytte til TM3(hurra). Må bli slutt på nødlandingen i den anledning. Vil helst ha en Tesla original vegglader(TWC?). Sparegris som jeg er, går aldri veien til et kjøp utenom finn.no. "Gjenbruk" kaller kona det; høres finere ut...

Ved kjøp av brukt/privat Tesla-lader, er det noen feller å gå i? Finnes det eldre modeller som mangler nyttige funksjoner eller ikke passer Modell 3? Hva skal jeg evt. være nøye med å se etter for å unngå å kjøpe noe ukurant?

To ord om mitt el.anlegg. I følge kyndige har jeg systemspenning 230V, IT fordelingssystem, ca 5 år siden det meste ble byttet i sikringsskapet til nytt. Har 3 fas-anlegg med 3x63 amp hovedsikringer. Vi bruker ikke allverdens med strøm i det daglige. Har dere noen anbefalinger ang hva jeg bør ta sikte på å få ut av dette? Har liggende 25 meter 6 mm2 kabel til 3-fas som jeg håper å kunne benytte. (Har for øvrig planer om montering av 28 eller 30 stk 310w solcellepaneler på taket).

Mvh
#19
Model 3 / Rekkevidde
søndag 21. april 2019, klokken 01:43
Hei.
Irriterer meg litt at Tesla.com oppgir Modell S i NEDC, mens Modell 3 oppgis i WLTP. Hvorfor? Jo fordi jeg prøver å bestemme meg for hva vi behøver.
Hvor langt går en M3 Standard range+ sammenliknet med en S75D eller en eldre S85, hvis jeg primært skal se på hva jeg kan få for 400.000,- Gjør Tesla dette for at det ikke skal være så lett å velge "lillebror" framfor "storebror"?
Har helgependlet Fredrikstad-Trysil i vinterhalvåret de siste to årene i en Leaf(2016), så overgangen til Tesla M3 blir uansett fantastisk, antar jeg, men jeg risikerer kanskje å kjøpe unødvendig kostbar Long Range AWD mest fordi jeg er dritlei av ladestopp. Det ønsker jeg jo ikke gjøre.

Finnes det noen omregningskalkulator mellom Nedc og Wltp?
#20
Norsk Elbilforenings oppgaver / Elbilforeningens ladekart
torsdag 14. desember 2017, klokken 23:28
Hei.
Har litt vansker med ladekartet:
1. Når jeg skal beregne en reiserute, vil ladekartet alltid at jeg skal stoppe ved nærmeste hurtiglader først. Den ligger halvannen mil hjemmefra og SÅ dårlig rekkevidde er det ikke på Leaf`en. Dette gir jo følgefeil i forhold til videre ladestopp på reisen. Hvordan får jeg ladekartet til å skjønne at jeg lader bilen full før avreise hjemmefra?
2. Jeg anga en rekkevidde på 140 km i en reiserute-plan. Ladekartet satt en førsteetappe 120 km, men en etappe nummer to, etter hurtiglading, på 176 km. Det går ikke. Hvorfor gjør den denne feilen?

Jeg sikter til mobil-appen på en iPhone.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA