Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - PalEngh

#1
e-Golf / Voldsom viftestøy
torsdag 28. november 2019, klokken 02:14
Det et 3 plussgrader ute, og varmeapparatet står på normalen. Likevel har jeg den siste uka følt jeg har kjørt et fly som skal ta av.
Det kommer en voldsom støy fra en vifte foran. Det er trolig varmepumpe-relatert, men det merkelige er at jeg ikke har opplevd dette tidligere, ei heller sist vinter med 10-12 kuldegrader.

Møller bil sier at dette er normalt, men det kan da ikke stemme...? Den vifta må mangle input eller leser feil temperatur, og tror den må jobbe hele tiden. Riktignok varierer insatsen, den regulerer hastigheten opp og ned, men det går kanskje 1 minutt, så kjører den i gang igjen.

Noen andre som har erfart dette?

Dersom det er normalt, vil jeg si det er en veldig dårlig konstruksjon.


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#2
Polestar 2 / Verdens første Polestar Space åpner 25. oktober i Oslo
mandag 14. oktober 2019, klokken 17:53
Fikk en mail fra Polestar idag, der de inviterer kunder, altså de som har forhåndsreservert bil, til før-åpning.

Offentlige åpning av Polestar Space skjer den 25. oktober kl 10:00

Adresse: Øvre Slottsgate 7, 0157 Oslo
https://goo.gl/maps/t99NTvoQwmnSuACn8



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#3
e-Golf / Får ikke låst opp ladeporten - eller startet bilen.
onsdag 25. september 2019, klokken 20:34
... velg hva som er værst.
Uansett. Alle tips mottas om hvordan jeg får låsesplinten (se bildet) til å trekke seg tilbake.
Har slått av og på bilen (ready-modus)
Har, selvsagt låst og lås opp bilen
Ingenting har fått låsen til å åpne seg så jeg får ladet, eller kjørt med bilen.



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#4
Jeg har en mac-adresse som jeg ikke klarer å identifisere på hjemmenettverket mitt, og lurer på om det kan være e-Golfens innebygde nettverkskort.

Bakgrunnen er denne: DERSOM det viser seg å være e-Golfen så betyr det at jeg kan spore når bilen er utenfor huset. Det blir på samme måte som de måler køen i sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Der står det en WiFi-scanner ved inngangen til sikkerhetskontrollen, og en ved utgangen. Så logger de når mobilen din kommer inn og forlater kontrollpunktet. Tiden det tar er køtiden.

Jeg sjekket hvem som har produsert det nettverkskortet ved å legge Mac-adressen på nettsiden https://macvendors.com


Da fant jeg Taiwanske Wistron NeWeb Corp.
Det kan være at de har levert Bluetooth og WiFi-komponenten i e-Golf.
http://www.wnc.com.tw/mobile/index.php?action=product_detail&top_id=106&scid=123&tid=154&lid=154&id=375

Er det noen som vet hvor jeg kan se Mac-adressen i e-Golfen?



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#5
e-Golf / Ladet med 50 kW til 88% og 165 km...??
søndag 21. april 2019, klokken 16:42
Kan noen hjelpe å forstå dette.
Jeg er på langtur (630 km). Starter turen med fullt batteri, og bilen viser 260 km rekkevidde. Stopper for andre hurtiglading på 21% og lader til 88% i følge hurtiglader. Det tok 32 minutter, så det kan stemme med 88 prosent strøm.
Dog viser bilen kun 165 km rekkevidde.
Neste ladestopp teller nå kjapt over 225 km i skrivende stund og laderen fra Fortum viser 74%
#6
e-Golf / Bremser automatisk ved redusert fartsgrense
tirsdag 09. april 2019, klokken 13:31
Min 2018 e-Golf starter nedbremsing før 60-sone helt automatisk. Det samme skjer fra 60 til 40.
Når bilen passerer skiltet, opphører nedbremsingen
Noen andre som har opplevd dette?
Er det mulig å slå det av?
https://youtu.be/IVldSq_o1Cc



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#7
Turer i Norge. / Lade på langkjøring (630 km)
mandag 08. april 2019, klokken 09:49
Når jeg planlegger kjøring Fredrikstad-Ørsta, som er 630 km i påska kommer jeg unna med 3-4 ladestopp á 30 minutter om jeg lader til 80%.
Jeg vil anta at de fleste kun lader til 80% med hurtiglader, eller tar jeg feil? Da blir det mest ladetid for de fleste.
Og så vil jeg tro at det er mest trøkk på kjente stoppesteder, eks. Bolleland på E6 ved Espa langs Mjøsa.
Tilsvarende er det kanskje trøkk på ladestasjonen i Hemsedal, eller?
OG hva pleier dere gjøre på langtur; kjøre til batteriet er ca. 10% og så lade til 80%
Hva er erfaringene og ryggmargsrefleksen deres her?

2018 eGolf
Kråkerøy
#8
Hei!

Når jeg beregner rute for langkjøring i ElbilAppen kommer det forslag om ladestasjoner basert på mine preferanser.
Men hvordan beregnes avstanden mellom de foreslåtte ladepunktene?
Hensyntas f.eks. veivalg i forhold til fartsgrense og topologi?
Jeg har testet med en rute fra Kråkerøy til Ørsta. En strekning på 620 km. Jeg stusser litt over at det foreslås lading allerede etter 100 km, i Sandvika eller Oslo. Jeg starter jo med fulle batterier og 250 km rekkevidde.

Noen som kan hjelpe meg å forstå logikken her?


Pål

2018 eGolf
#9
e-Golf / Så ble det en e-Golf, men lade hjemme?
onsdag 13. mars 2019, klokken 21:29
Jeg har lest litt om lading av min nye 2018 e-Golf, og lurer litt...

Hvor mye kan jeg lade med via Type 2 kontakt? Altså; hva er maksimal ladekapasitet i Ah og kWh?

Hvilken ladehastighet er normalt definert som hurtiglading?
#10
e-Golf / Instrumentpanel på 2018 e-Golf
søndag 10. mars 2019, klokken 18:13
Jeg er ny med e-Golf, og vurderer å kjøpe min første.

Den jeg har i kikkerten har dette instrumentpanelet. Det er en 2018-modell, registrert i april 2018.



Dette bildet er postet her på forumet i 2018.


Hva er forskjell på de to. Var det mulig med full-skjerm instrumentpanel på 2018-modellene?


#11
Det er skrevet mye om Zappi ladestasjoner her, og at den «snart» kommer med app-styring.
Jeg har kommet over et produkt som er utviklet i Sverige og heter EVA https://chargestorm.se/produkter/eva-laddbox/
Jeg har lest meg opp på både montering og brukermanualer, og løsningen virker veldig bra.
EVA Connected virker å ha løsningen mange etterspør: både app og lastbalansering.
I tillegg kan den kobles til Internett for konfigurereing utover Appen.
Har noen erfaringer med eller kommentarer til dette produktet?

Se brukerdokumentasjonen her
https://chargestorm.se/manuals/

XC60 R Design T8
Forbruk: http://bit.ly/2C2gQ9n
#12
Hva er definisjonen på El-bil? Bil med elektrisk drivlinje?


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA