Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Apache

#1
Hei

Har en TMS75d 2018. Det har begynt å komme en durelyd fremme som virker som den går i takt med hjul omdreininger.
Man hører den fra ca 30 km/t og oppover. Dette kom frem før jeg la om til sommerdekk, men det fortsatte etter at jeg bytta dekk.
Er det DriveUnit som er på vei til å gå?
Prøvde å spørre Tesla via service på Tesla appen om de kunne ta en kjapp sjekk via datasystemet om se så noe.
Men de skulle ha betalt bare for å sjekke loggen.

Noen som har lignende erfaring? Det er enda garanti på batteri og motor.
Best å bestille time hos Tesla eller velge andre verksteder her i Oslo?
Er redd for at Tesla overfakturerer for ingenting.
#2
Model S 2013 - 2022 / Garanti reperasjon i tide?
torsdag 25. mai 2023, klokken 08:09
Hei

Jeg har lest feil og trudde at min TMS75D kjøpt i sep. 2018 hadde 5 års garanti med ubegrenset km.

Fant ut i dag at det var bare 100 000 km.
Bilen har nå gått 99k.

Jeg har bestilt en garanti sjekk hos NAF. Men må vente 14 dager.

Det jeg lurer på er hvis NAF finner noe feil her. Er det bra nok å melde om eventuelle garanti feil før 100k km eller må det også være fikset før 100k?

Hvor vanskelig er Tesla her?

Ps. Det blir vel enten på Grorud eller K100 jeg leverer bilen hvis det er noe feil.
#3
Bilen er inne for en forsikring sak og er på om-lakkering nå hos et 3. part firma ser det ut som ifølge kartet der bilen er. Jeg ringte og sa ifra til verkstedet jeg leverte bilen til at jeg fikk advarsler før helga at bilen var i ferd med å gå fri for strøm. De skulle bringe det videre men ser nå i kveld at batterier er på 1%. Var på 6-7% før helga, men bilen ble lever med ca 75% lading for 2 uker+ siden.

Bilen ble satt i service modus av dem så jeg i begynnelsen for å bland annet ikke tappe batteriet for unødvendig strøm. Men det ble slått av etterhvert da jeg fikk plutselig oppdatering fra den igjen.

Er det noe jeg burde tenke på når jeg får bilen tilbake fra verkstedet? Varsle forsikrings selskapet i tilfelle skade på batteriet? Etter hvert vil også 12v batteriet tømmes vil jeg regne med.

Dette er snakk om en TMS 75D 2018 mod.
#4
Model S 2013 - 2022 / Kan ikke lukke bilvindu via app
tirsdag 22. mars 2022, klokken 21:34
Har søkt litt frem og tilbake men ikke funnet noe skikkelig svar.
På min TMS 75D HW 2.5 2018 så kan jeg lufte bilen enten via takluka eller bilvinduene.
Men jeg kan bare lukke takluke via appen, ikke bilvinduene.

Dette er skikkelig irriterende hvis du f.eks. har parkert og har gått en stykke bort og så får beskjed at "passasjer vindu bak er åpen". Da hadde det vært naturlig å kunne lukke det med appen. Men nope.

Er det noen løsninger på dette? Har hørt rykter om 3. parts app som kan gjøre det.
Er det en "sikkerhets grunn" til at man ikke kan det på Model S?
#5
Tesla SW og AP / 2022.8.x
tirsdag 15. mars 2022, klokken 07:51
Ser ikke noe topic om 2022.8 overhode.
Har fått lastet ned 2022.8.2 nå, få se hva som er nytt når den blir installert

Edit: Fikk den på min TMS 75d høsten 2018 mod.
#6
Tesla SW og AP / Anbefalt USB stikk til dashbord kamera/sentry mode
torsdag 27. januar 2022, klokken 09:33
Søkte men fant ikke noe nyere emne om dette. Hvis jeg har oversett noe så beklager jeg.

Har en 2018 TMS75d.
Før oppdateringen som kom ved jul så brukte jeg en USB stikk på 16gb.
Hadde prøvd 32 og 64gb stikk før men det fungerte ikke.
Men her i jula så tok jeg sjansen og kjøpte en ny 32gb stikk for å bruke i bilen da den gamle var utslitt.
Men da får jeg beskjed om at den er for liten?!?!?
Bør være over 32gb.

Så jeg spør bare rett ut. Hva bruker dere andre/ hva anbefaler dere av merke/ størrelse på USB stikk til bilen nå for tiden?

Den kan ikke være for treg og den må tåle noe bruk.
#7
Tesla / Hvordan får man kontakt med lokalt SC på tlf?
mandag 24. januar 2022, klokken 10:49
Prøver man å få kontakt med SC på tlf så blir man satt på den europeiske support tlf.
Tlf forbindelsen til Tesla er også så dårlig at  man har vanskelig med å høre hva de sier.
Prøver å få kontakt angående en service time som er bestilt med flyttet på ☹️
Er noe kritisk så å vente en ny måned er ikke aktuelt. Sliter med lade porten ++++

Bor i Oslo så det er flere å velge mellom men de på Skøyen kan ikke garantere  lånebil
#8
Tesla / Solfilm ettermontert på Tesla
tirsdag 15. juni 2021, klokken 11:03
Er det noen som har erfaring med montering av solfilm på Tesla (Model S) rundt Oslo?
Ser at noen bare tar fra B stolpe og andre fra A stolpe.
Trudde det ikke var lov fra A stolpe. Vil man få problemer med EU kontroll i etterkant?

Og hvilken skjermings grad ser/oppleves best?
#9
Har en 2018 TMS 75d 2.5 h.w. Jeg har ikke sett på nettet eller funnet noen måte finne ut hvor varmt/kaldt det er i bilen uten å bruke appen. Selv om jeg er i bilen.
Man kan se temperaturen ute ved batteri indikatoren i front displayet men "that's it".

Har jeg oversett noe eller er dette noe Tesla har glemt helt av?
#10
Lading av Tesla / "Ustabil" lade hastighet TMS 75d 2018
lørdag 14. september 2019, klokken 22:58
Kjørte fra Oslo og ned til Uddevalla og tilbake i dag og fikk noen rare opplevelser.

  • Lading #1 Oslo til Rygge var en normal lading på Rygge
  • Lading #2 Uddevalla: stiger fort til ca 100kw før så raser ned til 3 Kw?!?!? Bytta lader og den var bedre
  • Lading #3 Rygge fart helt opp til 125Kw  :o

Har hendt at bilen har mottatt dårlig hastighet ved lading på SC i det siste. Men å dette ned til 3 Kw var helt nytt. Også komme opp i 125Kw samme dag. Har ikke hatt så høyt før, maks 115Kw.

Er det batteriet eller styrings enheten for batteriet som begynner å tulle?
#11
https://youtu.be/SxwrD0MMZxE

Det er ikke Tesla som "nerfer" autopilot pga de vil det, men pga EU reglementer tilsier det og hvilket parametre de må følge
#13
Hei

Har en TMS 75d fra sep. 2018 med software: 2019.12.1.2

Etter denne software oppdateringen så har bluetooth sluttet å fungere som det skal. Når jeg svarer en samtale så hører mottakeren helt metallisk/distorted. Har prøvd å slette og legge in tlf på nytt. Har tatt en reboot og men det hjelper ikke.

Det skal sies at når jeg tok software oppdateringen (mener det var den siste) så klarte ikke bilen å reboote etter oppdateringen. Skjermene var svare i flere timer etter det skulle ha vært ferdig. Måtte ta en reboot for å få liv i bilen.
Men alt har fungert ok, bortsett fra bluetooth.

Kan være en ikke 100% heldig toppnotering, hvis så må jeg bare vente på neste eller ringe Tesla. Eller så har det ikke noe med bluetooth å gjøre overhode og det er noe helt annet.

Har noen opplevd noe lignende?
#14
Tesla / Ustabilt dash cam
torsdag 03. januar 2019, klokken 23:02
Mener å ha sett en tråd her på forumet men fant ikke det nå.

Ha en 16Gb usb minne satt inn i bilen. Ikonet for dash cam lyser opp for en stund og etter 5? minutter så er det borte. Kan komme tilbake når jeg har stoppet for å lade, fungerer neste dag kanskje eller når jeg tar en reboot pga nettleseren fungerer heller ikke skikkelig nå)

Er det bare software feil/bugs som det er med nettleseren eller er det noe mere? Ikke noe point i en dash camera hvis du ikke kan velge når du skal ta opp bildene.
#15
Trafikk / Kjøring i bussfila
tirsdag 04. desember 2018, klokken 19:21
Hei

Er litt usikker på reglene vedrørende kjøring i Bussfila rundt Oslo. Vet at på morgen og ettermiddagen så er det forbrutt for elbiler å kjøre i bussfila in/ut av byen uten passasjer(er). Men gjelder dette begge veier samtidig på morgen og ettermiddagen?
Dvs. Hvis hvis det er morgen rush mot byen kan du da kjøre i bussfila andre retningen ut av byen?
#16
Model S 2013 - 2022 / Model S 75D har lav batterispenning
søndag 04. november 2018, klokken 12:52
Før jeg kjøpte min andre elbil så sjekket jeg mye om info på nett på aktuelle biler. Jeg hadde eGolf før. Men det jeg ikke fant noen steder var snakk om at 75Kw batteripakken har lavere batterispenning en 100D. Den er faktisk på "høyde" med eGolf med lav batterispenning. Ved 5-10% batterikapasitet er den nede på 300 V bare.
Dette har noe å si hvis man ønsker å lade på 50Kw chademo. Man får bare 35-40kw når man lader bilen. Hadde jeg vist dette på forhånd så hadde jeg kanskje ikke vurdert 75D når jeg letet etter ny bil
#17
Hei

I stedet for å spre diverse små spørsmål på 4-5 forskjellige forum tråder som er alt fra 1 dag til 1 "tiår" gammelt så tar jeg det her.

  • Jeg starter for-varming ca 1/2 time før jeg drar på jobb om morgen men det er bare ca 30-40% regen tilgjengelig. Det er ned til 4*C om natta nå i Oslo. Trudde at Batterier til Tesla'n varmet seg opp fortere. (batteriet er ikke fult ladet)
  • Stemmer det at Bilen bare støtter en mobil tlf koblet til om gangen via blå tann? Er litt irriterende da jeg har privat og jobb tlf med samtidig. eGolf kunne ta to og det funka fett
  • Summoning, det funker bare med mobil tlf?`ikke via "nøkkel"?
  • Når man har på autopilot 2 og skal skifte fil så må man sette den i gang ved å røre litt på rattet når bilen ber om det. Har forstått det slik at det et noen regler som tilsier det. Men jeg har opplevd at jeg ikke behøver å røre rattet ved fil-skifte.
  • Mener å ha hørt at hvis du kjører en strekning og setter cruise på bilen til f.eks. 50km/t så vil den huske det neste gang du kjører den strekningen. Eller blander jeg Model S med Model 3?
  • Setter jeg f.eks cruise til +10km/t på Trondheimsveien her i Oslo så bråbremser den ned fra 80 til 50 da det er feil hastighet på kartet. Den rapporterer plutselig bare 40km/t et stykke rundt Årvoll/Bjerke selv om det er 70km/t. Kartfeil? i så fall, hvor ofte oppdateres kartene, og tar de hensyn til miljøhastighet om vinteren?
Jeg likte eGolfe'en men fy fader jeg elsker Tesla'n

#18
Model S 2013 - 2022 / Lakk beskyttelse på ny bil.
søndag 30. september 2018, klokken 19:44
Optimalt så burde jeg ha valgt film og f.eks. ditec men har ikke råd til det trur jeg. Jeg tenkte på å ta "Ditec ceramic ultra".
Holder dette eller er det annen løsning/valg jeg burde ta?
#19
Tesla / Feil farge på bilen?
lørdag 29. september 2018, klokken 10:36
Jeg skal hente min nye TMS 75D Obsidian Black Metallic i dag i Drammen. Men i det midlertidige vognkortet så står det:

Kjennemerke: EV xxxxx HVIT SS/SS

Jeg har bestilt med hvit interiør men det ser ikke sånn ut i det midlertidige vognkortet. Prøvd å ringe Tesla delivery men der kommer man ikke frem.

Trur ikke de i Tesla er Sort/Hvit farge blind, eller?
#20
Tesla / Nytt Chademo adapter fra Tesla vs Finn.no
onsdag 26. september 2018, klokken 22:01
Mener å ha lest på forum at Chademo adapter'et kan være noe varierende kvalitet. Stemmer det? Anbefalles det å kjøpe fra Tesla i stedet for "nye" på finn.no?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA