Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Larsbjoernar

#1
Lade hjemme / Omgjøring av eksisterende ladeopplegg
mandag 31. juli 2023, klokken 20:17
Vi har en Viridian Ecolite ladestasjon som er satt opp med 230V 32A 3-fas kurs i dag. Denne lader hovedsakelig vår Model Y, men siden vi også har en førstegenerasjon e-Up ønsker vi å sette opp en ladestasjon utendørs på garasjen til denne. Ønsker å ha fleksibilitet på lading og tenker det er ønskelig å ha mulighet for 11 kW på Tesla slik som i dag, og deling av eksisterende kurs med best mulig utnyttelse. Ønsker i utgangspunktet 1-fas på ny ladestasjon slik at denne fritt kan benyttes til biler som ikke takler 3-fas lading, eventuelt kan vi kanskje legge opp til 3-fas på ladestasjon nr 2 og begrense dette med valg av kabel fra ladestasjonen til bilen? Noen som har forslag der vi kan beholde dagens ladestasjon og supplere med en til, samtidig som dette kan lastbalanseres for å utnytte kurs best mulig? Så vidt jeg kan se av underlag på ladestasjonen vi har i dag så er denne for gammel til å ha tilkoblinger for automatisk lastbalansering, men den har inngang for begrensning av effekt ved hjelp av en motstand som kobles til.
#2
e-up! / e-UP ladeproblematikk
lørdag 28. august 2021, klokken 17:21
Vi har en 2014 e-UP med rett over 30.000 km på telleren som har noen merkelige symptomer. Den vil ikke lade på ladestasjoner plutselig. Lading starter, men etter ca 8-10 sekunder stopper lading og ladeindikator i "tanklokket" lyser konstant oransje. Etter kort tid prøver den på nytt og starte lading, men det er samme historien på nytt. Ved et par anledninger har indikator lyst rødt når jeg har forsøkt inn/ut med ladekabel etc.  Har testet med medfølgende kabel på ladestasjon hjemme + 3 offentlige ladepunkter. Har også testet med en annen kabel (som vi har brukt hele tiden) hjemme her, men uten at det er håp. Lading med den medfølgende ladekladden fungerer helt fint. Bilen har ingen avgangstid programmert, og minste batteristatus er satt til 100%. Dette har vel skjedd forbigående et par ganger i løpet av det drøye året vi har hatt bilen, men nå er det som sagt ikke mulig å få den til å gjøre som tiltenkt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA