Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Alf Ivar

#1
Tesla / Tyres low preassure warning
mandag 04. november 2019, klokken 20:15
Hei

På andre steder på nettet ser jeg at Tesla-eiere får advarsel om lavt lufttrykk i dekkene. Det spekuleres både i programvarefeil og det at man kanskje bør ha mer luft i dekkene når det er kaldt.

Jeg er på min første Tesla, og på tidligere fossilbiler har jeg aldri fått noe inntrykk av at lufttrykket må økes når temperaturen faller. Noen forteller at varslet forsvinner av seg selv. Andre ikke.

Jeg har 19" dekk og får varsel på det ene framdekket. Feilmeldingen sier alt fra 2.4-2.5 bar i dekket. Jeg er usikker på hva rett trykk er, men i følge en (trolig) ukalibrert luftslange på Circle K er trykket likt i alle dekkene (rundt 2.5 bar).

Er det flere som opplever dette, og hva tror dere årsaken og løsningen kan være?
#2
Tesla SW og AP / Programvareoppdatering
lørdag 26. oktober 2019, klokken 13:14
Er det noen som har lastet ned V10 som har fått Netflix? Jeg oppdaterte, men kan ikke se at jeg har fått det. Er det kanskje slik at det ikke er klart for Norge ennå?

Google har ikke gitt meg noen svar
#3
Lading av Tesla / Lange eller korte ladepauser?
fredag 23. august 2019, klokken 09:30
Jeg er på langtur med min S85P. 100 % ladet batteri gir ca 370 km rekkevidde, men jeg lader sjelden eller aldri til over 80 %.

Jeg mener at jeg har sett Bjørn Nyland snakke om at det lønner seg å bare lade såpass at du kommer til neste ladestasjon, i stedet for å lade til 80 og så hoppe over en lading. Altså at korte og hyppige landinger tar kortere tid enn få og lange.

Synspunkter?
#4
Model S 2013 - 2022 / Vår første langtur
tirsdag 06. august 2019, klokken 19:23
Hei

Vi har en 2013-modell Tesla Model S85 P, og så langt ser det ut til at vi har en realistisk rekkevidde på 30-35 mil. Jeg har ikke Shademo-adapter.

Vi planlegger en tur som går fra nordenden av Trøndelag, ned til Oslo, Telemark, Vestfold og Agderfylkene. Det er mulig vi kjører kysten helt til Bergen før vi setter nesa hjemover.

Mine beregninger sier at dette skal være en fullt gjennomførbar tur, men der Bergen -Trøndelag blir en utfordring med mindre vi kjører over oss raskest mulig i retning Gudbrandsdalen.

Hva tenker dere?
Noen tips jeg bør ta med meg på veien?
#5
Lading av Tesla / lade på Chademo / Shuko
torsdag 01. august 2019, klokken 12:25
Hei folkens
Jeg vet at dette trolig har vært oppe som tema før, men jeg finner ikke 100 % sikkert svar på mitt spørsmål. Håper dere unnskylder at jeg spør om noe som kanskje er åpenbart eller likevel allerede diskutert her.

Jeg er en helt fersk Tesla-eier. Jeg har en S85 fra 2013, der det følger med en blå ladekontakt (1-fas, 32A). Nå planlegger jeg en tur der første etappe kanskje blir litt utfordrende. Første naturlige ladepunkt er i Steinkjer, der jeg finner blant annet en stasjon med 3 stk type 1 og 3 stk type 2. (strandveien, 7713 Steinkjer)

"5 plasser med 6 ladepunkt. 3 ladestolper. Hver ladestolpe har 1 stk type1 med kabel og 1 stk type2 uten kabel." Betyr dette at jeg har mulighet til å lade her med min kontakt? Hvordan fungerer ladingen, må man ha en abonnementsløsning eller kan man betale med kort eller SMS?

Ettersom dette blir den første langturen min er jeg litt stressa på akkurat dette, og setter derfor pris på veiledning.
#6
Model 3 / Ny model 3 eller brukt model S
onsdag 17. juli 2019, klokken 21:14
Alternativ 1 er en model 3 long range til ca 470.000,-
Alternativ 2 er en  Model S85 P 2013 (signature) som kun har gått 65.000 km og har fått ny drive unit.

Fordeler og ulemper med de to? Hva ville DU valgt?

Kjør debatt
#7
Model S 2013 - 2022 / Brukt Tesla - hvilken modell skal jeg velge?
lørdag 02. februar 2019, klokken 01:57
Hei.

For å si dette først: jeg har sett i forumet etter tråder som besvarer mine spørsmål, men har ikke funnet noe.

Jeg vurderer en Tesla, og har en prisgrense på 400.000. Det viktigste for meg er 4-hjulstrekk, stor rekkevidde da jeg med jevne mellomrom kjører turer på ca 30-40 mil der det er mulighet for ladestopp etter ca 20, og jeg vil ikke ha 7-seter.

Spørsmål:
Hvilken type modell S bør jeg velge? Synes det er forvirrende med rekkevidde på S75, S85 og så videre

Bestiller jeg hjemmelader av Tesla eller andre steder? Hva bør jeg beregne av pris når jeg også må legge opp ny kurs til denne?

Er det DNB sitt elbil-lån som er det gunstigste?

For å presisere. Jeg har ikke andre lademuligheter enn hjemme til daglig. Jeg kjører ca 3,5 mil hver vei til og fra jobb.

Håper på fornuftige svar, og tålmodighet med meg dersom dette likevel er besvart før i forumet.

#8
Kjøpe elbil? / Svartebørs på Finn?
mandag 25. september 2017, klokken 15:48
Det virker som at det er en del av de som har mottatt Ampera-e spekulerer i leveringstiden. Jeg leste ett sted at Opel sier at det i "worst case" kan være snakk om 2019 for de som bestiller nå.

Jeg kjørte konfiguratoren på opel.no og får en fullt utstyrt Ampera-E til ca 320'
I skrivende stund ligger det 6 biler ute på Finn, der den rimeligste er lagt ut for 399.999,- og den dyreste for 420.000,- Her snakker vi altså om biler som knapt nok har vært kjørt, og der selger ønsker en avanse på opp mot 100.000,-

Er det flere enn meg som reagerer på dette, og som lurer på det moralske i det?
#9
Kjøpe elbil? / Vil denne turen kunne gjøres med en elbil.
lørdag 16. september 2017, klokken 12:33
Tenkt scenario:

Jeg starter hjemmefra med fulladet batteri. Skal totalt kjøre 35 mil med varierende forhold.

Etter 9 mil passerer jeg den første ladestasjoner. Da har jeg stort sett kjørt på dårlige asfaltveier. Videre kjører jeg E6 i 11 mil før jeg passerer neste og siste mulighet til å lade.

Etter dette fortsetter jeg langs E6 et par mil til før det bærer løs på dårlig asfalt i 4-5 mil. De siste to milene er på en fjellovergang med grusvei.

Vel fremme har jeg en vanlig strømkontakt å lade med, før jeg et par dager senere returnerer.

Vil dette la seg gjennomføre? Legg til at turen gjennomføres på vinters tid, med snøføre og -10 grader.

Takknemlig for innspill til en som har lyst på elbil, men som ikke vet om det vil fungere i praksis
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA